محمد جواد سرانجام: بیشتر تصور ما ایرانیها از گروه خودروسازی فولکسواگن به محصول قدیمی و خاطرهانگیز این شرکت یعنی فولکسواگن بیتل یا به شکل مصطلح آن در ایران، فولکس قورباغهای محدود میشود که حاصل حضور کمرنگ این گروه خودروسازی در ایران است. چراکه با فرسوده شدن فولکسواگن بیتل و خارج شدن آن از خیابانهای ایران، شاهد حضور پر رنگی از طرف این برند آلمانی در ایران نبودیم و تنها تلاش ارتباط با این خودروسازی شهیر آلمانی به تولید بدفرجام فولکسواگن گل در ایران منحصر میشود.
البته در این میان تک و توک محصولات مختلف این شرکت مانند فولکسواگن بیتل جدید، ترانسپورتر و کدی به ایران وارد شدند اما این حضور بههیچوجه با نقش این شرکت در بازارهای جهانی قابل قیاس نیست. از طرفی سایر برندهای متعلق به این گروه خودروسازی نیز یا بههیچوجه در ایران شناخته شده نیستند، مانند سئات و اشکودا و یا مانند محصولات پورشه و آئودی، مردم کمتر در مورد ارتباط آنها با گروه فولکسواگن اطلاعی دارند.
گروه خودروسازی فولکسواگن
گروه خودروسازی فولکسواگن بزرگترین شرکت خودروسازی کشور آلمان است که از ۱۲ شرکت خودروسازی با برندهای مختلف تشکیل شده است. این دوازده شرکت خودروسازی در سه دسته اصلی تولیدکننده خودروهای سواری، خودروهای تجاری و موتورسیکلت دستهبندی میشوند. درزمینهٔ تولید خودروهای سواری، گروه فولکسواگن شرکتهای خودروساز آئودی، پورشه، اشکودا، سئات، لامبورگینی، بنتلی، بوگاتی و از همه مهمتر شرکت خودروسازی فولکسواگن را زیر چتر خود دارد. علاوه بر این سه شرکت خودروهای تجاری فولکسواگن، ام.آ.ان یا مان و شرکت اسکانیا شاخه تولید خودروهای تجاری گروه فولکسواگن را تشکیل میدهند و در آخر شرکت دوکاتی با نزدیک به ۹۰ سال سابقه بهعنوان بازوی موتورسیکلتسازی این گروه خودروساز بهحساب میآید.
گروه خودروسازی فولکسواگن محصولات مختلفی در تمامی رده و کلاس خودروهای سواری، از فولکسواگن ریزنقش آپ گرفته تا خودروهای سوپر اسپرتی مانند بوگاتی شیرون بهعنوان یکی از سریعترین خودروهای دنیا و نیز انواع خودروهای تجاری سبک، سنگین و اتوبوس و همچنین موتورسیکلت تولید کرده تا شاید بهجرئت بتوان گفت جای خالی در سبد محصولات این گروه خودروسازی باقی نماند. گروه فولکسواگن با فروشی در حدود ۱۰ میلیون دستگاه انواع خودرو و درآمد بیش از ۲۱۳ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۵، یکی از سه شرکت بزرگ خودروسازی جهان از نظر تولید و درآمد است.
علاوه بر این، گروه فولکسواگن انواع شرکتهای مالی، سرمایهگذاری، طراحی صنعتی، طراحی خودرو، شرکتهای تحقیق و توسعه، تست خودرو و شرکتهای توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خودرو را در اختیار دارد که بعضی از آنها شهرت جهانی داشته و حتی به سایر شرکتهای خودروسازی جهان خدماتی ارائه میدهند. مهمترین این شرکتها، شرکت طراحی خودروی ایتال دیزاین است که در زیرمجموعه شرکت آئودی قرار داشته و محصولات مختلفی برای بسیاری از شرکتهای خودروسازی خارج از گروه فولکسواگن مانند آلفارومئو، بامو، شورلت، دوو، هیوندای و فیات را طراحی کرده است.
مالکیت گروه فولکسواگن
گروه خودروسازی فولکسواگن که تاریخ تأسیس آن به ۱۹۳۷ بازمیگردد، در ابتدای فعالیت بهعنوان یک شرکت دولتی شناخته میشد که در اختیار حزب کارگر آلمان قرار داشت اما امروزه با گذشت نزدیک به ۸۰ سال از عمر این شرکت، عمده سهام آن در بازارهای بورس به فروش رفته و بهعنوان یک شرکت خصوصی شناخته میشود.
گروه فولکسواگن در این خلال این دوران، سالهای پرفرازونشیبی را تجربه کرده است. شروع فعالیت اصلی این شرکت به سالهای پیش از آغاز جنگ جهانی دوم بازمیگردد که باعث شد خیلی زود این کارخانه به تولیدکننده بزرگ ادوات جنگی تبدیل شده و محصولات سواری آن در جنگ جهانی استفاده شود. بعد از آن، شرکت فولکسواگن که از جنگ جان سالم بهدر برده بود، به دست انگلیسها افتاد و تحت مدیریت انگلیسی جان تازهای گرفت. در دهه ۱۹۵۰ میلادی، شرکت فولکسواگن که به آلمانها بازگردانده شده بود توانست با ورود به بازارهای جهانی به بزرگترین صادرکننده خودرو آلمانی تبدیل شود. پس از آن تا به امروز، هرچند که گروه خودروسازی فولکسواگن تهدیدها و بحرانهای زیادی را پشت سر گذاشته است اما توانسته است به مدد گسترش توان تولیدی خود به اقصا نقاط جهان و تکمیل سبد محصولات خود و نیز حضور قدرتمند و گسترده در بازار بزرگ و مهم چین، از پس مشکلات برآمده و جایگاهی رؤیایی در صنعت خودروسازی برای خود دستوپا کند.
عمده سهام گروه خودروسازی فولکسواگن در اختیار هولدینگ خودرویی پورشه اسای قرار دارد. این هولدینگ خودرویی ۳۰.۸% از کل سرمایه و ۵۲.۲% از حق رأی گروه فولکسواگن را در اختیار خود دارد. بعد از این شرکت، ایالت نیدرزاکسن آلمان بهعنوان مهد شکلگیری شرکت فولکسواگن و مرکز تولید و توسعه این شرکت، با داشتن ۲۰.۰% و هولدینگ قطر با ۱۷.۰% از حق رأی، بزرگترین سهامداران گروه فولکسواگن به شمار میآیند.
گروه فولکسواگن در سالی که گذشت
سال ۲۰۱۵ برای گروه خودروسازی فولکسواگن سال پرفرازونشیبی بود. فولکسواگن در این سال مارتین وینترکورن، مدیرعامل اسبق خود را به دلیل رسوایی موتورهای دیزل این شرکت و بعد از ۸ سال فعالیت موفق کنار گذاشت و ماتیاس مولر ۶۲ ساله جای وی را گرفت. ماتیاس مولر که قبل از این و از سال ۲۰۱۰ مدیرعامل شرکت پورشه بود، با برکناری وینترکورن به مدیرعاملی گروه فولکسواگن منصوب شد.
در کنار این، گروه فولکسواگن که در این سال با دیزل گیت مواجه شد، سیر صعودی فروش و درآمد خود را از دست داد، به شکلی که کل تولیدات این گروه خودروسازی با ۲% کاهش و چیزی در حدود ۰.۷% زیان مواجه شد. این در حالی است که به غیر از شرکت خودروسازی فولکسواگن، بقیه شرکتهای تولیدکننده خودروهای سواری زیرمجموعه گروه فولکسواگن با رشد تولید روبهرو بوده و کل درآمد گروه فولکسواگن نیز در این سال ۵.۴% افزایش داشته است.
از طرفی، گروه فولکسواگن در این سال توانست ۱۰۰% سهام شرکت اسکانیا را در اختیار خود در آورد و این در حالی است که در هر دو شرکت خودروهای سنگین خود در این سال با کاهش تولید مواجه بوده است.
توان تولیدی گروه و شرکت خودروسازی فولکسواگن
گروه خودروسازی فولکسواگن توانست در سال ۲۰۱۵ تعداد ۹.۹۳ میلیون انواع خودرو را تولید کند که هرچند که نسبت به سال میلادی قبل از آن ۲.۰% کاهش داشته است اما هنوز این شرکت را پس از تویوتای ژاپن و جلوتر از جنرال موتور آمریکا در مقام دوم نگاه میدارد. بنابراین فولکسواگن با تولید ۹.۹۳ میلیون دستگاه خودرو در ۱۱۹ کارخانه خودروسازی خود واقع در ۲۰ کشور اروپایی و ۱۱ کشور آمریکایی، آسیایی و آفریقایی توانسته است سهم ۱۲.۳% از کل خودروهای تولید شده در سال ۲۰۱۵ را از آن خود کند. گروه فولکسواگن با ۶۱۰۱۰۰ کارمند خود در سراسر جهان، در هر روز ۴۲۰۰۰ دستگاه انواع خودرو تولید کرده و به ۱۵۳ کشور جهان صادر میکند.
شرکت خودروسازی فولکسواگن نیز بهعنوان تولیدکننده اصلی گروه فولکسواگن در سال ۲۰۱۵ اقدام به تولید ۵۸۹۷۷۸۳ دستگاه خودرو از میان ۲۳ مدل خود، کرده است که این مقدار نسبت به سال میلادی قبل از آن ۴.۲% کاهش داشته است. از میان مدلهای مختلف این شرکت، فولکسواگن گلف با ۱۰۹۵۵۵۳ دستگاه، پرتیراژترین محصول شرکت خودروسازی فولکسواگن بوده است. بعد از آن به ترتیب مدلهای جتا، پولو و پاسات بیشترین میزان تولید را داشتهاند.
میزان تولید انواع محصولات شرکت خودروسازی فولکسواگن در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵
مدل | ۲۰۱۵ | ۲۰۱۴ |
---|---|---|
Golf | ۱,۰۹۵,۵۵۳ | ۱,۰۱۱,۱۲۴ |
Jetta/Sagitar | ۸۴۴,۹۰۷ | ۹۲۶,۲۷۷ |
Polo | ۷۵۴,۵۴۶ | ۷۵۳,۷۵۴ |
Passat/Magotan | ۷۲۴,۰۱۸ | ۷۴۷,۵۸۳ |
Tiguan | ۵۰۱,۷۱۲ | ۵۱۵,۳۴۹ |
Lavida | ۴۶۲,۷۴۸ | ۴۸۱,۷۴۰ |
Santana | ۲۷۹,۵۸۳ | ۲۹۵,۴۸۵ |
Bora | ۲۰۲,۹۶۴ | ۲۲۶,۰۰۶ |
Gol | ۱۹۲,۸۴۱ | ۳۰۰,۶۲۹ |
up! | ۱۷۲,۳۴۵ | ۲۱۷,۲۷۸ |
Touran | ۱۲۰,۵۰۷ | ۱۲۶,۵۶۷ |
Lamando | ۱۰۳,۵۷۳ | ۳,۰۸۰ |
Fox | ۸۵,۱۶۱ | ۱۰۶,۹۹۱ |
Saveiro | ۷۵,۳۹۷ | ۹۶,۴۲۰ |
Beetle | ۶۴,۰۳۵ | ۹۱,۴۶۴ |
Touareg | ۵۹,۱۹۰ | ۶۳,۷۴۱ |
CC | ۵۶,۷۹۶ | ۸۵,۵۹۱ |
Sharan | ۵۳,۴۲۳ | ۴۹,۴۹۸ |
Suran | ۲۴,۶۹۱ | ۲۳,۳۳۲ |
Scirocco | ۱۶,۲۵۱ | ۲۳,۵۷۳ |
Eos | ۴,۵۵۹ | ۶,۵۶۷ |
Phaeton | ۲,۹۲۴ | ۴,۰۶۱ |
XL1 | ۵۹ | ۱۰۶ |
مجموع | ۵,۸۹۷,۷۸۳ | ۶,۱۵۶,۲۱۶ |
سود و زیان گروه و شرکت خودروسازی فولکسواگن
گروه فولکسواگن در مجموع ۱۰.۰۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۵ به فروش رسانده است که این میزان فروش، درآمدی معادل ۲۱۳.۲۹۲ میلیارد یورو عاید این شرکت کرده است که در حدود ۵.۴% نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است. شرکت خودروسازی فولکسواگن نیز در این میان پررنگترین نقش را در درآمد کل گروه داشته و ۱۰۶.۲۴۰ میلیارد یورو و ۶.۵% رشد نسبت به سال قبل از آن، از محل فروش محصولات خود درآمد کسب کرده است. پس از خودروسازی فولکسواگن، شرکت آئودی با ۵۸.۴۲۰ میلیارد یورو و شرکت پورشه با ۲۱.۵۳۳ میلیارد یورو در جایگاههای بعدی قرار دارند.
فروش، تولید، درآمد و سود عملیاتی شرکت خودروسازی فولکسواگن در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
۲۰۱۵ | ۲۰۱۴ | % | ||||
Deliveries (thousand units) | ۵,۸۲۳ | ۶,۱۱۹ | −۴.۸ | |||
Vehicle sales | ۴,۴۲۴ | ۴,۵۸۳ | −۳.۵ | |||
Production | ۵,۸۹۸ | ۶,۱۵۶ | −۴.۲ | |||
Sales revenue (€ million) | ۱۰۶,۲۴۰ | ۹۹,۷۶۴ | +۶.۵ | |||
Operating result before special items | ۲,۱۰۲ | ۲,۴۷۶ | −۱۵.۱ | |||
as % of sales revenue | ۲.۰ | ۲.۵ |
گروه فولکسواگن در یک نگاه
استفاده از چندین برند مختلف، تولید خودرو در همه کلاسهای خودرویی شامل انواع خودروهای سواری و تجاری، سیطره و نفوذ در بازار چین بهعنوان بزرگترین بازار تک کشور جهان، حضور فعال در همه ردههای بازار از خودروهای سواری معمولی در پایین بازار گرفته تا خودروهای برتر، لوکس در بالای بازار و سوپراسپرتها بهمنظور تکمیل سبد محصولات شرکت و نیز استفاده از چند پلتفرم مشترک خاص در تمامی محصولات خود، حقایقی هستند که در زمینهسازی موفقیت گروه خودروسازی فولکسواگن نمیشود کتمان کرد.
توجه به تمامی این موارد در کنار هم باعث میشوند که یک شرکت مانند گروه فولکسواگن بتواند از جدال سخت و نفسگیر خودروسازهای جهانی در دنیای امروز سربلند بیرون آمده و به یکی از بازیگرهای مهم و اساسی صنعت خودروسازی جهانی تبدیل شود.
در این مقاله تلاش شد که زمینه آشنایی با گروه فولکسواگن و نیز جایگاه خودروسازی فولکسواگن بهصورت مختصر فراهم شود. همچنین سعی میشود که در مقالههای بعد هر یک از شرکتهای خودروساز زیرمجموعه گروه فولکسواگن، توان تولیدی آنها، نقش هر یک در گروه فولکسواگن و نیز جایگاه آنها در بازار خودروی بهصورت مجزا معرفی شوند.
منابع:
volkswagenag
گزارش سالانه گروه فولکسواگن ۲۰۱۵
امير علي
۱۱ مرداد ۱۳۹۵من سود این دوسال نفهمیدم چقدر شد ولی سال ٢٠١٢ با 104میلیارد دلار درامد کمتر از 4 میلیارد دلار سود کرده(منبع ویکیپدیا) یعنی چیزی کمتر از 4 درصد این در حالیه که خودروسازای داخلی اگه ماشینی 50% سود براشون نندازه میگن ما ضرر میکنیم تولید کنیم و این هم میشه عاقبت فقط دنبال سود بودن که اشغال ترین ماشینای جهانو با قیمت بالا باید بخریم
Lexus lover
۱۱ مرداد ۱۳۹۵میدونم الان ممکنه منفی بارونم کنید اما واقعیت اینه که خودروساز(مونتاژ کار) ها با وجود این سود زیاد واقعا دارن ضرر میدن دلیلش هم اینه که این سودی که از ما میگیرن قسمت بزرگیش میره تو جیب اون عزیزانی که ارتباطی به خودروسازی ندارن ولی خب خودشون رو صاحب سهمی میدونن در این بازار
سامان اذری
۱۲ مرداد ۱۳۹۵دولت هم 100 درصد تعرفه گمرک.میگیره و نوش جان میکنه
یه چیزی این وسط خیلی جالبه اونم این که فولکس واگن با 12 تا زیر مجموعه هنوز از تویوتا با لکسوسش عقبه
مطمئنن اگه تنها برند فولکس واگن با تویوتا رو در نظر بگیریم تویوتا خیلی خیلی بیشتر از فولکس واگن فروش داره
PORSCHE:The God of Cars
۱۲ مرداد ۱۳۹۵((مطمئنن اگه تنها برند فولکس واگن با تویوتا رو در نظر بگیریم تویوتا خیلی خیلی بیشتر از فولکس واگن فروش داره))
خب که چی؟؟؟ تویوتا روی گنده کردن خودش سرمایه گذاری کرده VW زیرمجموعه خریده. هر کسی پولشو یک جور خرج میکنه. اتفاقا ارزش کار VW خیلی بزرگتره. وگرنه معلوم نیود اشکودا یا لامبورگینی یا بنتلی الان چه وضعی داشتن
nissan
۱۱ مرداد ۱۳۹۵2 میلیارد یورو =8000000000000تومان سود
sajjad
۱۱ مرداد ۱۳۹۵خیلی عالی بود واقعا باید به نویسنده خسته نباشید گفت . واقعا مایه تعجبه که فولکس واگن و زیرمجموعه های اقتصادیش وارد نمیشن. شاید آقایون تشخیص دادن اونا هم پر مصرف و تاریخ گذشتن
الف.ی
۱۱ مرداد ۱۳۹۵اگه یه شرکت پیدا شه که با صد جور زیر مجموعه مثل آئودی و پورشه و بوگاتی و لامبورگینی و بنتلی و … بیاد اول دنیا بشه حتما کارش درسته ولی بنظرم کار تویوتا و بنز که فقط دو سه تا زیر شاخه دارن خیلی درست تر از فولکس واگن است.
البته نمیگم فولکس بده میگم اون دو تا بهترن
1-فولکس
2- تویوتا
3-مرسدس آ ام گ
PORSCHE:The God of Cars
۱۱ مرداد ۱۳۹۵چه ربطی داره؟ خودت فهمیدی چی گفتی؟
گروه فولکس واگن برای خرید هر شرکت چندین سال زحمت کشیده و کلی سرمایه جمع کرده. از آسمون که براش زیرمجموعه نیفتاده!
الف.ی
۱۱ مرداد ۱۳۹۵عزیزم فولکس فقط این کمپانی ها رو خریده ولی دایملر آ ام گ و اسمارت و … ساخته همینطور تویوتا تی آر دی و لکسوز رو
محمد حسین
۱۱ مرداد ۱۳۹۵نباید این شرکت ها رو با هم مقایسه کرد
مدیریت هر کدوم سختی های خودش رو داره.
مدیریت تویوتا با اون حجم عظیم تولید زیر اسم یک برند و حفظ کیفیت که امضای تویوتاست تو کشورها و سایت های تولیدی مختلف یه شاهکار مدیریتی هست.
از طرف دیگه مدیریت مجموعه عظیم فولکس که هر کدوم از برندها و شرکت های زیر مجموعه ش فلسفه و تاریخچه متفاوتی داره ، و به سمت موفقیت هدایت کردن هر کدوم از این برندها (که بعضا در حال ورشکستگی بودند) هم در نوع خودش یه شاهکار بی مثال هست.
محمد
۱۳ مرداد ۱۳۹۵اصلا صحبت شما منطقی نیست
میشه ادعا کرد که فولکس واگن، شرکت های بنتلی و لامبورگینی رو ساخته
حتی اگر یه جستجوی ساده در اینترنت کنین متوجه میشین این برندها وقتی توسط فولکس خریده شده، ورشکسته بودن، فولکس با استخدام مهندسین برتر و مدیریت عالی اونها را دوباره ساخت
پورشه و بوگاتی هم حقیقتا ساخته فولکس هستن، قدمتشون رو فراموش کنید.
همین الان بنتلی، شاسی بلند بنتایگا رو ساخته، این ماشین روی پلت فرم , و شاسی و بدنه فولکس تورگ( Touareg) و با موتور w12 ساخت فولکس کار می کنه
لامبورگینی آونتادور و هوراکان هم با موتور و گیربکس ساخت آئودی تولید میشه که قدیمی ترین زیرمجموعه فولکس هست.
مقایسه فولکس و تویوتا قیاس مع الفارق هست
ساسان
۱۱ مرداد ۱۳۹۵کار تویوتا درست تره ؟؟ جدی ؟؟ :)))
فولکس اشکودای کامل ورشکسته رو خرید و کاری کرد که الان ماشیناش تو خیلی از رده بندیا از تویوتا بالاترن
برو همین مقاله بهترین خودروهای خانوادگی بزرگ رو بخون تا ببینی یکیش اشکوداس ولی خبری از تویوتا و نیسان نیست
تویوتا خودش یه زیر مجموعه تاسیس کرد به اسم سایون که اینقدر متقاضیاش زیاد بود که سر خریدش همه جا دعوا بود و چند موردم ضرب و شتم گزارش شد و تویوتا مجبور شد جمعش کنه :))))))
علي
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ساسان عزیز واقعا اطلاعاتت در مورد شرکت معظم فولکس کامل و عالیست بهت تبریک میگم . ی سریا نمیدونم چرا درای مغزشونو روی حقیقت میبندن و نمیخواهند عمدا یا سهوا بپزیرند فولکس با تمام مشکلات مقام اول رو بدست آورده در جهان . حالا هی میان میگن تویوتا فلان بسار. ملت ما همیشه تو توهم تفکرات اشتباه خودشونن
الف.ی
۱۲ مرداد ۱۳۹۵آره آقا علی شما هم تو تفکرت بمون.
من که ارزش فولکس رو پایین نیوردم گفتم به نظرم اون دو تا بهترن
فولکس اگه زور داره دو تا کمپانی مثل اسمارت و لکسوز خودش بسازه
امير علي
۱۱ مرداد ۱۳۹۵چرا نظر من پاک شد ???
PORSCHE:The God of Cars
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ان شا الله شرکت معظم فولکس واگن قضیه ی دیزل گیت رو پشت سر بگذاره و دوباره با قدرت تمام به راهش ادامه بده. ما منتظریم تا دوباره Volkswagen Group بزرگترین خودروساز جهان بشه و تویوتا رو پشت سر بگذاره. به امید اون روز…
ساسان
۱۱ مرداد ۱۳۹۵این اتفاق افتاده عزیزم
با وجود تمام تلاش هایی که بعضی از شرکتا کردن که فولکس زمین بخوره، تو شش ماه اول سال فولکس بیشترین فروش رو داشت بعدش تویوتا بعدش جنرال موتورز
uss zumwalt DDG-1000
۱۱ مرداد ۱۳۹۵باتشکر از جناب اقای سرانجام عزیز و گرامی
احمد باقری
۱۱ مرداد ۱۳۹۵واقعا شرکت بزرگیه، زیرمجموعه های زیادی داره.
كوروش
۱۱ مرداد ۱۳۹۵بعنوان طرفدار المان بسیار برای فولکس واگن احترام قائلم شما یک نیم نگاه کنید به خدمات سالیانه رایگان که توی کشور ها انجام میده خودش جدا کلی هزینه است برند های لوکس مبلغ بسیار زیادی برای گارانتی طلب می کنند ولی فولکس برای خودرو های قدیمی این کار رو انجام می دهد
سلطان ای بی اس
۱۱ مرداد ۱۳۹۵با سلام
به عنوان یکی از طرفداران و مشتریان شرکت معظم تویوتا ، باید اعتراف کنم قدر ترین رقیب این شرکت همین فولکس واگنه به همین خاطرهم باید بهش احترام گذاشت.
ساسان
۱۲ مرداد ۱۳۹۵چون رقیب تویوتاس باید بهش احترام گذاشت ؟
وقتی پیشرفته ترین وسیله نقلیه تو ژاپن اسب با نعل اسپرت بود،فولکس موتور تانک تولید میکرد
سامان اذری
۱۲ مرداد ۱۳۹۵داش مهم زمان حاله
وقتی یه امار از با کیفیت ترین برند ها ارائه میشه تویوتا و لکسوس همیشه جزء اون بالایی هاس
حتی چند وقت پیش یه امار گذاشته بودن که خرج خودرو پس از 10 سال که تویوتا اخرین بود یعنی کم خرج ترین
ولی من فولکس واگن رو ندیدم تو هیشکدوم اگر هم بود وسط ها بود
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ساسان عزیز شما ژاپن در چه سطحی میبینی؟؟؟؟؟
سامان اذری
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ساسان زیر نظرت نمیشد نظر داد
واسه همین اینجا مینویسم
شمایی که میگی ژاپن هیچی بلد نیس و نمیتونه مثل لامبو و بنتلی و پورشه ماشین بسازه
یادت نره لکسوس LFA یکی از شاهکارهای خودروسازی هستش و رکورد نوربرگ رینگش هنوزم جزء بهترینهاست اکیورا NSX هم یه خودروی ژاپنی هست که تکنولوژی توش موج میزنه
میرسیم به بوگاتی
من به فانتاستیک بودن شیرون هیچ شکی ندارم ولی نیسان جی تی ار نیسما با قیمت 160 هزار دلار شتاب صفر تا صد رو زیر 2.5 ثانیه طی میکنه
من این دو تارو باهم مقایسه نمیکنم ولی شماهم نباس ژاپنی هارو دسته کم بگیرید
ماسل
۱۲ مرداد ۱۳۹۵نویسنده ی عزیز از اونجایی که رشته تون مهندسی خودرو هست آیا ما توان و علم ساخت ماشین درست و حسابی نداریم؟ مشکل کجاست ؟
Archi KHAN
۱۲ مرداد ۱۳۹۵واقعا نباید گفت گروه فولکس واگن ، که باید گفت امپراطوری فولکس واگن (!)
me84
۱۲ مرداد ۱۳۹۵درود
صنعت خودروسازی جزء صنایع بسیار رقابتی و در عین حال کم سود به حساب میاد. درآمد و سود در این صنعت خیلی فاصله دارند. با اینکه خیلی هم
سرمایه گذاریهای کلانی لازم داره ولی بازده سودش خیلی پایینه. بخاطر اینکه محصولات دائما بابد بروزرسانی بشن و دائم باید برای تحقیق و توسعه هزینه کرد و رقابت هم در این حوزه وحشتناکه.
دوستانی که به این مباحث علاقه دارند پیشنهاد میکنم کتابهای «وارن بافت» سرمایه گذار مطرح آمریکایی رو مطالعه کنند. خیلی مباحث جذابی داره. بعد از خوندن کتابهای ایشون متوجه میشید که چرا به عنوان مثال جنرال موتورز یا تویوتا یا فولکس واگن سودشون در مقایسه با کوکا کولا یا مایکروسافت چقدر ناچیزه
ALIREZA034
۱۲ مرداد ۱۳۹۵واقعا نمیدونم به (اف.ی)چی بگم.میگه فولکس شرکت هارو خرید ولی تویوتا و بنز زیرمجنوعه هاشونو خودشون تاسیس کردن واقعا چرا بعضیا اینقدر سطحی نگاه میکنن؟WV بیشترین زیر مجنوعه رو که بعشیا شونو ورشکسته بدونه هیچ افتخاری خریده وازشون غول ساخت مثل اشکودا و…همین الانم زیر مجنوعه هاش از بهترین هان که اگر WV نبود اصلا وجود نداشتن و WV داره ازشون حمایت میکنه.نمونش شاه کارش برای بوگاتی شیرون که تاریخ ساز شد و موتورشو درست میکنه.بعنوان طرف دار بی ام دبلیو یا شایدم بنز برای دفاع ازین شرکت حرف های زیادی دارم و احترام زیادی باش قاعلم. در وصف فلوکس فقط میشه گفت بزرگ بی ادعا
محمد
۱۲ مرداد ۱۳۹۵چارت سازمانی که در مطلبتون نوشتین غلطه گروه فولکس واگن وتمام زیر مجموعه هاش زیر مجموعه گروه پورش اس ای.
در واقع اگر پورش اس ای با سهام(۵۰.۷۲) سرشاخه شرکت باشه :
بقیه ازجمله:
فولکس واگن
اوئودی
اشکودا
دوکاتی
ایتال دیزاین
لامبورگینی
بوگاتی
پورش AG(خودرو سازی) المان
شرکت سرمایه گزاری قطر (۱۵%)
پورشه هولدینگ اتریش
بنتلی
اسکانیا
کپیتال گروپ
مان
سئات
نیدرزاکسن
همگی زیر مجموعه گروه پورش اس ای gmbh می باشند.
محمد
۱۲ مرداد ۱۳۹۵البته مطلبی را که در بالا نوشتم را اصلاح می کنم:
کپیتال گروپ و نیدرزاکسن خودشان یک سرمایه گزار هستند در گروه پورش اس ای و از زیر مجموعه پورش اس ای به حساب نمی اید.و به ترتیب ۴و۱۲ درصد از سهام پورش اس ای را دارند.
AKBAR
۱۲ مرداد ۱۳۹۵در مورد پاراگراف اول ، بیش از 95% بیتل های وارد شده به ایران مربوط به قبل از سال 1975 میلادی است و از اواسط دهه 70 میلادی خودروهای گلف ، پاسات و مدل 100 ائودی که واقعاً خودروهای جذاب و زیبایی بودند جای بیتل در ایران را گرفتند ، طراحی مدل 100 شرکت ائودی واقعاً از مدلهای سری 5 بی ام دبلیو و کلاس E مرسدس پایین تر نبود و گلف واقعاً جذاب ترین هاتچ بک آن دوران بود . پس از انقلاب حدود یک دهه واردات متوقف بود و در سالهای 1992 نسل جدید گلف به بازار ایران ورود پیدا کرد ، در آن موقع این خودرو با قیمت 2800000 عرضه می شد و در کنار مدلهای آسترا و سیویک نقش هاچبکهای به روز بازار را داشتند . در حول و حوش همان سالها که جنگ خلیج فارس واقع شده بود ، تعداد قابل توجهی از مدلهای پاسات بسیار فرسوده از کشور عراق وارد ایران شدند که قالب آنها سالهاست دیده نمی شوند . و اگر از من بپرسند خاطرات شما از خودروهای شرکت فولکس واگن چیست به مدلهای گلف و سری 100 ائودی اشاره می کنم ، ولی اگر از پدرم بپرسید احتمالاً از بیتلها هم نام خواهد برد .