نسل هشتم فولکسواگن پاسات در سال ۲۰۱۵ عرضه شده و از پیشرانههای دیزلی کاملی بهره میبرد. البته از آن زمان تاکنون پیشرانههای دیزلی با بد اقبالیهای زیادی روبرو شده بنابراین هماکنون پیشرانههای بنزینی گزینههای جذابتری نشان میدهند.
به عنوان نتیجه، پیشرانههای ۱.۴، ۱.۸ و ۲ لیتری توربوی TSI هماکنون در پاسات موجود بوده و ما هم کمحجمترین پیشرانه با قدرت ۱۴۸ اسب بخاری را در این مقایسه مفصل حاضر کردهایم.
نسخه تجاری SE قیمت ۲۴۷۴۰ پوندی داشته و دقیقاً در مقابل مزدا ۳ با پیشرانه ۲ لیتری اسکای اکتیو جی قرار میگیرد. البته پاساتی که در تصاویر مشاهده میشود از نوع GT است.
مزدا ۶ در تریم SE-L Nav قیمت ۲۱۸۹۵ پوندی داشته و از این نظر بر رقیب ژرمنی برتری دارد اما این مقایسه جنگی بین پیشرانه توربوی کمحجمتر فولکس با فلسفه تنفس طبیعی مزدا نیز میباشد.
هر دو خودرو راحتی سواری را با چابکی، تجهیزات مناسب و هزینههای معقول ترکیب کردهاند؛ اما کدامیک انتخاب متقاعدکنندهای میباشد؟ با ما باشید تا پاسخ این سؤال را بدانید.
- شاخبهشاخ
مزدا ۶ ۲.۰ SkyActiv-G 145 SE-L Nav | فولکسواگن پاسات ۱.۴ TSI SE Business | مدل |
۲۱۸۹۵ | ۲۴۷۴۰ | قیمت (پوند) |
۴ سیلندر ۲ لیتری | ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربو | پیشرانه |
۱۴۳/۲۱۰ | ۱۴۸/۲۵۰ | قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) |
۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | گیربکس |
۸.۶ ثانیه/۲۰۷ | ۹.۲ ثانیه/۲۲۰ | شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت/حداکثر سرعت |
۷ | ۶.۸ | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
رنگ متالیک (۵۶۰ پوند) | فاقد آپشن اضافی | آپشن ها |
- فولکسواگن پاسات TSI
نقاط قوت: پرفورمنس مناسب پیشرانه توربو، تکنولوژی پیشرفته در کابین، کیفیت ساخت و متریال خوب
نقاط ضعف: عدم پایداری و اعتمادبهنفس در حد مزدا، هیجان سواری کمتر، قیمت بیشتر
خودروسازان سرمایهگذاری سنگینی روی حملونقل الکتریکی انجام دادهاند و در سالهای آینده خودروهای الکتریکی زیادی عرضه خواهند شد؛ اما هنوز هم پیشرانههای مرسوم از بین نرفته و اگرچه پیشرانههای دیزلی دیگر محبوب نیستند اما بنزینیها هنوز هم هیجانانگیز هستند.
فولکسواگن پاسات مثال فوقالعاده این وضعیت است. این خودرو در سال ۲۰۱۵ تنها با پیشرانههای دیزلی عرضه شد اما هماکنون با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربو که قدرت ۱۴۸ اسب بخاری دارد نیز عرضه شده و ما هم همین نسخه را تست کردهایم.
اما خب این منتظر ماندن ارزشش را داشت زیرا پیشرانه مورد بحث کارایی خوبی دارد. هر دو خودرو از گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده میکنند اما فولکسواگن به لطف گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری خود علاقه بیشتری به سبک کردن دندهها دارد. این گشتاور از دور ۱۵۰۰ پیشرانه در دسترس است. حداکثر گشتاور مزدا ۶ از دور ۴ هزار پیشرانه در دسترس بوده بنابراین دسترسی به آن خیلی آسان نیست. جای تعجبی ندارد که پاسات در شتاب گیریهای بین دندهای سریعتر از رقیب ژاپنی خود میباشد.
مزیت پاسات در دندههای سنگینتر خیلی زیاد نیست زیرا قدرت مزدا در محدوده بیشتری در دسترس بوده اما پاسات هنوز هم قدرت و پرفورمنس بیشتری را در پیست تست نشان میدهد.
پاسات علاوه بر مزیت پرفورمنس خود احساس لوکستری داشته و کابین آن کیفیت ساخت بالاتری را نشان میدهد. پلاستیکهای بکار رفته بهتر بوده و طراحی آن نیز منطقی است. در تریم SE بیزینس نیز تجهیزات قابلاحترامی بکار رفته است.
نظرات آزمایشکنندگان
سیستم اطلاعات سرگرمی: صفحه لمسی ۸ اینچی که رزولوشن بالایی دارد فوقالعاده بوده و بازنگریهای صورت گرفته در آن باعث شدهاند عملکردهای بیشتری نسبت به سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا را شاهد باشیم.
گیربکس: گیربکس پاسات به اندازه مزدا رضایتبخش نیست اما در زمان استفاده احساس خوبی را به دست میدهد.
کابین: پلاستیک و پارچههای بکار رفته در کابین پاسات احساس لوکستری را نسبت به کابین مزدا ۶ ایجاد میکنند.
- مزدا ۶ اسکای اکتیو جی
نقاط قوت: سواری پایدار، فرمان و گیربکس مناسب، پیشرانه تنفس طبیعی مشتاق
نقاط ضعف: سر و صدای بیشتر در دورهای بالای پیشرانه، کیفیت متریال ضعیفتر، سیستم اطلاعات سرگرمی ضعیفتر نسبت به پاسات
پیشرانه بکار رفته در هر دو خودرو تجربه سواری پاسات و مزدا را تعریف میکند. مزدا ۶ از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند.
فلسفه خاص مزدا به این معنی است که پیشرانه برای ایجاد سرعت و شتاب مناسب کار سختتری را باید انجام دهد. این پیشرانه خروجی ۱۴۳ اسبی داشته اما چیزی که خود را بیشتر نشان میدهد فاصله گشتاوری ۴۰ نیوتون متری بین دو حریف است.
این گشتاور در دور بالاتری به دست میآید و همین امر باعث میشود راحتی و آرامش کابین تحت تأثیر کارکرد سختتر پیشرانه قرار گیرد.
البته پیشرانه علیرغم کارکرد سختتر خود نرم بوده و از سواری پرفشار استقبال میکند. در جایی که پیشرانه فولکسواگن نسبتاً ساکت است پیشرانه مزدا صدای بیشتری را تولید میکند. تفاوت زیادی در بزرگراه بین دو خودرو دیده نمیشود اما پاسخ خودرو به دندههای بالاتر در پاسات بهتر است.
البته در زمان تخت گاز کردن، این مزدا است که با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعتی ۸.۶ ثانیهای پیش میافتد درحالیکه پاسات شتاب ۹.۲ ثانیهای دارد. در بحث تعویض دنده نیز اگرچه پاسات تعویضهای دقیق و خوبی دارد اما گیربکس مزدا بهتر بوده و شاهد تعویضهای سریع و دقیق هستیم.
از طرف دیگر این مزدا ۶ است که راحتی و کاربری آسان بیشتری داشته و کنترل بدنه و هندلینگ آن در مرتبه بالاتری ارزیابی میشود. این خودرو نسبت به پاسات سفتتر نیست که دلیل آن استفاده از رینگهای کوچکتر و لاستیکهایی با دیواره بلند است. اگرچه پاسات در تغییر جهتهای ناگهانی پاسخگوتر است اما دقت و کنترل شاسی و فرمان مزدا ۶ یک سر و گردن بالاتر قرار میگیرد.
نظرات آزمایشکنندگان
سیستم اطلاعات سرگرمی: اهرم چرخان روی کنسول مرکزی استفاده از این سیستم را آسان کرده است؛ اما صفحهنمایش ۷ اینچی مزدا ۶ کوچکتر بوده و رزولوشن کمتری نسبت به پاسات دارد.
گیربکس: گیربکس ۶ سرعته دستی خوب این خودرو بهتر از پاسات بوده و تعویضهای سریعی دارد.
متریال کابین: سدان مزدا از نظر کیفیت و احساس ساخت با پاسات برابری نمیکند و در بحث تکنولوژی نیز عقب میافتد.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: فولکسواگن پاسات
فولکسواگن پاسات تجربه سواری لذت بخشی به اندازه مزدا ۶ نداشته اما در هر یک از جنبههای دیگر برتری دارد. این خودرو منعطفتر بوده و راحتی زیادی داشته و از طرف دیگر هزینههای مالکیت کمتری داشته و احساس لوکستری را به کاربر منتقل میکند؛ اما از نظر پیشنهادهای اقتصادی و مالی، قیمت بالاتر پاسات مشکل حادی نخواهد بود.
رتبه دوم: مزدا ۶
مزدا ۶ از نظر دینامیکی خودروی توانایی است اما پیشرانه آن به اندازه پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوی فولکس منعطف نیست. اگرچه این خودرو ارزانتر بوده اما خب این حس ارزانی را نیز منتقل میکند. مزدا ۶ به اندازه پاسات نیز کاربردی نبوده و هزینههای نگهداری آن با توجه به ذات هیجان بخش مزدا بیشتر است. تمامی این موارد به اضافه صندوقعقب کوچکتر باعث میشوند مزدا ۶ به کسب رتبه دوم بسنده کند.
Kian70
۳ فروردین ۱۳۹۷مزدا رو جور دیگه ای دوست دارم
علیx76
۳ فروردین ۱۳۹۷مزدا ۳ با موتور ۲.۵ لیتری اسکای اکتیو رقیب بسیار مناسب تریه هم قیمت هم قدرت
امیر
۳ فروردین ۱۳۹۷مقایسه ی منصفانه ای بود.به نظرم پاسات در سگمنت خودش بهترین هست
مزدک
۳ فروردین ۱۳۹۷هر چقدر هم ماشین های فولکس از نظر فنی بالا باشن طراحیشون مسخرست
و فکر میکنم اینکار عمدی و برای ایجاد فاصله بین فولکس و آیودی باشه
من که مزدارو بیشتر میپسندم
رامتین
۳ فروردین ۱۳۹۷بنظرم محصولات فولکس ارزش خرید ندارند در ایران، جز گلف. اصولا فولکس یعنی گلف. اوج هنر فولکس در نسل آخر گلف و اخیرا آرتیون نمایان شده و بنظرم در بقیه محصولاتش بشدت تفکر اقتصادی داره.
pouya
۳ فروردین ۱۳۹۷سلام
از اونجایی که تجربه سواری با پاسات رو ندارم و البته با مزدا ۶ رو هم ندارم و از نظر فنی نزدیک هم هستن من از روی ظاهر مزدا ۶ رو انتخاب میکنم.
( مزدا 6 مدل 2018 هم از نظر ظاهری و هم فنی پیشرفت کرده )
جنوب
۳ فروردین ۱۳۹۷اگه یه شرکت باشه که بتونه وضعیت خودروی ایران رو نجات بده زیر مجموعه های فولکس واگنه. چه از نظر کیفیت چه بها و چه ایمنی مخصوصا اشکودا
F۲۲RAPTOR
۳ فروردین ۱۳۹۷کاملا موافقم
اگه میشد فولکس مثه اشکودا و سئات
یه زیر مجموعه کار درست تو ایران میداشت معرکه میشد
sina
۳ فروردین ۱۳۹۷من تو این سگمنت برای ایران کمری رو بهترین گزینه میدونم
این به معنی نیست که پاسات یا مزدا یا اکورد بد هستن ، به این دلیل که تویوتا به دلیل پیشینه حضورش تو ایران قیمت یدکی کمتر، مراکز تعمیر بیشتر و ارزان تر، خدمات پس از فروش بیشتری داره لذا انتخاب عقلانی تری هست بنظرم
ضمن اینکه تو ایران جز تنفس طبیعی ماشین خریدن یکم ریسکی هست.
ایلیا
۳ فروردین ۱۳۹۷دوستان کیفیت متریال کیفیت مونتاژ و کیفیت رنگ بخش مهمی از زیبایی ظاهری خودرو هستن که در عکس ها بخوبی دیده نمیشن، ما معمولا طراحی کلی و زوایای خودرو رو میبینیم و در مورد ظاهرش قصاوت میکنیم، این مقدمه رو گفتم که بگم ماشینای فولکس از نزدیک واقعا زیبا و باکیفیتن و حس لوکس بودن رو منتقل میکنن، پاسان از نزدیک زیباتر از عکس هاشه
achtung
۴ فروردین ۱۳۹۷دقیقن به همین دلایل همیشه از رقبای آسیایی سرتره. متریال و ظاهر عالی در کنار قیمت خوب
مهدی دهقان
۳ فروردین ۱۳۹۷پدال دیروز کلی از بدیهای مدل ۲۰۱۸ پاسات گفت امروز تعریفشو کرد منکه گیج شدم
ahmad
۳ فروردین ۱۳۹۷با احترام به هردو خودروساز ، فکر کنم فولکس بهتر باشه چه از نظر ظاهر و چه از نظر موتور . من که فولکسو بیشتر میپسندم .
شاهين
۳ فروردین ۱۳۹۷هر دو خودرو رو دوست دارم ، البته مزدا رو با موتور ۲۵۰۰سی سی توربوش و اون سیستم خاموش کردن سیلندر ها در سرعت ثابتش که میشه مدل ۲۰۱۸ ترجیح میدم به پاسات، در کل از لحاظ ظاهری هم مزدا رو ترجیح میدم
سعید
۴ فروردین ۱۳۹۷همین مردد کردن مزدا در انتخاب فولکس خودش یه پیروزی بزرگی هست واسه این سامورایی فوق العاده.
فرهاد كرمستجی
۴ فروردین ۱۳۹۷از رو تصاویر که کابین مزدا لوکس تر به نظر میرسه، البته هیجان رانندگی شاید برای خیلی ها مهمترین فاکتور باشه.
hamid3x
۴ فروردین ۱۳۹۷پاسات تو شتاب و هندلینگ عقبتر از مزدا ست،
نکته جالب این مقایسه:رزولوشن بالاتر صفحه نمایش پاسات،انگار طرف میخواد باهاش کال اف دیوتی بازی کنه اینقدر تو مقایسه گفته شده،
نکته بعدی اینه یه مزدا سوار همیشه از ماشین اش لذت میبره،حالا صندوق کوچکترو صدای موتور بیشتر لوکس نبودن کابین نسبت به المانی ها زیاد فاکتور مهمی نیست،
ببخشید رزولوشن کمتر صفحه نمایش رو یادم رفت این یکم انتخاب رو سخت میکنه،خدایا خودت کمک کن
علی
۷ فروردین ۱۳۹۷دقیقا. اهواز هستم و مزدا6 دارم. واقعا مزدا کاری میکنه همیشه از سواریش خوشت بیاد
ali a
۴ فروردین ۱۳۹۷من جفتشون رو قبول دارم. بخوام انتخاب کنم باید با هر دو رانندگی کنم..
sevlan
۶ فروردین ۱۳۹۷مرد مومن رزولوشن و راحت تر بودن صفحه لمسی پاسات شاید واسه ماها که تو ایرانیم چیز مهمی نباشه ولی واسه اروپایی ها فوق العاده مهمه، اونجا با اون سطح ارتباطات ماهواره ای طرف کار یه کامپیوتر خونگی و حتی بیشتر رو از مونیتورینگ خودرو میکشه ، منظورم قیاس مزدا و پاسات و خوب بودن پاسات به این دلیل نیست ، چون خودم عاشق مزدام و ارادتشو دارم ، ولی میخوام اینو بگم که اینجور چیزا واسه خیلی ها مهمه !!!
Amir
۸ فروردین ۱۳۹۷هیچکدوم پژو 508 2019
حامد
۱۱ فروردین ۱۳۹۷پیشرانه تنفس طبیعی مشتاق؟ این دیگه چه جور ترجمهایه؟
محسن
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷من خودم مزدا۶ دارم فقط کاش پول داشتم تا مدله توربویه۲۵۰۰ روبخرم واقعا که مزدا با موتور۲لیتری طبعیی شتابش خیلی ازماشینهایی که حجم وقدرت موتور بیشتری دارن رو شکست میده مصرف بنزین کمتری داره نرمی و هندلینگ هم که ژاپنیها ها فوقالعادن قیمتش هم کمتره قیافشم شبیه آمریکایی ها با کاپوت بزرگ وخشن جوانپسنده. هرکی بایدببینه چقدرپول داره و اولویتش چیه برامن که شتاب ومصرف سوخت ونرمی وقیافه ماشین ملاک بود نه اپشن وکاملا ازانتخابم راضیم