مشاهده چگونگی تکامل محصولات مختلف در طول سالها، همیشه جالب بوده است. چه برسد به اینکه مقایسه بین نسلهای فولکس واگن گلف GTI از سال ۱۹۸۵ تا به امروز باشد. پس از گذشت ۳۰ سال و معرفی پنج نسل، گلف GTI به یک خودرو بالغ تبدیلشده که سریعتر، امنتر و پیشرفتهتر از قبل هست. البته سنگینتر و گرانتر هم شده.
قیمت آن در سال ۱۹۸۵، ۸۹۹۰ دلار بوده است که با در نظر گرفتن تورم و تبدیل به نرخ پول امروز، حدود ۱۹۶۰۰ دلار میشود، گلف GTI MK2 در زیر کاپوت از یک موتور بنزینی چهار سیلندر خطی ۱.۸ لیتری با توان ۱۰۰ اسب بخار (مدل اروپایی آن ۱۱۰ اسب بخار داشت) عرضهشده بود و این توان را توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخها منتقل میکرد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این شاهکار فراموشنشدنی فولکس واگن، تنها ۸.۵ ثانیه بود. خب برگردیم به زمان حال، گلف GTI Mk7 ۲۰۱۵ با افزایش قیمت ۲۵ درصدی نسبت به پدربزرگش، ۲۴، ۷۸۵ دلار قیمتگذاری شده است. فولکس واگن از یک موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری استفاده کرده که در حالت استاندارد توان ۲۰۷ اسب بخار و با بسته ارتقایی ۲۱۷ اسب بخار را در اختیار راننده قرار میدهد. دو نوع گیربکس ۶ سرعته دستی و DSG با کلاچ دوگانه هم برای آن قابل انتخاب است. با توجه به اینفوگرافیک گلف جدید در ۵.۸ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ را پر میکند، البته گفته نشده که این شتاب مربوط به کدام نسخه است، اما ما فرض میکنیم مربوط به مدل ۲۱۷ اسب بخار با گیربکس DSG باشد. GTI جدیدتر، در یک زمینه پسرفت هم داشته است و آن وزن است، GTI ۱۹۸۵ وزنی معادل ۹۷۵ کیلوگرم داشت، درحالیکه گلف جدید با حدود ۴۵۴ کیلوگرم اضافهوزن، وزنی بین ۱۳۷۵ تا ۱۴۳۰ کیلوگرم، (بسته به مدل انتخابی) دارد. درنتیجه، نمیتوان انتظار بهبود زیاد در مصرف سوخت را داشت، GTI قدیمی ۱۰.۲ لیتر در سیکل شهری و ۸.۱ لیتر در سیکل بزرگراهی در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکرد. در مقابل گلف جدید در سیکل شهری ۹.۴ لیتر و در سیکل بزرگراهی ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میسوزاند.
مهندس صنایع و از علاقهمندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وبسایت های خبری دیگر در حوضه آیتی مینوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آیتی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.
با نظر دوستمون احمد موافقم من گلف داشتم . و از رانندگی با اون همیشه لذت میبردم مخصوصا زمانی که با چندتا از خودروهای وطنی (منظورم پراید نیست) همسفر میشدیم میدیدم با توجه به پیرتر بودن گلف همیشه پرچمش بالا بود مخصوصا تو جاده چالوس.دیزین و… حتی با روشن بودن کولر
جز این که حسرت بخوریم چیز دیگه نیست ما مثل یه انسان بدبخت و بی چاره ایم که هر روز به جای پیش رفت پس رفت داره کشور مرده ای که پراید قدیمش کیفیت بالاتر از حال رو داره روز به روز بیچاره تر .سی سال سوار شدنه یه خودرو با شکل سی سال قبل ………..
یکی از آرزوهام این بود که یک گلف تمیز را با سلیقه خودم تیون کنم و فقط روزهای جمعه روشنش کنم و برونم به خصوص گلف های دهه ی نود. ماشین خوبیه و هنوز هم با قدرت به کارش ادامه میده.
peyman
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴هاچ بکه داغ
با کمترین پرداخت بهترین کیفیت
روزبه
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴کاش یکی پیدا شه این گلفو با پژو 205gti قیاس کنه . جیمز می گفته 205 الانم ارزش روندن داره
احمد باقری
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴این ماشین یکی از بهترین ماشینها در مورد نسبت هزینه به کارایی هست.
امیر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴با نظر دوستمون احمد موافقم
من گلف داشتم . و از رانندگی با اون همیشه لذت میبردم مخصوصا زمانی که با چندتا از خودروهای وطنی (منظورم پراید نیست) همسفر میشدیم میدیدم با توجه به پیرتر بودن گلف همیشه پرچمش بالا بود مخصوصا تو جاده چالوس.دیزین و… حتی با روشن بودن کولر
سعید
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴از همه نظر یه ماشین عالیه
(((RETOLEX(((REZA
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴اینها یکی از بهترین هاچ بک های دنیا هستن
http://www.vwmotorsport.com/downloads/Images/11.41%20Ex%20Kalle%20Grundel%20Mk1.jpg
____________________
http://www.in2motorsports.com/wp-content/uploads/2013/12/Peugeot-205-GTI-rally-s.jpg
__________________________
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–VaFBmXYG–/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/aa84trqplvio8rnazky5.jpg
______________________
http://www.automobile-sportive.com/matchs/golfgti205gti/golfgti-205gti-une.jpg
________________________
http://www.carskings.com/wp-content/uploads/2013/05/Duel-Of-The-Day-The-pioneers-Volkswagen-Golf-GTI-or-Peugeot-205-GTI.jpg
;)
خیلی ممنون
عاشق اینجور مطالب هستم
Archi Khan
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴کاش بجای این خودروهای رویاییه چینی ،
باز محصولات فولکس را وارد میکردن.
کیفیت عالی با قمیت مناسب (البته قیمت جهانی)
Archi Khan
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴دوستان خبر مونتاژ فولکس تیگوان در شرکت خودرو سازان بم صحت داره ؟؟
اگه تولید بشه و قیمت متعادلی هم داشته باشه ، میشه یکی از بهترین گرینه ها
مهرداد
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴جز این که حسرت بخوریم چیز دیگه نیست ما مثل یه انسان بدبخت و بی چاره ایم که هر روز به جای پیش رفت پس رفت داره کشور مرده ای که پراید قدیمش کیفیت بالاتر از حال رو داره
روز به روز بیچاره تر .سی سال سوار شدنه یه خودرو با شکل سی سال قبل ………..
adel
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴عاشق این ماشین هستم بسیاز زیبا و خاص
ببین سال 1985 چه عشقی بوده واسه خودش…
فقط حیف….
milad
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴عاشق گلف 1985 م…
سامان از تبریز
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴یه قرمز رنگ خوشگلشو تو ارومیه پیدا کردیم مدل تک چراغ خیلی تمیزه 15 تومن میگه
قراره چند روز دیگه بریم ببینیمش
واسه دوستم
jeneral
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴پراید خودمون هم کلی عوض شده از 30 سال پیش تاحالا . چراغاش عوض شده .موتورش رو که دیگه نگو کلی اسب بخاراش زیاد شده .کلی لوکس شده
بهزاد
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴یکی از آرزوهام این بود که یک گلف تمیز را با سلیقه خودم تیون کنم و فقط روزهای جمعه روشنش کنم و برونم به خصوص گلف های دهه ی نود.
ماشین خوبیه و هنوز هم با قدرت به کارش ادامه میده.
MjM
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴صدر بهترین هاچ بک های دنیا بی برو برگرد
Danial
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴دقت کردین که Golf GTI 1985 از پرایدی که ما الان داریم تولید میکنیم قدرت خروجی اسب بخار بیشتری داره خیلی جالبه واقعاً…
rasoul
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴همون اولی قدرت متور گشتاور ش از همه تولید داخلیها بیشتره