وقتی فولکسواگن موتور VR6 خود را برای مدلهای پاسات و گلف معرفی میکرد، دلیل روشنی بر این موضوع بود که این برند به طرف سطوح بالاتر بازار خودرو در حال حرکت است. این موتور با سیلندرهایی که تنها ۱۵ درجه زاویه داشتند و با سرسیلندر مشترک، ترکیبی از موتورهای V-6 و خطی بوده و مخصوص خودورهای دیفرانسیل جلو طراحی شده بود؛ جایی که به صورت عرضی در آنها قرار میگرفت.
VR6 عملکردی قابلاتکا و قدرتی مناسب برای کلاسهای خودرویی پایینتر به ارمغان آورد. این موتور متعاقباً در طیف گستردهای از محصولات گروه خودروسازی فولکسواگن و همینطور نسخههای اروپایی فورد گالکسی و مرسدسبنز کلاس V مینیون مورد استفاده قرار گرفت. این موتور در بازار امریکا، در حال حاضر در مدلهای پاسات، CC، توآرگ و سطح نخست پورشه کاین ارائه میشود. ولی به نظر میرسد که نفسهای این موتور فولکسواگن به شماره افتاده است. موتور VR6 در اروپا به شکلی بی سر و صدا، از مدلهای پاسات، CC و فیتون کنار گذاشته شده و این موضوع در مدل توراِگ نیز اتفاق افتاده است. آمار فروش آنقدر پایین بودهاند که فولکسواگن نگران رساندن موتور به استانداردهای EU6 نبوده است. طراحی و مهندسی پیشرانه VR6 زمانی اتفاق افتاد که فولکسواگن در حال پروراندن یک رقابت داخلی بین برندهای خودش بود. توسعه این موتور به شکلی مشابه با موتور V-6 آئودی پیش میرفت و بهتدریج جای موتور ۵ سیلندر قدرتمند این برند را گرفت. البته نقطه قوت VR6 در مصرف بهینه سوخت نبود، ولی این موتور فوقالعاده نرم بود و صدای دلنشینی نیز داشت. ولی با از راه رسیدن موتورهای چهار سیلندری که میتوانند بیش از ۳۰۰ اسببخار تولید کنند، استفاده از موتورهای شش سیلندر بهویژه در مدلهای کامپکت چندان بهصرفه نیست.۹ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
فورد
۲۳ خرداد ۱۳۹۴جالب بود نمی دونستم همچین موتوری هم هستش
احمد باقری
۲۳ خرداد ۱۳۹۴موتور خیلی جالبیه. اونقدر میشه با پارامترها و نحوه طراحی موتور بازی کرد که هزاران هزار نوع میشه طراحی کرد، ولی این شرکتها اونقدر کار می کنند، اونقدر شبیه سازی می کنند که موتور خیلی خوبی در بیاد.
علی
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ازش خبر نداشتم اما خودم همیشه فکر میکردم چرا برای فشرده کردن موتور از چنین طرح هایی استفاده نمیشه.
حتی برای یک موتور چهار سیلندر هم این نوع طراحی میتونه خیلی خوب باشه.
نوید جهرمی
۲۳ خرداد ۱۳۹۴طرح جالبی داره
الان موتورهای 2 لیتری و 2.5 لیتری کمپانی فلکس واگن و زیرمجموعه هاش خیلی بهینه هستن.هم بازده بالایی دارن و هم مصرف و دوام مناسب. باوجود این موتورها دیگه نیازی به استفاده از موتورهای پرحجم تو محصولات پایه ندارن و فروش کم تر باعث از دور خارج شدن پیشرانه های قدیمیشون شده.
همیشه امیدواربودم تویوتا هم نسبت قدرت به حجم خوبی از موتورهاش بیرون بکشه که ظاهراً تمایلی نداره و ترجیح میده عمر موتوراش بالا باشه و مصرفش کم .
مهرداد فرهنگیان
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ینی تو فکر میکنی نسبت قدرت به حجم موتور های تویوتا پایینه؟
پس لابد اسم موتور های2JZو1JZ رو نشنیدی
این موتور های به ترتیب ۶سیلندر۳۰۰۰ سی سی
و ۶سیلندر۲۵۰۰ سی سی هستن
و وقتی رو هرکدوم یه توربو ترو تمیز ببندی بین ۶۵۰ تا۸۵۰ اسب بخار بهت قدرت میدن شیرین!
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۲۳ خرداد ۱۳۹۴نمیدونم چرا هیشکی از این بیچاره خبر نداشته؟!؟!؟! :-D
VR6 یک شاهکار در دوران پیچ بود که در نهایت منتهی به خلق موتور W شد…
موتوری که خرج ساختش فرقی نمیکرد اما بسیار بهتر از V بود..فضای کمتری اشغال میکرد و نرمتر کار می کرد…خلاصه در نوع خودش بینظیره
مخصوصا سیستم مدیریت چهار سوپاپ روی هر سیلندر و ایضا خروج اگزوز که خیلی جالب هستند
AHMADREZA BMW
۲۴ خرداد ۱۳۹۴کاشکی دوباره احیا بشه
پیشرفت تکنولوژی بعضی وقت ها باعث مرگ چیز هایی میشن که بعد از رفتنشون به جای خالیشون پی میبریم
mazaher
۲۴ خرداد ۱۳۹۴سلام.المانیها در طراحی موتورهای خودرو از لحاظ کیفیت در رتبه اول جهان قرار دارند.
LS6 454
۳۰ آبان ۱۴۰۱موتور خوبیه مخصوصا برای گلف نسل یک 👌