فولکسواگن در نمایشگاه نیویورک امسال در کنار کانسپت اطلس کراس اسپرت، کانسپت دیگری از خانوادهٔ اطلس را نیز بنام تانواک (Tanoak) معرفی کرده است. این کانسپت یک پیکاپ دو کابین با قسمت بار کوتاه است که بر اساس پلتفرم ماجولار MQB ساخته شده است؛ یعنی پلتفرمی که از هاچبک سابکامپکت پولو گرفته تا کراساوور فول سایز هفتنفرهٔ اطلس بر اساس آن ساخته شدهاند؛ بنابراین اطلس تانواک اولین پیکاپی محسوب میشود که بر اساس پلتفرم MQB ساخته شده است. به گفتهٔ فولکسواگن، نام تانواک از یک درخت بومی در کالیفرنیای جنوبی گرفته شده که میتواند به ارتفاع ۴۰ متری برسد. این نامگذاری واقعاً جذاب است و روشی عالی برای اشاره به انعطافپذیری بالای پلتفرم MQB محسوب میشود زیرا کانسپت تانواک بزرگترین خودرویی بهحساب میآید که بر اساس این پلتفرم ساخته شده است.
اطلس تانواک پیکاپ میان سایزی است که فاصلهٔ محوری آن به میزان ۲۸ سانتیمتر نسبت به کراساوور اطلس افزایش یافته و به ۳.۲۶ متر رسیده است. همچنین طول کلی این پیکاپ نیز با رشدی ۴۰ سانتیمتری به ۵.۴۴ متر رسیده است. عرض و ارتفاع تانواک نیز به ترتیب معادل ۲.۰۳ متر و ۱.۸۴ متر است. طول قسمت بار تانواک برابر با ۱.۶۳ متر و عرض آن ۱.۴۵ متر است. این در حالی است که فاصلهٔ بین برجستگیهای چرخها درون قسمت بار آن نیز معادل ۱.۲۸ متر بوده و بنابراین میتوان یک ATV را به همراه یک موتورسیکلت کراس را در آن قرار داد. همچنین تانواک با ارتفاع ۲۵ متری از سطح زمین به همراه رینگهای ۲۰ اینچی که با لاستیکهای ۲۷۵ پوشیده شدهاند، عملکرد مناسبی در مسیرهای آفرود دارد.
این پیکاپ در ظاهر شباهتهایی با کراساوور اطلس دارد اما به گفتهٔ فولکسواگن، با اینکه تانواک بر اساس اطلس ساخته شده اما بدنهٔ آن بهویژه از ستون B به عقب بهطور کامل از نو طراحی شده است. بدین ترتیب تانواک ظاهری بسیار آفرود به خود گرفته است. در نمای جلویی این کانسپت چراغهای LED، کاپوت عضلانی و سپری متفاوت با یک وینچ مرکزی دیده میشود درحالیکه درون لوگوی فولکسواگن و همینطور خطهای جلوپنجره نیز چراغهای LED با نور سفید کار شده است. در قسمت جانبی، دستگیرهٔ درهای عقب بهصورت یکپارچه درون ستون C تعبیه شده درحالیکه گلگیرهای عضلانی عقب با دهانهٔ بزرگ، نمای پویایی به خودرو بخشیدهاند. در نمای عقبی هم چراغهای LED قرمزرنگی در بالا و پایین سراسر عرض درب بار به چشم میخورند که لوگوی فولکسواگن هم در بین آنها قرار گرفته است. این لوگو نیز مانند لوگوی جلو دارای نورپردازی LED است.
در داخل کانسپت تانواک نیز تغییراتی نسبت به اطلس استاندارد صورت گرفته که اکثر این تغییرات بهمنظور افزایش قابلیت استفادهٔ خودرو انجام شدهاند. بهعنوانمثال، در کنسول میانی یک شیفتر دندهٔ جدید و همینطور یک انتخابگر حالات رانندگی جدید تعبیه شده است که هردو بسیار درشت هستند تا بتوان با دستکش هم از آنها استفاده کرد. تانواک اما پیکاپی دو کابین است که به پنج صندلی مجهز شده است. این صندلیها حمایت جانبی بیشتری از بدن سرنشینان به عمل میآورند تا برای جادههای مناسب باشند. کانسپت تانواک به همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 کراساوور اطلس مجهز شده که ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. به گفتهٔ فولکسواگن، این پیکاپ میتواند ظرف ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
اما کانسپت اطلس تانواک صرفاً یک طرح مطالعاتی است که برای سنجش واکنش مردم طراحی شده و به گفتهٔ فولکسواگن فعلاً هیچ برنامهای برای تولید آن وجود ندارد زیرا میزان فروش پیکاپهای متوسط در ایالاتمتحده چندان زیاد نیست و به همین دلیل فولکسواگن ترجیح میدهد فعلاً تمرکز خود را بر روی بخشهای دیگری از بازار بگذارد. بااینحال ممکن است پیکاپهای متوسط فروش بالایی نداشته باشند اما موفقیت خودروهایی چون شورلت کلرادو و تویوتا تاکوما نشان میدهد که هنوز هم برای این پیکاپها بازار وجود دارد. همچنین هرچند تأکید شده که این کانسپت فعلاً برای تولید در نظر گرفته نشده است، اما فولکسواگن تأیید کرده است که مشتاق است واکنش خریداران و رسانهها را در مورد آن ارزیابی کند؛ بنابراین اگر استقبال از کانسپت تانواک مثبت باشد ممکن است فولکسواگن نظر خود را تغییر داده و آنرا راهی خط تولید کند.
مهرداد
۱۲ فروردین ۱۳۹۷خدایی کی دلش میاد به این ماشین بار بزنه آخه?
mehran (fox)
۱۲ فروردین ۱۳۹۷تولید نکردنش ظلمه…ازت نمیگذریم فولکس واگن….
F۲۲RAPTOR
۱۲ فروردین ۱۳۹۷اگه با همین شمایل تولید شه خیلی خوبه
مثلا شاید فرم عضلانی بدنه کمی اب بشه
در کل زیبا بود
Khan
۱۲ فروردین ۱۳۹۷چندسال دیگه میبینی بعد کراس اوور یهو دوباره بازار شیفت میکنه رو پیکاپ، میبینی همه دارن پیکاپ میخرن 😁
لامصب طراحی هاشون که عالی شده، داخلشون هم انگار ماشین لوکس، همه آپشنی هم دارن بعضاً میبینی یه آپشن های مخصوصی هم دارن
M3csl
۱۲ فروردین ۱۳۹۷پدال عزیز:
بجای ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور،،زدی ۳۶۰ اسب بخار قدرت،،،در حالیکه قدرت ۲۷۶ تاست،،
لطفا اصلاح کنید.
سردبیر
۱۲ فروردین ۱۳۹۷ممنون از دقت نظر شما. اصلاح شد
M3csl
۱۲ فروردین ۱۳۹۷سپاس فراوان
charger
۱۲ فروردین ۱۳۹۷از این ایراد گرفتنای بچه گانه خسته نمیشید؟؟؟؟؟؟
درسته که نباید اشتباه نگارشی وجود نداشته باشه اما امتحان دیکته که نیست سریع میاین کامنت میزارین فلان کلمه غلطه درستش کنین
M3csl
۱۲ فروردین ۱۳۹۷اشتباه نگارشی وجود نداشته باشه ،،،!!!
لطفا اصلاح کنید.
hamid
۱۲ فروردین ۱۳۹۷این لعنتی چقد خوشگله! خداکنه تولیدش کنن
#ali.m#
۱۲ فروردین ۱۳۹۷فولکس همون خیلی وارد بازار پیکاپ ها نشه بهتره.
چطور میشه یکی وانت شورلت و تویوتا رو ول کنه بره فولکس بخره.?
احسان
۱۳ فروردین ۱۳۹۷به نظرم فولکس واگن توی مسیر پیشرفت ترمز بریده…!