فولکس واگن

کانسپت‌های فراموش‌شده: فولکس‌واگن کانسپت T

این کوپه است؟ باگی؟ کابریولت؟ کراس‌اوور؟ همهٔ این‌ها است

نام فولکس‌واگن کانسپت T
معرفی نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۴
پیشرانه ۳.۲ لیتری V6
قدرت ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر
گیربکس اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۶.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر/ساعت
وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

امروزه خودروسازان انواع سبک‌ها را برای ایجاد کلاس‌هایی جدید ترکیب می‌کنند و به همین دلیل فولکس‌واگن کانسپت T نیز به لطف ترکیب غیرمتعارف خود ارزش یادآوری را دارد.

کانسپت T با درهای بال مانند، سقف سخت قابل جابجایی و تنها دو صندلی، یک کراس‌اوور معمولی نیست. درواقع فولکس‌واگن این ماشین را بیش از ۱۳ سال پیش در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۴ رونمایی کرد و آن‌را یک کوپهٔ آفرود می‌نامید. همچنین این خودرو دارای اوورهنگ‌های کوتاه و بخشی قابل جدا شدن در قسمت عقب خود بود که امکان دسترسی به چرخ زاپاس را فراهم می‌کرد. علاوه بر این، به لطف فاصلهٔ زیاد از سطح زمین، نرخ نوسان گستردهٔ کمک‌فنرها و سیستم چهارچرخ محرک اختصاصی 4Motion فولکس‌واگن، کانسپت T قابلیت‌های آفرود بسیار بالایی داشت.

بدنهٔ غیرمعمول این خودرو نیز دارای یک سقف تقریباً مسطح و آینه‌های جانبی بود که در بالای ستون A نصب شده بودند. همچنین عدم وجود قوس معمولی گلگیرها نیز توانایی‌های آفرود بالای آن‌را نشان می‌داد. چراغ‌های جلو و عقب کانسپت T حتی با استانداردهای امروزی هم تکنولوژی بالایی داشتند و سر اگزوزهای دایره شکل آن نیز به‌صورت یکپارچه درون چراغ‌های عقب طراحی شده‌اند.

کانسپت T مجهز به یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 بود که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و آن‌را از طریق یک گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک به هر دو محور انتقال می‌داد. این خودرو با استایل عجیب خود می‌توانست در زمان مناسب و معقول ۶.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که البته درواقع سرعت خودرو به‌صورت الکترونیکی روی این عدد محدود شده بود.

فولکس‌واگن در زمان رونمایی از کانسپت T اعلام نمود که این کانسپت راه را برای ایجاد یک سگمنت جدید هموار خواهد کرد اما متأسفانه هرگز به خودرویی تولیدی تبدیل نشد. همین ایده، یعنی یک کراس‌اوور کوپهٔ آفرود حدود چهار سال پیش توسط برند لوکس فولکس‌واگن یعنی آئودی با همکاری ایتال‌دیزان تکرار شد که منجر به ساخت کانسپت Parcour گردید. این خودرو مجهز به پیشرانهٔ ۵۵۰ اسب بخاری لامبورگینی گالاردو بود اما این کانسپت هم متأسفانه هرگز به خط تولید راه پیدا نکرد.

Italdesign Parcour Concept

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. amiR8

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    قشنگه ولی از گلگیرش خوشم نمیاد

  2. BENZ&BMW

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (182 ديدگاه)

    فوق العادست.محشره?? من که عاشقش شدم

  3. ROHAM

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (757 ديدگاه)

    کار قشنگیه
    دوسش دارم

  4. AMIN

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (204 ديدگاه)

    یادش به خیر، خیلی قبل تر(12 یا 13 سال پیش) عکس پشت جلد مجله ماشین بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا