فولکسواگن قصد دارد با تمرکز بر آیندهای سازگار با محیطزیست تا سال ۲۰۲۵ یکمیلیون خودروی الکتریکی به فروش برساند. کانسپت تمام الکتریکی ID که بهتازگی در نمایشگاه پاریس امسال توسط فولکسواگن رونمایی شده است، یکی از قدمهای این شرکت به سمت هدف مذکور است. این کانسپت پیشنمایش یک مدل تولیدی است که در سال ۲۰۲۰ به بازار خواهد آمد. کانسپت ID زبان طراحی کاملاً جدید فولکسواگن را نشان میدهد که صرفاً مخصوص مدلهای برقی است. خودروهایی تمام اکتریکی که شامل بیش از ۳۰ نمونهٔ جدید میشود و ساخت آنها برای ۱۰ سال آینده برنامهریزیشده است.
کانسپت ID بر روی پلتفرم جدید MEB الکتریکی فولکسواگن ساخته شده است. پلتفرمی که از ابتدا جهت استفاده در خودروهای برقی و نصب باطریها طراحی شده است. در این پلتفرم اختصاصی الکتریکی، چرخهای در گوشههای خودرو نصب شده و موتور الکتریکی در قسمت عقب قرار میگیرد که این امر موجب کشیده شدن اتاق به سمت جلوی خودرو میگردد. ID هم مانند شورلت بولت یک هاچبک نسبتاً بلند است اما نه به بلندی یک کراساوور. مهمترین ویژگی طراحی این خودرو چراغهای جلوی LED آن است که در زمان خاموش بودن نامرئی بوده و هنگامیکه روشن شوند کاملاً نمایان میگردند. در قسمتهای پایینی خودرو هم از نورپردازی آبیرنگ استفاده شده است. فاصلهٔ محوری آن نیز معادل ۲.۷ متر یعنی ۱۱.۴ سانتیمتر بیشتر از گلف است.
کانسپت ID مجهز به یک موتور الکتریکی با ۱۶۸ اسب بخار قدرت است که میتواند آنرا در کمتر از ۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودروی تمام الکتریکی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بوده و با یکبار شارژ کامل باطریها بُرد وسیعی از ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر دارد. البته امکان افزایش توان موتور برای شتاب بهتر و افزایش ظرفیت باطریها برای بُرد بیشتر وجود خواهد داشت. شارژ باطریها نیز از طریق کابل معمولی صورت میگیرد اما در آینده مجهز به یک پد شارژ القایی خواهد شد که قادر است ۸۰ درصد باطریها را در تنها ۳۰ دقیقه شارژ کند.
با توجه به اظهارات فولکسواگن، نسخهٔ تولیدی ID بهموازات گلف تولید خواهد شد و با توجه به نیازهای خریداران قابل تنظیم با قدرت موتور الکتریکی بیشتر یا کمتر و همچنین باطریهایی با ظرفیتهای متفاوت خواهد بود. همچنین نمونهٔ تولیدی ID، مجهز به بسیاری از تکنولوژیهای منحصربهفرد خواهد بود ازجمله یک نمایشگر سربالای پیشرفته که تصاویر مجازی را روی شیشهٔ جلوی خودرو به نمایش درمیآورد، تکنولوژی رانندگی خودکار و سیستم شارژ سریع.
فولکسواگن با ID قصد رقابت با تسلا مدل ۳ و شورلت بولت را دارد بنابراین قیمت آن پیش از کسر مشوقهای مالیاتی کمتر از ۴۰ هزار دلار خواهد بود. این قیمتِ مناسب و معقولی است که به گروه فولکسواگن در رسیدن به هدف خود یعنی فروش یکمیلیون خودروی تمام الکتریکی توسط تمامی برندهایش تا سال ۲۰۲۵ کمک خواهد کرد. فولکسواگن قصد دارد با خودروی الکتریکی ID انقلابی که بیتل هفت دههٔ پیش و گلف چهار دههٔ پیش به راه انداختند را تکرار کند. سازندۀ آلمانی دراینباره گفته است:
«گلف و بیتل پرفروشترین محصولات ما در تمام دوران هستند و ما میخواهیم با ID راه آنها را ادامه دهیم».
همراه پدال باشید با پوشش کامل جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶
ehsan
۱۰ مهر ۱۳۹۵جالب است این طراحی پلتفرم که شامل جاگذاری باتری در کف ماشین و قرار دادن موتور الکتریکی در عقب می باشد دقیقا همان طراحی می باشد که تسلا در سال 2010 ارائه داد و سپس آن را روی مدل اس پیاده کرد که نشان می دهد واقعا تسلا چندین سال جلوتر از زمان خود حرکت می کرده و می کند.
سیاوش
۱۰ مهر ۱۳۹۵دوست داشتی باتری رو سقف موتور رو هم رو کاپوت بگذارن
یعنی اخرت کامنته
ehsan
۱۰ مهر ۱۳۹۵اگه به جای مسخره کردن یه ذره سرچ و مطالعه می کردی می فهمیدی باتری خودروهای الکتریکی مثل نیسان لیف یا رنو زویی شورلت ev1 بی ام و i3 هیچ کدام در کف خودرو قرار ندارند و یا در زیر صندلی و یا به شکل T در جلوی اکسل عقب و …..قرار دارند.
only bmw m series
۱۰ مهر ۱۳۹۵باطری های لیتیومی سنگین هست پس هر چی به کف ماشین نزدیکتر باشه هندلینگ بهتری داره اغلب ماشین ها همینطوریه
shahin
۱۰ مهر ۱۳۹۵کسی خبر داره مزدا هم تو نمایشگاه پاریس هست یا نه؟
king 918
۱۰ مهر ۱۳۹۵Automotive News Europe گزارش داده بود که احتمالا حضور نخواهد داشت
البته قطعی نیست ………..
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ مهر ۱۳۹۵نیست
only bmw m series
۱۰ مهر ۱۳۹۵نمیدونم چرا فولکس و بنز کانسپت هاشون شبیه هم بود و کلا این سبک طراحی رو دوست ندارم مخصوصا داشبورد i8 رو بیشتر دوست داشتم
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۰ مهر ۱۳۹۵جونم فولکس واگن.
بازار آمریکا لیاقت حضور تو رو نداشت. تو در بازار قلب ماین دوستا سلطنت میکنی. به زودی دوباره برمیگردی به دوران اوج.