در سال ۱۹۴۶ شخصی هلندی بنام «Ben Pon» که واردکنندهٔ خودروهای فولکسواگن به هلند بود، از کارخانهٔ فولکسواگن در آلمان جهت خرید بیتل و واردات آن به هلند بازدید کرد. وی در آنجا وانتهای جالبی را دید که به جابهجایی قطعات در کارخانه میپرداختند. وانت عجیبی که قسمت بار آن در جلوی کابین راننده قرار داشت. او با دیدن این وانت پی برد که میتوان یک خودروی باربر را بر اساس بیتل ساخت. آقای Pon در دفترچهٔ یادداشت خود طرح اولیهٔ چنین وسیلهای را کشید و سپس این ایده را با هیئتمدیرهٔ فولکسواگن مطرح کرد.
سرانجام این طرح موردقبول واقع شد و پس از ساخت پروتوتایپهای فراوان، اولین مدل این خودرو با نام تایپ ۲ در سال ۱۹۵۰ معرفی شد. چون بیتل اولین محصول شرکت فولکسواگن بود و تایپ ۱ نامیده میشد، این ون دومین محصول فولکسواگن بشمار میرفت و به همین دلیل تایپ ۲ نام گرفت. البته بعدها نام این ونها به سری ترنسپورتر تغییر یافت و امروزه انواع مختلف آن با نامهای گوناگون کومبی، میکروباس، مولتی ون و… شناخته میشوند. بدین ترتیب تولید این ون معروف آلمانی که بر اساس بیتل ساخته شده بود و خودرویی موتورعقب بود آغاز شد.
تولید فولکسواگن ترنسپورتر همچنان تا به امروز ادامه داشته و هماکنون در نسل ششم خود قرار دارد. البته از نسل چهارم موتور خودرو از عقب به قسمت جلو منتقل شد. فولکسواگن تایپ ۲ و سیتروئن H ون، اولین خودروهایی هستند که در آنها راننده روی چرخهای جلو قرار میگیرد. این خودروها آغازگر روندی بودند که بعدها در اروپا و ایالاتمتحده متداول شد.
سپس سالها بعد کارگاههای کوچکی اقدام به کوتاه کردن طول مدلهای قدیمی ونهای تایپ ۲ فولکسواگن کرده و آنها را به خودروهای موسوم به هات رود تبدیل میکردند. این مدلها که «Shorty Bus» نامیده میشدند بسیار محبوب شدند. البته کاملاً روشن نیست که روند ساخت Shorty Busها چگونه آغاز شده و محبوب گردیدند. بااینحال بسیاری از این خودروها بر اساس مدلهای ارزانتر T2 یا نسل دوم ترنسپورتر ساخته میشدند.
اما حالا تیمی بنام «Gas Monkey Garage» اقدام به بازسازی کامل و کوتاه کردن طول یک فولکسواگن ترنسپورتر نسل اول کردهاند. آنها برای ساخت این ماشین سیستم تعلیق جلو، تعلیق عقب و چرخها را تغییر داده و تریم داخلی آنرا هم با صندلیهای مشکیرنگ بازسازی کردهاند. بدین ترتیب این ون کلاسیک فولکسواگن ظاهر بسیار دوستداشتنی و جالبی پیدا کرده است.
جهت تأمین نیروی موردنیاز این ون کلاسیک یک پیشرانهٔ کوچک ۲ لیتری تدارک دیده شده است که نیروی خود را توسط یک گیربکس ۴ سرعتهٔ دستی انتقال میدهد. این خودرو در یک حراجی با قیمت ۳۸,۵۰۰ دلار برای فروش گذاشته شده است.
a.s.m
۲۹ مهر ۱۳۹۵شبیه ماشین پت پست چی شده
علي رضا
۲۹ مهر ۱۳۹۵هر چند دوست ندارم ماشین های کلاسیک رو تغییر بدن ولی این خیلی باحاله…
خیلی بامزه شده..
amirkhanzadeh
۴ شهریور ۱۴۰۳دقیقا
ELEMENTO
۲۹ مهر ۱۳۹۵❤❤❤
Bloodhound SSC
۲۹ مهر ۱۳۹۵زیادی محوراش به هم نزدیکه.
فرمونش انگار از کنار پاهات بالا اومده !!!!!!!
ولی در کل ماشین بامزه ایه.
uss zumwalt DDG-1000
۳۰ مهر ۱۳۹۵بدک نشده
احمد باقری
۳۰ مهر ۱۳۹۵درزمان خودش غوغایی داشت.