فولکسواگن از همه ما میخواهد که روزهای خوش گذشته را به یاد داشته باشیم. منظور از این روزهای خوش، هر زمانی قبل از سپتامبر ۲۰۱۵ و گزارش EPA از آلودگی اکسیدهای نیتروژن موتورهای دیزلی این کمپانی است. اگر هنوز برای فراموش کردن این موضوع آماده نیستید، فولکسواگن دوست دارد که شما را به دنیای خاطرات سالهای ۱۹۶۰ میلادی و زمانی که استانداردهای راحتتری برای آلودگی وجود داشت، راهنمایی کند. پس از معرفی کانسپت الکتریکی BUDD-e با الهام از «میکروباس»، به نظر میرسد که فولکسواگن با این مدل جدید بیتل دیون ، به سراغ یک نوستالژی دیگر برای هواداران رفته است.
بیتل دیون یک سطح تریم متوسط با ظاهری منحصر به فرد است که چهره «باجا» را تداعی میکند. این نسخههای اصلاحشده تیپ ۱ بیتل که با ظاهری شبیه به یک «مایرز منکس» ساخته میشدند، میتوانستند به عنوان یک تپهنورد و یا در مسابقات بیابانی استفاده شوند. با اینکه یک مشخصه منحصر به فرد برای این خودروها وجود نداشت، ولی یک «باجا» به راحتی از تریم مشکی بدنه و تایرهای حجیم قابلتشخیص بود. البته مسلماً دلیلی برای استفاده از نام «بیتل دیون» به جای «بیتل باجا» وجود دارد. در واقع، این نامگذاری به دو دلیل انجام شده است؛ اینکه نسبت به مدل استاندارد بیتل، عرض بدنه «دیون» در عقب به اندازه ۵ میلیمتر افزایش یافته و این به دلیل استفاده از پیشآمدگی کوچکتر در چرخها است. همچنین ارتفاع سیستم تعلیق به اندازه ۱۰ میلیمتر افزوده شده است. در واقع، دیون برای نقشآفرینی در فیلمهای «مکس دیوانه» آماده شده است. اگر چیزی باعث فروش این مدل شود، مطمئناً فاکتورهایی مانند طرحهای مشکلی گلگیرها و اسپویلر تخت و بلندی است که به نظر میرسد از دیگر خودروهای نمادین آلمانی موتور عقب الهام گرفته ششده است. دیون از همان فرمول نسبتاً ریاکارانهای استفاده میکند که یک آئودی واگن را به یک «آلرود» و یک وولو واگن را به یک «کراس کانتری» تبدیل کرده و در این میان، شاید فقط از دیفرانسیل تمامچرخ متحرک استفاده نمیکند. احتمالاً دلیل وجودی این مدل در این دوره، به خاطر این است که خودروسازان در حال حاضر، همه بر این باورند که هر چیزی میتواند یک نسخه «کراساور» داشته باشد. بیتل دیون ممکن است یک طراحی دورو داشته باشد، ولی خودروی بدی نیست. قابلیتهای این مدل مشابه مدلهای دیگر «بیتل» هستند. شیشههای بزرگ پنجرهها باعث میشوند که یک فضای مناسب و دید بسیار خوب در داخل کابین بهوجود آید. همچنین شرایط سواری و سیستم فرمان آن، کیفیت معمول محصولات فولکسواگن را دارد. شما از بین مدلهای کوپه و کانورتیبل، رنگهای بدنه مشکی، سفید یا زرد ماسهای میتوانید انتخاب خود را داشته باشید، ولی در هر صورت باید از یک موتور توربوی ۱/۸ لیتری چهرا سیلندر و یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده کنید. شاید تنها مشکل جدّی این خودرو در پدال ترمز آن است که باید به شکلی غیر معمول، آن را کاملاً فشار دهید تا کنترل واقعی بر سیستم ترمز پیدا کنید. در هر حال، بر خلاف باجا، دیون دنبالهور نسخههای ویژه ضعیفی است که اخیراً از بیتل عرضه شده است؛ از جمله بیتل دنیم، فندر ادیشن و کلاسیک. در نتیجه میتوان تا اندازهای مدل بعدی را پیشبینی کرد. اگر فولکسواگن نتواند مشکل فروش دوباره مدلهای TDI را در بازار ایالات متحده حل کند، شاید بخواهد با ارائه «بیتل دیزل ادیشن»، یاد روزهای گشتاور بالا و کممصرف را زنده کند؛ البته با یک پیشرانه باتری الکتریکی با آلودگی صفر. مشخصات:- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۲ در کوپه یا کانورتیبل.
- قیمت مدل کوپه: ۲۴۸۱۵ دلار، مدل کانورتیبل: ۳۰ هزار دلار (تخمین).
- نوع موتور: DOHC چهار سیلندر در یک ردیف با ۱۶ سوپاپ، توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک آهنی و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۷۹۸ سیسی.
- قدرت: ۱۷۰ اسب بخار در ۴۸۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۴۹/۵ نیوتنمتر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۵۴ متر.
- طول ماشین: ۴/۲۸۵ متر.
- عرض: ۱/۸۲۱ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۸۸ – ۱/۵۰۱ متر.
- وزن کلی(تخمین): ۱۳۸۳- ۱۴۷۴ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۴- ۷/۶ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۱ – ۲۱/۲ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۷ – ۱۵/۹ ثانیه.
- سرعت نهایی: ۲۰۱/۱۷ کیلومتر بر ساعت.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۴۱ لیتر در شهر و ۶/۹۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مهدی
۱۴ بهمن ۱۳۹۴اه اه …
امير علي
۱۴ بهمن ۱۳۹۴به نظر من جولیتا بهتره از لحاظ دینامیک
حمید
۱۴ بهمن ۱۳۹۴به به
اشکان
۱۴ بهمن ۱۳۹۴حالا هی برین با پژو قرار داد ببندید….ولکس واگن بزرگ ترین کمپانی دنیا رو ول کردن رفتن دنبال پژو…البته بماند که اگه اینو مونتاژ کنن میشه همون فولوکس قدیمی خودمون با قیمت چند ده برابر….
Archi KHAN
۱۴ بهمن ۱۳۹۴اصلا بحث فولکس یا پژو و … اینا نیس !
اینها با هر شرکتی قرارداد ببندن محصول اون شرکت را به لجن میکشن از نظر کیفیت و دست آخر هم 4-3 برابر قیمت جهانی تقدیم مردم شریف میکنن !!
king 918
۱۴ بهمن ۱۳۹۴اره والا کاش حداقل از این بیتل وارد کنن با قیمت مناسب بخدا از نزدیک یه رخ داره نامرد ……..
sina
۱۴ بهمن ۱۳۹۴والا یکی وارد کردن با قیمت اولیه بالای 200 میلیون
صائب
۱۴ بهمن ۱۳۹۴بیتربیت ها گلدون وسط داشبُردِشو که تو مدلهای قبل داشت برداشتن :-( :-( :-(
Hamid
۱۴ بهمن ۱۳۹۴یکی از سوالات لا ینحل بشریت از دوران کرتاسه تا الان همواره این بوده
علت قیمت 400 میلیونی این ماشین تو ایران چیه؟ من که داغون شدم
mohsen
۱۴ بهمن ۱۳۹۴مگه 400 میلیونه؟ با 200 میلیون یه توربو دست دو کمپ کارکردشو میشه خرید به راحتی
omid
۱۴ بهمن ۱۳۹۴داغ این خودروها رو به دلمون گذاشتن خدا داغ رو دلشون بذاره
امیر.عارف
۱۴ بهمن ۱۳۹۴آقای حسینی الان شما میخواستی این ماشین را معرفی کنی یا شرکت فولکس بکوبی و دق دل خالی کنی
خسته شده
۱۴ بهمن ۱۳۹۴امیر خان من این سوال شمارو ماههاست که از ایشون دارم ولی هیچوقت پاسخمو ندادن آمریکایی ها هم اگر ول کنن ایشون ول بکن نیست من موندم برای بقیه شرکت ها چرا ایشون دلسوزی نمیکنن و خبر نمیزارن یعنی واقعا وجود نداره؟!
سردبیر
۱۵ بهمن ۱۳۹۴سلام. امیر عزیز، این مطلب عینا از مجله معتبر کار اند درایور ترجمه شده است. خوشبختانه نویسندگان ما خصوصا آقای انیس حسینی تعصبی به برندها ندارند و تنها از بعد اطلاع رسانی به مطالب نگاه می کنند.
حتما اگر فضای بازتری برای حضور خودروهای روز دنیا در ایران ایجاد شود، به جای گرایش احساسی به نام ها، به کارکردها و ویژگی ها توجه بیشتری خواهد شد.
موفق باشید
خسته شده
۱۵ بهمن ۱۳۹۴سردبیر عزیز و محترم گرچه جناب حسینی در مورد ماشین های آلمانی دیگه هم مطلب گذاشتن و شخصا تشکر میکنم از زحماتشون ولی چرا در مورد شرکت های دیگه و رسوایی هاشون نظیر سوئیچ های جنرال موتورز اصلا مطلبی نذاشتن یا حتی خود پدال که زحمت زیادی و میکشید برای کاربران و بازدید کنندگان هیچ پست مخصوصیو نذاشتید گرچه وظیفتون نیست و میدونم با عشق دارید کار میکنید و این خودش برای شخص من کافیه تا هم جوابمو گرفته باشم و بابت زحماتتون تشکر ویژه بکنم از شما و بقیه نویسندگان و دوستانتون
امیر.عارف
۱۶ بهمن ۱۳۹۴من چون نگاه و مقاله های آقای حسینی را دوست دارم و بارها از نوع نگاهشون تشکر کردم .دلیل اصلی اعتراض من به این مطلب سابقه بی طرف ایشان بود. و در آخر بدور از هر گونه برداشت منفی هم سایت و هم نوع نگاه بی طرف آقای حسینی را دوست دارم
moein
۱۴ بهمن ۱۳۹۴از اون بچگیم هر وقت نیگاش می کردم فکر می کردم برادر پورشش بخاطر چراغ های جلوش!!!
mohsen
۱۴ بهمن ۱۳۹۴باحاله
حميد
۱۵ بهمن ۱۳۹۴فکر کنم SUV این ماشین خیلی قشنگ بشه
یادمه بچه بودیم اقوام داشتند سوار میشدیم سیستم خنککاری موتور هوا خنک بود و باید تند میرفتی داغ نکنه
داشبوردش خیلی شبیه مدل قدیمی هست
احمد باقری
۱۵ بهمن ۱۳۹۴خیلی ماشین بیخودیه از نظر طراحی.
نوید جهرمی
۱۵ بهمن ۱۳۹۴بیتل و مینی و فیات 500 قبلا برای قشر سطح پایین جامعه در نظر گرفته شده بودن. اما نسل های کنونیشون با این قیمتایی ک دارن از این هدف دور شدن و بدرد کسایی میخورن ک دنبال ماشین متفاوت و نوستالژیک میگردن.
Archi KHAN
۱۵ بهمن ۱۳۹۴برای دوستان علاقه مند به بیتل
http://motori.in/volkswagen-beetle-history-in-iran-and-germany/
H.taaj
۱۵ بهمن ۱۳۹۴دوستان چطوری ممکنه طول ماشین 4.28 باشه و فاصله محوری 4.58 تا !!!!!!!! اعتقاداتم زیر سوال رفت …