در مورد فولکسواگن GTI بحثهای زیادی شده و کمتر نکتهای در مورد آن ناگفته باقی مانده است. در همین حال، همراه با فرمهای مختلفی که برای مدل گلف ارائه شده، نسخههای مختلفی نیز برای GTI وجود دارد و هر کدام از آنها شایسته بررسی بیشتر است. بر این اساس، در این بررسی به سراغ مدل GTI اتوبان با گیربکس ۶ سرعته DSG اتوماتیک دو کلاجه، پکیج «پرفورمنس» و سیستم کنترل دینامیک شاسی رفتهایم.
خودروی تست که در آن از همه تجهیزات آپشن استفاده شده (به جز پکیج روشنایی ۹۹۵ دلاری و پکیج دستیار راننده ۶۹۵ دلاری)، حدود ۵۰ کیلوگرم از مدل پایه سنگینتر است. در همین حال، سیستم DSG عملکردی سریعتر در انتقال قدرت به نمایش گذاشته و با پشتسر گذاشتن مدل قبلی (۵/۸ ثانیه) باعث شده تا GTI اتوبان بتواند در ۵/۶ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در این زمینه، شیفت دندههای سبک و سریع در گیربکس و برنامهریزی کنترل شروع حرکت بودهاند. برای استفاده از برنامهریزی کنترل شروع حرکت، ابتدا میبایست کنترل کشش را خاموش کرده، دسته دنده را بر روی S قرار دهید. سپس حالت رانندگی «اسپورت» را انتخاب کنید و در حالی که ترمز را نگه داشتهاید، گشتاور را در حداکثر ۳۰۰۰ دور بر دقیقه برسانید. حالا پدال ترمز را رها کنید و کار خود را ادامه دهید؛ خواهید دید که در زیر ۶ ثانیه به شتاب ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. این کار را میتوانید تمام روز انجام دهید و باز هم همین نتیجه را بگیرید. در همین حال، هنگامی رانندگی در سطح شهر، تأخیر توربو تأثیر خود را میگذارد. این موضوع بهخوبی در زمان ۶/۵ ثانیه موردنیاز برای رسیدن از سرعت ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در وضعیت استارت در حال حرکت مشهود است؛ یعنی حدود یک ثانیه دیرتر از وضعیت شروع به حرکت. از طرف دیگر، ترمزها هیچگاه شما را ناامید نخواهند کرد و با یک حسّ اطمینان و رضایت در پدال، میتوانند شما را در فاصله ۴۸/۴۶ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت متوقف کنند. GTI در طول تاریخ ۴۰ ساله خود همیشه از هندلینگ مناسبی برخوردار بوده است. در حال حاضر نیز این هاچبک بر روی پلتفرم MQB ساخته میشود و اینکه چگونه فولکسواگن توزیع وزن ۶۱ به ۳۹ را در این خودرو متعادل میکند و چنین حسی را در فرمان ایجاد میکند، واقعاً شگفتانگیز است. در همین حال، از مدل تستشده انتظار زیادی نیز میرود؛ چرا که در آن از آپشن ۸۰۰ دلاری کنترل دینامیک شاسی نیز استفاده شده است. در حالی که چسبندگی جانبی ۰.91g در تست لغزش در پیچ چیزی فراتر از «قابلاحترام» است، ولی این عملکرد حتی در سطح بهتری نسبت به GTI های مجهز به DCC نیز قرار ندارد (۰.93g). تستی که در اینجا انجام شده، چیزی بیشتر از یک «رفت و برگشت» ساده به پیست بوده و مسیری را بین لسآنجلس و سانفرانسیسکو به طولی حدود ۲۲۵۰ کیلومتر شامل شده است. هر چه بیشتر از این مسیر طولانی میگذشت، راحتی صندلیهای چرمی، فضای داخل کابین و همینطور گیربکس DSG بیشتر مورد ستایش قرار میگرفت. در همین حال، شرایط سردرگم سیستم راهبری GTI بیشتر به چشم میآمد. یکی از نکاتی که حتماً باید در اینجا گفت، این است که توصیه میشود که هیچوقت به فکر دستور صوتی نباشید. همچنین هیچگونه درگاه USB در اینجا پیدا نمیشود؛ مگر اینکه یک کابل آداپتور مخصوص برای ورودی فولکسواگن تهیه کنید. البته گفته میشود که این مشکل در مدل ۲۰۱۶ مرتفع خواهد شد. یکی دیگر از مشکلاتی در GTI وجود داشت، این بود که زمانهای زیادی در پمپبنزین صرف میشد که البته این موضوع به خاطر مصرف سوخت بالای آن نبود (مصرف ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از تست مشاهده شده که نسبتاً خوب است)، بلکه بیشتر به این خاطر بود که سیستم هشدار حتی وقتی ۱۱ گالن (۴۱/۶ لیتر) از ظرفیت ۱۳/۲ گالن (۵۰ لیتر) مخزن سوخت خالی میشد، به صدا درمی آمد. با این وجود، هیچکدام از مسائل بالا و همینطور این موضوع که چراغهای هالوژن در یک هاچبک با قیمت ۳۴ هزار دلاری، حالتی نسبتاً ارزانقیمت ایجاد میکنند، نمیتوانند از جذابیت GTI کم کنند. این خودرو، عملکردی فوقالعاده در شتاب و کنترل شروع به حرکت دارد و تعویضهای به جا و سریع دندهها در سیستم گیربکس DSG آن را تبدیل به یکی از بهترین جایگزینهای گیربکسهای دستی کرده است. مشخصات:- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۵ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۳۴۲۶۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۷۳۰۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه آهنی و رویه آلومینیومی،انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۸۴ سیسی.
- قدرت: ۲۲۰ اسب بخار در ۴۷۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتنمتر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۶۳۱ متر.
- طول ماشین: ۴/۲۶۷ متر.
- عرض: ۱/۷۹۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۴۳ متر.
- وزن کلی: ۱۴۶۸ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۶ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۳ ثانیه.
- صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۱/۷ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۵ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۴۶۳ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۹۱.۴ متر: 91g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۴۱ لیتر در شهر و ۷/۱۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۸/۷۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
ALiHidden
۲۵ خرداد ۱۳۹۴نمیدونم چرا از محصولات ولکس واگن از این مدل اصلا خوشم نمیاد!
عاشق این ماشین ولکس ام : GTE Coupe
رهگذر
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ولکس چی هست اصلا؟؟ از محصولات فولکس واگن هستش؟؟؟
محمد
۲۴ دی ۱۳۹۶دوست عزیز شاید اطلاع نداشته باشی اشکالی نداره ولی اصلش همینه
volex wagon
Xman
۲۶ خرداد ۱۳۹۴اون مدلشم خوبه. این یکی هم تو کلاس خودش خوبه.
محمد
۲۷ خرداد ۱۳۹۴منم از محصولاته فولکس واگن خوشم نمیاد البته از نظر قیافه ماشین هاشون. از این ماشینم چیزی نمیدونم ولی از اونجایی که تو تاپ گیر خیلی ازش تعریف می کردن پس باید ماشین خوبی باشه.
بهنام
۲۵ خرداد ۱۳۹۴یه سوال؛
چرا غولهایی مثل تویوتا یا فولکس یا نیسان گاهی اوقات موتور از بنز یا بی.ام.و یا…. میگیرن در صورتی که خودشون همه چیز رو میتونن تولید کنن؟
farzad
۲۵ خرداد ۱۳۹۴یکی از بهترین هاچ بک های بازار
رضا
۲۵ خرداد ۱۳۹۴بمدت 30 سال پرفروش ترین ماشین اروپا بودن چیز کمی نیست!
گلف در کلاس خودش همیشه یه معیار محسوب میشه
Xman
۲۶ خرداد ۱۳۹۴چون تمام ویژگی هارو باهم داره: خوشگله باتوجه به قیمت کاربرد فوق الاده ای داره اپشن های قابل توجهی داره از یه کارخونه ی معروفه وماشینیه که یه عمر با ها ته .
Archi khan
۲۶ خرداد ۱۳۹۴حالا از گلف که بگذریم
پدال تازه گی تنبل شدی ! دیر دیر مطلب میزاری
Xman
۲۶ خرداد ۱۳۹۴هر روز حد اقل 5تا مطلب میزاره. تنبل شده ؟! کم مطلب میزاره؟!!!!!!
نوید جهرمی
۲۶ خرداد ۱۳۹۴برای گلف همین بسه ک تو این کلاس تبدیل شده ب استاندارد و معیار.
کاش دوباره ب ایران وارد بشه با قیمت معقولانه(فک کنم تو خواب هم نمیشه)
ShoMpeT
۲۶ خرداد ۱۳۹۴GTI واقعا بینظیر هست. من مدل 2014 MK6 رو تست درایو گرفتم واقعا عالی بود. البته چون رنگش سبز پر رنگ بود (آخرین GTI باقی مونده در دیلر بود) و هدف اصلی من هم گرفتن MK7 بود، مجبور شدم باز هم گلف معمولی بگیرم D: ایشالا نوبت بعدی …
نوید جهرمی
۲۶ خرداد ۱۳۹۴اولین باره میبینم از یه ماشین تعریف کردی :)
ShoMpeT
۲۶ خرداد ۱۳۹۴متاسفانه من زیاد خوش سلیقه نیستم و فقط از 3-4 تا دونه اتومبیل خوشم میاد و GTI هم گل سر سبدشون هست D:
نوید جهرمی
۲۶ خرداد ۱۳۹۴نگو خوش سلیقه نیستی بگو مشکل پسندی.
اونای دیگه چی هستن دادا؟
ShoMpeT
۲۷ خرداد ۱۳۹۴R8, GTR, AMG 45 و LFA
D:
Xman
۲۶ خرداد ۱۳۹۴جلوش شبیه سوبارو ایمپرزا و عقبش شبیه الفا 147gta هشتش ولی در کل ماشین خوب با قیمت مقعوله . زیبا ” جادار ” مطمعن”!
AHMADREZA BMW
۲۶ خرداد ۱۳۹۴فولکس همیشه همین شکله
ماسل کار
۲۶ خرداد ۱۳۹۴عالی ، حرف نداره
ولی هاچبک به نظرم فقط گیربکس دستی و لذتی که هنگام تعویض داره.
البته گیربکس dsg رو هوراکان هست و هیچی ایرادی نداره واگرنه رو یک سوپر اسپرت به کار نمیرفت.
Just Muscle cars
Ali
۳ تیر ۱۳۹۴طراحی و استایلش خوبو منطقیه موتورش که عالیه ولی فرمونش یه جوریه!!!!!
جواد
۲۱ دی ۱۳۹۵سلام
به قول جرمی کلاکسون گلف سلطان هاچ بک هاست ببخشید هر کی که این ماشین رو دوست نداره بهتره حتی یه پراید مدل 72 هم سوار نشه