فولکس واگن

خاطره بازی: تجربه رانندگی با نسل اول فولکس‌واگن گلف GTI

بازار هاچبک های داغ و مدرن با موفقیت یک خودرو یعنی فولکس‌واگن گلف GTI شکل گرفته است.

پیش از گلف نسخه‌های تیون شده از خودروهای خانوادگی همچون مینی کوپر S وجود داشته اما نسل اول گلف GTI تعریف کننده یک هاچبک داغ و مدرن بود. این خودرو پرفورمنس و هندلینگ خود را برای رقابت با برخی از محصولات اسپورت شاخص در آن دوره ترکیب کرده بود و انتخابی مناسب برای خانواده‌ها به شمار می‌رفت.

البته فولکس‌واگن هرگز برنامه‌ای برای تولید نسخه داغ گلف پس از موفقیت محصولی کاملاً جدید که جایگزین بیتل دیفرانسیل عقب و سالخورده شده بود نداشت. در دهه ۷۰ میلادی وقوع بحران سوخت باعث شد خودروهای کم‌مصرف اولویت بالاتری برای خریداران داشته باشند.

ولی چند سال پیش از آنکه گلف GTI چراغ سبز تولید را دریافت کند پروژه‌ای داخلی کلید خورد. تا سال ۱۹۷۵ گلف GTI در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی گردید و از سال ۱۹۷۶ پای در جاده‌ها گذاشت و مالکان دقیقاً همان چیزی را دریافت کردند که سه حرف GTI مخفف آن را به نمایش می‌گذاشتند.

نسخه تولیدی نسل اول گلف GTI به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۰۸ اسب بخاری با تزریق سوخت مکانیکی، گیربکس ۴ سرعته دستی و تنظیمات شاسی متفاوت و سیستم تعلیق کم ارتفاع مجهز بود. این خودرو چسبندگی، هندلینگ و چابکی‌ای را به نمایش گذاشت که تا سال‌ها پس از آن نیز زبانزد خاص و عام بود.

این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۱ ثانیه‌ای داشت که اگرچه با استانداردهای امروزی شتاب سریعی نیست اما تنها حدود ۲ ثانیه بیشتر از فراری دیتونا می‌باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص این هاچبک اسپورت کیفیت و جزئیات بکار رفته در آن بود. نشان GTI و تریم قرمز نمادین جلوپنجره به همراه چراغ‌های جلوی گرد و ساعت روی داشبورد باعث شدند گلف GTI محصولی خاطره‌انگیز باشد.

برخی از میراث گران‌بهای گلف GTI حتی امروز و در نسل هشتم گلف GTI نیز دیده می‌شوند. این خودرو جایگاه بسیار خاصی در بازار داشته و آنچه که به مشتریان عرضه می‌کند تقریباً دست‌نخورده باقی مانده است.

اگرچه گلف GTI نسل اول نسبت به خودروهای مدرن امروزی محصولی سبک‌وزن بوده و تنها ۸۱۰ کیلوگرم وزن دارد اما هنوز هم باید پیشرانه را تحت‌فشار بگذارید تا پرفورمنس خوبی از آن به دست آید. البته سیستم تزریق سوخت باعث شده پدال گاز پاسخ خوبی داشته باشد و پیشرانه نیز به خوبی دور بگیرد.

اما همه‌چیز گلف GTI نسل اول به سرعت در خط مستقیم مربوط نمی‌شد. وزن پایین باعث شده شما هندلینگ خوبی را تجربه کنید. در واقع با خودرویی بسیار سبک و چابک طرف هستیم که با توجه به سن ۴۵ ساله خود به خوبی از پس پیچ‌ها برمی‌آید.

فرمان خودرو سنگین‌تر از هاچبک های مدرن امروزی بوده اما نسبت به آن‌ها ارتباط بیشتری با راننده برقرار می‌کند.

یکی از ویژگی‌های خاص گلف GTI مدیریت بخش‌های مختلف توسط راننده است. فرمان سنگین خودرو هنوز هم بازخورد خوبی داشته و ترمزها نیز نیازمند فشار مضاعفی هستند اما این موضوع تنها زمانی دیده می‌شود که بیش از حد از ترمزها استفاده کنید.

پیشرانه و حس مکانیکی GTI به همراه تعویض دنده اندکی مبهم باعث شده‌اند تجربه سواری خاصی به وجود آید. حتی امروزه و در دنیایی که پر از خودروهای توربو است GTI به حد کافی سریع حس می‌شود که دلیل آن وزن پایین است. به نظر می‌رسد تمامی قطعات و بخش‌های خودرو به خوبی با یکدیگر کار می‌کنند و این‌گونه حس می‌شود که طراحان و مهندسان به خوبی اهداف یکدیگر را درک کرده و باهم برای رسیدن به یک هدف کار کرده‌اند.

فولکس‌واگن گلف GTI نسل اول حدود نیم‌قرن سن دارد اما حتی امروز نیز محصولی خاص به نظر می‌رسد و به همین خاطر است که این کلاس را برای همیشه دگرگون کرده است.

مشخصات فولکس‌واگن گلف GTI نسل اول

  • قیمت آن زمان: 6500 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی
  • قدرت: 108 اسب بخار
  • گیربکس: 4 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۱ ثانیه
  • حداکثر سرعت: 177 کیلومتر در ساعت

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    موتورش از خیلى از محصولات که میدونید بازده بیشترى داره😁

  2. عارف

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (327 ديدگاه)

    یادش بخیر چه گرد و خاکی میشد با این کوچولوی دوست داشتنی و بعد از این اوپل کورسا . البته تو ایران یادم نمیاد که رقیب مستقیمی هم تو دوران خودشون داشتند یا نه

    1. porsche

      ۲۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (749 ديدگاه)

      ماکسیمیلیان چیه

      1. Reza Waffen SS

        ۲۱ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (5360 ديدگاه)

        اسم امپراتور روم هستش

    2. ممد ژانگولر

      ۲۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (4149 ديدگاه)

      عارف داداش داغ دلمونو تازه کردی 👏
      دوتا از آسهای قدیم خودمون گلف و اپل کورسا 😍
      رقیبش میتسوبیشی لنسر بود که تو جاده چالوس پا به پای هم میومدن ولی گلف تند و تیزتر بود

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. فرزاد

        ۲۱ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (143 ديدگاه)

        رقیبش رنو 5 موتور الپاین 1400 بود که اونم نزدیک به 100 اسب بخار قدرت داشت یادش بخیر یه زمانی تو پیست ازادی چه جولانی میدادن این ماشینا

        1. محمد امین

          ۲۱ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2187 ديدگاه)

          سلام آقا فرزاد ، دیگه رنو موتور آلپاین گیر میاد ؟ واقعا دوست دارم یکیش رو داشته باشم البته اگر ارزون باشه

        2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۱ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (4617 ديدگاه)

          پیشنهاد میکنم مستند میراث ماندگار قسمت سرگذشت برادران خیامی رو از یوتیوب شبکه ایران اینترنشنال ببینید،من دیروز دیدم واقعا عالی بود،چقدر غصه میخورم ایکاش اون زمان بدنیا میومدیم،مردم همه شاد و خوشحال، همه جا پر از تکنولوژی های روز و از همه جذابتر ایرانی مثل بهشت….

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. عارف

        ۲۲ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (327 ديدگاه)

        آره گلف بهتر بود یادش بخیر . اگه اشتباه نکنم لنسر بعد از اینا اومد

  3. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    مشخصات موتورش بعد ۴۰سال خیلی جالبه! البته بین گلف ها من نسل ۸ام رو خیلی دوست دارم….

  4. Ninja

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    تو ایران گلف نسل یک دیدم (جی تی ای نه عادی) رنگ نقره ای جذابیت عجیبی داشت با اینکه خیلی ساده بود

    1. محمد امین

      ۲۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      اره ، قیمتشون هم خیلی زیاد نیست ، یه مورد در تهران هست ۴۵ ملیون ، خیلی هم تمیزه مدل ۱۹۷۷

  5. محمد امین

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    گلف gti mk1 و پژو 205 gti، دنیای هاچپک هارو متحول کردند، البته پژو ۲۰۵ gti مخصوصآ نسخه ی توربو به همراه رنو ۵ توربو ، طبق نظر جرمی یکمی بهتر از گلف بودن چون قدرت بیشتر و هیجان بیشتری داشتن

  6. امیر

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    ممنون آقای احمد زاده مطلب خوبی بود لطفا از این دست مطالب بیشتر بذارید. تشکر 👌

    سال 96 توی رسالت ، یه گلف نسل دوم پیدا کردم وضعیت خوبی نداشت ولی می شد
    جمعش کرد. یه دو سه روزی از اونجا رد می شدم چون محل کار من رسالته. خلاصه یکم
    پول دستم اومد گفتم برم پیشنهاد بدم برای خرید که اتفاقا قصد فروش داشت. شمارش
    رو گرفتم گفتم چند روز دیگه من میام برای معامله ، چند روز بعد زنگ زدم گفت ماشین
    رو پلیس برد گفت فرسوده است باید اوراق بشه ماشین رو بردن پرس کردن. بنده خدا
    خیلی ماشین رو دوست داشت ولی مجبور شده بود بفروشه که پلیس اومد و اوراقش کرد.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. محمد مختاری آذر

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    عجب اسطوره ای بوده اون زمان 100 اسب بخار کیفیت عالی شتاب سریع من اگه بودم حتما یدونه می خریدم فکر کنم بشه تا 30 هزار دلار پیدا کرد واقعا عجب اسطوره ای!!!

    موافقم 1
    مخالفم 2
  8. Amirreza

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2733 ديدگاه)

    واقعا بازده موتورش عالیه با ۱.۶ لیتر اونم تنفس طبیعی اونم نزدیک ۵۰ سال پیش میتونسته ۱۰۸ اسب بخار قدرت تولید کنه بعدش موتور سمند که به ادعای خودشون تکنولوژی برتره با ۱.۷ لیتر کلا ۳ اسب بخار بیشتر تولید میکنه و جالبتر اینکه موتور ۲۰۶ و ۲۰۷ با همین حجم قدرتشون ۱۰۵ اسب بخاره سلطان glx هم با ۱.۸ لیتر کلا ۱۰۰ اسب بخار قدرت داره و از همه رو مختر این شاهین ……….. هستش که با توربوشارژر کلا ۲ اسب بخار بیشتر داره یعنی خداوکیلی این ……. ها خجالت نمیکشن یه همچین ……. هایی رو به عنوان ماشین بروز بهمون تحویل میدن ؟ یعنی دلم میخواد بدونم خود این …………. حاضرن سوار این …………… ها بشن که به ما میگن سوار اینا شین ، آخه خود این …………. تو عمرشون پشت سلطان ( ………… ) glx شدن که میان به ما پزشو میدن ؟ 😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡

    1. Amirreza

      ۲۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2733 ديدگاه)

      بعدش اونجایی ببیشتر زورم میگیره که اینارو به عنوان تولید ملی تحویل مردم میدن بعد دلم میخواد بهش بگم آخه کدوم خودروسازی تو دنیا تولید ملیشو با آرم و لوگوی پژو میده بیرون که توی ………. میای میدی بیرون بعدشم اسمشو میزاری تولید ملی

      1. porsche

        ۲۱ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (749 ديدگاه)

        👍

    2. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

      ۲۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      همون سلطان elx شون ۱۱۰ تا اسب داره با شتاب ۹ که اونم شاید درست نباشه😂😂😂

  9. Mahdi

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (140 ديدگاه)

    دوستان دقت کردید که ژاپنی ها همشون از عصر الکتریکی عقب موندن دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. Reza Waffen SS

      ۲۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      شما اینطور فکر میکنید، ژاپنیا پشت پرده دارن کار میکنن

  10. مهدی

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    عجب سلطانی بودی

  11. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    👌

  12. new RAMIN

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    اقای R@minو اقای رستمی نژاد بابت توهینی که به شماها کردم طلب بخشش میکنم🙏

    دیروز تو پست مزدا من لینک را دادم صرفا جهت اطلاع عمومی تا ببنید و کمی آگاه شوید
    برخی نیز با عصبانیت حمله ور شدن. بنده هم با تندی پاسخ دادم. برخی نیز امروز لینک را مسخره میکردن و… من هم یه سری مشغله داشتم و خب کامنت ها هم تند بود. شرمنده بی احترامی کردم عذر من را بپذیرید. اصلا قصد توهین و لقب های فلان سوار رو نداشتم
    بالاخره انسان صبر تحملی دارد. من هم مثل اینکه صبرم تموم شد و… 🙁

    بابت این 3 و 4 کامنتی که بی احترامی شد به هرکسی ازش عذر خواهی میکنم🙏

    پدال کامنتمو منتشر کن با سپاس

    1. Ninja

      ۲۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      خدایی خیلی ازت خوشم میاد رامین همین که اومدی معذرت خواستی برا یه کامنت شخصیتت رو جذاب تر میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا