بازار هاچبک های داغ و مدرن با موفقیت یک خودرو یعنی فولکسواگن گلف GTI شکل گرفته است.
پیش از گلف نسخههای تیون شده از خودروهای خانوادگی همچون مینی کوپر S وجود داشته اما نسل اول گلف GTI تعریف کننده یک هاچبک داغ و مدرن بود. این خودرو پرفورمنس و هندلینگ خود را برای رقابت با برخی از محصولات اسپورت شاخص در آن دوره ترکیب کرده بود و انتخابی مناسب برای خانوادهها به شمار میرفت.
البته فولکسواگن هرگز برنامهای برای تولید نسخه داغ گلف پس از موفقیت محصولی کاملاً جدید که جایگزین بیتل دیفرانسیل عقب و سالخورده شده بود نداشت. در دهه ۷۰ میلادی وقوع بحران سوخت باعث شد خودروهای کممصرف اولویت بالاتری برای خریداران داشته باشند.
ولی چند سال پیش از آنکه گلف GTI چراغ سبز تولید را دریافت کند پروژهای داخلی کلید خورد. تا سال ۱۹۷۵ گلف GTI در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی گردید و از سال ۱۹۷۶ پای در جادهها گذاشت و مالکان دقیقاً همان چیزی را دریافت کردند که سه حرف GTI مخفف آن را به نمایش میگذاشتند.
نسخه تولیدی نسل اول گلف GTI به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۰۸ اسب بخاری با تزریق سوخت مکانیکی، گیربکس ۴ سرعته دستی و تنظیمات شاسی متفاوت و سیستم تعلیق کم ارتفاع مجهز بود. این خودرو چسبندگی، هندلینگ و چابکیای را به نمایش گذاشت که تا سالها پس از آن نیز زبانزد خاص و عام بود.
این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۱ ثانیهای داشت که اگرچه با استانداردهای امروزی شتاب سریعی نیست اما تنها حدود ۲ ثانیه بیشتر از فراری دیتونا میباشد.
یکی دیگر از ویژگیهای شاخص این هاچبک اسپورت کیفیت و جزئیات بکار رفته در آن بود. نشان GTI و تریم قرمز نمادین جلوپنجره به همراه چراغهای جلوی گرد و ساعت روی داشبورد باعث شدند گلف GTI محصولی خاطرهانگیز باشد.
برخی از میراث گرانبهای گلف GTI حتی امروز و در نسل هشتم گلف GTI نیز دیده میشوند. این خودرو جایگاه بسیار خاصی در بازار داشته و آنچه که به مشتریان عرضه میکند تقریباً دستنخورده باقی مانده است.
اگرچه گلف GTI نسل اول نسبت به خودروهای مدرن امروزی محصولی سبکوزن بوده و تنها ۸۱۰ کیلوگرم وزن دارد اما هنوز هم باید پیشرانه را تحتفشار بگذارید تا پرفورمنس خوبی از آن به دست آید. البته سیستم تزریق سوخت باعث شده پدال گاز پاسخ خوبی داشته باشد و پیشرانه نیز به خوبی دور بگیرد.
اما همهچیز گلف GTI نسل اول به سرعت در خط مستقیم مربوط نمیشد. وزن پایین باعث شده شما هندلینگ خوبی را تجربه کنید. در واقع با خودرویی بسیار سبک و چابک طرف هستیم که با توجه به سن ۴۵ ساله خود به خوبی از پس پیچها برمیآید.
فرمان خودرو سنگینتر از هاچبک های مدرن امروزی بوده اما نسبت به آنها ارتباط بیشتری با راننده برقرار میکند.
یکی از ویژگیهای خاص گلف GTI مدیریت بخشهای مختلف توسط راننده است. فرمان سنگین خودرو هنوز هم بازخورد خوبی داشته و ترمزها نیز نیازمند فشار مضاعفی هستند اما این موضوع تنها زمانی دیده میشود که بیش از حد از ترمزها استفاده کنید.
پیشرانه و حس مکانیکی GTI به همراه تعویض دنده اندکی مبهم باعث شدهاند تجربه سواری خاصی به وجود آید. حتی امروزه و در دنیایی که پر از خودروهای توربو است GTI به حد کافی سریع حس میشود که دلیل آن وزن پایین است. به نظر میرسد تمامی قطعات و بخشهای خودرو به خوبی با یکدیگر کار میکنند و اینگونه حس میشود که طراحان و مهندسان به خوبی اهداف یکدیگر را درک کرده و باهم برای رسیدن به یک هدف کار کردهاند.
فولکسواگن گلف GTI نسل اول حدود نیمقرن سن دارد اما حتی امروز نیز محصولی خاص به نظر میرسد و به همین خاطر است که این کلاس را برای همیشه دگرگون کرده است.
مشخصات فولکسواگن گلف GTI نسل اول
- قیمت آن زمان: 6500 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی
- قدرت: 108 اسب بخار
- گیربکس: 4 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: 177 کیلومتر در ساعت
Nima
۲۱ تیر ۱۴۰۰موتورش از خیلى از محصولات که میدونید بازده بیشترى داره😁
عارف
۲۱ تیر ۱۴۰۰یادش بخیر چه گرد و خاکی میشد با این کوچولوی دوست داشتنی و بعد از این اوپل کورسا . البته تو ایران یادم نمیاد که رقیب مستقیمی هم تو دوران خودشون داشتند یا نه
porsche
۲۱ تیر ۱۴۰۰ماکسیمیلیان چیه
Reza Waffen SS
۲۱ تیر ۱۴۰۰اسم امپراتور روم هستش
ممد ژانگولر
۲۱ تیر ۱۴۰۰عارف داداش داغ دلمونو تازه کردی 👏
دوتا از آسهای قدیم خودمون گلف و اپل کورسا 😍
رقیبش میتسوبیشی لنسر بود که تو جاده چالوس پا به پای هم میومدن ولی گلف تند و تیزتر بود
فرزاد
۲۱ تیر ۱۴۰۰رقیبش رنو 5 موتور الپاین 1400 بود که اونم نزدیک به 100 اسب بخار قدرت داشت یادش بخیر یه زمانی تو پیست ازادی چه جولانی میدادن این ماشینا
محمد امین
۲۱ تیر ۱۴۰۰سلام آقا فرزاد ، دیگه رنو موتور آلپاین گیر میاد ؟ واقعا دوست دارم یکیش رو داشته باشم البته اگر ارزون باشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ تیر ۱۴۰۰پیشنهاد میکنم مستند میراث ماندگار قسمت سرگذشت برادران خیامی رو از یوتیوب شبکه ایران اینترنشنال ببینید،من دیروز دیدم واقعا عالی بود،چقدر غصه میخورم ایکاش اون زمان بدنیا میومدیم،مردم همه شاد و خوشحال، همه جا پر از تکنولوژی های روز و از همه جذابتر ایرانی مثل بهشت….
عارف
۲۲ تیر ۱۴۰۰آره گلف بهتر بود یادش بخیر . اگه اشتباه نکنم لنسر بعد از اینا اومد
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ تیر ۱۴۰۰مشخصات موتورش بعد ۴۰سال خیلی جالبه! البته بین گلف ها من نسل ۸ام رو خیلی دوست دارم….
Ninja
۲۱ تیر ۱۴۰۰تو ایران گلف نسل یک دیدم (جی تی ای نه عادی) رنگ نقره ای جذابیت عجیبی داشت با اینکه خیلی ساده بود
محمد امین
۲۱ تیر ۱۴۰۰اره ، قیمتشون هم خیلی زیاد نیست ، یه مورد در تهران هست ۴۵ ملیون ، خیلی هم تمیزه مدل ۱۹۷۷
محمد امین
۲۱ تیر ۱۴۰۰گلف gti mk1 و پژو 205 gti، دنیای هاچپک هارو متحول کردند، البته پژو ۲۰۵ gti مخصوصآ نسخه ی توربو به همراه رنو ۵ توربو ، طبق نظر جرمی یکمی بهتر از گلف بودن چون قدرت بیشتر و هیجان بیشتری داشتن
امیر
۲۱ تیر ۱۴۰۰ممنون آقای احمد زاده مطلب خوبی بود لطفا از این دست مطالب بیشتر بذارید. تشکر 👌
سال 96 توی رسالت ، یه گلف نسل دوم پیدا کردم وضعیت خوبی نداشت ولی می شد
جمعش کرد. یه دو سه روزی از اونجا رد می شدم چون محل کار من رسالته. خلاصه یکم
پول دستم اومد گفتم برم پیشنهاد بدم برای خرید که اتفاقا قصد فروش داشت. شمارش
رو گرفتم گفتم چند روز دیگه من میام برای معامله ، چند روز بعد زنگ زدم گفت ماشین
رو پلیس برد گفت فرسوده است باید اوراق بشه ماشین رو بردن پرس کردن. بنده خدا
خیلی ماشین رو دوست داشت ولی مجبور شده بود بفروشه که پلیس اومد و اوراقش کرد.
محمد مختاری آذر
۲۱ تیر ۱۴۰۰عجب اسطوره ای بوده اون زمان 100 اسب بخار کیفیت عالی شتاب سریع من اگه بودم حتما یدونه می خریدم فکر کنم بشه تا 30 هزار دلار پیدا کرد واقعا عجب اسطوره ای!!!
Amirreza
۲۱ تیر ۱۴۰۰واقعا بازده موتورش عالیه با ۱.۶ لیتر اونم تنفس طبیعی اونم نزدیک ۵۰ سال پیش میتونسته ۱۰۸ اسب بخار قدرت تولید کنه بعدش موتور سمند که به ادعای خودشون تکنولوژی برتره با ۱.۷ لیتر کلا ۳ اسب بخار بیشتر تولید میکنه و جالبتر اینکه موتور ۲۰۶ و ۲۰۷ با همین حجم قدرتشون ۱۰۵ اسب بخاره سلطان glx هم با ۱.۸ لیتر کلا ۱۰۰ اسب بخار قدرت داره و از همه رو مختر این شاهین ……….. هستش که با توربوشارژر کلا ۲ اسب بخار بیشتر داره یعنی خداوکیلی این ……. ها خجالت نمیکشن یه همچین ……. هایی رو به عنوان ماشین بروز بهمون تحویل میدن ؟ یعنی دلم میخواد بدونم خود این …………. حاضرن سوار این …………… ها بشن که به ما میگن سوار اینا شین ، آخه خود این …………. تو عمرشون پشت سلطان ( ………… ) glx شدن که میان به ما پزشو میدن ؟ 😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
Amirreza
۲۱ تیر ۱۴۰۰بعدش اونجایی ببیشتر زورم میگیره که اینارو به عنوان تولید ملی تحویل مردم میدن بعد دلم میخواد بهش بگم آخه کدوم خودروسازی تو دنیا تولید ملیشو با آرم و لوگوی پژو میده بیرون که توی ………. میای میدی بیرون بعدشم اسمشو میزاری تولید ملی
porsche
۲۱ تیر ۱۴۰۰👍
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۲۱ تیر ۱۴۰۰همون سلطان elx شون ۱۱۰ تا اسب داره با شتاب ۹ که اونم شاید درست نباشه😂😂😂
Mahdi
۲۱ تیر ۱۴۰۰دوستان دقت کردید که ژاپنی ها همشون از عصر الکتریکی عقب موندن دلیلش چی میتونه باشه؟
Reza Waffen SS
۲۲ تیر ۱۴۰۰شما اینطور فکر میکنید، ژاپنیا پشت پرده دارن کار میکنن
مهدی
۲۱ تیر ۱۴۰۰عجب سلطانی بودی
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۲۱ تیر ۱۴۰۰👌
new RAMIN
۲۱ تیر ۱۴۰۰اقای R@minو اقای رستمی نژاد بابت توهینی که به شماها کردم طلب بخشش میکنم🙏
دیروز تو پست مزدا من لینک را دادم صرفا جهت اطلاع عمومی تا ببنید و کمی آگاه شوید
برخی نیز با عصبانیت حمله ور شدن. بنده هم با تندی پاسخ دادم. برخی نیز امروز لینک را مسخره میکردن و… من هم یه سری مشغله داشتم و خب کامنت ها هم تند بود. شرمنده بی احترامی کردم عذر من را بپذیرید. اصلا قصد توهین و لقب های فلان سوار رو نداشتم
بالاخره انسان صبر تحملی دارد. من هم مثل اینکه صبرم تموم شد و… 🙁
بابت این 3 و 4 کامنتی که بی احترامی شد به هرکسی ازش عذر خواهی میکنم🙏
پدال کامنتمو منتشر کن با سپاس
Ninja
۲۲ تیر ۱۴۰۰خدایی خیلی ازت خوشم میاد رامین همین که اومدی معذرت خواستی برا یه کامنت شخصیتت رو جذاب تر میکنه