زمان زیادی تا رونمایی رسمی از نسل هشتم فولکسواگن گلف باقی نمانده و بهزودی این هاچبک نمادین و محبوب به جهانیان نشان داده خواهد شد. فولکسواگن قصد دارد با این نسل همچنان همان راه موفق هفت نسل قبلی را ادامه دهد که گلف را به یک نماد تبدیل کرد. حال به همین مناسبت قصد داریم مروری بر تاریخچهٔ این هاچبک پرافتخار داشته باشیم و طی مطالبی مجزا به هر نسل از این خودرو بپردازیم.
داستان گلف با نسل نخست آن آغاز شد که هرچند ممکن است امروزه خودرویی ساده به نظر برسد اما زمانی که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد یک انقلاب بود. گلف که توسط جورجتو جیوجیاروی جوان که برای ایتالدیزاین کار میکرد طراحی شده بود، هم از نظر طراحی و هم از نظر مهندسی، تحول بسیار بزرگی نسبت به سلف خود، بیتل محسوب میشود. این خودروی کامپکت از تناسبات زیبا و ویژهای برخوردار بود و در داخل و خارج آن همهچیز برای یک هدف طراحی شده بود.
در بخش مهندسی، در گلف ترکیب موتور عقب، محور عقب بیتل به ترکیب موتور جلو، محور جلو تغییر داده شد که کابین جادارتر، صندلیهای تاشوی عقب، دید عالی و رانندگی ایمنتری را فراهم میکرد. اولین سری تولیدی گلف در مارس سال ۱۹۷۴ از خط تولید فولکسواگن در ولفسبورگ خارج شد و از می همان سال در نمایندگیهای فروش قابل خریداری بود. نسل اول گلف در ابتدا در نسخههای هاچبک سهدر و پنجدر تولید میشد اما در سال ۱۹۷۶ نسخهٔ اسپرت GTI و در سال ۱۹۷۹ نسخهٔ کابریولت به خانوادهٔ آن اضافه شد.
گلف از نظر فنی هم به همان اندازه تأثیرگذار بود زیرا این هاچبک کامپکت پیشرانههای تخت هواخنک بیتل را کنار گذاشته و بجای آن در طول دوران عمر خود صرفاً از موتورهای چهار سیلندر خطی آبخنک استفاده میکرد. موتورهای بنزینی شامل نمونههایی از ۱.۱ لیتری تا ۱.۸ لیتری (در آخرین نسخههای GTI) و موتورهای دیزلی با حجمهای ۱.۵ و ۱.۶ لیتری ارائه میشدند. رنج قدرت گلف نیز از ۵۰ اسب بخار در موتور بنزینی ۱.۱ لیتری آغاز میشد و به ۱۱۰ اسب بخار در مدل GTI سالهای ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ میرسید. کسانی که از این هم قدرت بیشتری میخواستند میتوانستند از ABT نسخهٔ توربوشارژ گلف GTI را با ۱۸۳ اسب بخار قدرت درخواست کنند.
انتقال قدرت همهٔ موتورهای بنزینی تا آگوست سال ۱۹۷۹ توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی صورت میگرفت اما از آن تاریخ به بعد یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی بهصورت استاندارد ارائه شد. در موتورهای دیزلی نیز انتقال نیرو توسط گیربکس چهار سرعتهٔ دستی صورت میگرفت اما گلف GTD که با موتور ۱.۶ لیتری توربودیزل در سالهای ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ ارائه میشد؛ بهصورت استاندارد به گیربکس پنج سرعتهٔ دستی مجهز بود. همچنین برای برخی موتورها هم گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک قابل سفارش بود.
تولید نسل اول گلف در سال ۱۹۸۳ به پایان رسید (البته تولید این نسل همچنان تا سال ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی ادامه داشت) و تا آن زمان نزدیک به ۷ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شده بود. البته این عدد تمامی مشتقات گلف را هم شامل میشد مثل مدل جتا که در آن زمان چیزی بیشتر از یک گلف سدان نبود. نسل اول گلف از جولای سال ۱۹۷۸ با نام رابیت در ایالاتمتحده هم عرضه شد و به دنبال آن جتا نیز در سال ۱۹۸۰ راهی این کشور شد. نسل اول فولکسواگن گلف موفقیت بزرگی بود که خود را بهعنوان جانشین شایستهای برای بیتل اثبات کرد. ادامه دادن این راه نیز بسیار دشوار بود اما نسلهای بعدی هم ثابت کردند که لیاقت نام گلف را دارند.
جدول زمانی نسل اول فولکسواگن گلف
۱۹۷۴: معرفی اولین گلف
۱۹۷۶: معرفی اولین گلف GTI و اولین گلف با موتور دیزلی
۱۹۷۸: عرضهٔ گلف در ایالاتمتحده با نام رابیت
۱۹۷۹: معرفی گلف کابریولت و اولین فیسلیفت
۱۹۸۲: معرفی اولین گلف با موتور توربودیزل با نام GTD
۱۹۸۳: خاتمهٔ تولید نسل اول گلف در اروپا پس از تولید ۶.۹۹ میلیون دستگاه
the notorious critic
۲۹ مهر ۱۳۹۸نوستالژی تویی.بقیه اداتم نمیتونن در بیارن(کمی مبالغه).واقعا دوستش دارم.تو طراحی بیرونیش تمام قسمت ها با هم تناسب دارن که استایل خاصی به ماشین داده و واقعا در زمان معرفیش تحولی هدفمند بود.
sina7
۲۹ مهر ۱۳۹۸گلف جی تی ای 40 و خورده ای سال پیش از سلطان پرشیا تی یو فایو 98 حدود 5 اسب بخار قوی تره?
فرزاد
۲۹ مهر ۱۳۹۸یادش بخیر یه زمانی تو ایران زیاد بود ولی صندلی عقبش خیلی تنگ بود یه چیزی دیگه که تو متن اشتباه نوشته بود اینکه در ابتدا فقط مدلهای 3 در تولید میشد مدلهای 5 در از سال 1977 یا 78 اگه اشتباه نکنم روی خط تولید رفت .