از آنجایی که آماده ورود به عصر خودروهای الکتریکی میشویم، عمر گیربکسهای دستی نیز کمکم به پایان میرسد. برخی خودروسازان قبلاً برنامههای خود برای بازنشسته کردن این نوع گیربکسها در خودروهای درونسوزشان را اعلام کردهاند. به نظر میرسد فولکسواگن نیز چنین روند را طی میکند.
پس از پشت سر گذاشتن دیزل گیت پرهزینه و ورود به عصر الکتریکیها، فولکسواگن به کاهش حداکثری هزینهها علاقهمند بوده و یکی از راهها میتواند سادهتر کردن قوای محرکه قابلارائه باشد. این شرکت استفاده از گیربکس DSG را به نمونههای دستی ترجیح داده و روند حذف تدریجی گیربکسهای دستی را از سال ۲۰۲۳ آغاز میکند.
نسل بعدی خودروهای دیزلی و بنزینی این خودروساز بدون سه پدال تولید خواهند شد و کراس اوور کامپکت و جدید تیگوان در سال ۲۰۲۳ فقط با گیربکس اتوماتیک در دسترس خواهد بود. همین داستان درباره پاسات جدید نیز صادق است. همچنین گفته شده این خودرو فقط بهصورت استیشن عرضه خواهد شد و خبری از نسخه سدان نخواهد بود.
رسانههای آلمانی معتقدند گیربکس دستی تا پایان دهه جاری میلادی از سبد محصولات فولکسواگن حذف خواهد شد و شاید این خودروساز فقط محصولات الکتریکی را در چارچوب زمانی یاد شده عرضه کند. اگرچه در خبرها به این نکته اشاره نشده اما استفاده انحصاری از گیربکس اتوماتیک توسط فولکسواگن احتمالاً سایر برندهای این گروه همچون اشکودا، سئات و آئودی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. آئودی قبلاً اعلام کرده از سال ۲۰۲۶ فقط خودروهای الکتریکی را روانه بازار خواهد نمود.
با احتمال عرضه پاسات جدید بهصورت اتوماتیک، همین اتفاق برای نسل بعدی اشکودا ساپرب نیز رخ خواهد داد زیرا هر دو خودرو از معماری یکسان استفاده کرده و انتظار میرود همراه یکدیگر در براتیسلاوا تولید شوند. فولکس تائید کرده نهمین نسل گلف نیز تولید خواهد شد و بنابراین به احتمال زیاد نسل جدید اوکتاویا و لئون نیز فاقد گیربکسهای دستی خواهند بود.
آرین
۹ شهریور ۱۴۰۰احتمالا تا اون زمان فقط پورشه و سوبارو گیربکس دستی دارن
بد نیست
زیزیگولو
۹ شهریور ۱۴۰۰هیچی مثل لذت ماشینای گیربکس دستی نمیشه
امیر
۹ شهریور ۱۴۰۰گیربکس دستی چرا باید حذف بشه ؟ هوا رو که آلوده نمی کنه.
مورد بعدی اینکه واقعا گیربکس دستی چه سختی داره دنده دادن سخته ؟
اصلا کار سختی نیست. تو یه مورد واقعا سخته اون هم کامیون و تریلی چون پدرم تریلی
داشته می دونم واقعا سخت دنده دادن بهش.
🇩🇪👑SL300👑🇩🇪
۹ شهریور ۱۴۰۰یه بچه ۲ ساعت بشینه پشت فرمون رانندگی با گیربکس دستی رو خوب یاد میگیره ولی اروپایی ها و آمریکایی ها زورشون میاد دست و پاشونو کمی تکون بدن 🙂
Navid
۱۰ شهریور ۱۴۰۰توی امریکای شمالی واقعا محبوبیتی نداره، خودم هم گیربکس دستی رو دوست داشتم، ولی بعید میدونم ماشین غیر اتوماتیک بگیرم. وقتی پدل شیفتر، همون حس و حال رو بهت بده، دیگه چه کاریه دستی بگیری؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ شهریور ۱۴۰۰راستش چیز اصلی خیلی بیشتر حال میده، مثل این میمونه بگی زیبایی طبیعی رو میپسندی یا با جراحی، خب شاید جراحی و بوتاکس قانع کننده باشه اما هیچ چیز همون زیبایی طبیعی نمیشه…
Nima
۹ شهریور ۱۴۰۰اگر ساکن تهران باشى و توى سربالایى پشت ترافیک کاربردش رو اونجا با تمام وجود درک میکنى.
جداى از اون گیربکس دستى فقط براى لذت بردن از رانندگى هست ، که ۹۰ درصد مردم دنبال لذت رانندگى نیستن ، دنبال راحتى هستن. و الان خوب پیشرفت خوبى توى گیربکس هاى اتوماتیک بوده و میتونه شبیه سازى خوبى براى گیربکس هاى دستى باشه ، مثلا با پدال شیفتر ها و تیپ ترونیک و …
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۹ شهریور ۱۴۰۰بستگی داره چه ماشینی داشته باشی ، مثلا کسی که فولکس پاسات داره عشق هیجان نیست و واقعا اتوماتو بیشتر دوست داره ولی کسی که گلف داره ، خیلی وقتا دوست داره لذت عوض کردن دنده رو تجربه کنه
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۹ شهریور ۱۴۰۰البته خودم زیاد با گیربکس دنده ای راحت نیستم چون بیشتر توی شهر وو ترافیکم
" Swedish Arrogant Tiger "
۹ شهریور ۱۴۰۰شما که همه چیز رو دارید حذف میکنید این هم روش، زیاد هم دور از انتظار و عجیب نیست.
وقتی تا چند سال آینده موتور درون سوزی نخواهد بود دیگه گیربکسش هم نیاز نمیشه تو گورستان تاریخ دفن شون کنید و برید به آرمیچر هاتون برسید.
abdi_mahdi
۹ شهریور ۱۴۰۰جمع کنن دیگه به گیربکس دستی چی کار دارن واقعا که همه چی داره مزخرف میشه
datsun
۹ شهریور ۱۴۰۰چون دیگه همه ماشینها دارن الکتریکی میشن دیگه خودروساز نمیان رو توسعه این گیربکسها سرمایه گذاری کنن
پارسا
۹ شهریور ۱۴۰۰بچه های ما اصلا نمیفهمن ماشین چیه
Porsche
۹ شهریور ۱۴۰۰یکی از لذت های جذاب رانندگی گیربکس دستیه
دیگه مگه این آلودگی تولید میکنه که میخواین برش دارین
علی
۱۰ شهریور ۱۴۰۰یعنی گلف R چهارصد اسبی رو بگیری و با گیربکس اتوماتیک رانندگی کنی زجر آوره که نتونی دنده رو خودت عوض کنی
محمد مختاری آذر
۱۰ شهریور ۱۴۰۰به نظرم نباید حذف بشوند واقعا خیلی لذت خاصی دارند
امیر
۱۰ شهریور ۱۴۰۰حذف پیشرانه های درونسوز یعنی روندن ماشین بدون صدا یی که نتونیم بگیم اون ماشین چیه از روی صداش حذف گیربکس دستی یعنی لذت رانندگی کمتردرگ های شتاب بدون کلاچ گرفتن و دنده دادن لذت کمتر
نسل بعد از ما دقیقا می خواد چی از ماشین بدونه حتی با پیشرانه الکتریکی گیربکس اتوماتیک هم حذف میشه فق، ماشین رو روشن میکنی و فقط یه دنده رو به جلو اگه ماشینای آینده مثل مرسدس آواتار بشن دیگه فرمونم نداریم یه جوی استیک مسخره و بعد از اون هم چند سال و دیگه فقط باید بشینی تو ماشین به دستیار صوتی مقصد رو بگی و فقط بیرون رو نگاه کنی اگه اینطوری بشه که هیچی از ماشینا نمیمونه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ شهریور ۱۴۰۰آیندهای مضحک…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ شهریور ۱۴۰۰اینم روش،پیشرانه های بنزینی که حذف شدن، دکمه های فیزیکی رو نابود کردن، چراغ های پاپ آپ رو هم همینطور، الانم گیربکس دستی…