رویارویی برادران برقی و بنزینی، درگ فولکسواگن گلف GTI و ID.3
فولکسواگن مثل بسیاری از خودروسازان سرمایهگذاری زیادی روی توسعهٔ خودروهای تمام الکتریکی کرده و پس از مدتها تبلیغ برای این ماشینها، چند نمونه از آنها را رسماً معرفی و به بازار عرضه کرده است. اولین محصول از سری خودروهای تمام الکتریکی جدید فولکسواگن هاچبک کامپکت ID.3 است که از بسیاری جهات شباهت زیادی گلف دارد. ID.3 و گلف هردو هاچبکهای کامپکتی با شکل و اندازهٔ مشابه هستند اما درحالیکه گلف از سوختهای فسیلی نیرو میگیرد، ID.3 کاملاً الکتریکی است.
این هاچبک الکتریکی فعلاً فقط در یک نسخه عرضه میشود که به یک موتور الکتریکی با 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور مجهز است. این موتور در عقب نصب شده و چرخهای عقب را به حرکت درمیآورد. از سوی دیگر، گلف نسخههای بسیار متنوعی دارد که حتی نسخههای پایهٔ آنهم پرفورمنس خوبی را ارائه میکنند اما این هاچبک نمادین آلمانی برای اینکه بتواند در برابر همتای الکتریکیاش خودی نشان دهد، باید نسخهٔ اسپرت GTI را به میدان بفرستد. این مدل به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده که 245 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور دارد.
بنابراین روی کاغذ گلف GTI قدرت بیشتری داشته و بسیار هم سبکتر است. علاوه بر این، فولکسواگن گفته است ID.3 برای رقابت پرفورمنسی با تسلا مدل 3 طراحی نشده است و بیشتر بر راحتی و کارایی تمرکز دارد. به همین دلیل به نظر میرسد در یک مسابقهٔ درگ میان گلف GTI و ID.3، هاچبک بنزینی به لطف قدرت بیشتر و وزن کمتر به پیروزی برسد اما از سوی دیگر ID.3 هم از مزیت گشتاور فوری و شتابگیری روان موتور الکتریکی برخوردار است. با این اوصاف، فکر میکنید نتیجهٔ یک مسابقهٔ درگ میان این دو هاچبک همخانواده چه خواهد شد؟ ویدئوی دودقیقهای زیر برای پاسخ دادن به این سؤال تهیه شده است.
مشخصات فنی
| فولکسواگن گلف GTI | فولکسواگن ID.3 |
پیشرانه | 2 لیتری I4 توربو | 1 عدد الکتریکی |
قدرت | 245 اسب بخار | 204 اسب بخار |
گشتاور | 310 نیوتن متر | 370 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | تک سرعته |
محور محرک | جلو | عقب |
وزن | 1388 کیلوگرم | 1730 کیلوگرم |
طول | 4,287 میلیمتر | 4,261 میلیمتر |
قیمت پایه | 34,960 پوند | 32,990 پوند |