نهایتاً پس از بیش از یک سال، مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رو به پایان است و امروز آخرین دور از این مرحله را آغاز میکنیم. در این دور که دور پانزدهم مرحلهٔ مقدماتی محسوب میشود، تنها دوئلهایی از چند گروه محدود باقیمانده است که با برگزاری آنها طی همین هفته پروندهٔ مرحلهٔ مقدماتی را خواهیم بست. یکی از این گروهها، گروه کراساوورهای سابکامپکت است که شلوغترین گروه رقابتها محسوب میشد اما نهایتاً دوئلهای این گروه هم به پایان رسید و امروز شانزدهمین یا آخرین دوئل این گروه را بین فولکسواگن T-Roc و سئات آرونا برگزار خواهیم کرد اما پیش از آن مثل همیشه باید به بیان نتیجهٔ دوئل قبلی این گروه بپردازیم. در دوئل قبلی گروه کراساوورهای سابکامپکت، سیتروئن C3 ایرکراس در برابر امجی ZS قرار گرفت. در این دوئل مجموعاً تعداد ۸۵۵ رأی به ثبت رسیده است که سیتروئن با دریافت ۵۷۶ عدد از آنها و کسب ۶۷ درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرد درحالیکه امجی موفق به کسب ۲۷۹ رأی شده است. با این مقدمه به سراغ آخرین دوئل گروه کراساوورهای سابکامپکت میرویم.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو | سوبارو XV | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
جیپ رنگید | نیسان جوک | ||
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
سیتروئن C4 کاکتوس | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
شورلت ترکس | فیات 500L | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
کیا سول | اوپل کراسلند | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | هیوندای کُنا | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | سیتروئن C3 ایرکراس |
فولکسواگن T-Roc
فولکسواگن که از سال ۲۰۰۲ با مدل توآرگ و سپس از سال ۲۰۰۷ به مدل تیگوآن در بخش کراساوورها حضور پیدا کرده بود، پس از اوجگیری محبوبیت این دسته از خودروها تصمیم گرفت طیف کراساوورهای خود را گسترش داده و در کلاسهای دیگری از این بازار پرسود حضور پیدا کند. یکی از این کلاسها، بخش کراساوورهای سابکامپکت بود که فولکسواگن توجه ویژهای به آن داشت. بدین منظور این شرکت در ابتدا با معرفی کانسپتی بنام تایگان در نمایشگاه سائوپائولو ۲۰۱۲ نشان داد که قصد دارد به بخش کراساوورهای سابکامپکت وارد شود؛ اما بعداً پروژهٔ تولید این خودرو به دلیل ابعاد بیشازاندازه کوچک لغو شد و فولکسواگن تصمیم به توسعهٔ کراساوور سابکامپکت جدیدی گرفت. پیشنمایش این کراساوور جدید که T-Roc نام گرفته بود، با رونمایی از کانسپتی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ ارائه گردید. سپس نهایتاً حدود سه سال بعد فولکسواگن در آگوست ۲۰۱۷ در ایتالیا رسماً از نسخهٔ تولیدی T-Roc پردهبرداری نمود. نخستین نمایش عمومی این کراساوور سابکامپکت نیز در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ صورت گرفت. T-Roc روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که با طیف گستردهای از محصولات این گروه خودروسازی مانند فولکسواگن تیگوآن، آئودی Q2 و اشکودا کاروک مشترک است. برای این خودرو مجموعاً پنج پیشرانهٔ بنزینی و دیزلی مختلف در نظر گرفته شده است که همگی از نوع توربوشارژ هستند. لیست موتورهای بنزینی شامل از یک نمونهٔ ۱ لیتری سه سیلندر شروع شده و با گذر از یک واحد ۱.۵ لیتری چهار سیلندر، به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ختم میشود. از بین موتورهای بنزینی T-Roc ما پیشرانهٔ میانی را انتخاب کردهایم که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. فولکسواگن تیگوآن طی سهماههٔ نخست سال جاری در بازار اروپا بیش از ۲۷ هزار دستگاه فروش داشته است.
سئات آرونا
همانطور که در بالا گفته شد، با افزایش چشمگیر محبوبیت کراساوورها، فولکسواگن تصمیم گرفت بهصورت جدیتر در این بخش حضور یافته و حضور خود را در دنیای بلندقامتان پررنگتر از قبل نماید؛ اما این استراتژی صرفاً اختصاص به خود برند فولکسواگن نداشته و کل برندهای زیرمجموعهٔ این غول خودروسازی را هم در برمیگرفت؛ بنابراین سئات هم بهعنوان یکی از زیرمجموعههای فولکسواگن از این قاعده مستثنی نبود. بدین ترتیب این برند اسپانیایی هم در سال ۲۰۱۶ اولین کراساوور تاریخ خود را با نام آتکا معرفی نموده و بدین ترتیب برای اولین بار به این بخش پرطرفدار وارد شد؛ اما برای سئات همین یک کراساوور کافی نبود بهگونهای که در زمان معرفی نسل جدید هاچبک سابکامپکت ایبیزا اعلام کرد که به دلیل کاهش محبوبیت و فروش خودروهای استیشن، در این نسل از ایبیزا نسخهٔ استیشن حذف شده و یک کراساوور سابکامپکت جایگزین آن خواهد شد. سپس سرانجام در ژوئن ۲۰۱۷ سئات دومین کراساوور خود را با نام آرونا رونمایی کرد که در اصل جایگزین نسخهٔ استیشن ایبیزا شده بود. این خودرو دقیقاً همزمان با فولکسواگن T-Roc در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ به نمایش عمومی درآمد. آرونا هم روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده یعنی همان پلتفرمی که در T-Roc بکار رفته است؛ اما آرونا علاوه بر پلتفرم در پیشرانهها هم با T-Roc اشتراک دارد بهگونهای که دو نمونه از موتورهای بنزینی و یک واحد از موتورهای T-Roc برای آرونا ارائه شده است؛ بنابراین برای اینکه دو خودروی این دوئل شرایط کاملاً برابری داشته باشند، برای آرونا هم همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو را انتخاب کردهایم که دقیقاً با موتور T-Roc یکسان است. طی سهماههٔ نخست سال جاری در بازار اروپا بیش از ۱۷ هزار دستگاه فروش داشته است.
مقایسه مشخصات فنی
فولکسواگن T-Roc | سئات آرونا | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۴ ثانیه | ۸.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر/ساعت | ۲۰۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۳ لیتر (ترکیبی) | ۵.۱ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۱۲۱ گرم/کیلومتر | ۱۱۵ گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۴۰ لیتر |
وزن | ۱۳۳۰ کیلوگرم | ۱۱۴۷ کیلوگرم |
طول | ۴.۲۳ متر | ۴.۱۴ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۹ متر | ۲.۵۶ متر |
حجم صندوق بار | ۴۴۵ لیتر | ۴۰۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۸,۹۵۰ پوند | ۱۶,۵۵۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=10008708]
KamyR
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷سئات ظاهر جذابتری داره
Mohammad
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷سئات سبک تر . کم مصرف تر . ارزون تر . سریع تره
ولی خب فلکس طراحیش رو بهتره
ولی باز سئات به صرفه تره
emad1990
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷از معدود دفعاتی بود که کامنت منطقی گذاشتی و منم با نظرت موافقم
me84
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷.
سئات بهتره.
اما فولکس هم خیلی شیکه. بخصوص رنگ زرد عکس دوم
ardeshir
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷اینم یه والپیپر بسیار زیبا از فولکس تی راک برای دوستداران این برند با کیفیت عالی 4k
http://www.hdcarwallpapers.com/walls/2018_volkswagen_t_roc_4motion_4k_4-HD.jpg
محمد
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷با این سرعت نظرسنجیتون که انجام میدید همه خودروهای حاضر توی نظر سنجی نسل جدیدشون اومده… :/
amir
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷پدال عزیز این دوتاماشین همه چیزشون یکیه لااقل این دوتا را روبروی هم نمیزاشتی.32 تا ماشین توی این سگمنت بوده!2008 و سیتروئن کاکتوس هم همینکار را کردی!
امیر دهقان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷درود
هدف ما از قرار دادن خودروهای همخانواده روبروی هم اینه که تکلیف این قیبل خودروها از همین ابتدا مشخص بشه تا خودروی محبوبتر و قویتر به مرحلۀ بعدی راه پیدا کنه و از حضور خودروهای تقریباً یکسان در مراحل بعدی جلوگیری بشه. در این صورت از هر گروه خودروسازی نمایندۀ قویتر در مراحل بعدی حضور پیدا میکنه.
حمیدرضا
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷همیشه به سئات احترام میگذاشتم این محصولشون هم بسیار زیباست رای من هم اتکا
کیوان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷سیات عالیه