فولکس واگنمزدا

دوئل مزدا فلایر و فولکس‌واگن کراس‌فاکس

به گروه‌های پایانی دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیده‌ایم که امروز به گروه کراس‌اوورهای سگمنت A اختصاص پیدا کرده است. در دوئل قبلی این گروه ماهیندرا KUV100 و جک S1 به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت مجموعاً تعداد ۱۰۱۱ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، جک توانست با دریافت ۷۶۶ رأی و کسب ۷۵ درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کند درحالی‌که ماهیندرا با دریافت تنها ۲۴۵ رأی از رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراس‌اوورهای سگمنت A شاهد رقابت میان مزدا فلایر و فولکس‌واگن کراس‌فاکس خواهیم بود.

سوزوکی ایگنس

فیات پاندا کراس

ماهیندرا KUV100

جک S1

سوزوکی ایگنس

جک S1

جیلی ویژن X1

هاوال H1

سایپا کوییک

رنو کوئید

؟

رنو کوئید

فولکس کراس‌فاکس

مزدا فلایر

؟

فولکس‌واگن کراس‌فاکس

فولکس‌واگن برای اولین بار از نام فاکس برای یک سدان ساب‌کامپکت استفاده کرد که بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ به تولید رسید. سپس خبری از این نام در سبد محصولات فولکس‌واگن نبود تا اینکه در سال ۲۰۰۳ فاکس در قالب یک هاچ‌بک کوچک سگمنت A بازگشت. این ماشین در ابتدا در آمریکای جنوبی عرضه شد و سپس از سال ۲۰۰۵ در بازار اروپا هم به‌عنوان جایگزین مدل لوپو به بازار آمد؛ اما پس از معرفی هاچ‌بک جدید آپ، عرضهٔ فاکس در سال ۲۰۱۱ در اروپا خاتمه یافته و آپ جایگزین آن شد. ولی تولید و عرضهٔ این هاچ‌بک کوچک آلمانی همچنان در کشورهای آمریکای جنوبی ادامه دارد. فاکس کماکان در یک نسل در این منطقه در حال تولید است ولی فولکس‌واگن چند بار آن‌را مورد فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار داده است. این خودرو قبلاً در دو نسخهٔ سه‌در و پنج‌در تولید می‌شد اما هم‌اکنون تنها به‌صورت پنج‌در ارائه می‌شود. همچنین نسخهٔ استیشن فاکس نیز با نام Suran به تولید می‌رسد. علاوه بر این، فولکس‌واگن برای بازارهای آمریکای جنوبی نسخهٔ کراس این ماشین را هم با نام کراس‌فاکس ارائه کرده است. این مدل مجهز به پوشش‌های پلاستیکی روی بدنه و ریل‌های روی سقف شده، ارتفاع آن افزایش یافته و چرخ زاپاس نیز روی درِ صندوق بار نصب شده است تا ظاهر خودرو به کراس‌اوورها شبیه گردد. کراس‌فاکس تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی عرضه می‌شود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو صرفاً توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

مزدا فلایر

مزدا فلایر یک کراس‌اوور بسیار کوچک در کلاس کی کار است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد؛ اما این خودرو در اصل ساختهٔ سوزوکی است و در ابتدا توسط این شرکت ژاپنی با نام هاستلر معرفی شد. سپس مزدا نسخهٔ ری‌بج شدهٔ آن‌را با نام فلایر عرضه نمود. همان‌طور که اشاره شد، فلایر در کلاس کی کار قرار دارد. حداکثر طول کی کارها باید ۳.۴۰ متر، حداکثر حجم موتور آن‌ها ۶۶۰ سی‌سی و حداکثر قدرت آن‌ها ۶۵ اسب بخار باشد که همهٔ این شرایط در فلایر رعایت شده است. فلایر تنها با یک پیشرانهٔ کوچک ۶۵۸ سی‌سی سه سیلندر بنزینی تنفس طبیعی تولید می‌شود که البته در دو سطح قدرت مختلف قابل خریداری است. نمونهٔ ضعیف‌تر تنها ۵۲ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که این عدد در نمونهٔ قوی‌تر به ۶۵ اسب بخار می‌رسد؛ بنابراین ما نیز به جهت نزدیکی بیشتر فلایر به کراس‌فاکس، نمونهٔ قوی‌تر آن‌را برای این دوئل انتخاب کرده‌ایم. این مدل ۹۵ نیوتن متر هم گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌ها نیز تنها یک گیربکس CVT در نظر گرفته شده است. فلایر در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌گردد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد که برای چنین کراس‌اوور کوچکی با پیشرانه‌ای کم‌حجم و کم‌توان جالب و یا حتی عجیب است

مشخصات فنی

فولکس‌واگن کراس‌فاکس

مزدا فلایر

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۰.۷ لیتری ۳ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۱۱۰ اسب بخار ۶۵ اسب بخار
گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر ۹۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی CVT
محور محرک جلو چهارچرخ
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت ۱۴۵ کیلومتر/ساعت
شتاب صفرتاصد ۱۰.۷ ثانیه ۱۵.۴ ثانیه
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر (ترکیبی) ۴ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۲۷ لیتر
وزن ۱۱۳۷ کیلوگرم ۸۷۰ کیلوگرم
طول ۳.۸۶ متر ۳.۳۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۴۶ متر ۲.۱۶ متر
قیمت پایه ۱۲,۶۰۰ دلار ۱۳,۷۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9904845]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Just bentley continental

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (563 ديدگاه)

    اه چه دوئل داغونی این سگمنت باید حذف شه

  2. Fericuda

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    عجب ورق هایی :)))
    ترجیح میدم با بی آر تی برم

    1. Saeed Boroomand

      ۵ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (537 ديدگاه)

      از پراید و تینا که بهترن جفتشون، اما با این قیمت همون بی آر تی سوار شه آدم و با پولش کارای دیگه کنه بهتره واقعا…

  3. riofarina

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    تو کانال تلگرام هم یه جدول کوچیک بذارین و مشخصات هر خودرو رو بذارین نتایج درست در میاد با سایت.
    تو تلگرام فقط با اسم خودرو رای میدن نه مشخصات و شایستگی.
    منظورم همین نیستا، قبلیا رو میگم

  4. مجید سبزواری

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (82 ديدگاه)

    چه گروه مسخره ایست

  5. ایمان

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    دوئلی که سایپا کوییک توش باشه دوئل نیست مسخره بازیه

  6. حمیدرضا

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    فولکس به خاطر توان و قیمت مناسب تر

  7. امیر

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (202 ديدگاه)

    ببخشید که سوالم بی ربطه اما بغیر از اینجا جایی نیست که مطرحش کنم ،ماشینم رو الان ۷ساله که دارمش و تو این ۷سال مصرفش از ۸.۷ رسیده بود به ۹ اما تو این ۳ ماه اخر یهو ۱.۳ لیتر به مصرفش اضافه شد، الان شده ۱۰.۳. به نظرتون دلیلش چیه؟ امکانش هست مربوط به کاتالیزور باشه؟

    1. آرش آمریکایی

      ۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (639 ديدگاه)

      این اتفاق معمولا برا همه ماشینا میوفته
      وقتی چند سال ازش میگذره یه مقدار مصرفش بالا میره اما اگر به ماشینت برسی و همیشه تمیز نگهش داری خوب طبیعتا دیرتر این اتفاق میوفته
      البته کیفیت بالای(!) بنزین تولید داخل هم تو بالا رفتن مصرف سوخت و خراب شدن قطعات ماشین خیلی تاثیر داره

      1. امیر

        ۵ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (202 ديدگاه)

        آخه تو این همه مدت (۷سال) فقط ۰.۳ اضافه شده بود اما تو این ۳ ماه یهو ۱.۳ لیتر، حتما یجاش مشکل پیدا کرده

  8. lawyer hamid

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (73 ديدگاه)

    خب معلومه دیگه
    فولکس واگن تو همه چی سرتره،هرچند که حجم موتورشون اصلا قابل قیاس نیست
    نمیدونم چرا ناخودآگاه یاد پراید عزیز افتادم که با موتور 1300 سی سی که تقریبا حجمش دو برابر موتور مزدا هستش، ولی اسب بخارش شبیه این مزدای 700 سی سی هستش!!!

  9. نیما

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این دوتا واقعا افتضاحن.انگار داد میزنه میگه رانندیه من ی آدم احمقه!!!بازم فولکس بهترازمزداست?

  10. آرش آمریکایی

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    ببینید چه سگمنتیه که سایپا هم توشه
    پراید فیس لیفت شده

  11. Mohsen

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (77 ديدگاه)

    یا کی(kei) کار ها رو تو مسایقه شرکت ندین یا اگه میدین یه سگمنت کاملا جدا براشون در نظر بگیرین این جوری خیلی راحت حذف می شن

  12. ارش

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (75 ديدگاه)

    به دلیل حضور ننگین سایپا در این گروه رای نمیدم.

  13. Hosein

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (313 ديدگاه)

    هاوال ام ۴ از رو این فولکس نساختن ؟!هیکل دوتاشون عین هم قناص.باز مزدا بهتره .مزدا اگه یخورده چرخاش بزرگتر بود خوب میشد.

  14. Farzad

    ۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    این مزدا فلایر دقیقا به چه دردی میخوره ؟ آها فهمیدم اسباب بازی بچه ها .??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا