کراساوور بسیار مهم فولکسواگن اطلس سرانجام در اختیار ما قرار گرفت اما آیا ارزش توجه دارد یا خیلی برای این کار دیر شده است؟
– کِبِک، کانادا
روزی روزگاری در چهار سال پیش، فولکسواگن هدف فروش سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایالاتمتحده را دنبال میکرد اما ناگهان رسوایی بزرگی برای این غول خودروسازی دنیا به وجود آمد که لطمهٔ زیادی به فروش آن در بازار ایالاتمتحده زد. بعدازاین ماجرا، فولکسواگن چشمانداز فروش خود در این کشور را به نصف آن تعداد یعنی ۴۰۰ هزار دستگاه کاهش داد. چندی است این شرکت برای زدودن تصویر مخدوش خود و همچنین کمک به افزایش مجدد فروش در آمریکا، خودروی جدیدی بنام اطلس را معرفی کرده است. حال فرصتی دست داد تا در یک صبح برفی ماه مارس در کِبِک کانادا برای اولین بار با این کراساوور نورسیدهٔ آلمانی رانندگی کنیم.
هنگام رانندگی با اطلس به وظیفهٔ سنگینی که برای افزایش فروش فولکسواگن در ایالاتمتحده در عرض چند ماه بر عهده دارد فکر نمیکنم بلکه در عوض از صندلیهای راحت و مجهز به گرمکن آن لذت میبرم و به تماشای مناظر برفی زیبای کانادا میپردازم. در همین حین به بررسی فضای داخلی و تأمل در رانندگی آن مشغول میشوم. در مورد این کراساوور فول سایز نمیتوانم شکایت یا نکتهٔ هیجانانگیزی بگویم بلکه فقط میتوان گفت اطلس کراساوور خوبی است.
فولکسواگن برای اطلس دو پیشرانهٔ مختلف را در نظر گرفته است. موتور پایه یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۳۵ اسب بخار قدرت است که تنها بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود؛ بنابراین برای این آزمون زمستانی در کانادا، من یک اطلس SEL مجهز به پیشرانهٔ قویتر ۳.۶ لیتری V6 با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion را انتخاب کردم. یک هشت سرعتهٔ اتوماتیک نیز تنها گیربکس قابل سفارش برای این خودرو است که در جادههای پیچدرپیچ یا هنگام بالا رفتن از یک تپهٔ برفی شیبدار، شتاب گیری آرامی را برای آن فراهم میکند.
یکی از چیزهایی که عمدتاً در رانندگی با این ماشین دید نمیشود، لغزش و عدم پایداری است. سیستم چهارچرخ محرک 4Motion پیشرفتهٔ اطلس همان سیستمی است که در گلف R و گلف آلترک هم وجود دارد. این سیستم در کراساوور بزرگی چون اطلس هم عملکردی عالی را به نمایش میگذارد و حتی زمانی که من عمداً با هدف انحراف خودرو از مسیر آنرا بهسرعت بهسوی یک پیچ پوشیده از برف میراندم نیز بهخوبی اطلس را پایدار و در مسیر نگه میداشت. در حالت رانندگی عادی، سیستم 4Motion بهصورت پیشفرض قدرت موتور را تنها به چرخهای جلو انتقال میدهد اما در صورت تشخیص لغزش و انحراف، نیرو به چرخهای عقب هم ارسال میشود. درحالیکه صورت نیاز امکان ارسال تمام قدرت به چرخهای عقب هم وجود دارد.
با تغییر حالت رانندگی به اسپرت، برنامهنویسی گیربکس تغییر کرده، پاسخ پدال گاز افزایش یافته و فرمان نیز سنگینتر احساس میشود. حالت اقتصادی اما دقیقاً برعکس عمل میکند بهگونهای که گیربکس دندهها را در دورهای پایین تعویض میکند و تنها در مواقع کاملاً ضروری قدرت به چرخهای عقب هم انتقال پیدا میکند. در این سیستم چهارچرخ محرک، راننده میتواند بین حالات مختلف آنرود، برف، آفرود و آفرود سفارشی یکی را انتخاب کند. حالت برف بسیار شبیه به حالت اقتصادی عمل میکند بهگونهای که واکنش پدال گاز را کُندتر و فرمان را سبکتر کرده و دور موتور را پایین نگه میدارد؛ اما برخلاف حالت اقتصادی، در حالت برف همواره قدرت به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
حالت آفرود هم همین کار را انجام میدهد و درعینحال مداخلهٔ سیستمهای کنترل کشش و کنترل پایداری را هم کاهش میدهد. در این خودرو سیستم کمکی بالا رفتن از تپه یا شیب هم وجود دارد که بدون نیاز به درگیر کردن دستی، بهطور خودکار تا سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت عمل میکند. تنها حالت آفرود را انتخاب کنید و اجازه دهید تا اطلس تمامی کارها را انجام دهد. پس از ۳۰ دقیقه رانندگی در مسیرهای برفی، من توانستم کاملاً رفتار جادهای اطلس را تشخیص دهم. من پیشازاین شک داشتم که خودرویی با چنین ابعادی، رانندگی پویایی داشته باشد اما پس از یک آزمایش کوتاه نظرم عوض شد و بهاحتمالزیاد آزمایشهای بیشتر نیز تجربهٔ رانندگی کوتاه من در کبک را تقویت خواهند کرد. اطلس رانندگی آسانی دارد و حتی در جادههای خاکی پوشیده از برف هم راحت و آرام است؛ بنابراین من آنرا مانند یک گلف بزرگ عالی میدانم.
طراحی جعبهای شکل و استایل چهارشانه، به اطلس حتی با رینگهای کوچکتر ۱۸ اینچی، ظاهری مانند یک فرمانده را بخشیدهاند (رینگهای ۲۰ اینچی سفارشی هستند). هیچچیز در طراحی اطلس واقعاً نشان نمیدهد که آن یک فولکسواگن است و شاید مناسبتتر باشد که آنرا با جیپ گرند چروکی یا کیا موهاوی مقایسه کنیم؛ اما با وجود ابعاد بزرگی شامل ۵.۰۳ متر طول، ۱.۹۸ متر عرض و ۱.۶۸ متر ارتفاع، اطلس اساساً بهاندازهٔ یک فورد اکسپلورر است و نزدیک به ۷۹ سانتیمتر طول بیشتری از هاچبک گلف دارد درحالیکه روی همان پلتفرم MQB گلف ساخته شده است.
طراحی بیرونی عظیم این خرس آلمانی به داخل آنهم کشیده شده است و در داخل کاملاً بزرگ احساس میشود. در هر سه ردیفِ صندلیها، فضای سر و پای کافی وجود داشته سانروف پانوراما نیز نور مناسبی را وارد کابین میکند. ردیف دوم صندلیها بهصورت کشویی به عقب و جلو حرکت میکند و برای دسترسی به ردیف سوم حتی در صورت نصب بودن صندلی کودک هم به سمت جلو خم میشود. البته بااینحال دسترسی به صندلیهای ردیف سوم تنگ اما قابلکنترل بوده و فضای سر، پا و زانوی آنها هم مناسب به نظر میرسد. هرچند احتمالاً هنوز هم بزرگسالان نمیتوانند برای مدتی طولانی در این صندلیها بنشینند.
برای هرکسی که بهتازگی سوار بر یک فولکسواگن شده است، تمامی متریال و طراحی داخلی اطلس آشنا خواهد بود. پلاستیک داشبورد احساس خوبی داشته، فرمان با روکش چرمی پوشیده شده و تمام دکمهها و کلیدها دقیقاً همان جایی قرار دارند که انتظار میرود؛ اما اطلس در تکنولوژیهای جدید هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. یک صفحهنمایش هشت اینچی لمسی در میانهٔ داشبورد برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فولکسواگن که با اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل سازگاری دارد قرار گرفته است درحالیکه در تیپهای پایینی یک صفحهنمایش کوچک هم در وسط صفحه آمپر آنالوگ خودرو تعبیه شده است. هرچند نمونهٔ مورد آزمایش من از تیپ SEL است اما هنوز هم از همان صفحه آمپر سنتی استفاده میکند درحالیکه در تیپ بالایی SEL پریمیوم، یک صفحه آمپر تمام دیجیتال ارائه میشود که اساساً نسخهای با پوستهٔ جدید از صفحه آمپر مجازی آئودی است.
اطلس در سایت تولیدی فولکسواگن در تنسی تولید خواهد شد و گفته شده که تا پایان بهار برای فروش به بازار عرضه خواهد شد هرچند که انتظار نداریم تا قبل از تابستان بهطور کامل در تمامی نمایندگیهای ایالاتمتحده ارائه شود. در بخش قیمت گزاری نیز انتظار میرود قیمت این کراساوور نوین آلمانی از حدود ۳۰ هزار دلار آغاز گردد درحالیکه این مبلغ برای تیپ SEL پریمیوم فول آپشن به ۵۰ هزار دلار خواهد رسید که اطلس را در قلب کلاس کراساوورهای هفتنفره قرار میدهد. در کل تجربهٔ رانندگی و برداشت اول من با نسخهٔ پیشتولید اطلس خوب بود. این خودرو یک پکیج کلی خوب و ساده است که باید کمک کند تا فولکسواگن فروش خود را در آمریکا بازیابد.
مشخصات فنی
Volkswagen Atlas 2018 | |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری V6 |
قدرت | ۲۸۰ اسب بخار |
گیربکس | هشت سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
طول/عرض/ارتفاع | ۵.۰۳/۱.۹۸/۱.۶۸ متر |
ظرفیت کشش | ۲.۳ تن |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر |
قیمت پایه | حدود ۳۰ هزار دلار |
قیمت تستشده | حدود ۴۳ هزار دلار |
منبع: Motor1
امیر
۱۲ فروردین ۱۳۹۶من اخر نفهمیدم کراس اوور چیه ؟!
این کراس اووره بعد چانگان سی اس 35 هم کراس اووره,!
امیر دهقان
۱۲ فروردین ۱۳۹۶کراساوور بودن ربطی به ابعاد یک ماشین نداره. برای فهمیدن تفاوتهای میان کراساوورها و SUVها میتونین به این مطلب مراجعه کنید
http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%E2%80%8C%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%B1-suv-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7/
ASA
۱۲ فروردین ۱۳۹۶واقعا ساده و شیک طراحی شده
این ماشین مفهوم واقعی خودروی خانواده هست
Sina
۱۲ فروردین ۱۳۹۶همه چیز عالی و دوست داشتنی فقط یه مورد خیلی خیلی اشتباه داره اونم موتور 2لیتریه نمیدونم این مهندساشون چه فکری میکنن که اینقدر دور موتور 2لیتری تاب میخورن اونم واسه همچین ماشین بزرگی فورد اکسپورلرر هم همین اشتباه بزرگ رو کرد بعد گذاشتش کنار
بهترین کار این بود که چهار سیلندر 2.5لیتری میگذاشت اینکارو میکرد از همه نظر عالی میشد
و اینکه از کانسپت کراس بلو از این قشنگ تر بود این چه تفکریه دیگه” چون یه خودرو اقتصادیه قیافشم اقتصادی باشه ؛همونوحجم آهن و پلاستیک استفاده میشه خب یکم سیقلش بده هرچی باشه این واسه فولکس یه پرچم داره تویی که میتونی چیزی مثل آرتئون بسازی لااقل جلو پنجره اینم مثل آرتئون شیک تر میساختی
و در آخر از فرم بدنه و فرم فضای داخلی این خیلی خوشم میاد اگر اینم مثل مزدا cx9 یه موتور 4سیلندر 2.5میگذاشت روش واقعا همه چیز تمام بود اما با وجود این من فکر میکنم مزدا رو یکم ارتفاعشو بیاری بالا و کیت آفرود بهش اضاف کنی که از پس آفرود بتونه بر بیاد نسبت به فولکس انتخاب بهتریه هرچند هنوزم دلم پیشه فولکسه
Madjid
۱۲ فروردین ۱۳۹۶.
همون موتور 2 لیتری فورد اکسپلورر 240 اسب بخار و 367 نیوتن متر گشتاور ( در دور موتور 2960rpm ) تولید میکنه ، تنفس طبیعی نیست که ، چهار سیلندر خطی اکوبـوسته ،
واسه یک کراس اوور گشتاور خیلی از قدرت مهم تره و 366 نیوتن متر برای یک کراس اوور فول سایز اقتصادی نه تنها کم نیست ، بلکه کافی و حتی زیاده.
از این گذشته ، این موتورهای کم حجم فقط به عنوان یک آپشن برای کسایی که نمیخوان آفرود برن و یا پول کافی ندارن عرضه میشن ، کسی مجبور به خرید اون ها نیست. فورد اکسپلورر پیشرانه ی اکوبـوست 2.3 ، 3.5 ، 3 و حتی 3.7 لیتری داشت که نمونه ی 3.5 لیتری نزدیک به 500 نیوتن متر گشتاور و 400 اسب بخار قدرت داشت.
____________________________________________________
اطلس هم با همین موتور 2 لیتری 280 اسب بخار و احتمالا 384 نیوتن متر گشتاور تولید میکنه ???!!! چه خبره دیگه ! گشتاورش داره به 400 نیوتن متر نزدیک میشه.
اطلس هنوز در ابتدای راهه ، اگر در بازار به موفقیت برسه فولکس واگن طیف وسیعی از موتور ها رو واسش عرضه خواهد کرد.
برای یک کراس اوور فول سایز که قیمتش 30/000 دلاره نمیشه از چرم و آلکانترا استفاده کرد ، چاره ای جز پلاستیک نیست ، با این حال در این مقاله گفته شده این پلاستیک حس خوبی داره و اصلا ارزون و بی کیفیت به نظر نمیاد.
M
۱۲ فروردین ۱۳۹۶موتور 3.6 لیتری 280 اسبه ، موتور 2 لیتری 235 اسبه
Madjid
۱۲ فروردین ۱۳۹۶.
اعداد من از سایت کار اند درایور بود .
به این سایت و اعدادش اعتماد کامل دارم.
M
۱۳ فروردین ۱۳۹۶از سایت کار اند درایور :
A 238-hp turbo four with front-wheel drive is standard, while a 280-hp V-6 with all-wheel drive is optional.
حميد
۱۲ فروردین ۱۳۹۶حیف مدل دو لیتری دو دف نیست
اخه ماشین به این بزرگی و ارتفاع باید دو دف باشه تا تو پیچ ها عملکردش بهتر بشه
علي
۱۲ فروردین ۱۳۹۶قیمتش نسبت به سگمنتش و امکاناتاش و اعتبار برندش بی نهایت عالیه
با تچکر
Madjid
۱۲ فروردین ۱۳۹۶سلام،
برای اطلس به صورت استاندارد موتور 2 لیتری توئین توربو چهار سیلندر خطی همراه با سیستم FWD عرضه خواهد شد.
یک موتور آپشنال 3.6 لیتری VR6 تنفس طبیعی ، که البته قدیمی هست ، همراه با سیستم 4MOTION هم آماده ی خرید خواهد بود.
قدرت موتور 2 لیتری توئین توربو 283 اسب بخار و گشتاورش احتمالا 349 تا 371 نیوتن متر باشه که کاملا کافی به نظر میرسه.
موتور 3.6 لیتری تنفس طبیعی هم حدود 280 اسب بخار و 350 نیوتن متر گشتاور خواهد داشت.
قیمتش هم در نمونه ی پایه از 30K$ شروع میشه و تا 48K$ میرسه. که کاملا رقابتی و مناسبه.
رقبای این سگمت یعنی کراس اوور های میدسایز 3 ردیفه ، مزدا CX-9 ، جی ام سی آکادیا ، هوندا پایلوت ، تویوتا هایلندر ، هیوندای سانتافه گرند ، فورد فلکس ، فورد اکسپلورر ، میتسوبیشی اوتلندر ، نیسان پث فایندر ، شورلت تراورس ، و بیوک انکلیو هستن که قیمت پایه ی همشون بین 30K تا 39K دلاره.
اشکان
۱۲ فروردین ۱۳۹۶از پشت تو مایه های لندکروزه!!نگفتم کپیه هااا…کفتم شبیه شده…خدایی جلوش شبیه خرسه..?
ahmad
۱۲ فروردین ۱۳۹۶خدا شاهده قلبم گرفت!
واییی
عجب شکوه و وقاری توی خودش داره…
#ali.m#
۱۲ فروردین ۱۳۹۶ماشین خوبیه ولی اصلا طراحیش ب دلم ننشست
vw باید بیشتر رو طراحی کراس اوور هاش کار کنه . مث ارتیون که خیلی زیبا طراحی شده.
سدان هاشو بیشتر دوست دارم.
☺
خسرو
۱۲ فروردین ۱۳۹۶نمیدونم چرا اینو دیدم یاد فیلم های جنگ جهانی دوم افتادم / ارتش نازی/ جاش نیست ولی Schindler’s List رو اگه ندیدید : ببینید ..
سیاوش
۱۲ فروردین ۱۳۹۶از قیافش کیشه فهمید از اون ماشین های کاربردی خرکار با اقتصادی ترین قیمت ممکنه فکر کنین همچین چیزی میومد ایران رکورد میشکوندواقعا ارزش بالای داره خریدش
mohammadreza
۱۲ فروردین ۱۳۹۶با توجه به قیمتش عالیه
معمولا شاسی بلند هایی با این ابعاد بالا ی60-70 هزاردلار قیمت دارن
آرش
۱۴ فروردین ۱۳۹۶نویسنده هم گفت، منم پیش خودم شباهتش با کیا موهاوی رو احساس کردم. به نظرم اس یو وی چه مید سایز چه فول سایز باید جعبه ای باشه. ته شاسی بلند جعبه ای هم G واگون مرسدس. منم مثل اشکان فقط گفتم شبیه، نه کپی!