تسلا حرف اول را در بحث خودروهای الکتریکی میزند. چندین سال است که این خودروساز با محصولات خود خبرساز بوده اما تحلیل گران معتقد هستند تنها مشکل موجود برای سبقت از تسلا زمان است. با برنامههای مفصلی که خودروسازان مطرح برای تولید خودروهای الکتریکی دارند تسلا قادر نخواهد بود که همچنان شماره یک دنیا باشد. البته علیرغم پیشبینیها و همچنین تولید خودروهای الکتریکی زیاد، تسلا خود را به خوبی در این بازار رقابتی حفظ کرده است.
از میان رقبای متعدد تسلا بیشک گروه فولکسواگن بهترین گزینه برای سبقت از این خودروساز آمریکایی است. گروه فولکسواگن کاملاً بزرگ بوده و برندهای زیادی را در برمیگیرد. همچنین این خودروساز آلمانی قبلاً ثابت کرده میتواند خودروهای الکتریکی کارا با قیمت مناسب نیز تولید کند.
هربرت دایس مدیرعامل گروه فولکسواگن برنامههای این خودروساز برای گرفتن سهم تسلا از بازار را اعلام کرده و گفته این شرکت به دنبال پشت سر گذاشتن تسلا و کسب عنوان پرفروشترین برند الکتریکی سراسر دنیا میباشد. دایس البته نگفته که این امر در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده رخ میدهد بلکه او معتقد است سبقت از تسلا میتواند تا سال ۲۰۲۵ کامل شود.
گروه فولکسواگن میگوید تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۷۰ خودروی الکتریکی را عرضه خواهد کرد. همچنین غول خودروساز آلمان فزوده برنامههایی برای بهبود استراتژی فروش خود در آمریکا دارد. این تصمیم پس از اعلام برنامههای بایدن برای کمک به همهگیری خودروهای الکتریکی گرفته شده است.
تحلیلگران LMC اتوموتیو میگویند فولکسواگن قبلاً روی ریل سبقت از تسلا تا سال ۲۰۲۵ افتاده است. البته چنین پیشبینیای در حال حاضر کاملاً سخت است زیرا تسلا در حال ساخت دو کارخانه جدید در تگزاس و آلمان میباشد. قرار است هر دو کارخانه تا پایان سال جاری میلادی شروع به تولید محصولات تسلا کنند.
به این مورد باید احتمال عدم تحقق برنامههای بایدن را نیز افزود. این امید است که با اتخاذ تصمیمات مناسب فروش خودروهای الکتریکی در آمریکا افزایش یابد اما تضمینی برای این کار وجود ندارد. تسلا با اینکه دیگر از مشوقهای مالیاتی برای محصولات خود استفاده نمیکند اما توانسته رکوردهای فروش جدیدی را بر جای بگذارد. همچنین این برند به خاطر تقاضای بالا قیمت محصولاتش را نیز افزایش میدهد.
با تولید ۷۰ خودروی الکتریکی توسط فولکس تا سال ۲۰۳۰ شانس خوبی برای سبقت از تسلا وجود دارد. البته تحقق این امر در سال ۲۰۲۵ یک هدف کاملاً جاهطلبانه است. جایگاه تسلا در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۳۰ کجا خواهد بود؟ آیا این شرکت کارخانههای بیشتری را تأسیس خواهد کرد؟ آیا تسلا محصولات بیشتری را روانه بازار میکند؟ سؤالات بیپاسخ زیادی دراینباره وجود دارد.
علی اکبر
۲۵ شهریور ۱۴۰۰جالب چرا تویوتا رو برای تسلا رقیب نمیبینن ؟
RezaRs
۲۵ شهریور ۱۴۰۰چون نمیخاد تمام الکتریکی بشه
hssn
۲۵ شهریور ۱۴۰۰چون تویوتا برنامه زیاد مفصل و مشخصی برای الکتریکی سازی نداره و خیلی سرمایه روی این موضوع نذاشته
Nima RST
۲۵ شهریور ۱۴۰۰برعکس نظر دوستان بنطر من تویوتا هم مثل بقیه کمپانی ها به دنبال تمام برقی شدن و فروش تعداد بسیار بالای برقی هاست، صرفا برنامه برقی سازیش کندتر خواهد بود و دیرتر از بقیه کمپانی ها برقی میشه، که اون هم بخاطر پایه گذاری قوی و ایجاد ظرفیت تولید بالاست
خلاصه که میگم دیر میاد ولی مث شایع شیر میاد 😂
مازیار
۲۵ شهریور ۱۴۰۰بهرحال طی کردن فاصله ای که تسلا همین ابتدا با بقیه ایجاد کرده آسون نخواهد بود اصلی ترین دلیلش هم تزریق سرمایه بی حد و حصر از طرف ایلان ماسک در این بخش هست
تویوتا هم که تا به اینجای کار با یکدندگی در قبول اصل قضیه هنوز معلوم نیست با خودش چند چنده
porsche
۲۵ شهریور ۱۴۰۰به حق مرتضی علی تسلا زیر پای فولکس له میشه
AMIR / ARMI
۲۵ شهریور ۱۴۰۰نمیدونم هدف از این نوع حرف ها چیه
ولی به خاطر آرامش روحی خودتون هم که شده
تحت تاثیر جو ضد تسلایی قرار نگیرید
تا جایی که فهمیدم کاربران تسلا فن که به این نوع حرف ها واکنش تند نشون نمیدن فقط اعصاب و آرامش خودتون به هم میریزه
Audi rs e_tron gt
۲۵ شهریور ۱۴۰۰بله من هم طرفدار تسلا هستم این حرف ها کمی بر می خوره
هم به آرامش خودش اذیت میشه هم ما تسلا فنا
بهترین برند دنیا هم هستش الکی ازش بد می گید
akrh78
۲۵ شهریور ۱۴۰۰معنی واکنش نشون ندادنم فهمیدیم 😂
Reza Waffen SS
۲۶ شهریور ۱۴۰۰خخخ
امیرعلی
۲۵ شهریور ۱۴۰۰به نظر من آینده الکتریکی ها یا دست فولکس واگن یا دست جنرال موتور چون هر دو تا زیر برند های زیادی دارند و در باتری و زمینه های الکتریکی سرمایه گذاری عظیم کردند
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۵ شهریور ۱۴۰۰ربطی به زیر ربرند نداره ، زوتی هم کلی زیر برند داره
امیرعلی
۲۵ شهریور ۱۴۰۰ایا زیر برند های زوتی به اندازه زیر برند های وولکس واگن یا جنرال موتور طرفدار دارن؟ خیر
حشمت ۰۲۱
۲۵ شهریور ۱۴۰۰وولکس واگن واقعا باید چند تا کارشناس استخدام کنه
همه میدونن تسلا تا چند سال دیگه ورشکست میشه ، بیاد اینجا از کاربرا بپرسه براش توضیح بدن
بعد میخاد تا ۲۰۲۵ بهش برسه
AMG GT R
۲۵ شهریور ۱۴۰۰کار خیلی سختی در پیش داره
تسلا هم باید سعی کنه که اختلافش رو با رقبا زیادتر کنه
Achtung
۲۵ شهریور ۱۴۰۰تسلا سود زیادی روی محصولات بی کیفیتش میگیره و با تبلیغات زیاد اونها رو جای محصولات لوکس به مردم قالب میکنه . الان تنها مشکل بازار الکتریکیها کمبود عرضه هست
Irani
۲۵ شهریور ۱۴۰۰الکتریکی سازی خودروها اون هم با این سرعت یه حربه و سیاستی است که بازار خودرو را از رکود دربیاره.
اگر برنامه الکتریکی سازی با این جدیت توسط دولتها پیگیری نمیشد، بازار خودرو در رکودی ادامه دار باعث ورشکسته شدن برخی شرکتها و کم شدن سود برخی دیگر میشد.
درسته که از یک جنبه این الکتریکی سازی باعث افزایش تقاضا و رونق اقتصادی و کسب و کار میشود ولی از طرف دیگر باعث مصرف بی رویه منابع و ذخایر طبیعی میشود. یعنی به اسم حمایت از طبیعت و محیط زیست، زمینه تخریب بیشتر آن فراهم می آید.
این الکتریکی سازی میتوانست با سرعت بسیار کمتر پیش برود تا مطالعات بیشتری انجام شود و زیرساخت ها به خوبی فراهم شود و روند مصرف منابع طبیعی معقول تر و منصفانه تر باشد.
درباره تسلا و فولکس هم باید بگم من بعید میدونم تا سال 2030 هیچ شرکتی بتونه تو زمینه خودروهای الکتریکی از تسلا جلو بزنه، چون میخش رو محکم کوبیده و یک قدم از بقیه جلوتر است.
ارین صاحب جمعی
۲۵ شهریور ۱۴۰۰فولکس واگن تسلا را له میکنه تسلا با جنس های اشغال خودش هیچ شانسی نداره تا سال ۲۰۲۵ تموم کارش و در ضمن تویوتا نمیتونه با تسلا رقابت کنه و بنظرم تویوتا اگر بخواد همین مدلی پیش بره و الکتریکی سازی نکنه تا چند ساله دیگه خیلی اوضاع براش خراب میشه الان جالبه که آلمانی ها و کره ای ها و امریکایی ها همه فهمیدن برن برای الکتریکی سازی به غیر از این ژاپنی ها
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۵ شهریور ۱۴۰۰کارخونه تگزاس شاید تاسیس بشه ولی توی آلمان یه مقدار سخته موانع زیادی داره، از این گذشته من بنظرم یا جنرالموتورز یا فولکس واگن آینده ی صنعت برقیا باشن…
akrh78
۲۵ شهریور ۱۴۰۰قرار بود برعکس این بشه که؟ ای لعنت بر استکبار که دارن جلوی تسلا رو میگیرن
Elmiraj
۲۵ شهریور ۱۴۰۰خودشون فهمیدن در میزان بازدهی ، تکنولوژی باتری و سیستم خودران هرگز به تسلا نمیرسن ، از ناچاری فرمونو چرخاندن به سمت تعداد فروش….
.
.
این داستان خیلی شبیه اپل و دیگر موبایل سازان هست که در جواب اپل فقط بلدن رو تعداد فروش مانور بدن…
Sina10
۲۵ شهریور ۱۴۰۰خب مگه چیزی جز فروش مهمه؟؟
اصلا چرا شرکت ها ماشین میسازن ؟؟ برای فروش دیگه ، برای سود و درآمد و افتخار
و هیچ چیزی هم جز اینا مهم نیست برای شرکت ها و سهام داراشون
هر کی بیشتر بفروشه برنده است
تو بهترین تکنولوژی رو هم بیاری و کسی نخره یعتی بازنده هستی
فروش برای هر شرکتی مهم ترین اقدامه
AMIR / ARMI
۲۵ شهریور ۱۴۰۰مهم تر از تعداد فروش میزان سوددهی هست
میتونی ۱۰ تا بسازی و ۵۰ درصد سود کنی در هر محصول
میتونی ۵۰ تا بسازی و ۱۰ درصد سود کنی روی هر محصول
شاید این ها به نظرت یکی باشن هر دو میشن ۵۰۰ درصد ولی برای کمپانی ها این یکی نیست دردسر ۵۰ تا ساخته و سرمایه لازم برای ساختن ۵۰ عدد از اون محصول خیلی بیشتر از اون ۱۰ عدد هستش
مثل اپل و سامسونگ اپل با تعداد کمتر فروش سوددهی بیشتری داره
بهزاد
۲۵ شهریور ۱۴۰۰مدل اقتصاد صنعت خودرو با الکترونیک و گجت هاش متفاوته.
در صنعت خودرو هر چقدر تولید بیشتری داشته باشی و بتونی بفروشی هزینه ها کاهش پیدا میکنه و افزایش سود داری.
همین الان دو شرکت vw و تویوتا سودآورترین شرکتهای خودروسازی هستند.
تنها مدل موفق سود بالا و تولید کم برای فراری هست و شرکت های تولید کننده با تیراژ پایین مثل جگوار لندروور و مزدا و… و حتی تسلا همواره با حداقل سود و گاهی زیان دهی فصل مالی خودشون را پشت سر میزارن.
در ادامه ی مثال ۵۰ عددی و ۱۰ عددی اگر یک شرکت بخواد برای ۵۰ خودرو از تامین کننده ۲۰۰ حلقه تایر بخره هزینه هاش به نسبت ۴۰ حلقه پایین تر میاد چون خرید تعداد بالا قدرت چانه زنی را افزایش میده.
AMIR / ARMI
۲۵ شهریور ۱۴۰۰ظاهراً عمده فروشی البسه رو با صنعت خودرو اشتباه گرفتی
و یکم هم تو دهه گذشته گیر کردی
چون تمرکز کمپانی تکنولوژیکی مثل تسلا
روی سود دهی از فروش لاستیک و جلو پنجره نیست روی سود دهی از اشتراکات نرم افزاری و خدمات نرم افزاری هستش
نه تنها من بلکه حتی خود فلکس واگن هم متوجه این موضوع هست
به دنیای نوین خوش اومدی عزیز
بهزاد
۲۵ شهریور ۱۴۰۰در بالا عرض کردم مدل اقتصادی صنایع متفاوته و ظاهرا شما نتنها متوجه نیستید بلکه از ایده هایی صحبت میکنید که اصلا معلوم نیست به سرانجام برسه یا نه!
به خاطر گران بودم سیستم های کمک راننده که شما بهش اتوپایلوت میگید فعلا برنامه ها جوری هست که شرکت ها برای در دسترس گذاشتنش به خریداران پیشنهاد استفاده به صورت ماهیانه میدن و در آینده قطعا با فراگیر شدن این سیستم ها و کاهش هزینه ها به صورت استاندارد در خودروها نصب خواهد شد و ایده ی فروش نرم افزار به خاطره ها میپیونده.
سود اپل از بخش نرم افزار یا اپ استور حدود ۱۹ میلیارد دلار بود و با احتساب سود کلی ۵۶ میلیارد دلاری درآمد اپل ،از بخش نرم افزار ۳۳ درصد هست و ۶۷ درصد از بخش سخت افزار بدست اومده.
آمریکن فن هایی مثل شما هنوز روابط اقتصاد صنعتی را درک نکردید و فکر میکنید اوضاع همواره پایداره ، در حالی که این زمین بازی هزاران اتفاق در اون خواهد افتاد.
TOYOTA
۲۷ شهریور ۱۴۰۰امیدی به این صنعت خودرو نیست همه دارن برقی میشن
هیدروژن جه مشکلی داره؟
امید
۲۷ شهریور ۱۴۰۰با سیاست های کثیف همخونی نداره