سدان کوپهٔ پاسات CC و بعداً CC بدون شک یکی از هیجانانگیزترین ساختههای فولکسواگن بود؛ اما بعد از دوران غمانگیزی که این شرکت به تولید CC پایان داد، خبر خوب این است که جانشین شایستهای برای آن بنام آرتئون معرفی شده است. این خودرو که در سطحی بالاتر از CC قرار میگیرد، با طراحی بیرونی جذاب و نمای داخلی لوکس برای اولین بار در نمایشگاه ژنو به نمایش درمیآید.
اگر طراحی آرتئون آشنا برایتان به نظر میرسد به این دلیل است که نسخهٔ کانسپت این خودرو با نام Sport Coupe GTE Concept دو سال پیش در نمایشگاه ژنو به نمایش درآمد. با قرار دادن تصاویر نمونهٔ کانسپت و نسخهٔ تولیدی آرتئون در کنار هم مشخص میشود که بسیاری از ویژگیهای نمونهٔ کانسپت به نسخهٔ تولیدی راه پیدا کرده است و آرتئون خصوصاً در نسخهٔ R-Line شباهتهای قابلتوجهی به Sport Coupe GTE Concept دارد.
آرتئون رویکرد جدیدی را در طراحی فولکسواگن ارائه کرده است و میتوان آنرا انقلابی در طراحی این شرکت آلمانی دانست چراکه این اتومبیل از طراحیهای سادهٔ قبلی فولکسواگن فاصله گرفته و فرمی کاملاً تهاجمی به خود گرفته است. در نمای جلوی این سدان خوس استایل شاهد جلوپنجرهٔ بزرگی هستیم که چراغهای جلوی زیبا تا قسمتی درون آن کشیده شدهاند. این چراغها بهصورت استاندارد تمام LED هستند. همچنین همانطور که گفته شد آرتئون یک سدان کوپه است و به همین دلیل در قسمت عقب دارای سقفی شیبدار و فرمی فستبک است. بعلاوه درِ صندوق نیز بهصورت لیفتبک باز میشود که خودرو را کاربردیتر میکند. بدین ترتیب در حالت عادی حجم صندوق بار آرتئون برابر با ۵۶۳ لیتر است که در صورت خواباندن صندلیهای عقب به ۱۵۵۷ لیتر افزایش پیدا میکند؛ اما اگر حتی از این هم به فضای بار بزرگتری نیاز داشته باشید، ممکن است در آینده نسخهٔ استیشن این خودرو نیز ساخته شود.
مسئول طراحی خارجی آرتئون آقای «Tobias Sühlmann» گفته است که این خودرو، مفهومی بسیار کاربردی را در قالب ترکیبی از یک سدان سنتی با یک کوپهٔ گرند تورر ارائه کرده است. وی اضافه کرده است که آرتئون به لطف فاصلهٔ محوری کشیده و درِ صندوق لیفتبک بزرگ خود، فضا و انعطافپذیری بیشتری را نسبت به دیگر همکلاسانش ارائه میکند.
آرتئون در بسیاری از قطعات با نسخهٔ اروپایی پاسات اشتراک دارد بهگونهای که روی همان پلتفرم MQB پاسات ساخته شده است اما پرچمدار جدید فولکسواگن در اروپا، با ۴.۸۶ متر طول، ۱.۸۷ متر عرض و ۱.۴۲ متر ارتفاع، ۹.۴ سانتیمتر کشیدهتر، ۴ سانتیمتر عریضتر و ۲.۸ سانتیمتر کم ارتفاعتر از پاسات است. علاوه بر این، فاصلهٔ محوری آرتئون نیز با ۲.۸۴ متر ۵ سانتیمتر بیشتر شده است که فضای پای بیشتری را برای سرنشینان عقب ارائه میکند تا جایی که فولکسواگن ادعا میکند فضای پای عقب آرتئون در کلاس خود بهترین است و میتواند پنج نفر را در راحتی کامل حمل نماید. بدین ترتیب در صندلیهای عقب ارگونومیک این ماشین سه نفر بهراحتی میتوانند بنشینند.
داخل کابین آرتئون نیز بهوضوح ریشههای پاساتی خود را نشان میدهد و تمام ویژگیهای فنی برادرش را به ارث برده است اما ازآنجاییکه آرتئون یک سدان پریمیوم است، در نسخهٔ پایهٔ به کروز کنترل، صندلیهای برقی شش جهتهٔ جلو، غربیلک فرمان چرمی و سیستم صوتی با هشت بلندگو مجهز شده است. در تیپهای میانی گرمکن صندلیهای جلو، تودوزی و صندلیهای چرمی آلکانترا، پوشش آلومینیومی پدالها و دوخت برجسته اضافه میگردد؛ و درنهایت مدل پرچمدار R-Line به غربیلک فرمان اسپرت، پوشش سقف متفاوت و… مجهز خواهد بود. تجهیزات سفارشی آرتئون نیز شامل صفحه آمپر تمام دیجیتال، نمایشگر سربالا و صفحهنمایش مرکزی ۹.۲ اینچی با قابلیت تشخیص حرکت دست میشود.
اما فولکسواگن در این سدان اسپرت به ایمنی هم بسیار توجه داشته است بهگونهای که برای آن سیستمهای ایمنی فراوان و پیشرفتهای را ارائه کرده است. یکی از این سیستمها آخرین نسخه از کروز کنترل تطبیقی فولکسواگن است که اطلاعات و محدودیت سرعت جاده را تشخیص میدهد. علاوه بر این، نسخهٔ جدیدی از سیستم نور در پیچ این شرکت نیز در آرتئون ارائه شده است که میتواند پیچ جاده را از طریق GPS تشخیص داده و پیش از رسیدن خودرو به پیچ، نور چراغها را به سمت آن تغییر جهت دهد. همچنین آرتئون به نسل دوم دستیار اضطراری فولکسواگن هم مجهز شده است که در صورت تشخیص مانعی در مسیر و ناتوانی راننده، خودرو را بهصورت خودکار به سمتی دیگر هدایت میکند.
در بخش پیشرانهها اما بسته به بازار، آرتئون با سه موتور بنزینی و سه موتور دیزل عرضه میشود. در نمونههای بنزینی، یک واحد ۱.۵ لیتری TSI موتور پایه محسوب میشود که پیشازاین در نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ گلف نیز ارائه شده است. این موتور ۱۵۰ اسب بخار اسب بخار قدرت داشته که نیروی آن در حالت استاندارد با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و بهصورت سفارشی با یک واحد هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG تنها به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. موتور بنزینی بعدی که نمونهٔ ۲ لیتری TSI است که با دو سطح قدرت ۱۹۰ اسب بخار و ۲۸۰ اسب بخار عرضه میشود. انتقال نیروی هردوی این مدلها نیز توسط گیربکس اتوماتیک انجام میگیرد درحالیکه مدل اول بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود اما نمونهٔ قویتر مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion است.
اما اگر خواهان موتورهای دیزل هستید، میتوانید موتور ۲ لیتری TDI را در سه سطح قدرت ۱۵۰ اسب بخار، ۱۹۰ اسب بخار و یا ۲۴۰ اسب بخار انتخاب کنید. مدل اول تنها بهصورت دیفرانسیل جلو و با دو گیربکس مختلف ارائه میشود درحالیکه در مدل میانی سامانهٔ 4Motion بهصورت اختیاری قابل سفارش خواهد بود؛ اما بالاترین مدل دیزل که ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد، بهصورت استاندارد مجهز به گیربکس اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion است.
همانطور که اشاره شد، نخستین نمایش عمومی فولکسواگن آرتئون در نمایشگاه ژنو صورت میگیرد درحالیکه فروش آن از اواسط ماه ژوئن در اروپا آغاز خواهد شد. جانشین CC در سال ۲۰۱۸ نیز در ایالاتمتحده عرضه خواهد شد. این سدان کوپهٔ لوکس فولکسواگن در بازار با خودروهایی چون بامو سری ۴ گرن کوپه و آئودی S5 اسپرتبک و به رقابت خواهد پرداخت درحالیکه میتواند کیا استینگر را هم به دردسر بیندازد که این یعنی قیمت آن در سطحی بالاتر از پاسات تنظیم خواهد شد.
پوشش کامل جدیدترین خبرها و رویدادهای نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ در پدال. همراه شما خواهیم بود…
اشکان
۱۷ اسفند ۱۳۹۵عاخه خدایی حیف نیس یه موتور 8 سیلندر دو توربو نندازی روش??فیسش مثل سدان های بزرگ و لوکسه..تو مایه های سری 7!حالا یکی اینو بخره با موتور 150 اسبی?!??!!!کم کمش باید یه موتور بالای 300 اسبی میذاشت رو انتخاب هاش.ولی به امکانات و طراحیش هیییییچ چیزی نمیشه گفت.با وقار و اصیل….
TRX
۱۷ اسفند ۱۳۹۵تا همین الانم بخاطر مسائل آلایندگی تحت فشار هستن پس طبیعیه بجای بلند پروازی روی قدرت موتورشون خیلی محافظ کارانه در قبالش عمل کنند
اشکان
۱۷ اسفند ۱۳۹۵نگفتیم که دوباره تقلب کنه!مثل بنز و آعودی و بی ام و موتور پر قدرت و در عین حال کم مصرف…مثل cla45 ?
TRX
۱۸ اسفند ۱۳۹۵کارخانه ی فولکس واگن از قدیم معروف به کارخانه ی از جنس مردم عادی بود در عین کیفیت مناسب و طراحی زیبا قیمتی مناسب داره و البته خود آئودی یکی از شرکت های زیر شاخه ی فولکس واگن هست.
پس اگر واقعا میخواست که این ماشین رقیبی برای محصولات رده بالای این کلاس باشه خیلی راحت میتونست این کار رو با موتور های ساخت آئودی انجام بده اما قطع به یقین رویای تصاحب بازار در رده ی قیمتی پایین رو با این محصول در سر دارن و بازار هدف خاصی برایش در نظر گرفتن
Madjid
۱۷ اسفند ۱۳۹۵.
زیباترین ماشین سال ۹۵ برای ما پدالی ها فکر کنم همین فولکس واگن آرتئون باشه.
Delport
۱۸ اسفند ۱۳۹۵واقا زیبا و اصیل.هیچ نقصی تو طراحی ندیدم.هم یه جوون 20 ساله میتونه باش بتابه هم یه 60 ساله با خانواده.دوس داشتنیه این شرکت.احتمالش هس که تو ایرانم بیاد دوستان به نظرتون شما که وارد ترین؟
Madjid
۱۸ اسفند ۱۳۹۵بله احتمالش هست. به نظر من میاد.
ارمان
۱۸ اسفند ۱۳۹۵نه من امسال تو سدان ها audi a5 sport back رو از همه سر تر دیدم
ASTON
۱۸ اسفند ۱۳۹۵تو رو خدا نگید
خدایی فولکس پرفومنس بالا میخوای خب اوودی هست دیگه ( یا خدا الان طرفدارهای آوودی ترورم میکنم به خدا خودم طرفدار این برندم )
این فولکس واگن انقدر خوبه و آرام و خزنده داره دنیا رو فتح میکنه آدم میترسه ازش انگار روح رایش سوم تو فولکس واگن حکم فرماست و داره با یه روش دیگه دنیا رو زیر پرچم خودش می بره
milad
۱۷ اسفند ۱۳۹۵چه خوبه این ماشین
چه عالی میشه بیاد ایران
دوستان تو ایران بیاد با رقباش کدوما میشن ؟؟؟؟
Alireza.GT86
۱۷ اسفند ۱۳۹۵بیادتو ایران چنان قیمتی میگیره که باید با پورشه پانامرا توربو مقایسه ش کرد !!
TRX
۱۷ اسفند ۱۳۹۵دقیقا به ۴۲۰ و ۴۲۸ گرن کوپ رقابت خواهد کرد که قیمتی معادل ۳۰۰-۳۸۰ دارن
Joker
۱۷ اسفند ۱۳۹۵واقعا نمیشه وصفش کرد, انقدر که زیباست!
sina
۱۷ اسفند ۱۳۹۵سادگی و زیبایی و وقار در کنار هم…
فرشاد سجادیان
۱۷ اسفند ۱۳۹۵طراحی خوبی داره اما من به شخصه ترجیح میدم چراغ عقب از چراغ جلو کوچیکتر نباشه. در کل طراحی اطلس همچنان زیباتره به نظرم.
<<<<<
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ماه
رسول
۱۷ اسفند ۱۳۹۵خدای طراحی فقط باید نشست و نگاہ کرد
OMID-LAMBO
۱۷ اسفند ۱۳۹۵زیبا زیبا زیبا !
Sardar
۱۷ اسفند ۱۳۹۵زیبا و تحسین برانگیزه
فولکسم آرزوست
محمد
۱۷ اسفند ۱۳۹۵طراحیش خیلی شبیه تالیسمان و تاحدودی پژو ۵۰۸ شده.
Madjid
۱۷ اسفند ۱۳۹۵.
تالیسمان ماشین قشنگیه ولی در مقابل این عددی حساب نمیشه.
پوریا
۲۰ اسفند ۱۳۹۵این بهتره ازتالیسمان ؟؟؟
محمد
۱۷ اسفند ۱۳۹۵طراحیش و کیفیت ساختش فوق العادس ولی حقیقتا اگر قرار به انتخاب باشه تو این رنج قیمتی که میخواد ارزه بشه من Audi s5 رو ترجیح میدم به این
Reza
۱۷ اسفند ۱۳۹۵اگه بیاد ایران من قطعا یکی می خرم
سامان اذری
۱۷ اسفند ۱۳۹۵خیلی زیباست ولی دقیقا مثل پاسات پشتش نسبت به جلوش ساده تره
کاش یکم چراغهای عقبش بزرگتر بود
سهيل
۱۷ اسفند ۱۳۹۵از روی کیا اپتیما زدہ
Machine
۱۷ اسفند ۱۳۹۵خوبی داداش؟
یه سر یه چشم پزشکی برو
Delport
۱۸ اسفند ۱۳۹۵داشتم تو کامنتای این پست حال میکردم که دیگه کره ای بازا نمیان حالمونو خراب کنن.قدرت قیاس که ازشون گرفته شده هیچ.روو هم که رو نیس.
یاسین
۱۸ اسفند ۱۳۹۵عزیز جان جدت بگو که داری به شوخی میگی نه؟؟؟؟؟
فقط تویوتا و هوندا
۱۸ اسفند ۱۳۹۵واقعاً عالیه طراحیش. داشبوردشم واقعاً زیباست و به دل میشینه. مخصوصاً اون ساعت عقربه ایش که حس یه برند لوکس رو به آدم میده. بیخود نیومده بزک کنه. یه طراحی شیک و موندگار. عین بقیه ی آلمانی ها. دوستان فراموش نکنید که بحث ماندگاری در طراحی بسیار مهم تر از هیجان اولیه است.
یاسین
۱۸ اسفند ۱۳۹۵یه بنده خدایی بود البته اطلاعات خودرویی بخصوصی نداشت یه چندتا عکس دیده بود میگفت طراحی های فولکس خیلی مسخرس (از اون جملات قصار گفته بودا)
به نظرم اگه یه نسخه پرفورمنس بالا هم ازش معرفی کنن خیلی عالی میشه انصافا حیف اینهمه وقار نیست البته مشخصا به عنوان ماشین مردم قراره قیمت معقولی داشته باشه ولی اگه یه نسخه قدرت بالا ازش معرفی بشه خیلی خوب میشه
حامد
۱۸ اسفند ۱۳۹۵طراحی بیرونی تحسین بر انگیزه ….ولی طراحی داخلی چنگی به دل نمیزنه !البته شاید به خاطر پایین نگه داشتن قیمت تموم شده طراحی داخلی رو ساده نگه داشتن
MjM
۱۸ اسفند ۱۳۹۵عاشق طراحی های فولکسم…هیچ چیز اضافه ای نداره..نه منحنی زیاد نه خطوط شکسته زیاد…ساده و مدرن و جذاب.. نه چیز عجیب و غریب ….انگار همه چی سر جاشه!
علیرضا میرزایی
۱۸ اسفند ۱۳۹۵چ رینگای فوق العاده ای چ زرد قشنگی.
حتما شب خوابشو میبینم