آیا میتوان بیتل دیون را یک کراس اوور دانست؟
فولکسواگن نسخهٔ کانسپتی از مدل بیتل خود را با نام بیتل دیون (Dune) در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۴ رونمایی کرد. این کانسپت درواقع بیتلی بود که کمی به قابلیتهای آفرود آن افزودهشده بود و با الهام از بیتل های «Baja Bug» دهه ۶۰ میلادی شکلگرفته بود. از بیتل دیون که به یاد بیتل Baja Bug و برای ادای احترام به آن ساختهشده است، استقبال مناسبی به عمل آمد و به همین دلیل فولکسواگن تصمیم به تولید انبوه آن گرفت. البته این شرکت در سال ۲۰۰۰ نیز کانسپتی با همین نام بر اساس نسل قبلی بیتل معرفی کرده بود که هیچگاه به تولید انبوه نرسید.
در بیتل دیون قسمت پایینی سپرها به رنگ مشکی درآمده، محافظهای نقرهایرنگی در قسمتهای زیرین خودرو اضافهشده و دور گلگیرها را نواری مشکیرنگ در برگرفته که به همراه اسپویلر عقب، ارتفاع بیشتر از سطح زمین و رینگهای ۱۸ اینچی، آن را حداقل در ظاهر به کراس اوورها شبیه کرده است. هرچند کانسپت دیون که دو سال پیش معرفی شد بیش از ۵ سانتیمتر ارتفاع بیشتری از سطح زمین نسبت به مدل معمولی داشت اما نسخهٔ تولیدی فعلی فقط ۱ سانتیمتر ارتفاع بیشتری دارد درحالیکه ۱.۵ سانتیمتر نیز در عرض رشد داشته است. این امر بدین معناست که بیتل دیون جانشین بیتل Baja Bug محسوب نمیشود اما ارتفاع بیشتر از سطح زمین و استفاده از تجهیزات مذکور موجب شده که دیون توانایی بیشتری در عبور از جادههای ناهموار نسبت به مدل معمولی داشته باشد.
درون
پس از بررسی بیرون خودرو، پای به داخل آن میگذاریم. در داخل دیون با فضای مواجه میشویم که برخلاف دیگر محصولات فولکسواگن، محافظهکارانه طراحی نشده و درعینحال بسیار کاربردی است. در داخل خودرو از تریم زرد/نارنجیرنگی استفادهشده و دوختها نیز با همین رنگ انجامگرفتهاند. در دیون از سیستم ارتباطی-سرگرمی جدید MIB II فولکسواگن استفادهشده که کار پلی اپل و اندروید اتو گوگل را پیشتی بانی میکند. دوربین دید عقب و سنسور پارک نیز در این خودرو وجود دارد درحالیکه میتوان پکیجی ۱۶۹۵ دلاری را نیز برای آن سفارش داد. این پکیج که تکنولوژی نام دارد شامل تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای، سیستم صوتی فِندِر، استارت دکمهای و سانروف میشود. همچنین بستهٔ دیگری شامل چراغهای بای زنون و دی لایت های LED نیز با قیمت ۷۹۵ دلار قابل خریداری است.
ما با این خودرو در شمال نوادا که دارای جادههایی با شرایط گوناگون است رانندگی کردیم و بیتل دیون ثابت کرد که قادر است در تمام طول سال و در هر شرایط آب و هوایی، جادههای ناهموار را بپیماید. البته دیون فقط بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود که همین امر موجب شده تصور اینکه بتواند در هر جادهای حرکت کند سخت باشد. هرچند نام آن یعنی کلمهٔ Dune به معنای شنهای روان کویری است و رنگ زردش نیز از طوفانهای کویری الهام گرفته است اما عدم عرضه با سیستم چهارچرخ محرک نقطهضعفی برای آن محسوب میشود. دیون برخلاف بیتل R-Line که خشک و اسپرت است، تعلیق نرم و راحتی داشته و رانندگی با آن لذتبخش است. همچنین در دیون برخلاف Baja Bug که در آن از سروصدا سردرد میگرفتید، کاملاً در آرامش و سکوت خواهید بود. زیر کاپوت
در زیر کاپوت بیتل دیون یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژر قرار دارد که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی این موتور توسط گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. این موتور بسیار مقرونبهصرفه و کارآمد است بهطوریکه ۹.۴ لیتر در شهر، ۶.۹ در جاده و ۸.۴ لیتر بهصورت ترکیبی در هر صد کیلومتر بنزین مصرف میکند. مطمئناً بیتل دیون با این موتور خودروی سریع و اسپرتی نخواهد بود اما در عوض کوپهای خشن و کراس اوور مانند است که تواناییهای آفرود نسبتاً مناسبی دارد. به همین دلیل اگر به دنبال سرعت و شتاب هستید باید سراغ نسخهٔ اسپرت R-Line بروید.
سخن پایانی
قیمت بیتل دیون از ۲۴,۸۱۵ دلار آغاز میشود که نشاندهندهٔ ارزش در برابر بسیار عالی آن است. نسخهٔ کانورتیبل این خودرو نیز قابل خریداری است که ویژگیهای یکسانی با مدل کوپه دارد و فقط به سقف پارچهای قابلجمع شدن مجهز شده است. در کل بیتل دیون خودرویی نیست که از جانشین Baja Bug انتظار میرود و حتی بهخوبی نسخهٔ کانسپت هم نیست و فقط یک پکیج و تریم آفرود است که بیتل به آن نیاز داشت. بااینحال ارزش در برابر قیمت فوقالعادهای داشته و میتوان آن را یکنیمه کراس اوور دانست؛ بنابراین در دورانی که کراس اوورها بسیار محبوب و پر فروشند، فولکسواگن بیتل دیون انتخاب بسیار خوبی برای خرید یک کراس اوور ساب کامپکت بشمار میرود.
نقاط مثبت: توانایی آفرود نسبتاً مناسب، سواری راحت و ارزش در برابر قیمت عالی
نقاط منفی: عدم توانایی برای آفرود واقعی و عدم عرضه بهصورت چهارچرخ محرک
مشخصات فنی
موتور | ۱.۸ لیتری توربوشارژ |
قدرت | ۱۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
مصرف سوخت | ۸.۴ لیتر (ترکیبی) |
قیمت پایه | ۲۴,۸۱۵ دلار |
منبع: autoguide
great britain
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵اگه من این ماشین رو داشتم واقعا خجالت میکشیدم باهاش بیام بیرون.
طراحیه قورباغه ای کاملا برازندشه.برخلاف پورشه که احمد باقری میگه.
احمد جان قورباغه که میگفتی اینه. نه پورشه.
خواهشا بیشتر دقت کن.
mohsen
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵مشکل همین جاس دیگه ملت 2500 ساله 200میلیون میده لگن کره ای نمیده به توربوی این مرد حسابی من حالا نسخه ی ایرانیشو میگم لا مصب سیستم صوتیش برمستر ه که دست سازه شتاب و مصرف از نزدیک ببینی تو کف همون چراغ و رینگو لاستیک های کانتیننتالش میمونی
Pagani
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵اون عکسی که تو برفه یه لحظه فکر کردم پورشه ست.
great britain
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ببخشید اینم یادم رفت بگم طراحیه داخلی یا داخل کابینشم هم به شدت دموده و قدیمیه.
و بسیار بد.
حالا بعضی دوستان فکر میکنن من دارم از رویه تعصب اینا رو میگم.
واقعا خودتون نگاه کنید.واقعا طراحیش خوبه به نظر شما؟
علي
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵همین که زیرش بلنده و به جایی گیر نمیکنه جون میده برای ایران خودمون که داری تو ی بلوار معروف تهران داری میری یهو یه مانع مصنوعی یا سرعت گیر سیمانی زیر ماشین سر در میاره . در ضمن طراحی نوستالوژی عالیی داره که تمام سنین رو پوشش میده.
احمد باقری
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵هر چقدر هم پول داشته باشم، اینو نمی گیرم، یعنی واقعا طرف اینو می خره و بعد با این قیافه بسیار افتضاح و مسخره، میره بیرون. مگه داریم، مگه میشه.
great britain
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵دقیقا احمد جان زدی به هدف.
moein
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵رانندگی نکردی با هاش نمی دونی چه سواری می ده
علي رضا
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ترو خدا سلیقه ات رو نگه دار برای خودت…
هیچکس اینجا علاقهای به شنیدن نظرات تو نداره…
بهنام طیبی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵قدرت موتورش خوبه.
مصرف سوخت خوبی هم داره
حسین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵قدرت موتور و مصرفش در حد موتور EF7 توربو شارژر دار خودمونه
فقط انگلستان لوکس
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵از این همه طراحی سرم سوت کشید
ای المانی مدرن این طراحی مسخره چیه
مسخره دیده بودم ولی این دیگه چیه
مهیار
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵واقعا ماشین خاصیه ??