بزرگترین شرکتهای روی زمین همچون مکدونالد، NHS و گروه فولکسواگن همیشه کار درست را انجام نمیدهند.
برای نمونه، علیرغم اینکه غول خودروسازی آلمان کارمندان، برندها و انعطاف بیشتری در مقایسه با نزدیکترین رقیب خود یعنی تویوتا دارد اما خودروهای کمتری را به فروش میرساند و از جریمههای بیشتر و سود کمتر رنج میبرد. بله ما تحت تأثیر کارمندان ۷۰۰ هزار نفری گروه فولکسواگن در سراسر جهان قرار گرفتهایم اما برندهایی که زیر چتر فولکسواگن کار میکنند باید وضعیت دیگری را پیدا کنند.
آنگونه که ما میبینیم، اشکودا و سئات در سطح پایین قرار داشته، کوپرا و فولکسواگن برندهای رده میانی بوده و آئودی در بالا قرار میگیرد. با این وجود همهی برندها از نظر طیف محصولات، کیفیت تولید، قیمت و… تقریباً در یک سطح قرار دارند. معمولاً این برندها و محصولاتشان درگیر یک رقابت بیمعنی با یکدیگر هستند. این موضوعی بد و هزینهبر است؛ و این شما یعنی مصرفکننده گرامی هستید که هزینهی این رقابت درون خانوادگی را میپردازید و از مشتری سئات به مصرفکننده فولکسواگن تبدیل میشوید که چرخهای مضحک است.
یکی از نمونههای بارز این همپوشانی رقابتی به اشکودا مربوط میشود. درحالیکه تیم بازاریابی اشکودا زمان زیادی را صرف معرفی سوپرمینی شهری سیتی گو کرده، تقریباً نسخههای مشابه این خودرو در بازار با نام های دیگر یعنی فولکسواگن آپ و سئات Mii وجود دارند. نکته چیست؟ اگر گروه فولکسواگن تنها یک سوپرمینی پایه در بازار داشته باشد توجیهپذیرتر خواهد بود. ارزانترین برند در این میان اشکوداست بنابراین باید به این شرکت حق انحصاری تولید و فروش این خودروی کوچک را داد؛ و اگر هم تولید هر سه نسخه برای گروه فولکسواگن ضروری است، حداقل باید تمایز بیشتری بین آنها وجود داشته و حتی نسخههای لوکستر نیز تولید شوند.
میشائیل جاست، مدیر استراتژی تولید گروه فولکسواگن وارد این بحث شده و اعتراف میکند که او نیازمند مدیریت واضحتر هویت برندهای فولکسواگن میباشد.
با راندن هر این خودروها میتوان گفت تفاوت بسیار کمی بین نسخههای ۱ لیتری آئودی A1، سئات ایبیزا، اشکودا فابیا و فولکسواگن پولو وجود دارد. هیچیک از این خودروها حس محصولات ارزانقیمت یا لوکس را ندارند. همه بهتر از متوسط بوده و به یک اندازه کلافه کننده هستند و البته قیمتشان نیز تفاوت زیادی باهم ندارد.
با بهای ۱۲ هزار پوندی، نسخهی تقریباً پایهی اشکودا فابیا در کف قرار میگیرد و پس از آن نیز مدلهای کمی مجهزتر سئات ایبیزا، پولو و نهایتاً A1 با قیمت ۲۰ هزار پوندی قرار میگیرند. احتمالاً همین A1 لوکستر گزینهای توجیهپذیرتر و بهتر برای گروه فولکسواگن خواهد بود.
این موضوع میتواند برای فولکسواگن کمهزینهتر و سادهتر باشد. تمامی محصولات سئات و اشکودا باید تک دیفرانسیل، با تجهیزات نسبتاً خوب و قیمتی رقابتی مشابه محصولات داچیا باشند. سپس به محصولات کوپرا و فولکسواگن میرسیم که باید اندکی لوکستر و شیکتر باشند. نهایتاً هم به محصولات لوکس آئودی میرسیم که گرانتر بوده و در بالاترین سطح حضور مییابند. به خاتمهی این همپوشانی فکر کرده و انتخاب بهتری را در اختیار مشتریان گروه فولکسواگن قرار دهید…
Saeed
۱۱ آبان ۱۳۹۸کار فولکس خیلی سخت شده
تموم جواهرات اتومبیل سازی رو زیر مجموعه خودش کرده…خودش درس داده….خودش پولشون رو تأمین کرده….
اگه جواهر هارو بفروشه و روی خودش تمرکز کنه ، اون جواهر ها ، شاید چند سال داوم بیارن
اگع نفروشه هم تحت فشار مالی زیاد قرار میگیره….
خدا صبر بده بهت فولکس جون….
کاش سایپا و ایرانخودرو هم میخریدی….
محمد
۱۲ آبان ۱۳۹۸امیدوارم این گستردگی، منجر به مرگ برندهای زیرمجموعه اش نشه
datsun
۱۱ آبان ۱۳۹۸اعتراف کرده یه محصول رو با چهار برند بیرون داده که هیچ تفاوتی با هم ندارن
خوبی این مدیرها اینه که به اشتباهات خودشون پی میبرن و پنهان نمیکن
سیامک
۱۱ آبان ۱۳۹۸دقیقا کجا اینو گفته حالا مدیرهای نیسان شدن خوب فولکس واگن و امپراطوریش شدن بد عجب
مجید
۱۱ آبان ۱۳۹۸فقط ایرانخودرو
پژو۴۰۵
پژو پارس
سمند
دنا
دنا پلاس
همشون تو یه کلاسن
meysam
۱۱ آبان ۱۳۹۸.
بازم تویوتا. سنگ محک این صنعت.