احساس، واقعیت است. حتی پیش از رسوایی دیزل گیت، فولکسواگن یک مشکل بزرگ داشت: آمریکا!
به دنیا آمده از خاکسترهای جنگ جهانی دوم و خودروی جعلی مردم آن زمان، فولکسواگن در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بهعنوان تولیدکنندهی خودروهای حشره شکلی که زمخت، بادوام و عجیب و دوستداشتنی بودند شهرتی جهانی کسب کرد. سوار بر موج طغیان مردمی، فولکسواگن بیتل نماد فرهنگی محبوب آمریکا شد: خودروی بیتل نماد قدرت گل (flower-power: ایدهای که به ترویج صلح و عشق میپردازد و باور دارد که با آن میتوان دنیا را تغییر داد) در آمریکا شد و دهنکجی بزرگی به دیترویتیهای افراطگرا محسوب میشد.
حتی تبلیغات خلقشده توسط دویل دین آژانس نیویورک همهی قوانین را شکستند! با شعارهایی مثل “لیموشیرین” و “کوچک فکر کنید” و “نخندید” که زیر عکس محصولات نقش بسته بود. یکی از بهترین شعارها حتی خودرو را اصلا نشان نمیداد! بهجای آن تصویری از فضاپیما با شعاری بود به این مضمون: “آن زشت است اما شما را آنجا میبرد” و لوگوی فولکسواگن که در زیر قرار داشت. این تبلیغ دو هفته پس از بازگشت فضانوردان آپولو ۱۱ از ماه و در مجلهی زندگی منتشر شد. این تبلیغ کاملاً در طرز فکر آمریکاییها جا گرفت.
دگرگونی اساسی برند فولکسواگن در طی دههی ۹۰ و با هدایت فردیناند پژ، نوهی طراح بیتل آقای فردیناند پورشه شروع شد. او خط تولید خودروهای احمقانه و خندهدار را با خودروهایی که نمایی جذاب با خطوطی تیز داشتند تعویض کرد و استانداردهای جدید برای طراحی داخلی اعمال نمود. همچنین ازدیاد مدلهای جدید دیده میشد، از فیتون ۱۲ سیلندر گرفته تا آپ کوچولو!
میزان فروش بهویژه در اروپا افزایش یافت، جایی که فولکسواگن در سال ۲۰۱۴ بهتنهایی ۱۳.۵ درصد بازار را در چنگ داشت و بهآسانی بر جنرال موتورز و تویوتا غلبه کرده بود. اما در آمریکا، فولکس تنها و روبهزوال بود. برخلاف برنامهی طولانیمدت فولکس در سال ۲۰۰۷ برای سه برابر شدن فروش، این خودروساز در سال ۲۰۱۴ فقط ۲.۲ درصد بازار آمریکا را در دست داشت. پیش از اینکه رسوایی دیزل گیت فاش شود، این عدم ارتباط کامل بین فروش در اروپا و آمریکا وجود داشت. مدیران ارشد در وولفسبورگ سردرگم بودند.
این موضوع هنوز هم هست.” فهمیدنش سخت است” هربرت دیس، مهندس سابق BMW که حالا رئیس بخش خودروهای سواری فولکس است اقرار میکند. دیس اذعان میکند که فولکسواگن زمان زیادی را برای توسعهی شاسی بلندها و کراس اوورهای مورد تقاضای خریداران آمریکایی ازدستداده است. یک نکته: ۶۳ درصد خودروهای جنرال موتورز و ۵۰ درصد خودروهای تویوتا که سال قبل در آمریکا فروختهشدهاند تراکهای سبک بوده است. سهم فولکسواگن؟ با زحمت ۱۴ درصد.
اما دیس با این ایده که دیگر به فولکسواگن به چشم یک برند با کیفیت بالا و بادوام نگاه نمیکنند مخالف است. “کیفیت احساس شده احتمالاً در این صنعت بهترین است و احتمالاً بهتر از بسیاری از برندهای ممتاز است.”
داستانی که دیس به آن اذعان میکند شاید اینجا به کار آید. در سال ۱۹۷۶ فولکسواگن زمین ناتمام کرایسلر در وستمورلند کانتی در پنسیلوانیا را در اختیار گرفت و اولین خودروساز خارجی شد که به مونتاژ خودرو در آمریکا میپردازد، البته بعد از رولزرویس که از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۱ در ماساچوست خودرو میساخت. هرچند گلفها و ربیت های آمریکایی شده در مقایسه با فولکسهای ساخت آلمان فقیرانه بودند و کمپانی تصمیم گرفت که بعد از یک دهه کارخانه را ببندد و بر بهبود ادراک خریداران تمرکز کند.
برگردیم به ۲۰۱۶. فروش شاسیبلند کامپکت تیگوان خوب است و شاسیبلند سه ردیفه ی در حال انتظار فولکس قبل از پایان سال در تنسی ساخته خواهد شد. اما پس از عواقب ناشی از دیزل گیت فولکس نیاز دارد که نقطهی روشنی را دربارهی مفاهیم کیفیت و قابلیت اطمینان ترسیم کند. یکچیزی شاید مثل پیشنهاد گارانتی ۱۰ ساله یا ۱۰۰۰۰۰ مایلی برای همهی خودروهای فولکس فروختهشده در ایالاتمتحده.
دیس میگوید: “فکر میکنم به نکتهی مهمی اشاره کردید. فکر میکنم که ما باید دربارهی چیزی که باید انجام دهیم خوب بیندیشیم. ما باید دربارهی کیفیت بیشتر صحبت کنیم و کیفیت بیشتری را ارائه دهیم. احساسات عوض خواهد شد زیرا کیفیت محصول خوب است اما سؤال واقعی این است که کی این تغییر رخ خواهد داد. زیرا احساس واقعیت است.”
دقیقاً.
Nima
۷ فروردین ۱۳۹۵اگر ماشینى میخواد توى بازارى موفق بشه باید براى اون بازار قدم برداره.
توى بازار آمریکا مشخصه که تراک یا فول سایز SUV فروش خوبى داره. و هر ماشین بزرگ دیگه.یعنى باید یا SUV بزرگ بسازه یا تراک هایى مثل F-150 و سیلورادو.
یا کلا بتونه ماشیناشو به سبک آمریکایى درست کنه.
همین کارى که فورد انجام داد و دیدین که موفق شد.
ali
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵نیما درست میگه
علي
۷ فروردین ۱۳۹۵فولکس همیشه در قلب ما خواهد بود.
edris
۷ فروردین ۱۳۹۵دمشون گرم که اینقدر به خریدار احترام میذارن و خودشون رو با سلایق مشتری وفق میدن
احمد باقری
۷ فروردین ۱۳۹۵حالا باید دید از این به بعد چیکار میکنه.
احسان(احسان سابق)
۷ فروردین ۱۳۹۵کمی تو سایت های امریکایی چرخ بزنید مشکل اساسی امریکایی ها با فولکس واگن مشخص میشه:خسته کننده بودن ماشین های این برند.فوکس واگن شرکت بزرگیه و بر خلاف مزدا و سوبارو مشکلی برای تامین خرده فروش ها و خدمات پس از فروش نداره اما از این دو شرکت کوچک تو بازار امریکا خیلی کمتر میفروشه.
اما جالب اینه که مدیرای اروپایی فولکس واگن می خوان خودشونو جای مشتری های امریکایی بذارن!سلیقه امریکایی ها و اروپایی ها زمین تا اسمون متفاوته و مهمترین موفقیت ژاپنی ها برای بدست گرفتن بازار امریکا نیمه مستقل و بومی بودن مدیران بخش امریکای خودروسازای ژاپنی هست
Soroosh
۷ فروردین ۱۳۹۵صد سال دیگه هم المان ها نمیتونن بازار امریکا رو از دست ژاپن درارن و باهاشون رقابت کنن
شاهین
۷ فروردین ۱۳۹۵عجب!
Soroosh
۷ فروردین ۱۳۹۵عجب نباشه قربان!
اگه غیر از اینه یه اماری بدید ما هم بدونیم
بهنام طیبی
۷ فروردین ۱۳۹۵اخه المان ها هم خیلی موفق بودن و هستن
بهنام طیبی
۷ فروردین ۱۳۹۵امریکا همیشه باعث دردسر و مشکلات بوده.این یکی از این گزینه هاست.
جدیدا امریکا موشک های ایران بهانه کرده و تحریم ها شروع کرده.
امریکا همیشه دردسرساز بوده و این طبیعی
احسان(احسان سابق)
۷ فروردین ۱۳۹۵چه ربطی داشت؟
بهنام طیبی
۷ فروردین ۱۳۹۵کلی گفتم
بهنام طیبی
۷ فروردین ۱۳۹۵احسان جان قبول داری امریکا همه چی برای خودش میخواد؟
ali
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵این قدرت بیکران امریکا رو نشون میده
و اگه همه چیز رو برا خودش میخواست
خیلی از تکنولوزی هاش رو به هم پیمانهایش
نمیداد