سرانجام نسل کاملاً جدید فولکسواگن گلف GTI رسماً معرفی شد. این هاچبک داغ نمادین باید جایگاه مهم خود در کلاس خودروهای کامپکت اسپرت را حفظ کند اما رقبای جدیدی به این بخش وارد شدهاند که شاید کار گلف را دشوار کنند؛ بنابراین قصد داریم در ادامه مروری داشته باشیم بر رقبای اصلی گلف GTI تا ببینیم این هاچبک افسانهای آلمانی باید با چه خودروهایی مقابله کند.
فولکسواگن گلف GTI
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۴۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۰ نیوتن متر |
محور محرک | جلو |
گلف GTI جدید با ورودی هوای لانهزنبوری جلو و مه شکنهای X شکل از نسخههای معمولی گلف متمایز شده است. در این هاچبک داغ از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده شده که ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این پیشرانه به چرخهای جلو هم میتوان از بین گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه یکی را انتخاب کرد. نسخهٔ قویتری از این ماشین نیز با نام GTI TCR در راه است که گفته میشود ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارد.
آئودی S3
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۳۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
نسل آیندهٔ آئودی S3 بسیار قویتر از گلف GTI خواهد بود زیرا پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ آن ۳۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و باید یکی از پویاترین خودروهای این کلاس باشد. این هاچبک آلمانی به سامانهٔ چهارچرخ محرک با کلاچ چند دیسکی هم مجهز است که نسخهٔ اصلاحشدهای از سامانهٔ چهارچرخ محرک کوپهٔ TT محسوب میشود. به گفتهٔ آئودی، این سیستم کاملاً متغیر بوده و میتواند تا صد درصد نیرو را به یکی از محورها ارسال کند اما در حالت عادی توزیع نیرو بهصورت ۵۰:۵۰ انجام میگیرد.
مرسدس A35 AMG
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۳۰۶ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
مثل آئودی S3، مرسدس A35 AMG هم برای مقایسه با گلف GTI بسیار قویتر است. زیر کاپوت این هاچبک اشتوتگارتی یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه و سیستم 4Matic به هر چهارچرخ منتقل میشود. A35 همچنین بهصورت سدان هم ارائه میشود درحالیکه قیمت نسخهٔ هاچبک آن از ۴۷,۷۹۶ یورو آغاز میشود.
بامو M135i
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۳۰۶ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
مثل مرسدس A35، زیر کاپوت بامو M135i یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که دقیقاً ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید میکند. البته گشتاور موتور بامو بیشتر بوده و برابر با ۴۵۰ نیوتن متر است. M135i هم مثل رقیب اشتوتگارتی بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive ارائه میشود که نیرو را از یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میگیرد. قیمت پایهٔ هاچبک اسپرت بامو از ۴۸,۹۰۰ یورو آغاز میشود.
کوپرا لئون
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
محور محرک | جلو |
کوپرا لئون پسرعموی اسپانیایی گلف GTI محسوب میشود. نسخهٔ پایهٔ این خودرو مثل گلف GTI قدرتی برابر با ۲۴۵ اسب بخار دارد اما یک نسخهٔ قویتر با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور هم برای لئون ارائه میشود که همسطح گلف GTI TCR خواهد بود. علاوه بر این، قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی گلف GTE با ۲۴۵ اسب بخار قدرت نیز برای لئون ارائه میشود. کوپرا لئون در دو نسخهٔ هاچبک و استیشن به بازار عرضه میشود که نسخهٔ استیشن آن با موتور قویتر ۳۱۰ اسب بخاری و سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد هم قابل انتخاب است.
فورد فوکوس ST
پیشرانه | ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر |
محور محرک | جلو |
خودروهای اسپرت کامپکت یک سنت دیرینه در فورد بودهاند و در حال حاضر فوکوس ST دقیقاً گلف GTI را هدف قرار داده است. این هاچبک اسپرت آمریکایی از یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر اکوبوست با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که برای انتقال نیروی آن به چرخهای جلو، گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک قابل انتخاب است؛ اما علاوه بر این موتور بنزینی، فوکوس ST با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربودیزل با ۱۹۰ اسب بخار قدرت هم ارائه میشود. قیمت فوکوس ST بنزینی از ۳۴,۷۰۰ یورو آغاز میگردد.
هوندا سیویک تایپ R
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۳۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
محور محرک | جلو |
مدل نمادین هوندا سیویک تایپ R یکی از قویترین خودروهای دیفرانسیل جلوی بازار محسوب میشود. زیر کاپوت این ماشین یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند با این اعداد، سیویک تایپ R روی کاغذ نسخهٔ آیندهٔ گلف GTI TCR را هم مغلوب میکند. قیمت این هاچبک داغ ژاپنی از ۳۷,۵۹۰ یورو آغاز میشود.
هیوندای i30 N
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۳ نیوتن متر |
محور محرک | جلو |
هیوندای i30 N خودروی کاملاً تازهواردی به این جمع محسوب میشود و شاید برخی آنرا بهعنوان یک هاچبک داغ واقعی قبول نداشته باشند اما رئیس سابق بامو M «آلبرت بیرمن» که به هیوندای رفته، کار خود را بهخوبی انجام داده و یک هاچبک کامپکت داغ را روی چهارچرخ قرار داده است. این هاچبک کرهای از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو با ۲۵۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند اما نسخهٔ پرفورمنس i30 N هم با ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور ارائه میشود. انتقال نیرو در این خودرو فقط توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد درحالیکه طرفداران i30 N منتظر گیربکس دوکلاچه هستند که شاید با فیسلیفت i30 ارائه شود. قیمت هاچبک داغ هیوندای از ۳۳,۱۰۰ یورو آغاز میشود.
پژو ۳۰۸ GTi
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۳۰ نیوتن متر |
محور محرک | جلو |
پژو هم مثل فولکسواگن در محصولات اسپرت خود از نام GTi استفاده میکند ولی حرف i آن کوچک نوشته میشود. ۳۰۸ GTi کوچکترین پیشرانه را در این جمع دارد زیرا موتور آن تنها ۱.۶ لیتر حجم دارد ولی بااینحال ۲۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و از گلف GTI قویتر است. این هاچبک اسپرت فرانسوی فقط با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشود و قیمت آن از ۳۶,۸۵۰ یورو آغاز میگردد.
رنو مگان RS
پیشرانه | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر |
محور محرک | جلو |
رنو مگان RS به خاطر ثبت رکورد سریعترین خودروی دیفرانسیل جلوی پیست نوربرگرینگ نام خود را سر زبانها انداخته است. این هاچبک داغ فرانسوی اما برای مدل ۲۰۲۰ فیسلیفت شده و ارتقاء یافته است و حالا نسخهٔ معمولی مگان RS بهاندازهٔ نسخهٔ تروفی قبلی قدرت دارد. این یعنی زیر کاپوت مگان RS جدید هماکنون ۳۰۰ اسب بخار قدرت نهفته که ۲۰ اسب بخار بیشتر از قبل است. در صورت انتخاب گیربکس دستی، پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری این ماشین ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این عدد با گیربکس دوکلاچه به ۴۲۰ نیوتن متر میرسد.
اشکودا اکتاویا RS
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۴۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۰ نیوتن متر |
محور محرک | جلو |
اشکودا اکتاویا RS یکی دیگر از رقبای داخلی گلف GTI است و مثل پسرعموی آلمانی از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. بهزودی اما نسل جدید اکتاویا RS با همین پیشرانهٔ بنزینی به همراه موتورهای دیزلی و پلاگینهیبریدی معرفی خواهد شد. اکتاویا RS اما برای خانوادههای گزینهٔ مناسبتری است زیرا فقط بهصورت استیشن و سدان به بازار عرضه میشود.
مرسدس مایباخ
۱۰ اسفند ۱۳۹۸هاچبک فقط مرسدس بنز amg a45 s…
همه رو سوسک میکنه…?
اما بین اینا بی ام و m135i بهترین گزینه س
سروش
۱۰ اسفند ۱۳۹۸نصفشون بر و بچه های فولکسن که اکثرا همپوشانی دارن!
Farzad
۱۰ اسفند ۱۳۹۸همون A35 زرده ?
MAHDI
۱۰ اسفند ۱۳۹۸هاچبک های خیلی جذابی بین اینا هست. مثل آئودی S3 و مرسدس A35 و ب ام و M135 که هاچبک های سریع و با بالاترین کیفیت کابین و امکانات رو دارن. و همینطور هوندا سویک تایپ R و رنو مگان RS که هاچبک های داغ هستن و عملکرد خیلی خوبی در پیست دارن!!!
چون ب ام و قرار نیست یه هاچبک پرفومنس داشته باشه و همین M135 قراره قوی ترین نسخه اش باشه اما فکر میکنم آئودی با نسخه RS3 جدیدو مرسدس با نسخه AMG A45S سریع ترین هاچبک های داغ خواهند بود در پیست و خط مستقیم هرچند نسخه A35 و M135 هم حرف های زیادی واسه گفتن دارن.
(Saeed(peugeot
۱۰ اسفند ۱۳۹۸به نظر من کار برای گلف سخت شده….هرچند که شناخته شده هست تو این کلاس….
مرسدس و مگان و خیلی میپسندم
و به نظر من پژو ۳۰۸ جز پیرترین ها تو این کلاسه ….
و در آینده ای نزدیک که قراره نسل جدیدش رونمایی شه…حرفهای زیادی برای گفتن داره
محمد
۱۰ اسفند ۱۳۹۸فقط بنز کمال زیبایی رو تو خودش داره
رامتین
۱۰ اسفند ۱۳۹۸انتخاب من S3
♤Angus_812♤
۱۰ اسفند ۱۳۹۸فقط a45 و 308 اینا حرفای زیادی دارن
بقیه امدن میدون خالی نباشه
مهدی
۱۰ اسفند ۱۳۹۸طبق سابقه پژو بهترینها در کل
Ferrari Fxx K Evo
۱۰ اسفند ۱۳۹۸انتخاب های من مرسدس A35 و رنو مگان RS
حسین دهمرد
۱۰ اسفند ۱۳۹۸سیویک، و اگه بخوای بیشتر خرج کنی بنز
بنیامین
۱۰ اسفند ۱۳۹۸دوستان واقع بینانه فک کنیم …..این پژو ۳۰۸ دقیقا برای سال ۲۰۱۵
هست ….بعید میدونم اصلا تغییری کرده باشه ….
با احترام به اسم مرسدس تو این جمع …..
شیر هرچقدر هم پیر باشه….باز به بقیه زوره …این پژو با وجود ۴_۵ سال قدیمی بودنش باز هم یلیه بین رقباش….
به احتمال زیاد مدل جدیدش که چند ماه دیگه رونمایی میشه قول بالای ۳۰۰ اسب و دادن …اون دیگه چی میخواد بشههههه…
Babak
۱۰ اسفند ۱۳۹۸همه خوبن نمیشه انتخاب کرد
زیباترین رخ رو که قطعا 308 داره
در کل هم فوکوس ST و M135i انتخاب های بهتری هستن به نظرم
چقدر خوبه همچین ماشین هایی با 450 اسب بخار در دسترس اکثر مردم در کشورهای پیشرفته ی دنیا هستند و دیگه کسی که عاشق سرعت باشه حسرت فراری و پورشه و هایپرکارهای چند صد هزار دلاری رو نداره. با 45 هزار دلار میشه یکی از اینا رو خرید و جونش رو درآورد !
فوکوس آر اس نسبت به نسل قبلش که 184 کیلووات قدرت و 340 ن م گشتاور داشت پیشرفت خوبی داشته و حالا 206 کیلووات قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور داره
MjM
۱۰ اسفند ۱۳۹۸گلف که بهترین هاچ بک دنیا بوده و هست و ثابت شدست! هرچند کارش سخت شده ولی هنور اوله!
رتبه های دوم به بعد سختر میشه انتخاب!
نظر من دوم مگان
سوم به بعد هم از رویه علاقه به برند و…
بی ام و
بنز
فورد
Hadi
۱۰ اسفند ۱۳۹۸a45تمام…