بسیاری از خودروها با ادعا و قول تعریف دوباره بازار عرضه شدهاند اما احتمالاً مرسدس بنز X کلاس میتواند به این ادعا دست یابد.
این اولین پیکاپ دو کابین اشتوتگارتیها بوده و تلاش دارد کلاس خود را لوکستر بکند. البته این اولین پیکاپی نیست که ادعا میکند تجربه رانندگی لوکستری را ارائه خواهد کرد.
از طرف دیگر فولکسواگن آماروک را داریم که در سال ۲۰۱۰ با کابینی شیک و شرایطی آرامشبخشتر عرضه شده و نسخه کنونی که در سال ۲۰۱۶ فیس لیفت شده تنها بهصورت دوکابین و با پیشرانه ۶ سیلندر دیزلی در دسترس است. ما در این مقایسه نسخه فول ۴ سیلندر X 250 d پاور با قدرت ۱۸۷ اسب بخار را به میدان آوردهایم و اگرچه این خودرو پرفورمنس مشابهی با فولکس دارد اما مرسدس گرانتر میباشد.
اگر مرسدس آشنا به نظر میرسد به خاطر استفاده از همان پلتفرم نیسان ناوارا است که البته آنهم در مقایسه ما حضور دارد. این دو خودرو ذاتاً مشابه هستند اما مرسدس تلاش داشته با روش خاص خود X کلاس را برجسته و متمایز کند.
ما در این مقایسه از نسخه پرچمدار ناوارا تکنا استفاده کردهایم تا ببینیم که فاصله قیمتی نسبتاً قابلتوجه بین این خودروها چگونه توجیه میشود.
- مرسدس X کلاس
نام خودرو | مرسدس X 250 d 4MATIC Power auto |
قیمت (پوند) | ۴۰۹۲۰ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری ۱۸۷ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۱.۴ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۱۰ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۲۵۰ |
X کلاس جذابیت کاربری محصولات تجاری مرسدس را با کیفیت سطح بالای محصولات جادهای این برند ترکیب کرده است. دو نسخه در دسترس است: نسخه X 220 d دستی ۱۶۱ اسبی یا X 250 d اتوماتیک ۱۸۷ اسبی حاضر در تست. قیمت این خودرو از ۳۲۷۷۲ پوند آغاز میشود اما هنوز هم گرانتر از نسخه فول ناوارا تکنا با گیربکس دستی میباشد.
شما با راندن این پیکاپ احساس کیفیت را به دست خواهید آورد. تمامی پیکاپ های یک تنی دارای تنظیمات سیستم تعلیق سنتی برای تحمل بارهای سنگین هستند بنابراین باید انتظار بازی کردن بخش عقبی در زمان عدم وجود بار را داشت.
اما نیسان مفتخر به اعلام این موضوع است که ناوارا دارای سیستم تعلیق چند اتصالی در بخش عقب بوده که دقیقاً نقطه مقابل تنظیمات تخت سنتی قرار دارد. مرسدس نیز این مشکل را بهتر از همیشه حل کرده بنابراین X کلاس سواری نرمتری دارد.
بخش بار خودرو هنوز هم بازی میکند اما پایدارتر است. اگر بخش جلویی پایدار باشد بخش عقبی نیز همینگونه رفتار خواهد کرد. سیستم تعلیق X کلاس با اینکه از رینگهای ۱۹ اینچی استفاده میکرد اما در عبور از دستاندازها نرمتر بود. استفاده از رینگهای بزرگتر در مقایسه با رینگهای ۱۸ اینچی ناوارا باعث ایجاد صدای بیشتر در سرعتهای بالا میشود اما نمیتوان آن را خیلی مختلکننده دانست. مرسدس در پیچها تاب میخورد اما پایدار از دو رقیب دیگر احساس شده و فرمان سبک نیز باعث میشود مانور خودرو در سرعتهای پایین آسانتر باشد.
نظرات آزمایشکنندگان: مرسدس X کلاس همانند رقبا دارای اسباب و وسایل جانبی زیاد به منظور بهبود انعطافپذیری خودرو است. این خودرو دارای میلههای محافظ، پوششهای گوناگون، محفظههای نگهداری، ریلهای محفظه بار، ریلهای سقف و… میباشد.
- فولکسواگن آماروک
نام خودرو | فولکسواگن آماروک ۳.۰ V6 TDI 204PS 4MOTION Highline auto |
قیمت (پوند) | ۳۸۱۲۳ |
پیشرانه | ۶ سیلندر ۳ لیتری ۲۰۱ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۹ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۹.۴ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۲۵۰ |
زمانی که آماروک در سال ۲۰۱۰ عرضه شد میزان اشرافیت این کلاس را بالاتر بود. این خودرو همانند مرسدس به فرم ۵ نفره دوکابین عرضه میشود اما قیمت آن کمتر است.
تا زمانی که مرسدس X 350 d تا پایان سال عرضه نشده آماروک تنها پیکاپ ۶ سیلندر دوکابین بازار بریتانیا است. این خودرو قطعاً تجربه رانندگی خوبی دارد زیرا نرمتر، قویتر و پاسخگوتر از پیشرانههای ۴ سیلندر رقبای حاضر در تست میباشد.
با قدرت ۲۰۱ اسبی و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری، آماروک یک نیروگاه واقعی بوده و در تستهای شتاب به راحتی رقیبان را پشت سر میگذارد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آماروک برابر با ۹ ثانیه بوده که ۲.۴ ثانیه سریعتر از مرسدس میباشد. این رکورد برای خودرویی با این ابعاد و وزن کاملاً احساسبرانگیز بوده و آماروک در میان تعجب همگان ترافیکها را پشت سر میگذارد. تعویضهای سریع اما نرم گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به شتاب این خودرو کمک کرده و در دسترس بودن تمامی گشتاور از دور ۱۲۵۰ پیشرانه به پرفورمنس بین دندهای آماروک نیز کمک میکند.
راحتی خودرو در سرعتهای بالا خوب است اما بازی بخش عقبی آماروک در عبور از دستاندازها بیشتر از X کلاس است. خودروی حاضر در تست از رینگهای ۱۹ اینچی با لاستیکهای دیواره کوتاهتر از مرسدس استفاده کرده بنابراین سواری آماروک در سرعتهای پایین سفتتر از رقیب هموطن است.
نظرات آزمایشکنندگان: فولکسواگن در حال حاضر نسخه دارک لیبل ادیشن آماروک را عرضه می کند. این نسخه بر پایه مدل ۲۰۱ اسبی ساخته شده و دارای رینگهای جدید، رنگ خاکستری متالیک و تجهیزات بیشتر است. با قیمت ۴۱۴۲۳ پوندی واضح است که آماروک دارک لیبل به جنگ مرسدس X 250 d رفته است.
- نیسان ناوارا
نام خودرو | نیسان ناوارا ۲.۳ dCi 190PS Tekna auto |
قیمت (پوند) | ۳۴۲۴۰ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری ۱۸۷ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۱.۶ (گیربکس دستی) |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۹.۷ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۲۵۰ |
اگرچه ریشهی نام ناوارا به دههی ۹۰ میلادی بازمیگردد اما سومین نسل این خودرو یک پیکاپ مدرن است. این خودرو با فرمهای بدنه گوناگون عرضه میشود اما نسخه دوکابین آن یکی از بهترینها است. نسخه حاضر در تست از نوع فول اتوماتیک تکناست.
روشن شدن پیشرانه ۴ سیلندر دیزلی ناوارا با صدای فنی و گیربکس زیادی همراه است اما با گرم شدن پیشرانه کاملاً آرام میگیرد. مرسدس نیز همینگونه است اما مواد سرکوبکننده صدای کمتری در ناوارا بکار رفته و بنابراین صدای آن بیشتر به گوش میرسد. البته دور آرام هیچکدام از این دو خودرو به آرامی آماروک نیست.
ناوارا از همان گیربکس اتوماتیک X کلاس استفاده می کند و کاربری آن نیز نرم است و در زمان معکوسها نیز ناهنجاری نشان نمیدهد. شما گاهی اوقات از نگه داشتن زیاد دنده گیج میشوید اما جدای از آن گیربکس تعویضهای نرم و روانی دارد.
مشخصات ذکر شده برای ناوارای دستی هستند اما عملکرد گیربکس ۶ سرعته دستی با مرسدس X کلاس یکسان است. با همان میزان گشتاور نیسان در دندههای پایین سریع بوده و در دندههای سبک نیز کمی سریعتر است.
نظرات آزمایشکنندگان: رنو آلاسکان نیز همانند X کلاس بر پایه نیسان ناوارا شکل گرفته است. این خودرو پیش از این وارد بازار اروپا شده است.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: مرسدس X کلاس
مأموریت X کلاس لوکستر کردن کلاس پیکاپ ها بوده و در این کار نیز موفق شده است. ریشههای نیسان در این پیکاپ دیده میشوند اما رقیقتر شدهاند زیرا این خودرو دارای کیفیت و پرستیژی است که در شاسی بلندهای مرسدس دیده میشود و بهترین سواری را در بین پیکاپ هایی که تاکنون تست کردهایم دارد. بله قیمت این خودرو بیشتر بوده اما اسب کاری بهتری است و اگر یک خودروی تجاری سطح بالا میخواهید X کلاس چیزهای زیادی عرضه می کند.
رتبه دوم: فولکسواگن آماروک
X کلاس از نظر کیفیت یک سنگ محک در این کلاس است اما آماروک را نباید دست کم گرفت. پیشرانه ۶ سیلندر بزرگ زیر کاپوت این پیکاپ یک نیروگاه واقعی بوده و شتاب و قدرت اعتیادآوری ایجاد می کند. آماروک همچنین محفظه بار بزرگتر و تجهیزات بیشتری دارد. با این وجود و به عنوان یک پیکاپ لوکس نمیتواند با تازهوارد هموطن خود برابری کند.
رتبه سوم: نیسان ناوارا
ناوارا به این دلیل در این رقابت حضور یافت که ببینیم این پیکاپ چقدر حس لوکس بودن را القا کرده و البته فرمول جذابیتی را که در نسخهای لوکستر جواب داده مشاهده کنیم. ناوارا هنوز هم یک پیکاپ باارزش بوده که مناسب کارهای خشن خانوادگی بوده و پرفورمنس و کاربردی بودن بالایی دارد.
امیر
۱۸ تیر ۱۳۹۷((ناوارا هنوز هم یک پیکاپ باارزش بوده که مناسب کارهای خشن خانوادگی بوده و پرفورمنس و کاربردی بودن بالایی دارد))
انشاالله که منظور از کارهای خشن خانوادگی همون آفرود رفتن با خانواده و مسایلی از این قبیل باشد :)))
emad1990
۱۹ تیر ۱۳۹۷f-150 بیشتر مناسب کارهای خشن خانوادگی ه
مهدی
۱۸ تیر ۱۳۹۷فولکس آماروک خیلی جذاب تره
حمیدرضا
۱۸ تیر ۱۳۹۷بازم من معتقدم ایسوزو و تویوتا تو ماشین های اسیایی و حتی رم در بین برندهای امریکایی اصلا قابل قیاس با این سه تا نیستن البته نیسان خودشو قبلا نشون داده ولی بازم تو این کلاس سنگ محک نیست
ناجی
۱۹ تیر ۱۳۹۷یه مدت بوتیک تو پاساژ الغدیر قم پادویی میکردم اونجا یکی از مغازه دارا یه تویوتا هایلوکس دو کابین مدل ۲۰۱۷ داشت و با همون میومد بازار و تو پارکینگ پارک میکرد
اینو گفتم که بعدا نگین من تویوتا هایلوکس از نزدیک ندیدم و قضاوتم از عکسای اینترنت بوده
خب حالا برسیم به قضاوت بنده. میتونم بگم شماره یک تراکهای این سایزی هایلوکسه هم از نزدیک دیدم هم داخلش نشستم گرچه باهاش راه نرفتم . اگه بد بود بقیه ملتا نمیخریدن.
ایلیا
۱۹ تیر ۱۳۹۷چند بار کامنتت رو خوندم و لذت بردم از این سادگیه لحن.
توی روزگاری که همه دوس دارن خودشون رو لاکچری و باکلاس نشون بدن این ادبیات واقعا دل نشینه، انشالا خیلی زود در کارت پیشرفت کنی و به ارزوهات برسی.
ناجی
۱۹ تیر ۱۳۹۷این کامنت قبلیم نیمه کاره روون شد اینجا ادامشو مینویسم
این همکار بوتیک دار ما اینو صفر کیلومتر خریده بود و تا الان چندین بار سفر برون مرزی داشته. با همین تویوتا هایلوکس چندین بار رفته بود عراق چون اصالتا عراقیه هر وقت عشقش کشید دست زن و بچه رو میگیره و میزنن به جاده تا خود عراق با همین هایلوکس میره و از اونجا جنس میاره میفروشه. هم سیاحته براش هم تفریح میره کردستان عراق بغداد کربلا جنوب شمال. میگفت میتونه راحت تو عراق مدلای دیگه بخره ولی به قول ایشون و خودم هیچی به پای هایلوکس نمیرسه حتی این بنز. جالبش اینه که میگفت این وانت بنز قیمتش تو عراق تنها یک سوم بیشتر از هایلوکسه ولی بازم اکثرا هایلوکس برمیدارن تا بنز. خلاصه عشق و حال میکنه با این هایلوکس
امیر
۱۹ تیر ۱۳۹۷تو این کلاس فقط ژاپنی و امریکایی
از خیلی وقت پیش این قضیه ثابت شده و الانم همه میدونن که تو این کلاس کیفیت ژاپنی و قدرت امریکایی حرف اولو میزنه
قطعا غیر این نمیتونه باشه
Elmiraj
۲۲ تیر ۱۳۹۷در این کلاس به نظر من فورد رنجر و تویوتا هایلوکس حرف اولو میزنن ، بقه از رتبه دو به بعد پشت سر این دو قرار می گیرن.
شایان
۲۴ تیر ۱۳۹۷شورلت کلورادو