فولکسواگن e-Crafter یک کانسپت نزدیک به تولید از وسیلهٔ نقلیهای الکتریکی جهت حمل بار در شهرهای اروپا است
فولکسواگن هم مانند رقیبش مرسدس بنز، یک ون تجاری الکتریکی کانسپت مخصوص حمل بار در شهرها را در نمایشگاه هانوفر امسال رونمایی کرد. این کانسپت درواقع نسخهٔ الکتریکی نسل جدید ون کرافتر است و e-Crafter نام دارد. برخلاف مرسدس بنز، فولکسواگن قصد دارد در سال آینده این ون الکتریکی را به تولید انبوه برساند و نمونهای که در هانوفر به نمایش گذاشته است یک کانسپت نزدیک به تولید محسوب میشود.
e-Crafter به نمایش درآمده در هانوفر مجهز به یک موتور الکتریکی با ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است. انرژی موردنیاز این موتور از طریق باطریهای ۴۳ کیلووات ساعتی نصبشده در قسمت زیرین فضای بار تأمین میشود که البته تا حدودی برای چنین خودرویی کوچک به نظر میرسد چراکه بهعنوانمثال باطریهای پایینترین نسخهٔ تسلا مدل S و یا شورت بولت ۶۰ کیلووات ساعت ظرفیت دارند. بااینحال فولکسواگن ادعا میکند که e-Crafter با یکبار شارژ کامل باطریها مسافتی معادل ۲۱۰ کیلومتر را طی میکند که در مدلهای تولیدی ممکن است به لطف تحولات و پیشرفتهای آینده حتی این بُرد افزایش یافته و به حداکثر ۴۰۰ کیلومتر برسد.
به دلیل نصب قوای محرکه در قسمت زیرین فضای بار، هیچ تغییری در فضای داخلی و حجم قسمت بار رخ نداده و کرافتر الکتریکی هنوز هم ۱۱.۳ مترمکعب فضای بار ارائه میکند. حداکثر بار قابلحمل توسط این خودرو هم ۱.۷ تن است که برای حمل بسیاری از بارها کافی خواهد بود.
نمونهٔ به نمایش درآمده در هانوفر رنگ آبی متالیک زیبایی داشته و یک نوار آبیرنگ نازک هم در تیغهٔ بالایی جلوپنجره بکار رفته که تا داخل چراغها کشیده شده است. همچنین برای تمایز بیشتر نسخهٔ الکتریکی از نمونهٔ معمولی، درون سپر جلو چراغهای روشنایی در روز C شکلی تعبیه شده است؛ اما فولکسواگن هیچ تصویری از داخل این خودرو منتشر نکرده است. بااینوجود میدانیم که تغییراتی نسبت به نسخهٔ معمولی داشته است. بهعنوانمثال یک نشانگر میزان شارژ باطریها جایگزین دورسنج موتور در صفحه آمپر شده است. همچنین این کانسپت مجهز به فرمان چرمی و تریم آبیرنگ داخل کابین شده است.
فولکسواگن هنوز هیچ اطلاعاتی از قیمت نسخهٔ تولیدی e-Crafter که سال آینده تولید میشود ارائه نکرده است اما بهاحتمالزیاد نسخهٔ الکتریکی کرافتر قیمت بیشتری از نمونههای دیزلی فعلی خواهد داشت. وسایل نقلیهای مثل این و کانسپت Urban eTruck مرسدس بنز اشاره به قوای محرکهٔ سبز و پاکی دارند که میتواند آیندهٔ حملونقل اروپا را متحول کند.
مشخصات فنی
Volkswagen e-Crafter Concept 2016 | |
قوای محرکه | تمام الکتریکی |
قدرت | ۱۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۰ نیوتن متر |
باطری | لیتیوم یون ۴۳ کیلووات ساعت |
زمان شارژ | ۴۵ دقیقه |
حداکثر سرعت | ۸۰ کیلومتر در ساعت |
بُرد | ۲۱۰ کیلومتر |
وزن خالص | ۲۵۴۰ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۱۷۰۰ کیلوگرم |
حجم فضای بار | ۱۱.۳ مترمکعب |
علي
۳ مهر ۱۳۹۵زمان شارژ فکر کنم اشتباه باشه ، والا من گوشیمم تو ۴۵ مین شارژ نمیشه. یه چیز دیگه، اینکه ادعا میکنه بردش ۲۱۰ کیلو متر ، با بار منظورشِ؟
کامیاب
۳ مهر ۱۳۹۵علت اینکه گوشی شما دیرتر از این ماشین شارژ میشه برمیگرده به جریان و ولتاژ خروجی از شارژرتون.
شارژر های موجود در ایستگاه های شارژ ولتاژی بین 220تا 600ولت دارند(عموما)و جریانی بین 16تا 21 آمپر (بازم عموما)تولید میکنن درحالی که اگر روی آداپتور گوشیتون رو بخونید به این اعداد میرسید:
3.7v 2000ma/h input amp:600ma output: 300ma
این ولتاژ رایج باتری های موبایل،ظرفیتشون و جریان ورودی و خروجیشون هست
اگر موبایلتون یه باتری دوهزار میلی آمپر ساعتی داشته باشه،با یه شارژر پونصد میلی امپری تو چهار ساعت شارژ کامل خواهد شد(البته اگر ولتاژش با باتریتون همخونی داشته باشه)
یه قابلیت هم هست به نام شارژ سریع که شرکتای بزرگ روش خیلی مانور میدن،اونم اساس کاراییشون شارژ نقطه ای باتری(یعنی تقسیم باتری به چند بلوک و شارژ همزمان هر بلوک بجای شارژ یه باتری واحد هست)که مزایا و معایب خودشو داره ولی شارژ سریع کوالکام نسخه سه با چیپ اسنپدراگون 820میتونه یه باتری 3000میلی آمپر ساعتی رو تو نیم ساعت کامل شارژ کنه.
Matador
۳ مهر ۱۳۹۵برای اول راه واقعا عالیه.
uss zumwalt DDG-1000
۴ مهر ۱۳۹۵حداکثر سرعت 80 کیلومتر
کم