فولکسواگن ترنسپورتر یکی از مشهورترین ونهای تاریخ است که آغاز تولید آن به سال ۱۹۵۰ بازمیگردد. نسل ششم این ون که جدیدترین نسل آن بهحساب میآید دقیقاً یک سال پیش معرفی شد. هرچند که ترنسپورتر بیشتر بهعنوان ون شناخته میشود اما نمونۀ وانت آن نیز در دو نوع تک و دو کابین ساخته میشود که طرفداران خاص خود را دارد. چندی پیش و پس از گذشت یک سال از معرفی ون ترنسپورتر، فولکسواگن نسخهٔ وانت آن را هم معرفی کرده است تا خانواده ترنسپورتر T6 کامل شود.
وانتهایی که بر اساس ونها شکل میگیرند هرچند ازلحاظ تواناییهای حرکتی در حد وانتهای واقعی نیستند اما به دلیل اینکه فضای قسمت بار آنها بالای چرخهای عقب نصب میشود، از فضای بار بیشتری نسبت به وانتهای معمولی برخوردارند. چراکه برجستگیهای گلگیرها در قسمت بار وجود ندارد و این مزیت مهمی برای این نوع وانتها نسبت به انواع معمولی بشمار میرود. علاوه بر این، دیوارههای نازک و عرض بیشتر قسمت بار نیز به افزایش فضای بار کمک میکند. نسل ششم ترنسپورتر وانت فعلاً فقط با یک پیشرانهٔ توربودیزل ۲ لیتری یورو ۵ با قدرت ۱۴۰ اسب بخار عرضه میشود. گیربکس استاندارد متصل شده به این موتور از نوع ۶ سرعته دستی است درحالیکه گیربکس ۷ سرعته DSG دوکلاچه اتوماتیک نیز برای آن قابل سفارش است. البته نیرو در این وانت برخلاف اثر وانتها به چرخهای جلو منتقل میشود. ترنسپورتر T6 وانت از فناوری BlueMotion فولکسواگن سود میبرد که شامل سیستم Start/Stop، لاستیکهای با اصطکاک کم و سامانهٔ احیای انرژی ترمزها میشود. نسخهٔ دو کابین وانت ترنسپورتر قادر به حمل شش سرنشین است درحالیکه نمونهٔ تک کابین توانایی حمل ۱ تن بار را دارد. این رقم برای مدل دو کابین به ۸۰۰ کیلوگرم کاهش میابد. این وانت بهصورت استاندارد مجهز به فضای بار کاملاً مسطحی به مساحت ۴.۲ مترمربع در نمونهٔ دو کابین و ۵.۲ مترمربع در نمونهٔ تک کابین است. این فضای بار دارای درهای جانبی قابل بازشدنی است که به سهولت بارگیری کمک شایانی میکنند. از امکانات و تجهیزات استاندارد این وانت میتوان به صفحهنمایش لمسی ۵ اینچی قابل اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث و پورت USB، فرمان هیدرولیک، ایربگ های راننده، سرنشین و جانبی، ESP، سیستم ترمز خودکار و سیستم ناوبری اشاره کرد. ارزانترین مدل این وانت نسخهٔ تک کابین با گیربکس دستی است که قیمت پایهٔ آن از ۲۸.۵۰۰ دلار آغاز میشود و نسخهٔ دو کابین مجهز به گیربکس خودکار DSG بهعنوان گرانترین مدل قیمتی برابر با ۳۳.۵۰۰ دلار دارد. انتظار میرود نسل ششم ترنسپورتر وانت با تکیهبر پیشرانهٔ کممصرف و پرتوان، فضای بار زیاد، امکانات مناسب و توانایی حمل بار مناسب همانند نسلهای گذشته به فروش خوبی دست پیدا کند.جدول مشخصات فنی
تک کابین | دو کابین | |
پیشرانه | چهار سیلندر ۲ لیتری توربودیزل | چهار سیلندر ۲ لیتری توربودیزل |
قدرت | ۱۴۰ اسب بخار | ۱۴۰ اسب بخار |
گیربکس | ۶ سرعته دستی/۷ سرعته خودکار | ۶ سرعته دستی/۷ سرعته خودکار |
محور محرک | جلو | جلو |
طول/عرض/ارتفاع | ۵.۰۷/۲.۰۰/۱.۹۴ متر | ۵.۴۷/۲.۰۰/۱.۹۴ متر |
مساحت فضای بار | ۵.۲ مترمربع | ۴.۲ مترمربع |
ظرفیت بار | ۱۰۰۰ کیلوگرم | ۸۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۳ نفر | ۶ نفر |
قیمت با گیربکس دستی | ۲۸۵۰۰ دلار | ۳۱۳۰۰ دلار |
قیمت با گیربکس خودکار | ۳۰۷۰۰ دلار | ۳۳۵۰۰ دلار |
SaMaN
۲۸ فروردین ۱۳۹۵مث اینکه همه جای دنیا ماشینا وانت میشن…
احمد باقری
۲۸ فروردین ۱۳۹۵باید دید این جور وانتها چقدر کاربرد دارند تا از فروش خوبی هم برخوردار باشن.
(*مهرداد*)
۲۸ فروردین ۱۳۹۵این نوع وانتها بیشتر به عنوان فروشگاه سیار استفاده میشن ،،و اتفاقا خیلی کاربردی هستن چون برآمدگی گلگیر عقب هم ندارن
احسان
۲۸ فروردین ۱۳۹۵به قیمتش نمی ارزه
بهنام طیبی
۲۸ فروردین ۱۳۹۵فولکس واگن همه نوع خودرو میسازه.ایول
علی کریمی
۱۴ مهر ۱۳۹۵سلام
از این دو کابین تو ایران کجا میشه خرید ؟