این کامپکت شهری کوچک ازچهار چرخ برای حرکت استفاده میکند؛ اما نه به آن شکلی که تصورشان را میکنید!
امروزه خودروهای مختلف زیادی در بازار کشورهای مختلف به فروش میرسد. سازندگان این محصولات هم برای جذب مشتریان جوان از فاکتورهای هیجانانگیزی مانند قدرت بالاتر، امکانات بیشتر و طراحی جذاب استفاده میکنند. بنابراین صنعت خودرو به روشی مطمئن دست پیدا کرده است که با تکیهبر آن میتواند رانندگی را برای گستره بیشتری از افراد جذاب کند؛ البته تنها کسانی که بیشتر از ۱۸ سال سن دارند.
پس تکلیف نوجوانهایی که از سنین پایینتر، ذوق و شوق سواری را دارند چه میشود؟ فولکسواگن برای پاسخ به این نیاز، از محصولی تازه به نام «جپاردا» رونمایی کرده است؛ یک خودروی کامپکت شهری که میتواند رانندگی را برای افراد زیر ۱۸ سال هم ممکن کند. هر چند ممکن است تصور کنید که این خبری خوب به شمار میرود اما این حرکت جسورانه، بهایی هم داشته و آن، دورشدن زیبایی، سرعت و قدرت از محصول فولکسواگن محسوب میشود؛ نکتهای دقیقا باعث عدمرغبت خریداران جوان خواهد شد.
اما فولکسواگن چگونه به طراحی این خودرو رسیده است؟ مهندسان این مجموعه بزرگ آلمانی برای ساخت جپاردا از یک طراحی هوشمندانه محور عقب و موتور کمتوانشده استفاده کردهاند. این نوع طراحی باعث شده که نوجوانان دارای گواهینامه A1 (مخصوص سواری موتورسیکلت و رانندگی سهچرخهها) هم بتوانند از سواری آن بهرهمند شوند. هر چند که عملکرد این خودرو شباهت بسیار زیادی به خودروهای شهری کوچکی چون سیتروئن آمی و رنو توییزی دارد اما گستره بیشتری از افراد توانایی رانندگی آن را دارند.
این سهچرخه جدید فولکسواگن به یک ویژگی منحصربهفرد هم مجهز شده است که با نام «محور درچرخ» شناخته میشود؛ این فناوری به چپاردا اجازه میدهد تا در بخش میانی محور عقب از دو چرخ بهرهمند شود اما ظاهر سهچرخه خود را حفظ کند. در پی این طراحی، مهندسان بخش تایرهای اصلی این خودرو که بدنه خود از کامپکت چهارچرخ فولکسواگن، آپ، بهعاریه گرفته است را با پوششی آیرودینامیک پوشاندهاند. البته ناگفته نماند که خبری هم از لوگوی فولکسواگن نیست تا به نام این برند لطمه وارد نشود.
چپاردا از یک پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر نیروی خود را دریافت میکند و درنتیجه امکان استفاده از ۲۰ اسب بخار قدرت را دارد! این پیشرانه که بهخاطر تغییرات ایجادشده در واحد کامپیوتر مرکزی خودرو به این قدرت دست پیدا میکند درحقیقت توان تولید ۶۰ تا ۱۱۶ اسب بخار قدرت را دارد. البته جپاردا بهلطف وزن کمی که دارد میتواند به سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم برسد و به این ترتیب به جادههای بینشهری ورود کند.
سازنده مدعی است که پیش از رونمایی از این کامپکت کوچک، آن را هزاران ساعت مورد آزمایش قرار داده است تا از ایمنی آن اطمینان حاصل کرده و فرمانپذیری و بالانسش را برای عبور از پیچهای تند تنظیم کند. ازجمله اقدامات صورتگرفته در جهت بهبودعملکرد این خودرو میتوان به استفاده از فنرهای خاص و تنظیمکننده «H&R» اشاره کرد. این محصول با قیمت نهچندان رقابتی ۲۴ هزار دلاری به فروش میرسد. نظر شما درباره جپاردا چیست؟ آیا دو سال رانندگی روزهنگام با این کامپکت کند و کوچک ارزش پرداخت این مبلغ را دارد؟
حسین
۹ بهمن ۱۴۰۳حاضرم ۱۶ سالم باشه ۱۰۰ سال با این رانندگی نکنم
من ۱۵ سالم بود ب ماشین وسیله جا به جا میکردم
رانندگی کردن که بیشتر یک ورزش یا تفریح محسوب میشد برام
Taha Ayoobi
۹ بهمن ۱۴۰۳شما کار درستی میکردی؟
محمد
۹ بهمن ۱۴۰۳اگه از ۱۵ سالگی نه تنها با ماشین رانندگی میکردی بلکه وسیله هم جا به جا میکردی اینو نشون میده که یه خانواده بی مسئولیت داری که دست یه نوجوون ماشین دادن و جون بچه خودشون به کنار ، جون مردم رو به خطر مینداختن ، دیگه این خاطراتت رو با افتخار تعریف نکن
۹ بهمن ۱۴۰۳لطفاً درست صحبت کن
محمد
۹ بهمن ۱۴۰۳شما دنبال پوستر هایما باش نمیخواد به کسی درست صحبت کردن یاد بدی
۹ بهمن ۱۴۰۳بله شما درست میگی ولی هرکسی علاقه های خودشو داره نباید به عقاید کسی بی احترامی کرد دوست عزیز
علی Shelby
۹ بهمن ۱۴۰۳ما یکی از همسایه هامون همین دو سه ماه پیش
یه بچه که از پرورشگاه اورده بود (موقعی که کوچیک بود) کلید ماشینه باباشو (همسایه مون) بی اجازه برمیداره هنوز هم به سن قانونی نرسیده
میره دوستاشم برمیداره میره جاده چالوس اونجا از جاده خارج میشه میخوره به سنگ یا تیر برق
یه نفر میمیره
۹ بهمن ۱۴۰۳آنا ولله والا راجیعون
Ali.d
۹ بهمن ۱۴۰۳این اساتید فکر نکردن اگر تایر عقب پنچر شد باید چیکار کرد؟😒🤔
Taha Ayoobi
۹ بهمن ۱۴۰۳یه وسیله ای هست به اسم جک
خیلی وقته اختراع شده
Ali.d
۹ بهمن ۱۴۰۳شما یه نگاه با فاصله تایر تا گلگیر بنداز،بعد ببین چه داستانی داره پنچر گیری کردن از این
جکو همه بلدن،ولی جک زدن و تایر از این عوض کردن خیلی داستان داره با این طراحی گلگیر و این فاصله
Taha Ayoobi
۹ بهمن ۱۴۰۳باحاله
ولی تو ایران از 15 میرن سر اصل مطلب
مهدی
۹ بهمن ۱۴۰۳سیتروئن امید هم اینجا با ۱۰ هزار دلار کشکه
۹ بهمن ۱۴۰۳والا از ماشین بابام و من گرون تره
nima.jdm
۹ بهمن ۱۴۰۳خب ادم یهو میره موتور میخره بهتر از اینه حداقل
حسین دهمرد
۱۰ بهمن ۱۴۰۳ریلاینت شرف داره به این. فقطم بخاطر قیمتش. لامصب موستانگ همین قیمته