فولکس واگنکیا

درگ فولکس‌واگن آرتئون R و کیا استینگر GT، آلمانی یا کره‌ای؟

هرچند فولکس‌واگن آرتئون بر اساس پاسات ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد اما در اروپا به‌عنوان خودرویی لوکس و در کلاسی بالاتر یعنی میان سایز یا سگمنت D به فروش می‌رسد. کیا استینگر هم بااینکه ۳۵ میلی‌متر از آرتئون کوتاه‌تر است اما در همین سگمنت قرار می‌گیرد. هرچند آرتئون مدلی لوکس‌تر و بزرگ‌تر از پاسات محسوب می‌شود اما حتی در بالاترین نسخهٔ خود هم فاقد پیشرانهٔ شش سیلندر است.

قوی‌ترین نسخهٔ این خودرو یعنی آرتئون R از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که نیروی آن از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل می‌شود؛ اما آیا این ترکیب برای غلبه بر کیا استینگر GT با پیشرانهٔ V6 کافی است؟ جدیدترین ویدئویی از کارواو می‌خواهد به این سؤال پاسخ دهد و به همین دلیل یک آرتئون R شوتینگ بریک را در برابر این سدان اسپرت کره‌ای قرار داده است.

استینگر GT به یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو مجهز است که با ۳۶۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور، به میزان قابل‌توجهی از آرتئون R قوی‌تر است اما سدان کره‌ای‌ها وزن بیشتری دارد و نیروی آن فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. نکتهٔ جالب اینکه استینگر GT در ایالات‌متحده به‌صورت چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شود اما در انگلستان نه.

خب حال این سؤال مطرح می‌شود که در یک مسابقهٔ درگ روی مسیر خیس، قدرت مهم‌تر است یا کشش؟ به نظر می‌رسد پاسخ هردو باشد اما در این رقابت معلوم می‌شود که کشش اهمیت بیشتری دارد. پس از برگزاری اولین درگ، به نظر می‌رسد خودرویی که در سمت راست قرار گرفته شرایط بهتری دارد زیرا پیست در این سمت کمی خشک‌تر است. به همین دلیل خودروها جابجا می‌شوند اما این کار تغییری در نتیجه ایجاد نمی‌کند و هر سه مسابقهٔ درگ با برندهٔ یکسانی به پایان می‌رسد.

مشخصات فنی

فولکس‌واگن آرتئون R

کیا استینگر GT

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۳۲۰ اسب بخار ۳۶۶ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر ۵۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ عقب
وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم ۱۸۵۵ کیلوگرم
قیمت ۵۲ هزار پوند ۴۳ هزار پوند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    کیا استینگر زمانی که اومد واقعا ترکوند و عالی بود ولی بعد اون کیا بیخیال استینگر شد و تمرکزی روش نکرد.
    اگه روش تمرکز میکرد الان باید راحت پیروز درگ بود.

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. Reza Waffen SS

      ۱ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      استراتژی کیا بیشتر روی الکتریکیا هستش

  2. فورد

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (891 ديدگاه)

    واویلا فولکس با اینکه اسب بخار وگشتاور کمتری داره عالی بود یه موتور 6 سیلندر روش میزاشتن بی نظیر میشد فکر کنم کیا اسباش فرار کردن

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. ممد ژانگولر

      ۳۰ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (4150 ديدگاه)

      فولکس استیشن!!! از رو کیا استینگر رد شد 😂

      موافقم 12
      مخالفم 3
  3. Amin

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    کیا شتاب ثانویه بهتری داشت ، واکنش گیربکس هم بهتر بود در رولینگ که برتری داشت ، اما توی درگ پیست خیس تاثیر زیادی در نتایج گذاشت ، و اگر نسخه ی 4wd کیا بود احتمال ۹۰ درصد می‌برد

    موافقم 9
    مخالفم 11
  4. AMG GT R

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    از بین آلمانی و کره ای قطعا آلمانی (خودم کره ای دارم ازش راضیم )ولی آرتئون کاربردی تره

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. Arman

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (211 ديدگاه)

    اینجا استینگر رو انتخاب میکنم،واقعا تنفر دارم به مدل های استیشن ولی تو حالت سدان عادی احتمالا آرتئون
    اگه کیا نسخه ۴ چرخ متحرک بود قطعا پیروز بود تو درگ مثل رولینگ،نکته دیگه اینکه فکر میکردم فولکس حداقل ۱۰۰ کیلو سنگین تر باشه

    موافقم 2
    مخالفم 3
  6. پارسا

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (288 ديدگاه)

    چه عجیب

    ولی باز هم انتخابم استینگره خیلی رخ جذابی داره توی رولینگ هم برد برای کاربری روزانه رولینگ مهم تر هست

    موافقم 1
    مخالفم 2
  7. رامتین

    ۳۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (3264 ديدگاه)

    آرتئون بیشک گزینه بهتریه. استینگر بزودی از خط تولید کیا خارج میشه چون کیا اپتیما با موتور 2.5 لیتری توربو 300 اسبی و چهارچرخ محرک در حال تولیده و عملا نیازی به استفاده از نسخه 6 سیلندر نیست. ضمنا یک موتور روز دنیا با 6 سیلندر و تویین توربو توان 360 اصلا جالب نیست. آرتئون قرار بود با موتور 6 سیلندر 400 اسبی ارائه بشه که در آخرین لحظات مدیر وقت فولکس یعنی آقای مولر منصرف شد که البته بازار آئودی را هم خراب میکرد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا