هرچند فولکسواگن آرتئون بر اساس پاسات ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد اما در اروپا بهعنوان خودرویی لوکس و در کلاسی بالاتر یعنی میان سایز یا سگمنت D به فروش میرسد. کیا استینگر هم بااینکه ۳۵ میلیمتر از آرتئون کوتاهتر است اما در همین سگمنت قرار میگیرد. هرچند آرتئون مدلی لوکستر و بزرگتر از پاسات محسوب میشود اما حتی در بالاترین نسخهٔ خود هم فاقد پیشرانهٔ شش سیلندر است.
قویترین نسخهٔ این خودرو یعنی آرتئون R از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که نیروی آن از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود؛ اما آیا این ترکیب برای غلبه بر کیا استینگر GT با پیشرانهٔ V6 کافی است؟ جدیدترین ویدئویی از کارواو میخواهد به این سؤال پاسخ دهد و به همین دلیل یک آرتئون R شوتینگ بریک را در برابر این سدان اسپرت کرهای قرار داده است.
استینگر GT به یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو مجهز است که با ۳۶۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور، به میزان قابلتوجهی از آرتئون R قویتر است اما سدان کرهایها وزن بیشتری دارد و نیروی آن فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. نکتهٔ جالب اینکه استینگر GT در ایالاتمتحده بهصورت چهارچرخ محرک هم ارائه میشود اما در انگلستان نه.
خب حال این سؤال مطرح میشود که در یک مسابقهٔ درگ روی مسیر خیس، قدرت مهمتر است یا کشش؟ به نظر میرسد پاسخ هردو باشد اما در این رقابت معلوم میشود که کشش اهمیت بیشتری دارد. پس از برگزاری اولین درگ، به نظر میرسد خودرویی که در سمت راست قرار گرفته شرایط بهتری دارد زیرا پیست در این سمت کمی خشکتر است. به همین دلیل خودروها جابجا میشوند اما این کار تغییری در نتیجه ایجاد نمیکند و هر سه مسابقهٔ درگ با برندهٔ یکسانی به پایان میرسد.
مشخصات فنی
فولکسواگن آرتئون R | کیا استینگر GT | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۳۲۰ اسب بخار | ۳۶۶ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر | ۵۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۸۰۰ کیلوگرم | ۱۸۵۵ کیلوگرم |
قیمت | ۵۲ هزار پوند | ۴۳ هزار پوند |
AMANTE
۳۰ مهر ۱۴۰۰کیا استینگر زمانی که اومد واقعا ترکوند و عالی بود ولی بعد اون کیا بیخیال استینگر شد و تمرکزی روش نکرد.
اگه روش تمرکز میکرد الان باید راحت پیروز درگ بود.
Reza Waffen SS
۱ آبان ۱۴۰۰استراتژی کیا بیشتر روی الکتریکیا هستش
فورد
۳۰ مهر ۱۴۰۰واویلا فولکس با اینکه اسب بخار وگشتاور کمتری داره عالی بود یه موتور 6 سیلندر روش میزاشتن بی نظیر میشد فکر کنم کیا اسباش فرار کردن
ممد ژانگولر
۳۰ مهر ۱۴۰۰فولکس استیشن!!! از رو کیا استینگر رد شد 😂
Amin
۳۰ مهر ۱۴۰۰کیا شتاب ثانویه بهتری داشت ، واکنش گیربکس هم بهتر بود در رولینگ که برتری داشت ، اما توی درگ پیست خیس تاثیر زیادی در نتایج گذاشت ، و اگر نسخه ی 4wd کیا بود احتمال ۹۰ درصد میبرد
AMG GT R
۳۰ مهر ۱۴۰۰از بین آلمانی و کره ای قطعا آلمانی (خودم کره ای دارم ازش راضیم )ولی آرتئون کاربردی تره
Arman
۳۰ مهر ۱۴۰۰اینجا استینگر رو انتخاب میکنم،واقعا تنفر دارم به مدل های استیشن ولی تو حالت سدان عادی احتمالا آرتئون
اگه کیا نسخه ۴ چرخ متحرک بود قطعا پیروز بود تو درگ مثل رولینگ،نکته دیگه اینکه فکر میکردم فولکس حداقل ١٠٠ کیلو سنگین تر باشه
پارسا
۳۰ مهر ۱۴۰۰چه عجیب
ولی باز هم انتخابم استینگره خیلی رخ جذابی داره توی رولینگ هم برد برای کاربری روزانه رولینگ مهم تر هست
رامتین
۳۰ مهر ۱۴۰۰آرتئون بیشک گزینه بهتریه. استینگر بزودی از خط تولید کیا خارج میشه چون کیا اپتیما با موتور 2.5 لیتری توربو 300 اسبی و چهارچرخ محرک در حال تولیده و عملا نیازی به استفاده از نسخه 6 سیلندر نیست. ضمنا یک موتور روز دنیا با 6 سیلندر و تویین توربو توان 360 اصلا جالب نیست. آرتئون قرار بود با موتور 6 سیلندر 400 اسبی ارائه بشه که در آخرین لحظات مدیر وقت فولکس یعنی آقای مولر منصرف شد که البته بازار آئودی را هم خراب میکرد…