یکی از شناختهشدهترین خودروها روی کره زمین، فولکسواگن بیتل است. هرچند آخرین دستگاه این خودرو در سال ۱۹۷۸ از کارخانهٔ فولکسواگن در آلمان خارج شد اما تولید آن تا سال ۲۰۰۳ در برزیل و سپس مکزیک ادامه داشت و تا آن سال بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. فولکسواگن اما نیم قرن پیش از آنکه آخرین بیتلها از خط تولید خارج شوند یعنی در دههٔ ۵۰ میلادی بررسیهای چگونگی طراحی جانشینی برای این خودروی فوق محبوب را آغاز کرده بود زیرا در اواسط این دهه، بیتل بیستساله شده بود و در برابر رقبای مدرنتر اروپایی، خودرویی قدیمی به نظر میرسید. پس از کار روی طرحهای مختلف و ساخت پرتوتایپهای گوناگون، سرانجام در سال ۱۹۷۴، هاچبک موتور جلو و آب خنک گلف جایگزین بیتل شد اما همهچیز میتوانست متفاوت باشد زیرا خودروهای زیادی سعی کردند جایگزین بیتل شوند اما نتوانستند. پس بیایید به تعدادی از این پروتوتایپها نگاهی داشته باشیم.
EA48 سال ۱۹۵۵
این مطلب را با خودرویی آغاز میکنیم که قرار نبود جانشین بیتل باشد بلکه بهعنوان مدلی در نظر گرفته شده بود که از لحاظ اندازه، پرفورمنس و قیمت، پایینتر از بیتل قرار گیرد. EA48 شباهت زیادی به مینی بریتانیایی داشت که چهار سال بعد معرفی شد. EA48 برخلاف بیتل، خودرویی محرک جلو و با ساختار یکپارچه بود و مثل خودروهای مدرن، در جلو به سیستم تعلیق مکفرسون مجهز شده بود. در سینهٔ این خودرو یک پیشرانهٔ ۷۰۰ سیسی هوا خنک دو سیلندر تخت قرار گرفته بود که ۱۸ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این موتور در اصل همان موتور چهار سیلندر ۱۲۰۰ سیسی بیتل بود که نصف شده بود. EA48 اولین پروتوتایپی بود که بهطور کامل توسط خود فولکسواگن و بدون کمک پورشه ساخته شده بود. درنهایت اما پروژهٔ تولید این خودرو به دستور دولت آلمان لغو شد زیرا وزیر اقتصاد آلمان به فولکسواگن هشدار داده بود از ورود به بخش پایینتر از بیتل به دلیل وجود رقبایی چون سیتروئن 2CV اجتناب کند.
EA97 سال ۱۹۶۰
EA97 سدان کوچکی بود که برخلاف پروتوتایپهای قبلی، با خطوط صاف و جعبهای شکل، طراحی مدرنتری داشت. گفته میشود پروژهٔ تولید این خودرو در لحظات آخر لغو شد زیرا کارگران مشغول آمادهسازی خط تولید آن بودند و ۲۰۰ نمونهٔ پیشتولید هم از آن ساخته شده بود. در سال ۱۹۶۱، مدل جدید تایپ ۳ بهعنوان محصولی لوکستر و بزرگتر از بیتل به بازار عرضه شده بود و ظاهراً مقامات فولکسواگن، EA97 را خودرویی بسیار نزدیک به بیتل و تایپ ۳ میدانستند. EA97 از همان پیشرانهٔ ۱۲۰۰ سیسی چهار سیلندر تخت بیتل استفاده میکرد که ۳۰ اسب بخار قدرت داشت و در عقب نصب شده بود.
EA235 سال ۱۹۶۷
پروتوتایپ EA235 که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد، انقلابی در فولکسواگن محسوب میشد زیرا سرانجام این شرکت از طرح سنتی موتورعقب خود دست کشیده و در این پروتوتایپ از پیشرانهٔ آبخنک نصب شده در جلو و سیستم انتقال قدرت محرک جلو استفاده کرد. EA235 به یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری چهار سیلندر خطی آبخنک مجهز شده بود که ۴۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. هرچند این خودرو هم نهایتاً به تولید نرسید اما گام بزرگی به سمت تحول در رویهٔ فولکسواگن و نهایتاً رسیدن به گلف دیفرانسیل جلو در دههٔ ۷۰ بود.
EA266 سال ۱۹۶۹
EA266 را شاید بتوان جذابترین خودرویی دانست که برای جایگزینی با بیتل در نظر گرفته شده بود. این خودرو توسط فردیناند پیچ طراحی شد یعنی نوهٔ فردیناند پورشه که بیتل را طراحی کرده بود. هرچند EA266 در ظاهر مثل یک هاچبک متعارف دههٔ ۷۰ به نظر میرسد اما پیشرانهٔ آن در وسط خودرو نصب شده بود! این یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر آب خنک بود که زیر صندلیهای عقب قرار گرفته و ۱۰۰ اسب بخار قدرت داشت. از این خودرو ۵۰ دستگاه ساخته شد و به مدت سه سال مورد آزمایش قرار گرفت و تقریباً آمادهٔ تولید بود؛ اما رئیس جدید فولکسواگن که در سال ۱۹۷۱ به این شرکت آمد، معتقد بود که خودروهای موتور جلو، محرک جلوی فیات آیندهٔ خودروهای کوچک هستند. به همین دلیل، با وجود صرف هزینههای هنگفت برای توسعهٔ EA266، وی این پروژه را لغو کرد.
EA276 سال ۱۹۶۹
الهامبخش واقعی گلف، پروتوتایپ EA276 بود که در سال ۱۹۶۹ ساخته شد و همزمان با EA266 مورد آزمایش قرار گرفت. این خودرو با انتقال قدرت محرک جلو و ظاهر جعبهای شکل، کاملاً از بیتل فاصله گرفته بود اما زیر کاپوت آن همچنان همان پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت هوا خنک بیتل قرار داشت. طراحی کلی EA276 شباهت زیادی به گلف داشت اما هرگز از ظرافت و جذابیت گلف برخوردار نبود. به همین دلیل، خوشبختانه پیش از آنکه این طرح برای جانشین بیتل نهایی شود، مسئولیت طراحی گلف به جورجتو جیوجیارو سپرده شد.
گلف سال ۱۹۷۴
سرانجام پس از ساخت همهٔ این پروتوتایپها و طرحهای ناکام، در سال ۱۹۷۴ گلف بهعنوان جایگزین رسمی بیتل معرفی شد و هنوز هم پس از هشت نسل، خودرویی بسیار محبوب و درجهیک است. البته فولکسواگن آنقدر به بیتل علاقه داشت که در سال ۱۹۹۷ نیو بیتل را بر اساس پلتفرم گلف تولید کرد و طی دو نسل تا سال ۲۰۱۹ آنرا به بازار عرضه کرد.
احمدرضا
۴ مرداد ۱۴۰۰بیتل فقط بخاطر دور شدن از اهدافش نابود شد
موتورش از عقب اومد جلو و دیگه اون بیتل قبل نبود
گرون تر شده بود و اصلا مقرون به صرفه نبود عین بیتل
Reza Waffen SS
۵ مرداد ۱۴۰۰بیتل شاهکار خلقت محسوب میشد ، هیچیک از این نسخه ها به زیبایی بیتل نمیرسن
مک وال
۴ مرداد ۱۴۰۰به نظرم باید نسل سوم نیوبیتل هم تولید بشه ولی بصورت برقی. تا میشه هم طراحیش رو به بیتل اصلی نزدیک کنند.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ مرداد ۱۴۰۰چینیا زحمت طراحیشو کشیدن!😂 فقط مونده همونو بیارن داخلشو یکمی مانیتوری کنن بعدش به اسم فولکس واگن بفروشن!
مهدی
۴ مرداد ۱۴۰۰کجایی قورباغه شیطون
امیدوارم زود تر بیای کوچولو دوست داشتنی
porsche
۴ مرداد ۱۴۰۰هیچی خود بیتل نمیشه
مهردادکمال
۴ مرداد ۱۴۰۰به دلم روشنه بیتل روزی بر میگرده امیدوارم زودتر این اتفاق بیفته
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ مرداد ۱۴۰۰جز آخرین پروتوتایپ (غیر از خود گلف) بقیه شون زیاد جالب نبودن،بیتل طراحی خیلی خاصی داشت گلف مارک ۸هم که عالی…
حسین دهمرد
۵ مرداد ۱۴۰۰دولت آلمان گفته نسازین چون بازار سیتروئن فرانسوی خراب میشه؟ مگه سایپاعه؟
پس آلمان خیلی چیزای دیگه هم میتونسته بسازه نزاشتن
محمد
۵ مرداد ۱۴۰۰توجه کردین این EA235 نمای جانبیش شبیه رنو 5 هست
Roham
۵ مرداد ۱۴۰۰“گفته میشود پروژهٔ تولید این خودرو در لحظات آخر لغو شد زیرا کارگران مشغول آمادهسازی خط تولید آن بودند و ۲۰۰ نمونهٔ پیشتولید هم از آن ساخته شده بود.“
یعنی چی؟!!!
تولیدش متوقف شد چون همه چیز آماده بود؟!!
محمد مختاری آذر
۵ مرداد ۱۴۰۰به نظر من EA97 واقعا نسبت بقیه خوب بود البته بجز گلف