فولکس واگن

جذاب‌ترین خودروهای گروه فولکس‌واگن با موتور VR6، از گلف R32 تا پورشه کاین

با مرور تاریخچهٔ ۳۴ سالهٔ موتورهای VR6 فولکس‌واگن، با جذاب‌ترین خودروهایی که به این موتور منحصربه‌فرد مجهز شدند آشنا می‌شویم.

در اواخر سال ۲۰۲۴ فولکس‌واگن رسماً به تولید پیشرانهٔ منحصربه‌فرد VR6 پایان داد. این موتور به مدت ۳۴ سال به ساخت خودروهای پرفورمنس گروه فولکس‌واگن کمک کرد و باعث ارتقاء تصویر این برند آلمانی شد. در موتور VR6، دو ردیف سیلندر زاویهٔ بسیار باریک ۱۵ درجه دارند که امکان استفاده از یک سرسیلندر برای هردو ردیف سیلندر را فراهم می‌کند. همچنین با این طراحی، می‌شد پیشرانهٔ VR6 را داخل محفظه‌ای نصب کرد که برای موتور چهار سیلندر طراحی شده بود. این پیشرانه طی بیش از سه دهه زیر کاپوت خودروهای زیادی دیده شد که در ادامه قصد داریم با جذاب‌ترین آن‌ها آشنا شویم.

فولکس‌واگن کورادو

پیشرانه ۲.۹ لیتری VR6
قدرت ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر

یکی از اولین خودروهایی که به پیشرانهٔ VR6 مجهز شد، کورادو بود. این خودرو در سال ۱۹۸۸ معرفی شد تا جایگزینی برای نسل اول شیراکو باشد ولی فولکس‌واگن قصد داشت در سطح بالاتری از بازار رقابت کند و به همین دلیل، از سال ۱۹۹۱ یک موتور ۲.۹ لیتری VR6 برای کورادو ارائه شد که با ۱۲ سوپاپ، ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نیرو برای اوایل دههٔ ۹۰ رقم بسیار قابل‌احترامی بود و با گیربکس دستی شتاب صفرتاصد زیر ۷ ثانیه را برای کورادو فراهم می‌کرد.

فولکس‌واگن بیتل RSi

پیشرانه ۳.۲ لیتری VR6
قدرت ۲۲۵ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر

بیتل زمانی که در سال ۱۹۹۷ احیا شد هرچند موفق عمل کرد ولی هیچ‌کس انتظار یک خودروی پرفورمنس را از آن نداشت اما این اتفاق در سال ۲۰۰۱ با معرفی نسخهٔ تولید محدود RSi رخ داد. این نسخه به یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری VR6 با ۲۲۵ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. بیتل RSi علاوه بر موتور قدرتمند، از سامانهٔ چهارچرخ محرک، سیستم تعلیق اصلاح‌شده برای پیست، طراحی بیرونی منحصربه‌فرد، یک اسپویلر بزرگ در عقب و صندلی‌های اسپرت ریکارو هم بهره می‌برد. از این نسخه تنها ۲۵۰ دستگاه ساخته شد.

فولکس‌واگن گلف R32

پیشرانه ۳.۲ لیتری VR6
قدرت ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر

گلف R32 درواقع سلف گلف R امروزی محسوب می‌شود. این نسخه اولین بار در سال ۲۰۰۱ با نسل چهارم گلف معرفی شد. البته گلف پیش‌ازاین هم به پیشرانهٔ VR6 مجهز شده بود ولی این اولین باری بود که نشان R گرفت تا یک پله بالاتر از GTI قرار گیرد. گلف R32 از همان پیشرانهٔ بیتل RSi استفاده می‌کرد ولی قدرت بیشتری داشت. این همچنین اولین خودروی تولیدی جهان بود که با گیربکس دوکلاچه عرضه شد. گلف R32 با این ترکیب و سامانهٔ چهارچرخ محرک، ظرف ۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

فولکس‌واگن پاسات R36

پیشرانه ۳.۶ لیتری VR6
قدرت ۳۰۰ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر

پاسات R36 به قوی‌ترین و حجیم‌ترین موتور VR6 فولکس‌واگن مجهز بود. این موتور با حجم ۳.۶ لیتر، زاویهٔ بسیار باریک ۱۰.۶ درجه بین دو ردیف سیلندرهای خود داشت. این پیشرانه با نسبت تراکم ۱۲ و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. پاسات R36 که فقط از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در نسخه‌های سدان و استیشن عرضه شد، با سامانهٔ چهارچرخ محرک و شتاب صفرتاصد ۵.۶ ثانیه‌ای، حتی از آئودی S4 با موتور V8 هم سریع‌تر بود.

فولکس‌واگن فیتون

پیشرانه ۳.۲ لیتری VR6
قدرت ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۳۱۵ نیوتن متر

هرچند تلاش برندی که معنی نامش خودروی مردم است برای ورود به قلمروی مرسدس بنز S کلاس با شکست مواجه شد ولی فیتون با موتورهای جالبی به فروش رسید که شامل نیروگاه‌های عظیم W12 و V10 دیزلی می‌شد. موتور پایهٔ این سدان لوکس اما یک نمونهٔ ۳.۲ لیتری VR6 با ۲۴۰ اسب بخار قدرت بود. هرچند ۹.۲ ثانیه طول می‌کشید تا این موتور کوچک، سدان سنگین و بزرگ فولکس‌واگن را از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند ولی فیتون همچنان خودرویی جذاب در تاریخ طولانی موتورهای VR6 محسوب می‌شود.

پورشه کاین

پیشرانه ۳.۲ لیتری VR6
قدرت ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر

استفاده از موتور VR6 فقط محدود به خودروهای خود فولکس‌واگن نبود و این پیشرانه زیر کاپوت دیگر برندهای گروه فولکس‌واگن و حتی محصولات خودروسازان دیگری مثل فورد هم قرار گرفت. یکی از این خودروها، نسل اول پورشه کاین بود. هرچند نسخه‌های اسپرت و سریع GTS و توربو همهٔ توجهات را به خود جلب کردند ولی این نسخهٔ پایه با موتور VR6 (ابتدا ۳.۲ لیتری و بعداً ۳.۶ لیتری) بود که بخش عمده‌ای از فروش کاین را رقم زد و شاید بدون آن، پورشه شرکتی که امروز می‌بینیم نبود.

آئودی TT

پیشرانه ۳.۲ لیتری VR6
قدرت ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر

بیتل نشان داد که فولکس‌واگن می‌تواند با سوار کردن بدنه‌ای کوپه روی پلت‌فرم گلف، خودروی جذابی تولید کند و بنابراین، یک سال بعد همین کار را دوباره با آئودی TT انجام داد. هرچند شاید TT اولین انتخاب علاقه‌مندان به رانندگی نبود ولی بدون شک کوپهٔ هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسید. همچنین زمانی که این ماشین در سال ۲۰۰۳ به موتور ۳.۲ لیتری VR6 با ۲۵۰ اسب بخار قدرت مجهز شد، همه‌چیز جذاب‌تر شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. bMw

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    R32 ائودی tt و پاسات r36 واقعا یه شاهکار بودن

  2. نیو کار

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    از گذشته تا الان گلف سمبل شناختن فولکس‌واگن بین مردم دنیا بوده نه از ریخت میافته نه طراحی شلوغی داره نه دمدمیشه لامصب عشقه

  3. BMW is GOD

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    دوستان یه نظرسنجی می‌خوام انجام بدم که انصافاً بدون تعصب نظر بدین :

    BMW m5 2025 با ۷۸۰ اسب و ۱۰۳۰ نیوتن متر گشتاور و شتاب ۲/۸ ثانیه و تاپ اسپید تقریباً ۳۴۰ کیلومتر

    Mercedes Benz AMG e63 2025 با ۷۰۰ تا ۷۵۰ اسب قدرت و تقریباً ۱۲۰۰ نیوتن متر گشتاور و شتاب حدوداً ۲/۷ تا ۲/۸ ثانیه و تاپ اسپید تقریباً ۳۳۰ کیلومتر

    بی ام و : لایک
    مرسدس بنز : دیس لایک

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا