بوگاتیفولکس واگن

پیشرانه 18 سیلندر فولکس‌واگن، شاهکاری که موتور W16 بوگاتی را خلق کرد

هرچند همهٔ ما بوگاتی را با پیشرانهٔ W16 می‌شناسیم اما در ابتدا قرار بود این خودرو به پیشرانهٔ ۱۸ سیلندری مجهز شود که رئیس گروه فولکس‌واگن، فردیناند پچ در نظر داشت.

در سال ۱۹۹۷، قبل از اینکه فولکس‌واگن حقوق برند ورشکستهٔ بوگاتی را بخرد، رئیس غول خودروسازی آلمانی «فردیناند پچ» ایدهٔ پیشرانه‌ای را مطرح کرد که می‌توانست دنیای خودروهای پرفورمنس را متحول کند. ایدهٔ او ساخت یک پیشرانهٔ ۱۸ سیلندر از طریق اتصال سه موتور شش سیلندر بود. پچ پس از صحبت با رئیس وقت بخش توسعهٔ پیشرانه‌های فولکس‌واگن «مارل هاینز نویمان»، طرح این پیشرانهٔ ۱۸ سیلندر را پشت یک پاکت ترسیم کرد. این موتور اساساً از سه پیشرانهٔ VR6 تشکیل شده بود که به یک میل‌لنگ متصل می‌شدند.

موتور VR6 هم یکی دیگر از نوآوری‌های گروه فولکس‌واگن بود که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. این موتور ترکیبی از پیشرانه‌های خطی و V شکل بود که یک سرسیلندر و اندازهٔ جمع‌وجورتری داشت. پچ می‌خواست با اتصال سه موتور VR6 به هم، یک پیشرانهٔ W18 بسازد. تنها مشکل بر سر راه این ایدهٔ جاه‌طلبانه، یافتن خودرویی در گروه فولکس‌واگن برای نصب این موتور بود اما در کل گروه هیچ خودروی مناسبی برای این کار وجود نداشت. پچ به برندی نیاز داشت که شایستهٔ چنین خلاقیتی باشد و اینجا بود که بوگاتی وارد شد.

پیچ چند ماه قبل از مطرح کردن ایدهٔ موتور W18، به دنبال خرید یک برند منحصربه‌فرد و با سابقه‌ای پربار بود. این باید برندی می‌بود که بتواند نه‌فقط پرفورمنس بلکه نوآوری‌های تکنولوژی، طراحی و تجمل را هم نشان دهد. وی ابتدا بنتلی و رولزرویس را در نظر داشت اما در سال ۱۹۹۸، ب‌ام‌و در مزایده برای خرید حقوق برند رولزرویس در برابر فولکس‌واگن پیروز شد. در همان زمان، پسر فردیناند پچ بسیار اصرار می‌کرد که پدرش یک بوگاتی تایپ ۵۷ آتلانتیک برای او بخرد و همین درخواست باعث شد فکر خرید برند بوگاتی در ذهن پچ نقش ببندد. سپس وی در اولین جلسهٔ هیئت‌مدیرهٔ شرکت، درخواست بررسی خرید بوگاتی را مطرح کرد و بدین ترتیب، فولکس‌واگن در سال ۱۹۹۸ حقوق این برند فرانسوی را خریداری کرد.

با خرید بوگاتی، ایدهٔ موتور دیوانه‌وار پچ رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت و از طرحی پشت یک پاکت به موتوری تبدیل شد که زیر کاپوت کانسپت بوگاتی EB118 قرار گرفت. این اولین بوگاتی ساخته‌شده توسط گروه فولکس‌واگن بود که در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۸ رونمایی شد. این ماشین کوپهٔ لوکس زیبایی با طراحی جورجتو جوجارو، سامانهٔ چهارچرخ محرک و فریم آلومینیومی بود. زیر کاپوت EB118 جهان توانست برای اولین بار پیشرانهٔ W18 فولکس‌واگن را ببیند. این یک موتور ۶.۳ لیتری تنفس طبیعی با سه سرسیلندر و ۷۲ سوپاپ بود که در جلوی خودرو نصب شده و ۵۵۵ اسب بخار قدرت داشت.

یک سال بعد، کانسپت EB218 در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۹ معرفی شد که در اصل نسخهٔ چهاردر EB118 بود. دو کانسپت بعدی بوگاتی اما به پرفورمنس نزدیک‌تر شدند. در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ کانسپت ۱۸/۳ شیرون معرفی شد که از همان موتور W18 استفاده می‌کرد اما حالا برای اولین بار، پیشرانه در وسط نصب شده بود. تنها چند ماه بعد، کانسپت موتور وسط دیگری با نام ۱۸/۴ ویرون در نمایشگاه توکیو ۱۹۹۹ معرفی شد. از بین این کانسپت‌ها، ۱۸/۴ ویرون خودرویی بود که چراغ سبز تولید را دریافت کرد تا به اولین بوگاتی تولیدی تحت مالکیت فولکس‌واگن تبدیل شود.

بااین‌حال، متأسفانه، قرار نبود ویرون با موتور ۱۸ سیلندر پچ تولید شود زیرا تیم مهندسی بوگاتی پیشرانهٔ W18 را با W16 جایگزین کردند. این پیشرانه بجای ترکیب سه موتور VR6 از ترکیب دو پیشرانهٔ W8 ساخته شد یعنی موتوری که قبلاً در فولکس‌واگن پاسات ارائه شده و مورد آزمایش قرار گرفته بود. موتور W16 سبک‌تر و جمع‌وجورتر بود و امکان نصب چهار توربوشارژر را به مهندسان می‌داد. علاوه بر این، حجم موتور هم به ۸ لیتر افزایش پیدا کرد تا بتواند انتظارات قدرت و پرفورمنسی که برای ویرون در نظر گرفته شده بود را برآورده کند. این موتور حالا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که تقریباً دو برابر قدرت پیشرانهٔ W18 بود.

کانسپت ۱۸/۴ ویرون

ادامهٔ این داستان را احتمالاً میدانید. بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و عنوان سریع‌ترین خودروی روی کرهٔ زمین را به خود اختصاص داد. هرچند پیشرانهٔ هجده سیلندر فردیناند پچ هیچ‌گاه به تولید نرسید اما این ایدهٔ دیوانه‌وار رئیس فقید گروه فولکس‌واگن بود که در وهلهٔ اول غول آلمانی را به خرید بوگاتی ترغیب کرد و متعاقباً به ساخت ویرون منجر شد؛ بنابراین، ویرون و بعداً شیرون، وجود خود را مدیون پیشرانه‌ای است که نهایتاً کنار گذاشته شد. البته پیشرانهٔ W16 تولیدی بوگاتی هم در اصل از همان طرحی به وجود آمد که پچ روی پاکت کشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. Saeed

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    اگه به تاریخ فولکس واگن توجه کنید متوجه میشید چه کار ها دیوانه وار رو انجام داده این شرکت

    موافقم 92
    مخالفم 2
  2. امیر

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    موتور w16 بوگاتی ساخت فولکس هست ، طراحی کابین ویرون و شیرون توسط پورشه دیزاین انجام شده و در نهایت تمامی بودجه و سرمایه بوگاتی رو فولکس آلمان تهیه میکنه ( اونوقت نمیدونم با چه منطقی میگن بوگاتی فرانسوی هست وقتی که ۲۵ ساله هیچ فرانسوی در تولید محصولاتش نقش نداشته ) 😂😂

    موافقم 106
    مخالفم 8
    1. میثم

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (105 ديدگاه)

      پس چلنجر رو هم نباید آمریکایی اصیل بدونی، چون یه رگ ایتالیایی تو موتورش جریان داره. اگه قبول نداری، پس حرفت رو راجع به بوگاتی هم پس بگیر.

      موافقم 16
      مخالفم 73
      1. امیر

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (692 ديدگاه)

        بر فرض که چلنجر موتورش ایتالیایی هست ( که اینم البته اشتباه و نشون هیچی سرت نمیشه و فقط اومدی یه اعلام حضور بکنی چون موتور hemi طراحیش حاصل همکاری داج و کرایسلر بوده و از سال ۲۰۱۴ هم تو دیترویت آمریکا مونتاژ میشه 😂) اما طراحیش چه بیرونی و چه داخلی ، پلتفرم و همه چیزش از جمله برنامه و بودجه تامین ساختش کار آمریکایی ها بوده ولی بوگاتی چیزیه که از موتورش گرفته تا دکمه های تو کابینش همه ساخت ژرمن ها هست و فقط توی مولشایم فرانسه مونتاژ میشه یعنی همه قطعات و دستگاه ها از آلمان به فرانسه منتقل میشه و تکنسین های کارخانه مولشایم که خیلی هاشون فرانسوی هم نیستن ، فقط مسئول سر هم کردن قطعات هستن و تازه چون آلمانی ها فرانسوی ها رو آدم های بی دقت یا به اصطلاح گیجی میدونن ، هر بوگاتی که تولید میشه برای تست سرعت و کیفیت نهایی به مقر اصلی فولکس واگن در آلمان منتقل میشه تا در اون پیست مخصوص فولکس واگن که چند وقت پیش ریمک نورا در اون رکورد زد ، بررسی بشه ( از چیزی اطلاع ندارید حرف نزنید )

        موافقم 70
        مخالفم 15
        1. R

          ۵ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1171 ديدگاه)

          با این اوصاف پراید رو کجایی میدونی؟

          موافقم 12
          مخالفم 1
    2. P

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (290 ديدگاه)

      حالا اینا به کنار ، اونایی که بوگاتی برترین میدونن جالبترن ،همونایی که تا صحبت از یه ماشین خفن میشه اولین چیزی که تو ذهنشون میاد بوگاتی ، به نظر این دوستان عاشق اعداد و ارقام ویکی پدیا هستن مثلا وای ۱۶ سیلندر وای ۸۰۰۰cc وای ۰تا۱۰۰ زیر ۲ ثانیه

      موافقم 11
      مخالفم 25
      1. R

        ۵ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1171 ديدگاه)

        آقای p حتما شما سوپرا رو برترین ماشین میدونی؟؟🤣🤣🤣🤣

        موافقم 25
        مخالفم 3
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      این استدلال اشتباست !!!
      و اگر نه که انگلیسی‌ها را هم آلمانی‌ها هندی‌ها چینی‌ها طراحی تولید و ادامه‌اِشان میدهند !

      مهم اینه که خالق بوگاتی فرانسوی بوده و افتخارش برای فرانسه !
      هرچند از نام بوگاتی شرکت فولکس داره استفاده میبره با اینکه زنده نگهش داشته 👏.

      موافقم 10
      مخالفم 62
      1. مازیار

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (850 ديدگاه)

        خالقش هم فرانسوی نبوده
        اتوره بوگاتی ایتالیایی تبار متولد ایتالیا

        موافقم 71
        مخالفم 4
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۴ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          نه اتفاقاً مازیار جان
          اگر به اینی که میگی باشه !!! پس بدون از نظر علم ژنتیک از هر ۱۰ نفر ، ۹ نفر از ماها ژنِ مُغُل داریم و چه بَسا اوتوره بوگاتی هم مغل بوده نه ایتالیایی !

          جالبه که بوگاتی هم میخواهید تحریف کنید 😂 !
          آخه لامصب اینکه دیگه مربا نیست تحریفش کنید !

          موافقم 4
          مخالفم 60
        2. مازیار

          ۴ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (850 ديدگاه)

          آها برگشتی و ژن نسل های قبل مرحوم بوگاتی رو شناسایی کردی؟
          واقعا خوراکی نوید😂

          موافقم 32
          مخالفم 3
      2. لوفی

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        کاربر navid۰۰۹۸ اتفاقا استدلال شما اشتباست!!!

        دو چیز بیربط را به هم ربط دادی،

        کلا چیزی که گفتی اشتباه بود.

        موافقم 41
        مخالفم 3
      3. aliasn

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (95 ديدگاه)

        موسس ایتالیایی بوده ولی کارخونش تو فرانسه،قبل از خودرو ساز بودن خانواده بوگاتتی مبلمان شیک و مجلسی گرون قیمت میساختن و مشتری زیادی تو ی فرانسه داشتن .

        موافقم 18
        مخالفم 3
        1. علی یوسفی

          ۴ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (264 ديدگاه)

          در مورد بوگاتی و اصالتش نکاتی رو دوستان فرمودن و من هم یه سری مطالب میگم که شاید ابهامات یه مقدار برطرف بشه البته امیدوارم مث کلاس رفع اشکال برخی اساتید در نهایت تبدیل نشه به خلق اشکال! اولا کاربر عزیز امیر درست فرمودن تقریبا ۲۵ ساله فرانسویها نقشی در ساخت بوگاتی نداشتن در دهه ۹۰ هم eb110 تقریبا خودرویی ایتالیایی بود اما اصالت بوگاتی تقریبا فرانسویه و اتوره بوگاتی هم ایتالیایی فرانسوی بود حتی نام ویرون و شیرون هم ادای احترامی به دو راننده ی فرانسوی بود همین الان هم مثلا بوگاتی ویژن که مدلی مفهومیه پرچم فرانسه رو بدنه داره البته به طور کلی امروزه هم کمتر خودرویی تمام و کمال توسط یه کشور ساخته میشه و مثلا جایی میخوندم اگه اشتباه نکنم شیشه جلو ویرون توسط فنلاند ساخته میشد در آخر اینم بگم هر چند فرانسه امروز در خودروسازی سطح پایینتری از آلمان و ایتالیا و بریتانیا داره اما در قبل از جنگ دوم و دو سه دهه بعد از جنگ دوم نماد شکوه و عظمت و تجل و مهندسی عالی بود.

          موافقم 11
          مخالفم 4
        2. abbas

          ۲ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (288 ديدگاه)

          بوگاتی تا قبل جنگ جهانی ک بخواد شروع بشه چندین کارخونه داشته تو اروپا
          ولی اون دوران و نزدیک ب جنگ جهانی بخاطر رکود و عدم حمایت دولت ها داشته ورشکست میشده که دولت فرانسه قول حمایت ازش میده
          و کارخونه اش تو فرانسه تعطیل نمیشه
          سر همین اونو فرانسوی میدونن چون ادامه حیاتش تو فرانسه بوده

      4. امیر

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (692 ديدگاه)

        خالق بوگاتی جناب اتوره بوگاتی فقید ایتالیایی بوده که اگه بری بیوگرافی این جناب رو بخونی متوجه میشه که اجداداش هم متولد و بزرگ شده ایتالیا هستن ( دیگه حالا میای ژن ایرانی رو به مغول جهت میدی نشون میده که هیچ از علم ژنتیک نمیدونی چون اگه به حرف تو باشه الان dna همه انسان های زمین دقیقا ۹۹/۵ درصد با dna شامپانزه مشابه هست پس در نتیجه ما باید اهل کشور شمپانزه ها باشیم !! ) 🤣🤣

        موافقم 18
        مخالفم 1
    4. R@min

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2051 ديدگاه)

      انگلیس، فنلاند، ایتالیا، اتریش و فرانسه به همراه فولکس بقیه قطعه سازان بزرگ آلمانی تو ساخت این ماشین نقش دارن. این پروژه خیلی بزرگ تر از توان هر خودروسازی بود و هست. دوست من مطمئنم که می دونین فقط خواهشا صرف علاقه موضوعی رو ناقص نگین که یه مشت بحث ناقص بیهوده ادامه پیدا نکنه.

      از قرن 21 هم همه خودرو سازها بخصوص در سطوح بالا برای کاهش هزینه ساخت و توسعه با کشورهای مختلف و قطعه سازان مستقل همکاری می کنن و محصولات امروزی در واقع بین المللی هستن.

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. امیر

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (692 ديدگاه)

        کاربر ramin ، بیش تر از ۹۹ درصد کار بوگاتی رو آلمانی ها در آوردن که اگه بری توی سایت های معتبر خودرویی مثل auto express یا motor one رو مطالعه کنی متوجه این حرف میشی ! ( دیگه حالا هر جوری دلتون میخواد برداشت کنید )

        موافقم 10
        مخالفم 4
        1. R@min

          ۵ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2051 ديدگاه)

          شاسی این ماشین ساخت ایتالیا هست
          گیربکس ریکاردو انگلیسه
          لاستیک میشیلن فرانسه
          سیستم محرک برای هالدکس سوئد
          شیشه جلو یه برند فنلاندیه

          این چیزا تو ویکی پدیا هم هست، اصرار برای این اطلاعات غلط و من درآوردی چیه ؟؟

          موافقم 10
          مخالفم 4
    5. JaMsHiD

      ۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2767 ديدگاه)

      جالبه با چهار تا توربو هم بهش میگن فابریک😂💔

    6. اقوی همساده

      ۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بسته به اینکه خودرو برا چه منظوری طراحی شده از برندهای مختلف در سراسر دنیا استفاده میشه مثلاً رولزرویس از موتور بی ام دبلیو استفاده میکند در صورتی که خودش موتور توربو جت هواپیما می‌سازد و بوش یا زداف آلمان سیستم سوخت و گیربکس بسیاری از خودروسازان تأمین میکنند.هیچ خودروسازی صددرصد خودرو خودش تولید نمیکنه.برا افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده و برخی موارد خودروهای لوکس لاکچری بودن محصول ممکنه با هر کجای دنیا کار کنند

  3. علی یوسفی

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت اولا تشکر بابت این متن عالی دوم این نکته رو باید توجه کرد که فردیناند پچ انصافا یکی از مدیران بسیار جاه طلب و به اصطلاح دیوانه ای بود که تنها به فکر احیای برند بوگاتی نبود بلکه میخواست خودرویی از هر حیث متفاوت و خاص تولید کنه لذا ۱۶ سیلندر برای پیشرانه چون قبلا استفاده شده بود برای پیچ جذابیتی! نداشت پس روی ۱۸ سیلندر متمرکز بود که خب در نهایت نشد اما همون موتور ۱۶ سیلندر و ۱۰۰۰ اسب بخاری بوگاتی و البته مهندسی و طراحی کم نظیرش کلاسی جدید در خودروسازی ایجاد کرد که امروزه هایپرکارها به نوعی در همین کلاس قرار میگیرن یادم نمیره چند سال قبل از یکی از مدیران سطح بالای فراری بنام آمادئو فلیسا سوالی در مورد تولید ابرخودرو پرسیده بودن و او پاسخ داده بود که اصلا تولید خودرویی مثل ویرون با اون قدرت و عملکرد و قیمت برای ما نشدنیه و اینجا بود که عظمت کار فولکس و پچ معلوم میشه هرچند فراری و پورشه و خودروسازهای دیگری بعدا ابرخودرو ساختن اما خب تولید ویرون فتح باب بود در نهایت هم خداوند پیچ و همه بزرگانو رحمت کنه و بیامرزه.

    موافقم 20
    مخالفم 1
  4. RIO

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    بنازم به فولکس واگن با این شاهکار.

    موافقم 13
    مخالفم 2
  5. blackwing

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    من شنیدم موتور ویرون در حقیقت دوتا موتور V8 آئودی با حجم ۴ لیتر هست که کنار هم قرار گرفته و به شکل W16 با حجم ۸ لیتر عرضه شده و با تغییرات عمده‌ای که تو سیستم سوخت رسانی ، میل لنگ‌ها ، سرسیلندرها و… بوجود اومده به قدرت ۱۰۰۰ اسب رسیده.

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. امیر دهقان

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (743 ديدگاه)

      خیر موتور W16 از ترکیب دو موتور W8 ساخته شد و برای همین طول کمی داره
      موتوری که از اتصال دوتا V8 ساخته بشه خیلی طول زیادی پیدا میکنه و امکان نصب روی سوپرکار موتور وسط رو نداره

      موافقم 16
      مخالفم 1
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    18 سیلندر چه میشد حیف شد

    موافقم 11
    مخالفم 1
  7. Alan.r

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    موتور W18 برای اولین بار توسط مرسدس با اتصال سه موتور I6( با کد M216) و برای W140 ساخته شد هرچند به دلیل هزینه و مصرف سوخت بالا به تولید انبوه نرسید

    موافقم 20
  8. امین

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (464 ديدگاه)

    روحش شاد

  9. Royal Driver

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    فولکس واگن یک زمان چه کارهایی که نمیکرد. همیشه وقتی دیوانه میشد و به سرش میزد، موتورها، و کانسپت هایی رو طراحی و خلق میکرد که دهن کل صنعت اتومبیل رو باز میذاشت دقیقا مثل پورشه. هنوزم که هنوزه این شاهکارها بحث های بزرگی رو باز کردن. واقعا ایول.

    موافقم 14
  10. 18:45

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    مطلب خارق العاده بود خیلی حال کردم 👍😎😎
    ولی بچه ها چطور شماها نمیدونین که پیشنهاد خرید کمپانی بوگاتی ……!!
    ایده من ………… واقعا!
    چون من ……………
    …………. 😎👑👑

  11. 18:45

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    ای داد چیز طنز هم چرا دیگه نمیشه نوشت؟!!!
    چرا چند سطر رو حذف میکنه و مطلب رو ناقص مینویسه؟!!
    مدیران سایت انجام میدن یا بصورت خودکار خود سایت انجام میده؟؟
    والله خیلی جالبه برام چون از یطرف کلی بچه ها همدیگه رو توهین میکنن و کسی نیست یبار تذکر بده!
    از یطرف دیگه من فقط جهت اینکه حال و هوای کانال عوض بشه و یکم بخندیم طنز نویسی میکنم و قصد توهین که ندارم!!😑😑😑
    یاد دورانی بخیر اوج قله بودم و خودرو نویس واقعی بودم و بچه های کانال پدال چقدر ازم تعریف میکردن…
    الان از چی به چی رسیدم…
    حالم خیلی بده، خییییلی…

  12. rezam5

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    دوستان من یک جا کامنت میزارم پاسخ های کامنتمو باید از کجا ببینم؟

  13. مهدی

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    برخلاف خیلی ها من از همون اول از موتور بوگاتی خوشم‌ نمیومد. برای رسیدن به عدد ۱۰۰۰ اسب توی اون سال نیازی نبود اینهمه هزینه و پیچیدگی و متعاقبش خرابی و استهلاک رو به جون خرید و از ۱۶ سیلندر و ۸ لیتر حجم و ۴ تا توربو و حتما تعداد زیادی رادیاتور چه‌ واسه توربوها چه آب خودرو استفاده کرد . همه اینها جدا از اینکه هزینه و استهلاک دارن به شدت به وزن خودرو هم اضافه میکردن که نتیجش شد یه خرس تنبل توی پیست. من فکر میکنم اگر از یه انجین ۱۲ سیلندر با راندمان بالا استفاده میکردن نتیجه کار جذابتر میشد

    موافقم 3
    مخالفم 4
    1. عارف رضاییان

      ۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (159 ديدگاه)

      دقیقا آقا مهدی بوگاتی ویرون ماشین رکورد شتاب و سرعته و خیلیا اونو خیلی خفن میدونن در حالی که از هزینه و استهلاک بالایش حرفی نمی‌زنن به نظرم آلمانی‌ها استاد ساختن ماشینهای پیچیده با هزینه و استهلاک بالا هستن این قضیه در مورد بی آم و و بنز هم صادقه به همین خاطر بنز و بی آمو معمولا در مدلهای دست دوم افت قیمت بیشتری دارن

      موافقم 5
      مخالفم 3
    2. R

      ۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1171 ديدگاه)

      هدف رکورد سرعته تو چی میگی؟ چه ربطی به پیست داره؟ نگران هزینه و استهلاکشی؟

      1. مهدی

        ۹ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1738 ديدگاه)

        ما که نگران نیستیم ولی وقتی حرف از شاهکار میشه تو ذهن آدم ناخداگاه راندمان و قابلیت اطمینان تداعی میشه وگرنه هدف صرفا خروجی باشه که موتورهای با خروجی بیشتر هم هست

        موافقم 3
        مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا