فولکس واگن

مقایسه همه شاسی‌بلندهای پرچم‌دار گروه فولکس‌واگن، از توآرگ تا کاین و اوروس

در این مطلب خواهیم فهمید شاسی‌بلندهای پرچم‌دار گروه فولکس‌واگن با اینکه همگی روی پلت‌فرم یکسانی ساخته شده‌اند، چگونه هرکدام شخصیت منحصربه‌فردی دارند.

طی دههٔ گذشته، در بازار خودرو شاسی‌بلندها سریع‌ترین رشد را داشته‌اند و امروز از کراس‌اوورهای شهری گرفته تا هیولاهای آفرود، برای هر خریداری یک شاسی‌بلند پیدا می‌شود. گروه فولکس‌واگن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی جهان خودرو که در طول تاریخ خود برندهای زیادی مثل آئودی، بنتلی، پورشه و لامبورگینی را به دست آورده است نیز شاسی‌بلندهای زیادی در سبد محصولات خود دارد. به‌عنوان یکی از مزیت‌های حضور در یک مجموعهٔ مشترک، این برندها می‌توانند از پلت‌فرم‌های مشترک استفاده کنند اما درعین‌حال هرکدام شاسی‌بلندهای منحصربه‌فردی بسازند. تمام شاسی‌بلندهای پرچم‌دار کنونی این گروه روی پلت‌فرم MLB ساخته شده‌اند و هرچند شباهت‌های زیادی باهم دارند اما از بسیاری جهات از یکدیگر متمایز می‌شوند؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم تمام شاسی‌بلندهای پرچم‌دار زیر چتر گروه فولکس‌واگن را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم چه چیزی هرکدام از این خودروها را منحصربه‌فرد می‌کند.

فولکس‌واگن توآرگ R

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توربو هیبرید
قدرت ۴۶۲ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۵.۲ ثانیه
قیمت پایه ۱۰۵ هزار دلار

ارزان‌ترین شاسی‌بلندی که روی پلت‌فرم MLB ساخته می‌شود توآرگ است. البته این خودرو در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود اما در بازار اروپا عنوان پرچم‌دار شاسی‌بلندهای برند فولکس‌واگن را یدک می‌کشد. قیمت پایهٔ توآرگ در آلمان از ۷۱ هزار یورو آغاز می‌شود ولی این رقم در قوی‌ترین نسخه یعنی توآرگ R به نزدیک ۹۷ هزار یورو معادل ۱۰۵ هزار دلار می‌رسد. این نسخه به یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو مجهز است که تنها ۴۶۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این رقم هرچند در قیاس با دیگر خودروهای این لیست اندک به نظر می‌رسد اما هنوز هم برای اینکه توآرگ را ظرف حدود ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند کافی خواهد بود. هرچند توآرگ R به سریعی دیگر شاسی‌بلندهای پلت‌فرم MLB نیست ولی یک شاسی‌بلند خانوادگی راحت با قدرت مناسب محسوب می‌شود که رانندگی لذت‌بخشی دارد و خصوصاً در نسخهٔ R می‌تواند جایگزین ارزان‌تری برای کاین باشد.

آئودی RS Q8 پرفورمنس

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۴۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه
قیمت پایه ۱۵۵ هزار دلار

آئودی Q8 علاوه بر نسخهٔ معمولی، در دو نسخهٔ پرفورمنس SQ8 و RS Q8 هم عرضه می‌شود که هردو از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کنند اما کسانی که خواهان نهایت شتاب و سرعت در یک آئودی شاسی‌بلند هستند باید سراغ RS Q8 بروند. این نسخه با ۶۰۰ اسب بخار قدرت، شاسی‌بلند قدرتمند و سریعی بود اما آئودی برای مدل ۲۰۲۵ پا را از این هم فراتر گذاشته است. این خودرو علاوه بر تجربهٔ به‌روزرسانی‌های ظاهری برای مدل ۲۰۲۵، از نسخهٔ جدید پرفورمنس هم بهره‌مند شده است که ارتقاء قابل‌توجهی را در قدرت به همراه دارد. در RS Q8 پرفورمنس، قدرت به ۶۴۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است و بنابراین، تعجبی ندارد که این نسخهٔ جدید تنها چند هفته پس از معرفی، توانست رکود سریع‌ترین شاسی‌بلند تولیدی پیست نوربرگ‌رینگ را بشکند. RS Q8 در داخل با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۱ اینچی و یک صفحه‌نمایش ۸.۶ اینچی برای کنترل سیستم تهویه، فضای مدرن و پیشرفته‌ای دارد. این خودرو با شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه، اساساً همتای ارزان‌تر لامبورگینی اوروس محسوب می‌شود.

پورشه کاین توربو E-Hybrid

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توربو هیبرید
قدرت ۷۴۰ اسب بخار
گشتاور ۹۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه
قیمت پایه ۱۵۹ هزار دلار

کاین سال‌ها یکی از جذاب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار بوده است. نسخهٔ پایهٔ این خودرو از پیشرانهٔ V6 استفاده می‌کند اما در نسخه‌های بالاتر شاهد موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو هستیم. هرچند نسخهٔ توربو GT با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و نزدیک ۲۰۰ هزار دلار قیمت، سریع‌ترین و گران‌ترین عضو خانوادهٔ کاین محسوب می‌شود اما عنوان قوی‌ترین عضو این خانواده در اختیار نسخهٔ توربو E-Hybrid با قوای محرکهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی پلاگین‌هیبریدی با ۷۴۰ اسب بخار قدرت است. هرچند خروجی این قوای محرکه بسیار به لامبورگینی اوروس SE نزدیک است اما کاین توربو E-Hybrid به‌گونه‌ای طراحی شده است که وارد قلمروی لامبورگینی نشود. به همین دلیل، هرچند این خودرو شتاب بی‌رحمانه‌ای ندارد اما در عوض مثل یک چاقوی جراحی، ابزار رانندگی دقیقی است که تعامل با راننده را در اولویت دارد. این کاین مناسب کسانی است که از رانندگی در جاده‌های پیچ‌درپیچ لذت می‌برند و برای کسانی که خواهان ظاهر اسپرت‌تری هستند، حتی به شکل کوپه هم ارائه می‌شود.

بنتلی بنتایگا

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۷۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه
قیمت پایه ۲۰۶ هزار دلار

بنتایگا لوکس‌ترین شاسی‌بلند پلت‌فرم MLB محسوب می‌شود. این خودرو قبلاً با پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 عرضه می‌شد تا تنها شاسی‌بلند دوازده سیلندر گروه فولکس‌واگن لقب گیرد اما با خاتمهٔ تولید این موتور، بنتایگا هم‌اکنون با همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربویی قابل خریداری است که در دیگر شاسی‌بلندهای پرچم‌دار این گروه می‌بینیم. البته برای شاسی‌بلند بنتلی یک قوای محرکهٔ V6 پلاگین‌هیبریدی مشابه توآرگ R با ۴۵۰ اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شود. هرچند قیمت پایهٔ بنتایگا از ۲۰۶ هزار دلار آغاز می‌شود اما این رقم در نسخه‌های بالاتر به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند و در نسخهٔ کشیدهٔ مولینر به نزدیک ۳۴۰ هزار دلار می‌رسد. بااین‌حال، در داخل این شاسی‌بلند بریتانیایی نهات تجمل و راحتی ارائه می‌شود. همچنین بنتایگا از امکان شخصی‌سازی بسیار بالایی هم برخوردار است و همهٔ قسمت‌های آن از تریم‌های رنگی داخلی گرفته تا روکش فرمان به‌طور مجزا قابل سفارشی‌سازی است. طراحی داخلی این ماشین هم ترکیبی از سبک کلاسیک با تکنولوژی‌های مدرن و استفادهٔ سخاوتمندانه از متریال باکیفیت مثل چرم و فلز است.

لامبورگینی اوروس SE

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توربو هیبرید
قدرت ۸۰۰ اسب بخار
گشتاور ۹۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه
قیمت پایه ۲۵۸ هزار دلار

دقیقاً دو سال پیش، لامبورگینی نسخهٔ جدید پرفورمانته و چند ماه بعد اوروس S را معرفی کرد که جایگزین نسخهٔ پایه شد اما برای مدل ۲۰۲۵، قرار است نسخهٔ جدید اوروس SE جایگزینی هردوی آن‌ها شود. در این نسخه هرچند زیر کاپوت همچنان همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار دارد اما به لطف سیستم پلاگین‌هیبریدی، قدرت از ۶۶۶ اسب بخار به ۸۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. به لطف این نیرو، اوروس SE ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۰.۱ ثانیه از پرفورمانته کندتر از اما ۰.۱ ثانیه از اوروس S سریع‌تر است. این نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی علاوه بر قدرت بیشتر، در ظاهر نیز تغییراتی را تجربه کرده و حالا از کاپوت جدید و جلوپنجرهٔ بزرگ‌تری بهره می‌برد. چراغ‌های جلو هم بازطراحی شده و بجای دی‌لایت‌های آشنای Y شکل، به گرافیک C شکل مجهز شده‌اند. اوروس SE در حال حاضر گران‌ترین و قوی‌ترین شاسی‌بلند پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن محسوب می‌شود و نشان می‌دهد یک پلت‌فرم انعطاف‌پذیر چطور می‌تواند امکان ساخت شاسی‌بلندهایی با شخیصت کاملاً متفاوت از بسیار لوکس و راحت گرفته تا بسیار اسپرت و وحشی را فراهم کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۸ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    همشون عالی هستن ……. ولی طراحی زیبای پورشه کاین توربو E-Hybrid و آئودی RS Q8 پرفورمنس ، چشمم رو گرفت

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      این نشون میده فولکس چه ثروتی کسب میکنه از پلتفرهایی مشترک با برندهای متفاوت برای کسانی که متعصب برند هستند تا بیشتر جیبشون خالی بشه!!!

      منظور این مقاله اینه که به جای یه بنتلی یا اوروس ۲۶۰هزاری برو یه فولکس توآرگR بخر ۱۰۰هزاری ، بقیه پولشم بده به فُقَرا جهت ثُوابش تا هم این دنیاتو بخری هم اون دنیا هم دوزخو برزخو اول آخرتِتو…!!!

      موافقم 8
      مخالفم 11
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (10385 ديدگاه)

        البته اینم بگم به نظر من در بین تمام این خودروها که پلتفرم یکسانی دارند با قیمت‌های مختلف ، آئودی RS Q8 از همه جذاب‌تر‌تر‌تر ترِ(شیک جذاب لوکس اسپرت لاکچری) یه پکیج کامل!!!!!

        موافقم 11
        مخالفم 3
        1. Cert

          ۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          پورشه کاین خوب است

          موافقم 2
          مخالفم 2
        2. SMS

          ۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (639 ديدگاه)

          فقط اوروس

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. زیزیگولو

        ۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (6010 ديدگاه)

        فولکس واگن تو سال ۲۰۲۴ کاهش سودآوری داشته ………. به گفته این کمپانی سود عملیاتی تو سه ماه اول سال 2024 به 4.6 میلیارد یورو (4.9 میلیارد دلار) رسیده در صورتی که این رقم تو همین دوره زمانی در سال 2023 5.7 میلیارد یورو بوده

        موافقم 4
        مخالفم 2
    2. NAVID@@98

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (868 ديدگاه)

      همشون جذاب و بهترین ها هستن
      چون با پلتفرم یکسان کاملا تجربه عملکرد ها و تکنولوژی های متفاوتی رو میشه درشون تجربه کرد مگر اینکه کسی بیسواد باشه و ندونه و حرف پامنقلی دریوری تصور اشتباه کنند که اینها یکی هستند درصورتی که
      کاملا متفاوت اند و بازه وسیع قیمتی رو با تجربه های وسیعی از انواع عمکرد ها و تکنلوژی ها و احساس ها به منصه ظهور میرسونن بطوری که بین هر کدام از این برند ها اگه کسی بگه فقط یکی از اینها از اون یکی جذاب تره باید به عقلش شک کرد بیشک جاش در دوزخِ !!!!!!
      چون اینها مثل خودروهای اقتصادی درپیت نیستن که با یه پلتفرم مثل توله سگ ده تا ده تا مدل بزنن بهیچ سروتهشون کنی همش همونه برای همین به سَبَبِ اینکه این خودروها از خودروسازان سطح بالا چیزی متفاوت دارند که تصورش را نمیکنید
      و از زمین تا آسمان فرقشه!!!!!!

      موافقم 7
      مخالفم 3
  2. دیجی

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (419 ديدگاه)

    سلطان اوروس هم قیمته بی ام و سری 2017که60هزارتا راه رفته با چند لکه رنگ بخندیم یا گریه کنیم

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. Yazdan

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    واقعا همشون از همه نظر فوق العادن

    موافقم 5
    مخالفم 4
  4. هراکلیوس

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    تمام اینا با نصف قیمت البته کارکردش دو ماه دیگه تو ایران پر میشه (باشه خخ)

    موافقم 6
    مخالفم 7
  5. امین

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (86 ديدگاه)

    ریرای خودمون را به همشون ترجیح میدم

    موافقم 2
    مخالفم 18
  6. Taha Ayoobi

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4695 ديدگاه)

    Q8 و کاین و اوروس و خیلی دوست دارم.

    موافقم 11
  7. car lover

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1565 ديدگاه)

    اینکه همشون از یه پلتفرم استفاده میکنن زیاد جالب نیست

    موافقم 3
    مخالفم 10
  8. محسن

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (177 ديدگاه)

    جسارتا قیمت پایه فولکس واگن اشتباه درج شده

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. امیر دهقان

      ۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (751 ديدگاه)

      قیمت توآرگ R در آلمان از 97 هزار یورو معادل 105 هزار دلار شروع میشه و چیزی که در جدول نوشته شده صحیح هست

      1. محسن

        ۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (177 ديدگاه)

        بله حق با شماست من اشتباه کردم یورو رو با دلار جابجا خوندم

        موافقم 2
        مخالفم 3
    2. ایوب

      ۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      از نظر کیفیت ومتریال بنتالیگا،طراحی داخلی اوروس،مهندسی پورش اگه هم همشو باهم می خوایی الهه زیبایی ارباب حلقه ها RSQ8❤😍👌💫💯💥

      موافقم 9
      مخالفم 5
  9. علیزاده

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    من بنتلی رو انتحاب میکنم

    موافقم 4
    مخالفم 3
  10. MOHAMMAD 88

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یوروس در صدر هست ولی Q8 هم فوق‌العاده خوش قیافه و هیجان انگیزه و تو اشراف گرایی هم کسی به بنتایگا نمیرسه
    این سه انتخاب من هستند

    موافقم 10
    مخالفم 2
  11. رامتین

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    طراحی Q8 واقعا عالیه.

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. علی

      ۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (818 ديدگاه)

      الهه زیبایی ها آئودی q7 انگار از آسمان ها اومده
      اما لامبورگینی با اون رخ خداگونه و عملکردی همچون خدایان نبض ادمو میگیره و عقل و قلب و روح ادموتسخیر می‌کنه

  12. فیات مولتیپلا

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    مقایسه؟ فقط قیمت و مشخصات هرکدوم رو گذاشتید
    مجله آمریکایی میزنه مقایسه واقعا هرکدوم رو تست میکنه لاقل میزدید برترین شاسی بلند های گروه فولکسواگن

  13. صادق

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    یدونه پورشه کاین توربو بخری باهاش بری سر کار و بیای واقعا ۷۰۰ اسبش برام اضافه من با همون ۴۰ تای باقیمونده کارم حل میشه🥲

    موافقم 1
    مخالفم 2
  14. Samurai

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی باید کم عقل باشم جز لامبورگینی اوروس سراغ چیز دیگه ای برم.
    هیچ کدوم از نظر طراحی و متریال ، چه داخل کابین چه طراحی بیرونی به گرد پای لامبورگینی هم نمی‌رسند

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. علی

      ۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (818 ديدگاه)

      درسته میفرمایید اگه کسی لامبو رو انتخاب نکنه مرتد هست توهین به مقدسات کرده

  15. AMIR GERMAN

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    Q8RS PERFORMANCE 🔥🔥

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. مرتضی

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حالا شما ری را رو بزار کنار اینها حقوق مصرف کننده مشخص میشه

  17. علی

    ۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (818 ديدگاه)

    درود بر خدای خدایان اروس اگه این ماشین رو از نزدیک ببینید دیگه نمی تونید چشم ازش بردارید و چیز دیگری ببینید جوری ادمو میخکوب می‌کنه مگه مثل این کسی دیده مگه میشه دید که انگار جادو شدی قلبتو عقلتو احساس تو میگیره و عاشقانه پرستش میکنی
    دوم آئودی که زیبایی فرشته وار و خیال انگیز که انگار الهه ای از آسمان نازل شده بقدری ناز هست که هیچ ایرادی ازش هیچ کس نمیتونه بگیره از ارباب حلقه ها چهره نفس گیر کیفیت ساخت بسیار بالا عملکردی شگفت انگیز

  18. Saji

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    جالبه یکی از بلاگرای خودرویی ک رفته اونور و زده تو کار واردات گذر موقت مدل ۲۰۲۰ الهه‌ی زیبایی (اوروس) به صورت گذر قیمت زده ۱۷.۵ میلیازد ینی تقریبا ۳۰۰هزاردلار
    جزو محدود ماشیناییع ک بعد استفاده و چندسال گذشتن از عمرش بازم قیمتش بیشتر از کارخونشه و یه ایولا بگم به کارخونه اعظم لامبورگینی ک همچین اعجوبه‌ای را تولید کرد واقعا از همه نظر عالیه….

  19. Ali

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    میدونستم پلتفرم مادره اوروس اس کیو۸ به حساب میاد ولی فک میکردم بنتلی و پورشه پلتفرمشون ماله خودشونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا