فولکس واگن

معرفی خوش فروش ترین خودروی تاریخ صنعت خودروسازی

آیا خوش فروش ترین خودروی تاریخ را که سریع‌تر از هر خودروی دیگری نمایندگی‌های فروش را ترک کرده، می‌شناسید؟


برخی خودروها به حدی منحصربه‌فرد هستند که دنیای خودرو را تغییر می‌دهند و به نمادی جهانی تبدیل می‌شوند. برای مثال مینی کلاسیک توانست در دهه ۶۰ میلادی تحولات زیادی در فرهنگ بریتانیایی‌ها ایجاد کند. میکروباس فولکس‌واگن که هم‌اکنون به‌صورت برقی احیا شده در دوران خود نماد فرهنگی برجسته‌ای بوده است؛ اما یکی از خودروهایی که به مدت چندین دهه در بسیاری از کشورها نمادی مهم بوده و افراد زیادی آن را می‌شناسند فولکس‌واگن بیتل است. بیتل با نام‌های مستعار زیادی در کشورهای مختلف شناخته می‌شود جزو محبوب‌ترین خودروهای قرن بیستم بوده و به اولین محصولی تبدیل شده که رکورد فروش ۲۰ میلیون دستگاه را ثبت کرده است. بیتل کلاسیک همچنین پایه‌گذار تولید نسل جدید این خودرو شد، محصولی که در بخش طراحی کاملاً به نسخه اولیه وفادار بود. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر از بیتل بگوییم و بدانیم که این خودرو چگونه توانست عنوان خوش فروش ترین خودروی تاریخ را به دست آورد.

کانسپت اولیه چیزی که نهایتاً به بیتل تبدیل شد ایده آدولف هیتلر بود. او طی جلسه‌ای که سال ۱۹۳۴ در برلین برگزار شد اصول مهم خودروی مدنظر خود را تشریح کرد. هدف هیتلر تولید خودرویی بود که بتواند دو فرد بزرگ‌سال و سه کودک را حمل کرده و درعین‌حال هزینه‌های سوخت و تعمیر و نگهداری بسیار پایینی داشته باشد. هیتلر همچنین تأکید داشت در این خودرو از پیشرانه هوا خنک استفاده شود چراکه رانندگان روستایی شاید در دستیابی به مایع خنک کننده با مشکلاتی مواجه شوند. این پروژه نام “خودروی مردمی” یا “فولکس‌واگن”را به خود گرفت. شما عزیزان با باقی داستان مربوط به بیتل و تولید آن حتماً آشنا هستید.

قرارداد تولید این خودروی جدید به فردیناند پورشه رسید و او با برخی طراحان و مهندسان خودروی رده‌بالا در آن دوران کار کرد. پروژه موردبحث تحت نظارت KdF به عنوان شاخه‌ای از حزب نازی بود که رویدادهای برجسته این کشور را به عنوان بخشی از پروپاگاندای هیتلر معرفی و سازمان‌دهی می‌کرد. همین امر باعث شده بود نام دیگری برای خودروی موردبحث انتخاب شود: KdF واگن! هدف KdF این بود که از فولکس‌واگن برای افزایش مالکیت خودروی شخصی در آلمان استفاده کند. باید دانست هزینه بالای سوخت و مالیات در آن زمان باعث شده بود افراد زیادی بدون خودرو باقی بمانند.

اولین پروتوتایپ های بیتل در اواسط دهه ۳۰ میلادی و با پیشرانه هوا خنک و طراحی گرد تولید شدند. این فرایند طراحی با شروع جنگ نیز ادامه یافت و تست‌های بیشتر باعث استفاده از عناصری همچون شیشه‌های عقب جداگانه شدند. زمانی که فاز توسعه بیتل تکمیل شد، دشواری‌هایی در شروع تولید انبوه به وجود آمد. کارخانه فولکس‌واگن در ولفسبورگ قرار داشت و فاصله آن از برلین به حدود ۲۴۰ کیلومتر می‌رسید. همچنین این کارخانه تکمیل نشده بود و زمانی هم که کامل شد برای تولید جنگ‌افزارهای نظامی به کار گرفته شد. با این وجود و تا زمان پایان جنگ حدود ۲ هزار دستگاه از فولکس‌واگن تایپ ۱ (نام رسمی بیتل های اولیه) تولید گردید.

یکی از دلایل محبوبیت بسیار بالای بیتل ظاهر قابل‌شناسایی و معروفش بوده است. عناصر طراحی گرد از جمله چراغ‌ها و ظاهر حشره مانند باعث شدند بیتل به یک نماد در چندین دهه تبدیل شود. مطالعات گوناگون نشان داده‌اند انسان‌ها علاقه دارند بین چندین عنصر طراحی خودروها همچون چراغ‌ها و جلوپنجره و چهره انسان ارتباط برقرار کنند. در سال ۲۰۱۰ و در هفتمین کنفرانس بین‌المللی طراحی و احساس در شیکاگو، لیندا میزلر و هلموت لیدر مقاله‌ای تحت عنوان “ظاهر بامزه: تأثیرات چهره کودک در طراحی تولید” را ارائه نمودند که نتیجه می‌گرفت خودروهایی با چهره کودک مانند بامزه‌تر به نظر می‌رسند و درک مثبتی دارند زیرا انسان‌ها در مواجهه با کودکان احساسات بیشتری بروز می‌دهند. بی‌شک بیتل نیز جزو همین خودروها بوده و از چشمان بزرگ و نرم و خطوط گرد استفاده کرده است. دیگر دلیل خوش فروش بودن بیتل به حضور پررنگ در تبلیغات و همچنین فیلم‌ها و سریال‌ها مربوط می‌شود.

زمانی که تولید فولکس‌واگن بیتل پس از جنگ آغاز شد سریعاً به موفقیت دست یافت و فروش آن به‌صورت تصاعدی بالا رفت. ولفسبورگ خانه فولکس‌واگن بسیار رشد کرد و به یک شهر بزرگ بدل گردید. دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی را می‌توان موفق‌ترین دوران بیتل دانست به گونه‌ای که تا پایان سال ۱۹۶۰ روزانه حدود ۴ هزار دستگاه تایپ ۱ تولید می‌شد و تا سال ۱۹۶۵ این رقم به ۶۸۰۰ دستگاه در روز افزایش یافت؛ اما نام بیتل به‌صورت رسمی در سال ۱۹۶۸ انتخاب شد و از آنجایی که این خودرو به‌صورت جهانی تولید و عرضه می‌شد بنابراین هر کشور نام مناسب زبان خود را برای آن انتخاب کرد.

پس از موفقیت فوق‌العاده خوش فروش ترین خودروی تاریخ در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، سرنوشت بیتل در سال‌های پیش رو تغییر یافت. در دهه ۷۰ میلادی خودروهای کوچک و کاربردی بیشتری راهی بازار شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به فولکس‌واگن گلف اشاره کرد که تولیدش از سال ۱۹۷۴ کلید خورد. بیتل که زمانی تنها خودروی جمع‌وجور، جادار و ارزان‌قیمت بازار بود با رقبایی از هر طرف مواجه شده بود؛ اما با وجود افت فروش بیتل، این خودرو در سال ۱۹۸۱ به دستاوردی تاریخی رسید و اولین خودرویی لقب گرفت که توانسته مرز فروش ۲۰ میلیون دستگاه را رد کند. ۲۰ میلیونمین بیتل دنیا در مکزیک تولید شد. البته این خودرو قبلاً رکوردهای تولید دیگری را نیز شکسته بود که از جمله آن‌ها می‌توان به عبور از مرز تولید ۱۵ میلیون دستگاه در سال ۱۹۷۲ و شکستن رکورد فورد مدل T اشاره کرد.

با نزدیک شدن به پایان زندگی بیتل اصلی در دهه ۹۰ میلادی فولکس‌واگن کار روی جانشین این خودرو را شروع کرد. کانسپتی به نام کانسپت وان معرفی شد تا پایه و اساس بیتل جدید باشد. این خودرو سال ۱۹۹۴ در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد و نسخه نهایی تولیدی نیز سال ۱۹۹۸ یعنی ۵ سال پس از توقف تولید بیتل اصلی از راه رسید. در سال ۲۰۰۱ نسخه کانورتیبل بیتل توسعه یافت و ۴ سال بعد نیز فیس لیفتی روی آن اعمال شد تا از خطوط تیزتر، رینگ‌ها و چراغ‌های جدید، سپرهای جلو و عقب متفاوت و کابین به‌روزتر استفاده شود. این مدل ارتقا یافته به عنوان مدل ۲۰۰۶ در بازار آمریکا عرضه شد و سال ۲۰۱۱ نیز نسل جدید بیتل رونمایی شد. این خودرو به همان طراحی اصلی بیتل وفادار بود و میراث این خودرو را تا سال ۲۰۱۹ به همراه داشت.

تقریباً همان زمان بود که آخرین نسخه بیتل معرفی شد و کانسپتی منحصربه‌فرد هم تولید شد تا تصوری دوباره از بیتل در قالب محصولات پرفورمنس سری R باشد. بیتل R از ظاهری خشن‌تر و پیشرانه گلف R بهره می‌برد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۲۷۰ اسب بخار قدرت داشت هرچند متأسفانه بیتل R هرگز راهی خط تولید نشد و در موزه باقی ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. nima.jdm

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (445 ديدگاه)

    یه فکت راجب لوگو فولکس بگم
    اگه با سرعت زیاد بچرخونیش شبیه پرچم نازی ها میشه
    هایل هیتلر ، هایل ژاپن خورشید تابان 🇯🇵🇩🇪🙋‍♂️🙋‍♂️

    موافقم 36
    مخالفم 18
    1. آدولف هیتلر

      ۱۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (22 ديدگاه)

      عزیزمی

      موافقم 9
      مخالفم 1
  2. ALISAN 2008

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    واقعا فولکس قورباغه ای خیلی زیباست و در عین حال خیلی هم کوچک ، یکی از قورباغه ای ها به رنگ زرشکی تو محلمون هست هر وقت دلم میگیره از پنجره نگاهش میکنم و میگم کاش مال من بود
    اما نسل جدیدش خیلی زشت تر هست
    کاش همون قورباغه ای قدیمی رو با ابعاد کمی بزرگ تر و کابین بروز تر و پیشرانه قوی تر تولید کنند و اصلا به طراحیش دست نزنند
    با تشکر از سایت پدال .

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. علی Shelby

      ۱۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (611 ديدگاه)

      اگه خانه کاغذی (سرقت پول) رو دیده باشید اونجاش که پروفسور با یه بیتل قرمز وارد بانک میشه . بیتل اونجا دلبری میکنه

  3. کسرا

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    جالب بود
    جزو میراث هیتلر

    موافقم 18
    مخالفم 3
  4. JDM سابق

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (813 ديدگاه)

    از روند تولید اصن چیزی گفته نشد
    پلتفرم و پتنت این خودرو رو هانس لدوینکا تو کمپانی تاترا پایه ریزی کرد( تاترا مدل V570 و T97)
    بعداز رونمایی از بیتل تاترا از پورشه شکایت میکنه
    هیتلر اون موقع که هنوز حمله رو شروع نکرده بود به پورشه میگه صبر کن بجای اینکه بری غرامت بدی قراره به چکسلواکی( کشور مبدأ کمپانی تاترا) حمله کنیم و اونجا رو تصرف کنیم ( عجب استراتژی ای😁)
    بعد از جنگ هم موضوع پتنت رو بدون دخالت دادگاه بین خودشون حل میکنن
    در واقع هانس لدوینکا که تو تاترا کار میکرد ایده خنک کنندگی موتورهای موتورای هوا خنک رو که از مشکل اورهیت رنج میبردن و به انجام رسوند و پورشه هم این ایده رو سره بیتل پیاده کرد، متأسفانه خیلیای دیگه به جز لدوینکا از جمله گانز و بلا بارنی نابغه تو پایه ریزی این پتنت دست داشتن که به هیچکدوشون اشاره نشده

    موافقم 29
    مخالفم 1
  5. Benz gle

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    آقا آلمان و آمریکا تو هر چیز بهترین هستند نه ژاپن و کره که ادعای ساخت خودروی ارزشمند و ارزان و اقتصادی می‌کنند. بیتل نشان داد که یک خودروی آلمانی هم میتونه یک خودروی اقتصادی و کاربردی بسازه.
    همینطور آمریکا که مدل t فورد رو ساختن.

    موافقم 16
    مخالفم 14
    1. آرین

      ۱۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (410 ديدگاه)

      جالبه بگم توبوتا کرولا رکورد بیتل رو شکوند تو فروش

      موافقم 12
      مخالفم 5
      1. مازیار

        ۱۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1052 ديدگاه)

        کرولا در قالب چندین مدل مختلف که تحت یک نام بودن اونقدر فروخت‌. درسته که بیتل هم تغییراتی داشته اما اشتراکات بسیار بیشتری نسبت به کرولا داشتن طوری که نسبت به کرولا خیلی راحت‌تر میشه همه رو یک مدل بحساب آورد

        ضمنا صدا و حس بسته شدن درهای بیتل یک ویژگی کاملا منحصر بفرد و دوست داشتنی راجع بهش هست

  6. الف.ی

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1799 ديدگاه)

    بیتل نقش مهمی در پر کردن دست اروپایی ها و مردم دیگر جهان از خودرو داشت
    با همین خودرو بود که عموم مردم توانایی خرید «خودرو» پیدا کردن به دلیل قیمت مناسب چهره بامزه و پیشرانه ساده که در متن هم اشاره شد
    جالبه در بازی فورزا هورایزن 5 هم به تولید 20 میلیون امین بیتل در مکزیک اشاره شده
    تو ایران به اسم فولکس قورباغه‌ای میشناسیمش ولی به اعتقاد من طراحیش بیشتر شبیه سوسکه (به قول همین متن حشره مانند) که خصوصا در نسل های بعدیش و پورشه 911 که به نوعی نسخه تکامل یافته طراحی بیتله، بیشتر مشهوده
    نسخه های جدیدتر بیتل طراحی به شدت گیرایی دارن اگر از نزدیک دیده باشید بسیار مدرن، پهن با ارتفاع کم و با فضای کافی برای سرنشینان و چراغ های گرد ساده جذاب

  7. Taha Ayoobi

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4932 ديدگاه)

    بیتل الهام بخش ماشینای دیگه هم بود

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. مازیار

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1052 ديدگاه)

    این و V8 بلوک کوچیک GM جایگاهی مشابه دارن؟

    موافقم 7
    مخالفم 3
  9. حسن

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2160 ديدگاه)

    کلا رکوردهای فروش رابطه ی مستقیم با مدت زمان ارائه به بازار دارن

    تنها مدل تی از این قاعده مستثنی بوده طی 19 سال 16 ملیون و 500 هزار تا فروخت

    موافقم 3
    مخالفم 5
  10. مصطفی

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    میراث هیتلر کبیر❤

    موافقم 6
    مخالفم 3
  11. MrMazda

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مگه تویوتا کرولا رکورد بیتل رو نشکسته بود؟ 🤔🤨

    1. حسن

      ۱۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2160 ديدگاه)

      شکسته همون گلف و پاسات المانی هم رکورش را شکستن فک کنم 5 تا بالا دستش هست ولی به عنوان یکی از خودروهای نوستالژیک و دوست داشتنی تاریخ خودرو بررسی شده

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. MR.KING

      ۱۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز فولکس واگن بیتل به صورت یک دسته عرضه شد اما کرولا داخل سگمنت های مختلفی عرضه اندام کرد مثلا نوع بدنه مانند هاچبک و یا استیشن

      1. Taha Ayoobi

        ۱۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (4932 ديدگاه)

        کرولا چند وقته اینجوری شده، همیشه ی مدل بود

  12. .

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    نسخه اولیش رو میگن خیلی مشکل دار بوده.
    ولی از حق نگذریم اگر هیتلر دنیای الانه رو مخصوصا آلمان الان رو توی اون دنیا ببینه فکر کنم غرور برش داره حالا اون دنیا و فتح نکنه صلوات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا