فولکس واگن

تاریخچه تولید اولین فولکس‌واگن گلف تاریخ در 50 سال پیش

اولین نسل فولکس‌واگن گلف 50 سال قبل تولید شد تا بنیان‌گذار مکتبی جدید در کلاس هاچبک ها باشد.

این روزها تولید یکی از خودروهای افسانه‌ای تاریخ است! پرفروش‌ترین خودروی تاریخ فولکس‌واگن و محبوب‌ترین خودروی قاره اروپا دیروز ۵۰ ساله شد. در ۲۹ مارس ۱۹۷۴ بود که تولید انبوه فولکس‌واگن گلف نسل اول در کارخانه ولفسبورگ آلمان کلید خورد. از آن زمان تاکنون بیش از ۳۷ میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رسیده است. با انجام یک محاسبه ریاضی می‌توان فهمید در طول نیم قرن گذشته، بیش از ۲ هزار نفر در روز گلف را خریداری کرده‌اند.

جانشین بیتل اولین بار در اواخر دهه ۶۰ میلادی و زمان توسعه پروتوتایپ پورشه EA 266 پدیدار شد. بیش از ۵۰ دستگاه از این خودرو تولید شده بود اما در نهایت پروژه پورشه در اکتبر ۱۹۷۱ لغو گردید. این خودروها به پیشرانه خطی آب‌خنک نصب شده زیر صندلی عقب مجهز بودند و در واقع خودروهایی پیشرانه وسط به شمار می‌رفتند. البته نصب پیشرانه در این بخش خودرو باعث شده بود مشکلاتی از نظر تعمیر و نگهداری آن به وجود آید.

EA 266 می‌توانست به حداکثر سرعت ۱۸۷ کیلومتر در ساعت دست یابد که برای آن دوران اصلاً بد نبود. اگرچه تولید یک هاچبک پیشرانه وسط کاری بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید اما در واقعیت تفاوت‌های بسیار زیادی وجود داشت. شایعاتی مبنی بر اینکه پیشرانه این خودرو داغ شده و بخارهایی وارد کابین می‌شد به گوش رسیده بود. همچنین EA 266 سر و صدای زیادی ایجاد می‌کرد و در جاده‌های خیس پایداری چندانی نداشت.

پروتوتایپ EA 276

همچنین احتمال داشت هزینه‌های تولید EA 266 خیلی بالا باشد و به همین خاطر راهی موزه شد. پروتوتایپ موردبحث ظاهر عجیبی هم داشت و با توجه به محل نصب پیشرانه، کار تعمیر آن یک کابوس به حساب می‌آمد. فولکس‌واگن می‌گوید از بین بیش از ۵۰ دستگاه پروتوتایپ تولید پورشه در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی تنها چند دستگاه باقی مانده‌اند. در همان زمان بود که خودروی EA 276 در ولفسبورگ و با طراحی پیشرانه و دیفرانسیل جلو تولید شد. تنها یک دستگاه از این خودرو تکمیل گشت اما حتی این پروتوتایپ هم کاملاً عملکردی نبود.

EA 276 به پیشرانه هوا خنک بوکسوری بیتل مجهز بود و باک سوخت آن نیز زیر صندلی‌های عقب جاسازی شد. این هاچبک کوچک که ظاهر بهتری داشت از اکسل عقب پیچشی و فضای بار جاداری بهره می‌برد هرچند این پروژه هم به در بسته خورد زیرا تکنولوژی پیشرانه آن برای محصولی جهانی قدیمی بود. البته همین پروتوتایپ تک ساخت روی نسل اول فولکس‌واگن گل عرضه شده در برزیل تأثیر گذاشت چراکه پیشرانه ۱.۳ لیتری هوا خنک بیتل در آن استفاده شده بود.

اما پروتوتایپ واقعی معرفی شده قبل از اولین فولکس‌واگن گلف تاریخ با کد EA 337 شناخته می‌شود که توسط جیورجتو جیوجیارو طراحی شد. مدل تولیدی بجای چراغ‌های مربعی از نمونه‌های گرد استفاده می‌کرد و چراغ‌های راهنما نیز از روی گلگیرها به روی سپرها نقل‌مکان کرده بودند. همچنین دستگیره‌های در گلف نسل اول از بدنه بیرون زده بودند درحالی‌که EA 337 از طراحی متفاوتی استفاده می‌کرد. شیشه جلوی گلف نیز به اندازه مدل پروتوتایپ تخت نبود. جیوجیارو می‌خواست چراغ‌های مربعی در نسخه تولیدی وجود داشته و با ابعاد و طراحی چراغ‌های عقب هماهنگ باشند اما فولکس‌واگن تصمیم گرفت از چراغ‌های گرد استفاده نماید چراکه هزینه تولید کمتری داشتند.

این طراح خبره می‌گوید مدیران فولکس‌واگن درخواست کرده بودند یک خودروی تولید انبوه با ابعاد جمع‌وجور و صندوق‌عقب را طراحی کند. جیوجیارو به خاطر می‌آورد ژرمن‌ها خواهان طراحی جایگزین بیتل بودند و اگر فضای کابین آن به اندازه بیتل بود کاملاً راضی می‌شدند. اگرچه او خودروهای زیادی از بی ام و M1 گرفته تا لوتوس اسپریت را طراحی کرده اما با افتخار می‌گوید گلف مهم‌ترین خودروی دوران کاری‌اش است. جیوجیارو در سال ۲۰۰۸ و در مراسم تولد هفتاد سالگی خود اظهار داشت موفقیت نسل اول گلف درهای زیادی را روی او گشود.

اما از نظر نام‌گذاری باید گفت گلف واژه آلمانی معادل جریان گلف استریم گرفته شده است. با گذشت نیم قرن از تولید اولین اولین فولکس‌واگن گلف تاریخ، این خودرو همچنان در خط تولید حضور دارد و به هشتمین نسل خود رسیده است. هاچبک/استیشن مشهور ژرمن‌ها اخیراً فیس لیفت شده و تا چند سال دیگر هم روی خط تولید خواهد ماند تا در نهایت جای خود را به نسل نهم با قوای محرکه برقی بدهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (178 ديدگاه)

    پدر من یدونه نسل 2 مدل 1992 با رنگ قرمز آلبالویی صفرشو خرید موتور 1.8 فابریک با 80 هزار کارکرد هنوزم که هنوزه زیر چادر پارکینگ خونه دلبری میکنه ، پدرم از جونش بیشتر دوسش داره کلا 2 بار بیشتر نزاشته پشت فرمونش بشینم 😁

    موافقم 18
    1. سالار فصل

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (375 ديدگاه)

      آقای اشتری یه بررسی باید برن رو ماشین شما ما هم لذت ببریم

      1. ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4942 ديدگاه)

        نه اون آقای اشتری نبود ماشینای کلاسیک بررسی میکرد یه نویسنده دیگه بود اسمش یادم نیست 😐🤦🏻

    2. parhamiof

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (753 ديدگاه)

      من پشت فرمون یکیش نشستم،واقعا حس ناب رانندگی در عین سادگی و بی ریا بودن رو میده به آدم.
      خوش به حال پدر شما که همچین جیگری رو هنوز نگه داشته.😃

    3. اسد

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (839 ديدگاه)

      باز یه طراحی برجسته ایتالیایی بنام جیوجیارو !!! یکی از دلایل اصلی ماندگاری گلف تا به امروز ، طراحی استثنایی اش هست

  2. ( سلام داداش چطوری سابق )

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (96 ديدگاه)

    عادلانه اش این بود که جوون های کشور مون الان باید با نسل جدید این ماشین لذت میبردن نه که آرزو شون گرفتن وام برای خرید کیوک و … باشه

    موافقم 16
    مخالفم 1
  3. Hamed

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    واقعا ماشینای خوبین چهار نسل از اینا وارد ایران شد. نسل 1 ، نسل 2 ، نسل 3 ( خیلی کمیابه ) و نسل 7 جی تی آی.
    هنوزم بنظرم ارزش خرید داره تو دیوار با قیمت های 300 به بالا خرید و فروش میشه

  4. زیزیگولو

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    یادمه سال ۲۰۰۲ گلف پرفروش ترین مدل فولکس واگن در تمام دوران شد و در حال حاضرم یکی از پرفروشای این کمپانی تو اروپاست

    موافقم 12
    1. taksavaran

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اره واقعا
      الان انقدر هزینه های قطعات این خودرها سرسام آور شده که باید پول یم ماشین را برای تعمیرات آنها بدی
      گیربکس ماشین فولکس پدرم خراب شده بود قبل عید کشتیم کشتیم تا قطعاتش رو در تعمیرگاه تک گیربکس پیدا کردیم
      ولی هزینه تعمیرات گیربکس بالای 50 میلیون شد.

      1. زیزیگولو

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (6038 ديدگاه)

        حالا ای کاش قطعات اصلی و با کیفیت گیر بیاد …. نه یه مشت آتو آشغال فیکِ چینی

  5. فرامرز

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (257 ديدگاه)

    خودم هیچوقت این ماشینو نداشتم و سوارش نشدم اما دهه هفتاد که کلاس دوم ابتدایی بودم معلممون که یک خانم بود یک دونه از همین مدلی که توی عکس اول هستش داشت البته رنگش سبز بود ولی یادمه ماشینش خیلی تمیز بود و منم توی همون بچگی عاشق ماشین معلمم بودم
    اون موقع پدرم بخاطر شغلش دوتا ماشین داشت یک تویوتا هایلوکس و یک مزدا 929 نقره‌ای متالیک که واقعا عاشق اون مزدا هم بودم مخصوصا عاشق فرمون چوبی و داشبورد چوب و چرمش
    یادش بخیر دهه هفتاد شمسی ماشینای خوشگلی بود ولی الان اکثر ماشینا مثل همدیگه شدن مخصوصا بازار داخلی

  6. بی وطن

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (132 ديدگاه)

    آه و افسوس
    نمیدونم چرا تمام نسل های این گلف لعنتی رو خیلی دوست دارم ولی افسوس و صد افسوس که نسل جدیدش رو بین ۵ تا ۶ میلیارد تو دیوار قیمت گذاری کردن…
    لعنت به این جبر جغرافیایی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا