با گذشت ۱۰ سال از وقوع دیزل گیت فولکسواگن میخواهیم به تغییرات عظیم صنعت خودرو در این یک دهه بپردازیم.
حدود یک دهه از وقوع رسوایی دیزل گیت میگذرد، حادثهای که نظرات مصرفکنندگان روی وسایل نقلیه را به شدت تغییر داد و چشمانداز خودروسازان را نیز دستخوش تحولات عمیقی کرد. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو اظهار داشتند خودروهای دیزلی هرگز محبوبیت سابق را نخواهند داشت و حتی برخی نیز پا را فراتر گذاشته و اعلام کردند خودروهای دیزلی مردهاند. شاید نظرات دسته دوم کمی تند باشد اما ما درباره ماشینحسابهای جیبی، گوشیهای بلک بری و دستگاه فکس هم چنین تصوراتی داشتیم!
واقعیت آن است که موقعیت خودروهای دیزلی کاملاً متزلزل شده و روزهای خوش آنها در این ده سال اصلاً تکرار نشده است؛ اما قبل از آنکه به واقعیات موجود بپردازیم بهتر است ابتدا به اتفاقی که رخ داد اشاره کنیم. رسوایی دیزل گیت به نرمافزار مخصوص فولکسواگن مربوط میشود. این نرمافزار که به دستگاه تقلب نیز مشهور است روی برخی خودروهای دیزلی شرکت نصب شده بود تا بتواند زمان تست آلایندگیها را تشخیص دهد. خودروهای مجهز به این نرمافزار جتا، بیتل، گلف و پاسات بودند. پس از آنکه نرمافزار حضور خودرو در تستها را تشخیص میداد، پیشرانه خودرو آلایندگی کمتری تولید میکرد و زمانی که تستها پایان مییافتند خودروها به حالت اولیه بازگشته و آلایندگی بیشتری نسبت به مقادیر مجاز تولید میکردند.
این رسوایی در سال ۲۰۱۵ عمومیشد و تبعات زیادی برای گروه فولکسواگن، سهامدارانش و کل صنعت خودرو داشت. بسیاری از خودروسازان و تأمینکنندگان قطعات نیز درگیر قضایای مشابهی شدند. زمانی که EPA آمریکا کشف کرد برخی خودروهای دیزلی فولکسواگن نیتروژن اکسید بیشتری نسبت به حد مجاز تولید میکنند این جنجال به سطح جامعه کشیده شد؛ به عبارت دیگر آنها دستگاه تقلب مخصوصی را کشف کردند هرچند مشخص نبود که این کار چگونه انجام شده است. تخمینها نشان میدهد نرمافزار فولکسواگن فقط در بیش از ۶۰۰ هزار خودروی دیزلی بازار آمریکا و میلیونها خودرو در سراسر جهان نصب شده است. فولکسواگن در ابتدا ابراز بیاطلاعی و بیگناهی میکرد اما در نهایت به گناه خود اعتراف کرد.
بدیهی است که فولکسواگن به شدت تنبیه شد. شدت جریمهها به حدی بود که برخی کارشناسان میگفتند این غول خودروسازی دیگر احیا نخواهد شد. ژرمنها مجبور به پرداخت میلیاردها دلار به EPA و دیگر سازمانهای دولتی و همچنین مصرفکنندگان تحت تأثیر دیزل گیت شدند. فولکسواگن همچنین با شکایات متعددی از سوی سهامداران مواجه شد. البته چنین افتوخیزهایی برای همه شرکتها وجود دارد و فولکسواگن هم با موفقیت از این طوفان عبور کرد اما آسیب واقعی نه به پول شرکت بلکه به اعتبارش وارد شد. فولکسواگن که زمانی تعهد خود به محیطزیست را اعلام میکرد حالا به عنوان یک متقلب شناخته میشد، شرکتی که سود خود را به همهچیز ترجیح میداد. این آسیب شدید تأثیر زیادی روی فروش و سهم فولکسواگن از بازار گذاشت و حتی امروز نیز بسیاری از مشتریان از محصولات فولکسواگن رویگردان هستند.
شاید با خود فکر کنید تبعات دیزل گیت به پایان رسیده اما بسیاری از مشتریان همچنان از هر چیزی که نشان دیزل را به همراه دارد دوری میکنند. تا قبل از دیزل گیت، پیشرانههای دیزلی به عنوان محصولاتی کممصرف و دوستدار محیطزیست شناخته میشوند اما تأثیرات دیزل گیت باعث افت شدید فروش این خودروها و حرکت بسوی خودروهای برقی و هیبریدی شد. در سال ۲۰۱۵ خودروهای دیزلی سهم ۵۲ درصدی از کل فروش اتحادیه اروپا را داشتند اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۱۹.۶ درصد رسیده است. افت تقاضا منجر به دپو شدن پیشرانهها و خودروهای دیزلی در انبارها شد و مشکلات زیادی را به وجود آورد. علاوه بر این تستهای آلایندگی نیز در مرکز توجهات قرار گرفتند و مؤثر بودن آنها و پروتکلهای تست زیر سؤال رفت. دیزل گیت همچنین فراگیری خودروهای برقی را شدت بخشید.
احتمال احیای خودروهای دیزلی ضعیف است و همزمان شدن افت تقاضا برای آنها با خیزش خودروهای برقی کامبک دیزلیها را ضعیفتر هم میکند. بههرحال خودروهای برقی محبوبیت فزایندهای دارند و در آینده وضعیت بهتری هم خواهند داشت. متقاعد کردن افراد برای خرید خودروی دیزلی در زمانی که خودروهای بنزینی و برقی زیادی وجود دارند شبیه متقاعد کردن یک نوجوان خسیس برای خرید وعده غذایی با ابعاد مشابه در زمانی است که غذای دیگری با ۱ دلار قیمت کمتر وجود دارد. البته پیش از این به مزایای خودروهای دیزلی همچون گشتاور بالا، قدرت یدک کشی بیشتر و دوام بهتر آنها اشاره کردهایم.
از طرف دیگر کشورهای مختلف در آینده نزدیک از فروش و تردد خودروهای درونسوز در برخی مناطق جلوگیری خواهند کرد و این موضوع میتواند روی ارزش آنها اثر منفی داشته باشد. البته مدیر فروش و بازاریابی تویوتا استرالیا در مصاحبه با رسانهها گفته بود قوای محرکه دیزلی هنوز نمرده و به این زودیها حذف نخواهد شد. از نظر او گازوئیل منبع سوخت قابلاعتنایی به ویژه برای خودروهای سنگین است. با این وجود تقریباً همه برندهای مطرح جهانی به سراغ خودروهای هیبریدی و برقی رفتهاند و قول تولید محصولات بدون آلایندگی تا سال ۲۰۳۰ را دادهاند. با توجه به سرمایهگذاری روی این خودروها واضح است که هزینه کمتری صرف توسعه محصولات دیزلی شود. برخی افراد میپرسند آیا در چنین شرایطی باید خودروی دیزلی خریداری کرد؟ وقتی درباره یک محصول، شرکت یا مدلی اطمینانی وجود ندارد معمولاً مشتریان از آن دوری میکنند. با توجه به اینکه گزینههای مطلوب زیادی وجود دارند پس ریسک کردن برای خرید خودروی دیزلی منطقی نیست. البته ما درباره کامیونهای بزرگ صحبت نمیکنیم چراکه فعلاً جایگزینی برای قوای محرکه دیزلی آنها وجود ندارد و به همین خاطر دیزلیها به این زودی حذف نخواهند شد اما بازار بسیار محدودی خواهند داشت.
(Ali(chevynova
۲۲ بهمن ۱۴۰۳یکی از بزرگترین رسواییهای تاریخ خودروسازی بود که توسط رگولاتورهای آمریکا کشف شد و به موقع نشوندنش سرجاش
همون سالها بود که کره جنوبی مانع تردد محصولات دیزل بی ام و ،فولکس و آئودی شد
مدیر عامل ارشد آئودی دستگیر شد و….
قدیمی های پدال یادشونه
صامورایی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳رسوایی الایندگی مخصوصا دیزل کلا برای خیلی کمپانیا رخ داده.. هینو تراک ژاپن وابسته به تویوتا هم الان یه جریمه اساسی داره بخاطر تقلب. میلیارددلاری جریمه شده و بعد دیزل گیت بی سابقه بوده،،.
barsia
۲۴ بهمن ۱۴۰۳اگه به موقع سرجا شنونده بودنش که این همه بزرگ نمی شد.آمریکا خودروی دیزل تولید نمی کرد ولی اروپا چرا. بخاطر سود شرکتای نفتی و خودروسازی چشمشون رو می بستن
شاهین
۲۲ بهمن ۱۴۰۳پسر انگار همین دیروز بود خبراشو کار میکردیم. ۱۰ سال گذشت از عمرم.
datsun
۲۲ بهمن ۱۴۰۳واقعا چقد زود گذشت و چقدر با آلمانی فن های سایت بحث کردیم 🙂 یکی از دوستان آمریکای فن یادمه اسم فولکس رو گذاشته بود دغل واگن و با آلمانی فنها زیاد سر این موضوع کلکل میکرد :)
شاهین
۲۲ بهمن ۱۴۰۳اره واقعا یادش بخیر. چه کاربرایی بودنا
میلاد و ممد پژو و پویا مک لارن و زیگما یا همون مسیح و…
ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)
۲۲ بهمن ۱۴۰۳ما هم هستیم البته فکر کنم دیدگاه نزاشتم و یادم نمیاد من فسفر میخوام🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه
ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)
۲۲ بهمن ۱۴۰۳آقا شاهین فرید هم بود
صامورایی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳خدا شفا بده این بیچاره رو
یا اسمشو میزاره قنداق یا کامنتاش ادمو یاد این بندگان خدایی میندازه که تو اسایشگاه اعصاب روان بسترین.
Navid AJ
۲۳ بهمن ۱۴۰۳چشم رو هم میزاریم میگذره. یه مقاله بزارین قیمت ماشینای ۱۰ سال پیش رو بزارین برگامون بریزه 😅
Titanium
۲۲ بهمن ۱۴۰۳این همون موقعی نیست که فولکس واگن گفته بود این ماشینا آلودگی تولید نمیکنند اما در واقع بیش از حد مجاز آلودگی تولید میکردن؟
شاهین
۲۲ بهمن ۱۴۰۳بله خودشه
شکیبا
۲۲ بهمن ۱۴۰۳کاش این سیستم تو کشوری که تموم قله ها رو یکی یکی فتح کرده هم جواب میداد مث کرونا یاب مستعان که تمام محافل علمی دنیا رو مبهوت کرد
کاظم جفائی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳فقط نوجوان خسیس رو نفهمیدم🤔😅
“معنا در ترجمه گم میشود”
شاهین
۲۲ بهمن ۱۴۰۳نوجوونی که نمیخواد پول خرج کنه رو میگن نوجوان خسیس :)
کاظم جفائی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳😄 ممنون بابت پاسخ🙏🌹
شاهین
۲۳ بهمن ۱۴۰۳ارادت دارم
کاظم جفائی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳از حدود ۲۰سال پیش بر این باور بودم که بهترین گزینه برای آیندهی خودروهای درونسوز و مخصوصاً دیزلهای سنگین، استفاده از توربینگاز و ژنراتور هستش. هنوزم همینو میگم
شهروند ایرانی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳حالا اونجاها در ممالک کفر یه مجازتی هست و مردم هم اعتراض میکنند اما در ایران مردم چکار میکنند کاتالیست خودرو برداریم چرا ۵۰۰ اسب بخار و ۱۰۰۰ نیوتن اضافه میکنه دولت چکار میکنه خودرو پرمصرف استاندارد اما خودرو خارجی با کیفیت یا غیر مجاز یا ده برابر قیمت
Akbar top
۲۲ بهمن ۱۴۰۳خوب چرا ماشینهاشونو گازسوز نکردن
کوروش
۲۳ بهمن ۱۴۰۳چون گاز ندارن. هر کشوری از هر چی بیشتر داره میریزه توی ماشین. توی ایران ما گاز بیشتر داریم ماشین گازسوز میسازیم، مثلا برزیل منبع سوخت بیواتانول هست پس اکثر خودروهاش با سوخت این شکلی میسازن. اروپا و آمریکا هم منبع غنی دیزل و گازوئیلن پس طبیعتا ازخودرویی میسازن که با این سوختا کار کنه.
سید ناصر طباطبایی یحیی ابادی
۲۶ بهمن ۱۴۰۳من جناب دیزل را بزرگ مخترع بعد از جناب بنز میگویم ، ولی در سال ۱۴۰۰ ه ش ، طرح تک سوپاپ ،و چندی پیش ،بادامک دوطرفه و ترکیبی ،ودر دهه پیش طراحی سوپاپ برقی را پیشنهاد کرده بودم ولی هر چقدر در این زمینه من را تحویل گرفتن ۰۰۰. فقط این را متوجه شدم که آنقدر من را سنگ قلاب میکنند که از طرحهای جدید دست بردارم و گرفتار شوم که نتوانم پیگیر شوم ، حالا در سایت های معتبر در طراحی وعده ای داده شده که پس از رونمایی انشاالله که همانند پیشتازان استقبال شود ۰