شاسیبلند جدید چینی که تازه راهی بازار اروپا شده است آیا در برابر یکی از خودروهای اثباتشدهٔ این کلاس حرفی برای گفتن دارد؟
شاسیبلندهای کامپکت جزء پرفروشترین خودروهای جهان هستند زیرا تجهیزات فراوان، فضای زیادی برای بار و سرنشین و طیف متنوعی از پیشرانهها را ارائه میکنند. در این بخش، سالها است که کراساوورهای زیادی سعی در به چالش کشیدن فولکسواگن تیگوآن و تصاحب جایگاه آن در بازار اروپا را دارند اما این شاسیبلند آلمانی چندین سال است که تکامل پیدا کرده و همیشه توانسته موقعیت خود بهعنوان برترین کراساوور این کلاس را حفظ کند. حال اما تازهواردی که از چین آمده، میخواهد بخشی از سهم بازار تیگوآن را تصاحب کند. این ماشین جیکو ۷ نام دارد، یک کراساوور کامپکت از برند جدید اومودا و جیکو که چری بهطور خاص برای بازار اروپا ایجاد کرده است. این خودرو قرار است در کشورمان هم با نام لوکانو ۷ توسط گروه ماموت عرضه شود.
طراحی بیرونی
در طراحی بیرونی، جیکو J7 و تیگوآن در خطوط بدنه کاملاً باهم متفاوت هستند زیرا کراساوور چینی از خودروهای آفرودی قدیم الهام گرفته و فرمی جعبهای شکل دارد درحالیکه کراساوور ولفسبورگی با خطوط منحنی، بیشتر شبیه مدلهای سری ID به نظر میرسد. جیکو J7 با ویژگیهایی مثل دستگیرهای در جمع شونده، چراغهای LED در جلو و عقب با ساختار پیکسلی و رینگهای آلیاژی با طراحی آیرودینامیک، توجه خود به ترندها و تکنولوژیهای روز را نشان میدهد. تیگوآن اما با خطوط منحنی، فرم آیرودینامیک، چراغهای جلو تکبخشی، نوار LED سراسری در جلو و عقب، دستگیرههای در سنتی و فاصلهٔ محوری سخاوتمندانه، از مفهومی متفاوت پیروی میکند.
داخل
کابین جیکو J7 جادار و بیتکلف است. طراحی داشبورد یادآور فرم جعبهای شکل بدنهٔ خودرو است و با فرم ساده، همان رویکردی را نشان میدهد که این روزها بسیار محبوب شده است. البته مقابل راننده هنوز هم یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی وجود دارد که با نمایشگر عمودی ۱۴.۸ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی در میانهٔ داشبورد همراه است. در این خودرو همچنین امکاناتی مثل شیشههای دوجداره، گرمکن و تنظیم برقی صندلیهای جلو و گرمکن صندلیهای عقب نیز بهصورت استاندارد ارائه میشود. در کابین جیکو J7 برای هر پنج سرنشین فضای زیادی وجود دارد اما ظرفیت ۴۱۲ لیتری صندوق بار، کمتر از میانگین این کلاس است.
نسل سوم تیگوآن در داخل پیشرفت بزرگی نسبت به قبل داشته است و خریداران از تکنولوژیهای زیادی برخوردار خواهند بود. در میانهٔ داشبورد، یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲.۹ اینچی قرار دارد و یک نمونهٔ بزرگتر ۱۵ اینچی هم قابل سفارش خواهد بود ولی بااینوجود، هنوز برای تنظیمات مهم میانبرهای فیزیکی تعبیه شده است. کیفیت داخلی همان چیزی است که از محصولات فولکسواگن انتظار میرود و هیچکدام از سرنشینان هم به خاطر کمبود فضا گلایهای نخواهند داشت. صندوق بار نیز با ظرفیت ۶۵۲ لیتر، بسیار از رقیب چینی بزرگتر است.
پیشرانه
جیکو J7 در اروپا با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی عرضه میشود که ۱۹۷ اسب بخار قدرت دارد (همان موتوری که در ایران روی فونیکس FX و تیگو ۸ پرو میبینیم) اما نسخهٔ پلاگینهیبریدی که قبلاً در چین معرفی شده است هم در آینده راهی بازار قارهٔ سبز خواهد شد. این کراساوور چینی بهزودی در بازار بریتانیا عرضه میشود و قرار است اولین نمونههای تا پایان امسال به دست خریداران برسد. J7 بهصورت استاندارد با گیربکس دوکلاچه و سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمند به بازار عرضه خواهد شد که با یک اسپلیتر هیدرولیکی، میتواند نیرو را بهصورت ۵۰-۵۰ بین محورهای جلو و عقب توزیع کند
برخلاف شاسیبلند چینیها، تیگوآن با پیشرانههای مختلفی شامل دیزلی، بنزینی، هیبریدی خفیف و پلاگینهیبریدی در اروپا عرضه میشود. انتقال نیروی تمام این موتورها توسط گیربکس دوکلاچه صورت میگیرد و برای اکثر پیشرانهها سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion هم ارائه میشود. پیشرانهٔ بنزینی این کراساوور آلمانی یک نمونهٔ ۲ لیتری توربو است که در دو سطح قدرت ۲۰۴ و ۲۶۵ اسب بخار قابل خریداری خواهد بود. نسخهٔ هیبریدی خفیف هم با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو در دو سطح قدرت ۱۳۰ و ۱۵۰ اسب بخار ارائه میشود. فولکسواگن در همین حال، نسخهٔ پلاگینهیبریدی را هم با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری و مجموع خروجی ۲۰۴ یا ۲۷۲ اسب بخار قدرت در نظر گرفته شده است. هردو مدل به باطری ۱۹.۷ کیلووات ساعتی مجهز هستند که امکان پیمودن تا صد کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند.
قیمت
چری هنوز قیمت جیکو J7 را برای بازار اروپا اعلام نکرده است اما با توجه به قیمت این خودرو در دیگر بازارها، انتظار میرود قیمت آن در قارهٔ سبز از حدود ۴۰ هزار یورو معادل ۳۴ هزار پوند آغاز شود درحالیکه قیمت تیگوآن در بریتانیا از ۳۴,۰۷۵ پوند شروع میشود.
مقایسهٔ مشخصات فنی
جیکو J7 | فولکسواگن تیگوآن | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار | ۲۰۴ اسب بخار |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | جلو یا چهارچرخ |
طول | ۴,۵۰۱ میلیمتر | ۴,۵۳۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۵ میلیمتر | ۱,۸۴۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۷۰ میلیمتر | ۱,۶۵۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۵۰ میلیمتر | ۲,۶۸۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۴۱۲ لیتر | ۶۵۲ لیتر |
کسرا
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ماشین خوبیه ولی حالا حالا ها حتی از روی مشخصات فنی یه ۲ سالی زمان نیاز داره تا رقابت کنه
ولی با همین فرمون برن اروپا رو هم فتح میکنن
car lover
۱۹ مرداد ۱۴۰۳اگر از لحاظ فنی بخواید بگید تفاوت چندین اسب بخاری در حدود 10 تا چندان فرق خاصی ایجاد نمیکنه
Puriya
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ماشین چینی یه بار مصرفه
هرکی می خواد ماشین چینی داشته باشه بابد هر ۲ سال عوض کنه ماشینو
قطعا تیگوان تو یه لول دیگست
car lover
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ماشین های المانی هم تقریبا همینطور، امار خرابی خیلی بالایی دارن
کرگدن باواریا
۱۹ مرداد ۱۴۰۳آلمان فنم ولی تایید میکنم 🙏 فقط بنز و آئودی هست که تجمل و آپشن با دوام بالا رو بین آلمانی ها میدن.
نکته دیگه اینه که افراد پوریا هنوز هم از حرفای جهان سومی میزنن ، پوریا جان برو ببین یه آشغال مثل x33 مونتاژ زیر سال ۹۰ چطور ۸۰۰ هزار کیلومتر راه رفتن ؟ دیوار موجودن میتونین ببینین.
بازم با وجود اینا امثال پوریا سوار بر هلق تلق معتقدن ماشین چینی برا دوساله
البته راست میگه ماشین یه ابزار مصرفی هست کلا ۲ سال هم از سرش زیاده چه شرقی چه غربی
car lover
۱۹ مرداد ۱۴۰۳یه نکته یادم رفت، یکی از اشنایان که تیگوان داشت. همیشه مشکل خرابی داشت، مشکل گیربکس مخصوصا، مشکل موتوری، مشکل سیستم های اطلاعاتی و ارورهای دائمی ماشین و خیلی از قطعات فابریک که زود و در اثر کوچیکترین فشاری مستهلک میشدن. خلاصه ایشون هر روز نمایندگی بود و اخرش خسته شد و با فروختن تیگوان و خرید یک تویوتا راو فور خودش رو نجات داد. 3 4 سالم هست که تویوتا رو داره و هیچ مشکلی براش بوجود نیومد و فقط مصرفی عوض میکنه فقط یادمه تنها باری که میگفت رفته تعمیرگاه سر سوراخ شدن یکی از شیلنگ های ماشین بود که اونم علت خارجی داشت. ولی در کل این مشکل فقط به همین یدونه تیگوان یا همین مدل یا همین ماشین هم ختم نمیشه و کلا ماشین های اروپایی از استهلاک بسیار بالایی برخوردارن برخلاف ماشین های امریکایی و ژاپنی. پدرکشتگی با هیچ کمپانی یا عشق خاصی به کمپانی یا کشور خاصی ندارم و تعصبی هم ندارم صرفا حقیقت ها و تجربیاتم رو بیان میکنم.
Puriya
۱۹ مرداد ۱۴۰۳هرچی باشه قطعا از ماشینای بی نام و نشون چینی قطعا کیفیتش بیشتره
NAVID@@98
۲۰ مرداد ۱۴۰۳اتفاقاً 👑🥇اروپایی ها هم مثل آمریکایی ها رکورد دار اول دوام بالا و قابلیت اطمینان و اعتماد و استحکام بالا هستن و بهترینش هم دارند حتی رکورد دار دوام و قابلیت اطمینان و اعتماد بالا و آفرود بالا و استحکام بالا و بیاستهلاکی را دارند و هر چیز اول هستند اروپایی ها دقیقاً مثل آمریکایی ها به سَبَبِ اینکه اروپایی ها توان ساختش رو دارند بهترینش هم دارند حتی رکورد دار دوام و قابلیت اطمینان و اعتماد بالا و استحکام بالا و بیاستهلاکی را دارند و هر چیز اول هستند🥇👑 !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
ممکنه پیش خودتون بگید اینها که خودروهای لوکس میسازند !!! و برایتان شُبهه پیش بیاد !!!
به سَبَبِ اینکه الان تمام این خودروهایی که بخصوص آلمانی ها میسازند لوکس و سطح بالا هستند ولی کافیه به خودرو و ماشین آلات صنعتی و کشاورزی و نظامی و کامیون و… نگاهی بیندازید تا گوشی بیاد دستتون و ببینید در جایی که خرابینداشتن لازمه اینکارارو کردن و بهترین و اولشم کردن و هستن و کسی هر چیز به گرد پاشون نمیرسه البته در دهه های قبل در خودروهای شخصی هم اینکارارو میکردند ولی در حال حاضر رویه رو تغییر دادن به دلیل گسترش امکانات و تسهیلات و محصولات سبک و زندگی ولی مثلا در دهه های قبل مرسدس بنز بهترین سدان جهان رو ساخت با بالاترین دوام بالا و بهترین و پیشرفته ترژن تکنولوژی ها طوری که همه رو لوله کرد البته الانم همینطورن و مگر فقط خودشون رقیب خودشون باشن یا آمریکایی فقط رقیب این اروپایی ها باشه!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
در حال حاظر که در بخش خودروهای لوکس که خودشون خواستن تمرکز کنند، کردن خوب بهترینش رو هم ساختن و پرفروش ترین هاش هم خود اروپایی ها هستن به همراه آمریکایی ها !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
در اصل هم پرفروش ترین خودرو ها بطور کلی در کل در آمریکا بطور کلی خود خودروهای آمریکایی هستن که همون پیکاپ تراک ها و آفرودر ها و اس یو وی های آمریکایی هستن بهترین خودروساز هاش هم همین آمریکایی ها هستن !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
پرفروش ترین خودروهای لوکس هم اروپایی هستند بهترین خودروسازاش هم اروپایی ها هستن!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
پرفروش ترین خودروسازان هم در آمریکا بازم جنرال موتورز و فورد آمریکایی هستن !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
میمونه چارتا کراس اوور و سدان اقتصادی درپیت با خواهان ومقایسه کننده های مثل خودشون که اینا دیگه مهم نیستن !!!!!!
مهم همونایی بود که گفتم !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
car lover
۲۰ مرداد ۱۴۰۳و باز هم طوماری از حرف بی سروته
NAVID@@98
۲۰ مرداد ۱۴۰۳نه اتفاقاً باسر و همیشه !!!
اگه دقت کنید هم سرش رو قرار دادم هم اون یکی سرش یعنی اینها 👑🥇!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
اینا سنده هاااا!!!
B
۲۰ مرداد ۱۴۰۳نه اتفاقا محصولات فولکس واگن و ولوو و فیات و اشکودا ، داچیا و …
به کم استحلاک بودن معروفن اما فولکس اخیرا استحلاک ماشیناش بالا رفته و یکم به سمت لوکس بودن حرکت کرده مثل گذشته اقتصادی نیست حداقل برخی محصولاتش گرون قیمته مثل گذشته قابلیت اطمینان ندارن درکل
سهیل
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ایشون بعید میدونم تابحال اصلا رانندگی کرده باشه.از اون عکس بوگاتی هم به نظر میاد هنوز مدرسه میره. حتی آشغال های ایرانی هم بیشتر از دو سال عمر میکنن. عمر مفید چینی ها حتی اونهایی که تو ایران هستن هم بیشتر از ۵ سال هست.
Hosseink3
۱۹ مرداد ۱۴۰۳خودرو های چینی توی بازار اروپا حتی از برند های اصیل هم کیفیت بالاتری دارند چرا چون برای شروع فروش نیاز به این دارن . مثل بازار ایران نیست که بین بد بدتر انتخاب کنیم
net
۱۹ مرداد ۱۴۰۳زشته برای امریکا و اروپا ماشین چینی بره داخلش
حسین دهمرد
۱۹ مرداد ۱۴۰۳زشت نیس مایه ی ننگه ولی رفته داخلش دیگه
کرگدن باواریا
۱۹ مرداد ۱۴۰۳زشت طرز فکر متحجری امثال شماس عزیز دل.
Ali
۲۸ مرداد ۱۴۰۳با این طرز فکر شماها من میگم بریتانیا و آمریکا خوب کرد دولت مردمی مرحوم مصدق را سرنگون کرد و دوباره دیکتاتوری را در ایران فعال کرد.
OM.01
۱۹ مرداد ۱۴۰۳به نقطه ای رسیدیم که یه خودروی چینی با خودروی آلمانی مقایسه میشه برای خریدارای اون کشور اونم توسط سایت های غربی!
https://uk.motor1.com/news/729427/jaecoo-j7-versus-volkswagen-tiguan-comparison/
چری که خیلی کار داره و شرکت درجه 2 چینی هست اما تو همین 20 سال پیشرفت سریعی داشته ولی تا 2031 یا 2032 شرکت های byd چانگان جیلی رو میتونیم جزو 10 تای پرفروش اروپا و آمریکا ببینیم و اتفاقی خیلی رویایی و به دور از دسترس نیست، کاملا پتانسیل دارن… اما امکان رخ دادش رو زمان مشخص میکنه
ارسلان
۱۹ مرداد ۱۴۰۳داداش تو پول بدی پرایدم برات با بنز مقایسه میکنند!! فکر کردی اونا جیره خوار ندارند ؟! خوبه فیلترینگ مارو همین آلمانی ها انجام میدادند و تریپ حقوق بشر و طرفداری از مردم بر میداشتند….مرکز اسلامی هامبورگ ام که دیگه هیچی!!!
غربی ها مرده پول اند و بس…
علی Shelby
۱۹ مرداد ۱۴۰۳تیگوان کجا
فرغون مارک جیکو کجا
amir hosein
۱۹ مرداد ۱۴۰۳آقا قصدم فقط شوخیه😂😂
ولی به قول یه عزیزی …
من سازیم اینم نتیجه.
😂😂
چرا دارید اینو با اون مقایسه میکنید.
اصلا اگر ماشین چینی خوب هم باشه تو یه سطح نیستن.
این ماشین باید با اطلس مقایسه بشه.
سایپا نه😂😂
فولکس.
فریدون علی گلی
۲۰ مرداد ۱۴۰۳تیگوان سواری خوبی داره و نرم با امکانات زیاد قبل مغایسه با رافور نیست رافور خیلی خشگه و داخل کابین تنگ
فریدون علی گلی
۲۰ مرداد ۱۴۰۳تیگوان عالی و قابل مغایسه نیست
فریدون علی گلی
۲۰ مرداد ۱۴۰۳واقعا من چند بار رفتم رافور بخرم داخل کابین شدم دلم گرفت نمای بیرونی خوبه و کابین خیلی خفه
Navid A J
۲۰ مرداد ۱۴۰۳سی آر وی رو تست بزنی دیگه رو ۴ نمیگیری
علی ولی زاده
۲۰ مرداد ۱۴۰۳تو این مقایسه هیچ جوره نمیشه جیکو رو بهتر دونست
جالبه که از نظر قیمت هم برابرن
نمیدونم چرا همه ماشینای چینی موتوراشون زیر ۲ لیتر حجم دارن با توربوشارژر
فک کنم یه موتور ساختن به همه گفتن اینو بذارین تو محصولاتتون
car lover
۲۰ مرداد ۱۴۰۳بله، چینی ها تقریبا 90 درصدشون از یک پلتفرم و موتور یکسان استفاده میکنن
اشکودا عشق مردم ترکیه
۲۰ مرداد ۱۴۰۳رنو فک کنم استهلاکش از آلمانی ها کمتر باشه کولیوس انتخاب منطقی تری هست
رضا
۲۲ مرداد ۱۴۰۳فولکس واگن یک ماشین کم استهلاک و اقتصادی هست و در اروپا بسیار طرفدار داره. تیگوان هم یکی از بهترین مدلهاشه.
امار خرابی خودروهای آلمانی بیشتر به دلیل امکانات پیشرفته و زیاد الکترونیکی هست که در واقع با مراجعه کاربر به دلیل عدم آگاهی کافی به استفاده اون ابزار به وجود اومده. یعنی مثلا تنظیمات خراب شده ولی چون مثلا به تعمیرگاه مراجعه شده آمار ثبت شده. من آلمان هستم و اکثرا میبینم اتوموبیل های فورد بیشتر تو تعمیرگاهها هستند
رهگذر
۲۷ مرداد ۱۴۰۳و باز توهم استحکام ماشین های آمریکایی توهمی که هفتادی ها و بدون تعجب هشتادی ها بهش مبتلا هستند