کیا سلتوس و جتا VS5 هردو کراساوورهای جمعوجور اقتصادی هستند که در ایران قیمتی بیش از ۲.۵ میلیارد تا ۳.۵ میلیارد تومان پیدا کردهاند.
زمانی که صحبت از آزادسازی واردات خودرو به کشورمان شد، قرار بود خودروهای اقتصادی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داده شود اما مشخص بود که این وعدهها عملی نمیشود و حالا میبینیم اقتصادیترین خودروهای بازارهای جهانی در کشورمان با قیمتهای میلیاردی عرضه شدهاند. درهرحال، آزادسازی واردات باعث شد پس از چندین سال، غیر از خودروهای چینی برندهای دیگری را هم در کشورمان ببینیم. بهعنوانمثال، کوشا خودرو اقدام به واردات خودروهای کیا کرده و ماموت خودرو سراغ جتا رفته که برندی متعلق به فولکسواگن است. در ادامه قصد داریم کراساوورهای کامپکت این دو برند در بازار کشورمان را باهم مقایسه کنیم.
همچنین بخوانید:
کیا سلتوس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند جدید ایران
مقایسه هیوندای النترا وارداتی با فونیکس آریزو ۶ جیتی، برند یا آپشن؟
معرفی خودروها
سلتوس یک کراساوور سابکامپکت و کوچکتر از اسپرتیج است که برای اولین بار در اواسط سال ۲۰۱۹ معرفی شد. سلتوس برای بازارهای گوناگون، در سه نسخه مختلف تولید میشود. نسخه اول که SP2 نام دارد، بزرگتر و گرانتر بوده و برای بازارهای توسعهیافته مثل آمریکای شمالی و استرالیا طراحی شده است. این نسخه روی پلتفرم B هیوندای کیا مشترک با هیوندای کُنا و کیا سول ساخته شده است. نسخه دوم با نام SP2i، مدلی ارزانتر و اقتصادیتر است که در هند تولید میشود و برای بازارهای نوظهور در نظر گرفته شده است. نسخه سوم هم با نام SP2c مخصوص بازار چین است و در این کشور با نام KX3 عرضه میشود. دو نسخه SP2i و SP2c روی پلتفرم دیگری با نام K2 ساخته شدهاند که با خودروهایی مثل هیوندای کرتا مشترک است. نمونههای وارداتی کوشا خودرو از نسخهٔ SP2i و تولید هند هستند.
هرچند جتا را بهعنوان یکی از سدانهای کامپکت فولکسواگن میشناسیم اما در سال ۲۰۱۹ این شرکت از نام جتا برای یک برند اقتصادی جدید برای بازار چین استفاده کرد. این برند از طریق سرمایهگذاری مشترک بین فولکسواگن و شرکت چینی فاو ایجاد شد. محصولات جتا که در کارخانه مشترک فاو و فولکسواگن در چنگدوی چین تولید میشوند، از پیشرانه، پلتفرم و سایر قطعات فنی محصولات گروه فولکسواگن استفاده میکنند اما قیمت ارزانتری دارند. VS5 کراساوور کامپکتی است که در نمایشگاه خودروی شانگهای سال ۲۰۱۹ همزمان با راهاندازی برند جتا معرفی شد. VS5 روی پلتفرم MQB A1 گروه فولکسواگن ساخته شده و اشتاراکات فراوانی با سئات آتکا دارد تا جایی که حتی پانلهای بدنه این دو خودرو باهم یکسان بوده و صرفاً در طراحی جلو و عقب باهم متفاوت هستند. درواقع، جتا VS5 را باید نسخه ریبج شده از سئات آتکا دانست.
طراحی بیرونی
کیا سلتوس حدود دو سال پیش در نسخهٔ جهانی SP2 و یک سال پیش در نسخهٔ اقتصادی SP2i فیسلیفتی را تجربه کرد که تغییراتی در طراحی بیرونی و داشبورد جدیدی را به همراه داشت اما نمونههای وارداتی کوشا خودرو از نسخهٔ پیش از فیسلیفت هستند. بااینحال سلتوس حتی در نسخهٔ قدیمیتر هم همچنان طراحی قابلقبولی دارد. در جلوی خودرو فرم پیچیدهٔ چراغها در کنار جلوپنجرهٔ عریض نمای متمایزی را ایجاد کرده و در عقب هم چراغهایی جلبتوجه میکنند که توسط یک نوار نقرهای به هم متصل شدهاند. سلتوس همچنین به لطف حجمپردازیهای مختلف، فرم عضلانی دارد. نسخهٔ SP2i این خودرو که به ایران آمده، با ۴,۳۱۵ میلیمتر طول، ۱,۸۰۰ میلیمتر عرض و ۱,۶۲۰ میلیمتر ارتفاع، چند سانتیمتر از نسخهٔ جهانی SP2 کوتاهتر است.
در سمت دیگر، جتا VS5 خودروی قدیمیتری است زیرا هرچند در سال ۲۰۱۹ تقریباً همزمان با سلتوس معرفی شده اما در اصل پیشینهٔ آن به سئات آتکا سال ۲۰۱۶ بازمیگردد. همچنین تغییراتی که در نمای جلو و عقب VS5 صورت گرفته تا از آتکا متمایز شود باعث شده جذابیت سئات را نداشته باشد. البته این کراساوور چینی آلمانی فیسلیفتی جزئی را تجربه کرده و طراحان سعی داشتهاند بر جذابیت آن بیفزایند. این تغییرات در جلو طراحی سپر اسپرتتری را به همراه داشته و با تریم مشکی براق کمی حال و هوای اسپرت به خودرو بخشیده است. در نمای عقب اما چراغهای افقی باریک، ارتباط VS5 با آتکا را بیشتر نشان میدهند. بهطورکلی، این کراساوور جتا طراحی اقتصادی و سادهای دارد و در این بخش باید سلتوس را برتر بدانیم. VS5 اما با ۴,۴۱۸ میلیمتر طول، ۱,۸۴۱ میلیمتر عرض و ۱,۶۱۶ میلیمتر ارتفاع، از رقیب کرهای بزرگتر است.
داخل
از کابین هیچکدام از این دو خودرو نباید انتظار طراحی و ویژگیهای پرزرقوبرق کراساوورهای جدید چینی را داشته باشید زیرا اینها خودروهایی اقتصادی و تا حدودی قدیمی هستند که در نسخههای کمآپشن به ایران وارده شدهاند. بااینحال، در اینجا هم شرایط سلتوس با طراحی بروزتر و تریم مشکی براق روی داشبورد کمی بهتر است. هردو خودرو از نمایشگرهای لمسی ۸ اینچی استفاده میکنند که طبق استانداردهای امروزی کوچک است اما جتا از صفحه آمپر دیجیتالی هم بهره میبرد درحالیکه صفحه آمپر سلتوس آنالوگ است. در این کراساوور کرهای حتی سیستم تهویه هم بهصورت دستی کنترل میشود که برای خودرویی با این قیمت بسیار آزاردهنده است. فضای داخلی VS5 نیز یادآور محصولات ارزانقیمت و قدیمیتر فولکسواگن است ولی در عوض امکانات بیشتری را ارائه میکند که با قیمتش هماهنگی بهتری خواهد داشت.
امکانات و تجهیزات
همانطور که اشاره شد، واردکنندگان داخلی نسخههای پایه و کمآپشن این کراساوورها را برای واردات انتخاب کردهاند اما از این لحاظ شرایط جتا بسیار بهتر است و لااقل از ویژگیهای بدیهی خودروهای مدرن امروزی مثل کنترل تهویهٔ اتوماتیک محروم نیست. در جدول زیر امکانات دو خودرو را باهم مقایسه میکنیم:
جتا VS5 | کیا سلتوس | |
سیستم استارت استاپ | دارد | ندارد |
سیستم تهویه | اتوماتیک دو منطقهای | دستی |
سیستم ورود بدون کلید | دارد | دارد |
استارت دکمهای | دارد | دارد |
استارت از راه دور | ندارد | دارد |
نمایشگر لمسی | ۸ اینچی | ۸ اینچی |
گرمکن صندلیهای جلو | دارد | ندارد |
تنظیم صندلی راننده | برقی ۶ جهته | دستی |
سانروف | دارد | دارد |
سنسور باران | دارد | ندارد |
سنسور نور | ندارد | دارد |
صفحه آمپر | دیجیتالی | آنالوگ |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
ترمز کمکی | دارد | دارد |
کروز کنترل | دارد تطبیقی | دارد |
سنسور پارک | جلو و عقب | عقب |
اتوهلد | دارد | ندارد |
ایربگ | جلو، جانبی، پردهای | جلو |
دوربین دنده عقب | دارد | دارد |
سیستم تشخیص خوابآلودگی راننده | دارد | ندارد |
سیستم جلوگیری از تصادف جلو | دارد | ندارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد |
رینگ | ۱۸ اینچی آلومینیومی | ۱۷ اینچی آلومینیومی |
پیشرانه
کوشا خودرو سلتوس را در اولین سری با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به ایران آورده است که ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. واردکنندهٔ ایرانی همچنین حدود یک ماه پیش کاتالوگ نسخه دیگری از سلتوس را هم با پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو GDI منتشر کرد که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل میشود اما این نسخه هنوز برای فروش عرضه نشده است.
در سمت دیگر، جتا VS5 از پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ EA211 فولکسواگن استفاده میکند که ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو میرساند؛ بنابراین، کراساوور وارداتی ماموت در بخش پیشرانه نسبت به سلتوس ۱.۶ لیتری برتری قابلتوجهی دارد و ازآنجاییکه این پیشرانه ساخت فولکسواگن، از کیفیت آنهم میتوانیم مطمئن باشیم هرچند که موتور تنفس طبیعی سلتوس سازگاری بهتری با بنزین بیکیفیت ایران خواهد داشت.
قیمت و جمعبندی
سلتوس از سوی کوشا خودرو در سامانهٔ یکپارچه با قیمت ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان عرضه شد درحالیکه ماموت خودرو جتا VS5 را با قیمت ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان عرضه کرد اما میدانیم که هماکنون امکان خرید این خودروها با قیمت نمایندگی وجود ندارد و خریداران باید راهی بازار شده و چند صد میلیون تومان بیشتر پرداخت کنند. این دو کراساوور وارداتی اما در بازار اختلاف قیمت بسیار زیادی دارند زیرا درحالیکه جتا با قیمتی در حدود دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان خریدوفروش میشود، قیمت سلتوس به ۳.۵ میلیارد تومان رسیده که رقم بسیار گزافی برای کراساووری کوچک با پیشرانهٔ ضعیف و امکانات اندک است؛ بنابراین، در این مقایسه باید جتا VS5 را برتر بدانیم زیرا هرچند این خودرو برندی نوپا و اقتصادی دارد اما اساساً یک فولکسواگن ارزانقیمت است که از پلتفرم و قوای محرکهٔ این شرکت آلمانی بهره میبرد. همچنین هرچند جتا در چین تولید میشود اما همانطور که اشاره شد، سلتوس وارداتی کوشا خودرو هم مونتاژ هند است. درنتیجه، جتا VS5 با پیشرانهٔ قویتر، تجهیزات بیشتر، ابعاد بزرگتر و قیمت بهمراتب ارزانتر، گزینهٔ بهتری از بین این دو کراساوور جمعوجور خواهد بود.
مقایسهٔ مشخصات فنی
جتا VS5 | کیا سلتوس | |
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۴۸ اسب بخار | ۱۲۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۱۵۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
طول | ۴,۴۱۸ میلیمتر | ۴,۳۱۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۱ میلیمتر | ۱,۸۰۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۱۶ میلیمتر | ۱,۶۲۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۳۰ میلیمتر | ۲,۶۱۰ میلیمتر |
وزن | ۱۳۵۵ کیلوگرم | ۱۲۶۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۸۲ لیتر | ۴۳۳ لیتر |
ظرفیت باک | ۵۱ لیتر | ۵۰ لیتر |
قیمت نمایندگی | ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون | ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون |
قیمت بازار | ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون | ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون |
kasra
۹ تیر ۱۴۰۳نظر من روی کیا است طراحی قوی خانوادگی و جمع جور🙂 جتا هم گزینه خوبیه موتور قوی ولی طراحی عقب ضعیف عمل کرده
froG-driVer
۱۰ تیر ۱۴۰۳کره ای بده.ولی در برابر چینی خیلی هم خوبه.کیا با وجود قدرت کمتر و قیمت بیشتر باز هم انتخاب معقول تری خواهد بود
محمد
۹ تیر ۱۴۰۳کیا سلتوس بیشتر شبیه چینی ها هست تا خود جتا.
kasra
۹ تیر ۱۴۰۳درست ولی هنوز هر کاری کنی شاید به پای المان ژاپن نرسه که کاملا معلومه نمیرسه ولی هر کاری کنی چینی نیست😐😅
نانو
۹ تیر ۱۴۰۳دقیقا این هیوندا کرتا واقعا زشتن مخصوصا پشت ماشین
Ehsan
۹ تیر ۱۴۰۳کلا ۱۰۰ تا سلتوس وارد شده اصلا؟!!
علی جردن
۹ تیر ۱۴۰۳این بود واردات خودرو ؟ که یک خودروی اقتصادی تک دف را به قیمت ۳ ملیارد تومن بخریم ؟ پولدارا هم گناه دارن پول بیامو فول آپشنو بدن کیا بدون آپشن سوار شن
kasra
۹ تیر ۱۴۰۳حالا خوبه این قیمت دنا پلاس توربو ۲ میلیارده بله هرچی باشه بهتر از ماشین هایه ایرانیه
۹ تیر ۱۴۰۳چقدر زشتن
با این پول یه YF کم کار درحد تمیز میشه خرید فکنم
یه توسان یا سانتافه ۲۰۱۴ هم بخری با این پول بد نی.. فقط پوکیده 😐
Anti BTS
۹ تیر ۱۴۰۳سلتوس حتی جدیدا یه اپدیت عجیب گرفته که مانتیورش پسرفت داشته و از ۱۰ اینچ تو بعضی مدل ها ، به ۴ اینچ کاهش پیدا کرده و صد دلار هم گرون تر شده
مسئولان اگه میدونستن حتما این جدیده رو میاوردن
رضا
۹ تیر ۱۴۰۳واژه «اقتصادی» چه خوب معنی شده
فرزاد
۱۰ تیر ۱۴۰۳خودروی اقتصادی
یعنی یه خودروی 20 هزار دلاری کرهای باید یک میلیارد تومان بیشتر از خودروهای 20 هزار دلاری چینی به دولت سود برسونه
همایون
۱۰ تیر ۱۴۰۳یک کارگر باید ۲۵ سال تمام دستمزد خود را پس انداز کند تا یه خودرو اقتصادی بسبار ارزان کره ای بخرد چه بلایی سر مردم بدبخت ایران اوردن
EHSAN2007
۱۰ تیر ۱۴۰۳تو این مقایسه جتا چون که ری بج شده محصولات فولکس واگنه و همونطوری که تو متن هم اشاره شده تو کارخونه مشترک فولکس تو چین ساخته میشه دست برتر رو داره اما نظر شخصیم این هست که عقب جتا به دلیل استفاده نکردن از پلاستیک ارزون قیمت مشکی فراوون نسبت به کیا زیباتر هست و همینطور داخلش و موتوری هم که اصلا قابل مقایسه نیستن و آپشن و قیمت هم باز جتا برتره و اندک نقطه قوت کیا طراحی جلو و بازار دست دوم هست
گاس فرینگ
۱۷ تیر ۱۴۰۳برای کسانی که از سامانه خرید زدن کرولا واقعا معقول بود حدودا ۲۲۰۰ در میومد حتی از جتا vs7 سامانه ای هم ارزون تر بود هرچند شرکتش برای این که یک عده انصراف بدن و بتونه ماشین هاشو توی بازار آزاد با قیمت ۴۵۰۰ رد کنه تعداد بالا ثبت نامی گرفت