هرچند گلف GTI از بدو تولد تاکنون بهترین و محبوبترین هاچبک داغ بازار بوده اما در اینجا میبینیم که چگونه مزدا ۳ توربو آن را به چالش میکشد.
زمانی که فولکسواگن گلف GTI در سال ۱۹۷۵ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد خودروی بینظیری بود و رقبا سخت تلاش میکردند تا خودرویی به این سریعی را در چنین پکیج جمعوجور و درعینحال کاربردی تولید کنند. نیم قرن بعد هرچند مصرفکنندگان میتوانند هاچبکهایی سریعتر، با صندوق بار بزرگتر و نشان لوکستر خریداری کنند اما گلف GTI به دلیل ماهیت محافظهکارانه و معقول همچنان محبوبیت خود را بین خریداران حفظ کرده است. بااینحال، شرایط در حال تغییر است زیرا خودروسازی کوچکتر از هیروشیمای ژاپن با مزدا ۳ وارد قلمروی فولکسواگن شده است.
قوای محرکه
مزدا ۳ در حالی توانسته برای گلف GTI دردسر ایجاد کند که اصلاً هاچبک داغ نیست. بااینوجود، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مزدا و گلف به ترتیب با ۵.۴ و ۵.۱ ثانیه نزدیک به هم است و با ۲۴۵ اسب بخار در گلف و ۲۵۰ اسب بخار در مزدا، قدرت مشابهی هم دارند؛ اما چیزی که این دو خودرو را از هم متمایز میکند و برای خریداران این کلاس جذاب است، ۲۰ درصد گشتاور بیشتر مزدا است. این گشتاور ۴۳۵ نیوتن متری باعث میشود مزدا در شرایط رانندگی واقعی سریعتر باشد بدون آنکه بهاندازهٔ گلف نیازی به افزایش دور موتور داشته باشد.
این ویژگی همراه با سامانهٔ چهارچرخ محرک، مزدا را به خودرویی سریعتر با پرفورمنس در دسترستر در هر شرایط آب و هوایی تبدیل میکند. همچنین مزدا علیرغم قدرت و گشتاور بیشتر، یک محور محرک بیشتر و وزن سنگینتر، هنوز هم در هر صد کیلومتر در شهر ۱۰.۲ لیتر و در بزرگراه ۷.۶ لیتر بنزین مصرف میکند که فقط کمی از گلف با ۹.۸ لیتر در شهر و ۶.۹ لیتر در بزرگراه بیشتر است.
داخل
گلف در داخل از لحاظ کیفیت و راحتی هیچ کم و کسری ندارد ولی بااینحال، مزدا با کابین بسیار لوکستر خود خصوصاً با تریم شرابی، برتری خود را نسبت به رقیب دیکته میکند. علاوه بر این، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مزدا حس لوکستری دارد و کابین آن در سرعتهای بالا کمی ساکتتر از گلف است؛ اما یکی از قسمتهایی که مزدا مغلوب رقیب آلمانی میشود در حجم صندوق بار است. صندوق این هاچبک ژاپنی ۳۳۴ لیتر ظرفیت دارد درحالیکه این رقم در گلف ۳۸۰ لیتر است. البته مزدا با وجود سقف شیبدار، همچنان توانسته در صندلیهای عقب فضایی مشابه فولکسواگن را فقط با چند سانتیمتر اختلاف ارائه کند.
طراحی
مزدا طی نسلهای گذشته بهآرامی مدل ۳ را تقویت کرده است تا بتواند به گلف GTI برسد و بیسروصدا از آن پیشی بگیرد. زبان طراحی کودو که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، در مزدا ۳ کنونی به بلوغ رسیده است. با نگاهی دقیقتر میتوان عمق تلاشی که مزدا برای ساخت زیباترین هاچبک حال حاضر بازار انجام داده است را متوجه شد. از سوی دیگر، ظاهر گلف که نتیجهٔ تکامل ملایم اما مداوم طراحی نسل اول است، کمی محافظهکارانه به نظر میرسد.
قیمت
در این بخش باید برتری را با فولکسواگن دانست زیرا قیمت گلف GTI از ۳۰,۵۳۰ دلار آغاز میشود درحالیکه این رقم برای مزدا ۳ توربو ۳۶,۶۵۰ دلار است. البته قیمت گلف GTI در تیپهای بالاتر مثل SE به ۳۵,۳۳۰ دلار میرسد درحالیکه مزدا ۳ توربو بالاترین تیپ این خودرو محسوب میشود و از تمام تجهیزات بهره میبرد. همچنین برسی جیدی پاور نشان میدهد که خریداران از تجربهٔ نمایندگیهای مزدا رضایت بیشتری نسبت به فولکسواگن دارند.
جمعبندی
مزدا ۳ در طول سالها به بلوغ رسیده است تا با ظاهری زیبا، پرفورمنسی مشابه خودروهای اسپرت و کارایی مناسب، خود را به گلف GTI رسانده و از آن عبور کند. این هاچبک ژاپنی مثل GTI، تعادل خوبی بین ظاهر ساده و غیرتهاجمی با پرفورمنس بالا برقرار میکند. در همین حال، مزدا یک شرکت خودروسازی مستقل است و این استقلال در محصولات آن منعکس شده است زیرا درحالیکه فولکسواگن خودروهای خود را بهگونهای میسازد که به رقیب محصولات برندهای لوکس خود تبدیل نشوند، مزدا در طراحی و ساخت ۳ از برندهای لوکس آلمانی الهام گرفته و همان سطح تجمل را با قیمتی بسیار پایینتر ارائه میکند.
این ویژگیها، مزدا ۳ را به پکیجی واقعاً قابلتوجه تبدیل کردهاند. خودرویی شیک و اسپرت که بدون خودنمایی، چند کلاس بالاتر از قیمت خود احساس میشود. به همین دلایل، مزدا ۳ نهتنها گلف GTI را مغلوب میکند بلکه لیگی که این خودرو در سال ۱۹۷۵ بنیان نهاد را هم پشت سر میگذارد.
مقایسه مشخصات فنی
فولکسواگن گلف GTI | مزدا ۳ توربو | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲.۵ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۲۴۵ اسب بخار | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۰ نیوتن متر | ۴۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۱ ثانیه | ۵.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۸ ثانیه | ۱۴.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۳ لیتر ترکیبی | ۷.۳ ترکیبی |
حجم صندوق بار | ۳۸۰ لیتر | ۳۳۴ لیتر |
قیمت پایه | ۳۰,۵۳۰ دلار | ۳۵,۳۳۰ دلار |
R/T
۱۳ تیر ۱۴۰۲انتخاب خیلی سختی هست
داود
۱۳ تیر ۱۴۰۲یعنی چی سخته مزدا هر موقع تونست پیچهای لواسان را با ۱۲۰ تا بپیچه اونموقع معلوم میشه . تعادل و هندلینگ چیزیه که مزدا در برابر گلف هیچه
حسن
۱۳ تیر ۱۴۰۲من دو سال مزدا چهارچرخ محرک داشتم، واقعا سر پیچ ها خیلی تند و تیزه، در حدی که می تونم بگم از گلف هم بهتره در هندلینگ.
Blue
۱۳ تیر ۱۴۰۲گلف رو نمیدونم ولی مزدا کلا از قدیم به هندلینگ بالای ماشین های تو کلاس خودشون معروف بوده
همین مزدا های تو ایرانم سیستم پایداری DSC داره که یه پله بالاتر از esp های معمول هست که رقیب های هم نسل تو ایران مثل کرولا و الانترا و سراتو دارن
MohammaD
۱۳ تیر ۱۴۰۲حالا خوبه همین سالار ریویوز مزدا ۳ قدیمی رو بررسی کرده و تو بخش بررسی هندلینگ تو پیچای لواسون هم پر واضحه که ماشین عقبش هیچ جوره در نمیره و هندلینگ عملا در حد آلمانی های چند برابر قیمتشه . گلف صرفا بخاطر این محبوب تره که قدمت و شهرت بیشتری داره و اغلب موتور های قدرتمند تری نسبت به مزدا ارائه میکرده وگرنه مزدا ۳ بی حاشیه به شرط داشتن موتور بالای ۲۰۰ اسب قطعا لذت رانندگیش در حد سیویک و گلف هست .
۱۴ تیر ۱۴۰۲بابای من هم با ماشین ایرانی تونسته با این سرعت تو پیچ بره 😐
بهنام
۱۵ تیر ۱۴۰۲امان از کره ای فن های عقده ای .
harry.potter
۱۳ تیر ۱۴۰۲کدوم کم خرج تره؟
مزدا👍🏽
گلف👎🏽
Ehsan
۱۳ تیر ۱۴۰۲از کسایی که هیچکدومو ندارن و نداشتن میپرسی کدوم کم خرج تره؟!!!
harry.potter
۱۳ تیر ۱۴۰۲😂😂😂 emotional damage
محمدهادی
۱۴ تیر ۱۴۰۲دو نام با اصالت در این سگمنت
البته نام گلف سرامده
ولی مزدا هم دیگه بعد از ۳۰ سال حضور به بلوغ کامل خود رسیده
برای گلف رقیب شدن چیزیه که فقط به چند نام شایسته میرسه،که مزدا ۳ یکی ازوناست
چقدر نسل جدید خوب زیبا طراحی شده
آدم رو یاد سبک طراحی ایتالیایی ها میندازه،مثل آلفارامئو
خلاصه که هر دو رقیبانی هستند با هزاران حرف برای گفتن
من در این نسل مزدا ۳ بیشتر بهش رای میدم
مخصوصا با این رنگ آلبالویی جیگر
R/T
۱۳ تیر ۱۴۰۲گلف که مثل همیشه ثابت شده است در همه زمینه ها
مزدا هم که از لحاظ خوبه مخصوصا کابین لوکس
حسین
۱۳ تیر ۱۴۰۲انتخاب سختیه،یک ژاپنی در برابر یک آلمانی.
amir
۱۳ تیر ۱۴۰۲برعکس این مقاله به نظر من گلف هم در طراحی داخلی و هم بیرونی برتری داره و داخل گلف واقعا حس لوکس بودن بیشتری نسبت به مزدا داره
Reza.M
۱۳ تیر ۱۴۰۲با سیستم 4 چرخ محرکش حریف گلف R هست نه gti و همونطور ک میبینیم 5 هزار دلار هم گرون تر هست که این حرف رو تایید میکنه…ولی طراحی و متریال کابینش واقعا از گلف سر تره و این طبیعیه چون فولکس هنوز اصرار داره خودش رو به عنوان ماشین مردمی که هست نشون بده ولی مزدا داره خودش رو توی کلاس برند هایی مثل اینفینیتی و لکسوس جا میکنه…هر دو عالی ولی فولکس اشتباهات زیادی با گلف کرده…
زیزیگولو
۱۳ تیر ۱۴۰۲با مهندسی بی نظیرش به این پادشاهی پایان داد
.
۱۳ تیر ۱۴۰۲مقاله کاملا ناقص و سطحی
اومده فقط گشتاور و کابین رو مقایسه کرده بعد میگه مزدا بهتره
گیربکس و هندلینگ و داینامیک رانندگی هم که کشک
۶ سرعته اتوماتیک مزدا کجا دو کلاچه فولکس واگن کجا
تازه gti آپشن گیربکس دستی هم داره برا بعضی بازار ها
مزدا موتور قوی ای داره ولی خودروی اسپورت نیست
سروش
۱۳ تیر ۱۴۰۲اینکه مزدا فروشش کم باشه و محدود کار کنه با نمایندگی های کم، انتخاب خودش بوده یا عدم استقبال مردم؟ حتی تو فروم های خارجی هم کسی از مزدا بد نمیگه و به نقطه ضعف خاصی اشاره نمیشه. ولی تو از تمام رقیب هاش پکیج بهتری ارائه میکنه. مخصوصا طراحی و کیفیت متریال. همینطور هندلینگ دقیق و جوان پسند
amirmohammad
۱۳ تیر ۱۴۰۲برای منم سوال بود.باید مقایسه ها رو با رقبا خوند.مثلا چند وقت پیش مقایسه مزدا cx5 و اسپورتیج رو میخوندم از سایت carsales.توی اون مقایسه اسپورتیج برنده شد.دلایل برتری اینا بودن: هندلینگ و سواری بهتر.ایمنی بالاتر.نمایشگر کامل تر.گارانتی بهتر.فضای جادارتر
تو مقایسش با سانتافه هم تقریبا به همین دلایل باخت مزدا cx5
توی مقایسه ها نکات مثبت و منفی بهتر مشخص میشه.البته اونجا هم مثل این مقایسه باز کابین مزدا ساکات تر و صندلی ها راحت تر بود
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۳ تیر ۱۴۰۲آیا شما استرالیا زندگی میکنید؟
amirmohammad
۱۳ تیر ۱۴۰۲شما لطف کن مزدا 3 مدل 2022 و گلف 2022 رو بیارین تو ایران بررسی کنین تا از منبع ایرانی برای بررسی این دو ماشین استفاده کنیم نه منبع استرالیایی! فکر هم نکنم استناد به منبع استرالیایی فقط مخصوص کسایی باشن که ساکن استرالیا هستن
cyrus-az
۱۳ تیر ۱۴۰۲هرچند این دو تا خیلی خوبن ولی من هوندا سیویک Type R رو بیشتر دوست دارم.
وی
۱۳ تیر ۱۴۰۲مزدا جذاب ترین خودرو های ژاپن رو میسازه ولی همیشه اندر ریتد بوده مثل rx7 که زیبا ترین و خوش صدا ترین ماشین ژاپنی دهه 90 هست ولی بچه ها همش از سوپرا تعریف میکنن (عملکرد rx7 در پیست هم خیلی بهتره)
JACK S 12
۱۳ تیر ۱۴۰۲مزدا واقعا با این خودرو دوباره قدرت خودشو تو طراحی و پرفورمنس و بازاریابی اثبات کرده . واقعا از هر زاویه ای این خودرو خوب طراحی شده .
خوش بحالشون که میتونن با ۳۵ هزار تا یه ماشین با قدرت کافی و دو دف و با کیفیت و دوام بخرن .
*ALI*
۱۳ تیر ۱۴۰۲خدایی هر دوشون خوبن ولی من مزدا رو بیشتر دوست دارم
Ehsan
۱۳ تیر ۱۴۰۲هر دو خیلی خوبه طراحیشون ولی بنظر من کابین جفتشون در یک سطح و خیلی ساده هست حالا منظور نویسنده از طراحی کابین لوکس مزدا چی بود مشخص نیست!
هر دو افت فروش خیلی شدیدی داشتن تو امریکا احتمالا
بخاطر اینکه این کلاس کلا داره طرفداراش کم میشه در حالی که خیلی ماشینای کاربردی داره و زیبا هستن مثل همین دو نمونه.
اختلاف فروش جهانیشون هم خیلی زیاده فروش گلف تقریبا ده برابر فروش مزدا ۳ هست اما بنظرم اختلاف واقعیشون اینقدر نیست
انتخاب سختیه ولی گلف رو انتخاب میکنم چون سنگ محکه همیشه علاقه داشتم بهش
کیان
۱۳ تیر ۱۴۰۲جدای این مقایسه، مزدا ۳ واقعا تو این نسلش عالی عمل کرده، نه تنها مزدا ۳ آخرین نسل خودروهای مزدا پرفکت بوده از لحاظ متریال و لوکس بودن
مزدا واقعا خواستنی هست، گلف هم ک اصلا اسمش عالی هست
ARMAN سابق
۱۳ تیر ۱۴۰۲به نظر من گلف معیاره تو این کلاس
هر چقدرم بقیه قوی تر و لوکس تر باشن بازم گلف یه چیز دیگس به نظر من
شهرام
۱۳ تیر ۱۴۰۲البته با نهایت سرعت ۲۱۰ من گلف رو ترجیح میدم.
کیکاووس
۱۳ تیر ۱۴۰۲من چون تا حالاسوار گلف نشدم نمی توانم نظر بدم ولی مزدا ۳داشتم وخدایی بخوام صادق باشم متوسط بود خرجش زیاد بعد از اون ام جی خریدم ازلحاض کیفیت ساخت به اندازه مزدا نیست .ولی خرجش خیلی کمتره ولذت راننده گیش بیشتره البته توی مسافرت! ولی گلف بهترین ماشین از نظر استفاده از تک تک اسب بخارهای موتوره که خیلی مهمه نمونه ،:رانندگی سابینا اشمیت در نوربرینگ که کلی سوپراسپرت چند میلیون دلاری روسوسک کرد
دیمن
۱۳ تیر ۱۴۰۲با تمام این تفاسیر، گلف با موتور حجم پایین تر حرف اول رو میزنه
رامتین
۱۳ تیر ۱۴۰۲من گلف را ترجیح میدم، گرچه آئودی rs3 بهترین هاچبک مورد تصور هست. اما مزدا3 زیباییش در نسخه سدان فوق العاده هست. کلا هاچبک کلاس جذابی نیست. بنز یا بی ام و بزور فقط 1 مدل هاچبک تولید میکنند که صرفا گفته باشند سبد خودرویی ما کامله. وگرنه همونو هم حذف میکنند.
BMW
۱۳ تیر ۱۴۰۲مزدا وقتی هست دیگه تمومه
Hadi
۱۳ تیر ۱۴۰۲هر دو رو دوست دارم ولی مزدا انتخابمه چون چهار چرخ محرکه و دوام بهتری داره طراحی اسپرت و ماندگاری هم داره 👌
Mehran Mirabolghasemi
۱۳ تیر ۱۴۰۲مزدا عشقه
نویدی
۱۳ تیر ۱۴۰۲گلف هنوز هم یه سر و گردن بالاتره
Royal Driver
۱۴ تیر ۱۴۰۲اصلا به رخ مزدا نمیخوره رده متوسط باشه. واقعا ماشینایی که میسازه درکنار کیفیت عالی، قیمت خوبی هم دارن. همیشه هم گفتم بین ژاپنی ها مزدارو از همه بیشتر قبول دارم. واقعا محشره. خوشبختانه از ترند های الکی هم فاصله گرفته که جای شکره. گلف هم عالیه، همیشه جزو بهترین هاچبک ها بوده و هست. اما اینجا مزدا بیشتر چشمم رو میگیره.
حسام فلاحت پیشه
۱۴ تیر ۱۴۰۲به نظر من مزدا 3 در زمینه طراحی یک سر و گردن همیشه بالاتر بوده ولی در هندلینگ مزدا نتونسته مثل گلف بالانسی مناسب بین راحتی و هندلینگ ایجاد کنه و مزدا 3 به خاطر همین قضیه سواری راحتی مثل گلف و هوندا سیویک نداره و همچنین فضای داخلی سرنشین های عقب هم از دو رقیب کوچک تر هست.
مهدی
۱۴ تیر ۱۴۰۲خدایا پول بده مزدا رو واسه خودم میخام گلف و واسه پسرم قول میدم بعضی وقتها جامونو عوض کنیم😎
حسن
۱۵ تیر ۱۴۰۲والا ما که اینارو از نزدیک ندیدیم ولی توعکسا کابین مزدا خیلی لوکس تر به نظر نمیرسه و تقریبا شبیه همند
تازه توعکسا کابین گلف کمی بهتر دیده میشه خخخ
علی
۱۵ تیر ۱۴۰۲در برابر گلف آر چطور؟
پیمان علی یوس
۲۴ مرداد ۱۴۰۲من به عنوان ایرانی به اعضای خانواده ام میگویم ازاین به بعد به جای برندهای ماشینی که داشتند اگر خواستند ماشینشان رو عوض کنند فقط مزدا بخرند تا ادای احترامی به 👈👈👈سازنده این شرکت ژاپنی باشد جوجیرو ماتسودا بنیانگذار خودروسازی مزدا با الهام از اهورامزدا و با توجه به تشابه اسمی نام خانوادگی وی با واژه مزدا، این نام را بر نخستین محصول خود گذاشته است. بر پایه اظهارنظر وبگاه رسمی مزدا[۳] دلیل نامگذاری این شرکت اینطور بیان شدهاست: «نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورامزدا خدای نخستین تمدنهای غرب آسیا در ایران است. ما اهورامزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تفسیر کردیم. بهعنوان منشأ هر دو تمدن شرقی و غربی و همینطور به عنوان نمادی از فرهنگ خودرو. این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو انجام شد
car lover
۲۵ شهریور ۱۴۰۳مزدا ژاپن