همزمان با برگزاری نمایشگاه CES ۲۰۲۴ برخی تصاویر و جزئیات نسخه فیس لیفت فولکسواگن گلف 2024 موسوم به نسل ۸.۵ منتشر شد.
تنها چند هفته تا معرفی رسمی هاچبک بهروز شده گلف باقی مانده و در زمان برگزاری CES 2024 تصاویر اولیه آن منتشر شدهاند. گلف فیس لیفت با نسخه پروتوتایپ دارای پوشش استتاری GTI در این رویداد تکنولوژی حضور یافته و با توجه به طراحی ظاهری و داخلی آن میتوانیم برخی تغییرات همچون سیستم اطلاعات سرگرمی جدید و نمای جلوی بازنگری شده را تشخیص دهیم.
با توجه به تصاویر نسخه پیشتولیدی منتشر شده میتوان گفت تغییرات رخ داده در گلف فیس لیفت چندان وسیع نیستند اما تریم جدیدی برای جلوپنجره در نظر گرفته شده و ورودیهای هوا و طراحی چراغها تغییر یافتهاند. در تصاویر تنها بخش جلوی خودرو مشخص است اما انتظار میرود در بخش عقب نیز بازنگریهایی صورت گیرد. فولکسواگن گلف ۲۰۲۴ فیس لیفت از بهار امسال در دسترس مشتریان خواهد بود و چندی بعد نیز به دست آنها خواهد رسید.
نکته مهم اینکه سال ۲۰۲۴ پنجاهمین سالگرد عرضه گلف به عنوان محصولی اصلی و جایگزین بیتل به شمار میرود. از آن زمان تاکنون بیش از ۳۷ میلیون دستگاه گلف در سراسر دنیا به فروش رسیده تا به این ترتیب خودروی موردبحث پرفروشترین محصول تاریخ فولکسواگن ۸۶ ساله لقب گیرد. جدیدترین نسخه گلف اگرچه تفاوتهای ساختاری با نسخه قبل از فیس لیفت ندارد اما باعث ایجاد وضعیت رقابتی آن در بازار تا زمان معرفی نسل جدید در پایان دهه جاری میلادی خواهد شد. باید گفت نسل نهم گلف فقط با قوای محرکه برقی تولید میشود.
یکی دیگر از تغییرات مهم گلف ۲۰۲۴ به بخش کابین مربوط میشود به گونهای که بهبودهای محسوسی در زمینه ارگونومی، کیفیت و عملکردها رخ داده و فولکسواگن اذعان کرده این تغییرات برای تغییر وضعیت مدلهای قبلی صورت گرفته است. توماس شافر مدیرعامل فولکسواگن سال پیش اظهار داشت انتقادات گسترده از کابین مدلهای فعلی این برند از جمله گلف قطعاً آسیب زیادی به ژرمنها زده و این شرکت به دنبال حل آنها با طراحی جدید است. به همین منظور گلف فیس لیفت از داشبورد بازنگری شده استفاده خواهد کرد. این بخش هماکنون پذیرای نمایشگر بزرگتر ۱۲.۹ اینچی شده و در کنار آن نیز پشت آمپرهای ۱۰.۴ اینچی دیجیتالی با استفاده از جدیدترین نسل پلتفرم اطلاعات سرگرمی MIB فولکسواگن وجود دارد. این سیستم جدید که اولین بار در مدلهای برقی ID.3 و ID.7 معرفی شد از ساختارهای منوی بهتر، سرعت پردازش بالاتر و نمایشگر باکیفیت سود میبرد.
یکی دیگر از ویژگیهای جدید این سیستم اطلاعات سرگرمی را میتوان نسخه بهبود یافته دستیار صوتی IDA دانست که از هوش مصنوعی چت GPT استفاده میکند. این دستیار میتواند برای کنترل عملکردهایی همچون نمایشگر، ناوبری و سیستم تهویه مطبوع بکار رود و دستورات صوتی متنوعتری را پذیرش کند. چت GPT یکپارچه همچنین به رانندگان و سرنشینان اجازه ارتباط طبیعیتر و راحتتری را با خودرو میدهد. بهطور مثال سرنشینان میتوانند جملات خودمانیتری همچون “هی IDA، دما رو بالا ببر” یا “منو به نزدیکترین شارژر برسون” را ادا کنند. همچنین استفاده از هوش مصنوعی باعث شده خودرو به دستورات کلیتر همچون “من سردمه” یا “من میخوام شارژر گوشی جدیدی بخرم” پاسخ دهد.
این نرمافزار جدید از بهروزرسانی راه دور سود میبرد و در تمامی محصولات جدید فولکسواگن بکار خواهد رفت. همچنین محصولات کوپرا، سئات، اشکودا و محصولات تجاری فولکسواگن نیز به این نرمافزار مجهز خواهند شد هرچند نامی از آئودی به میان نیامده است. ژرمنها کنترلهای روی فرمان گلف ۲۰۲۴ را نیز بهبود بخشیدهاند و این بار شاهد استفاده از دکمههای فیزیکی و سنتی هستیم. گلف نونوار شده همچنین از متریال باکیفیتتری در کابین استفاده خواهد کرد. یکی از این مواد با نام آتریلور شناخته میشود که شبیه آلکانتراست اما از مواد بازیافتی به دست میآید. اما شاید واضحترین و مفیدترین جنبه این تغییرات در کابین گلف فیس لیفت به نورانی شدن نوارهای کشویی حساس به لمس مربوط شود. این نوارها که برای کنترل سیستم تهویه مطبوع بکار میروند هماکنون دید بهتری را فراهم میکنند و راننده در شب به راحتی از آنها استفاده خواهد کرد. به تمامی این موارد باید رینگها و رنگهای بدنه جدید را نیز افزود. ظاهراً نسخه سفارشی گلف نیز برای گرامی داشت پنجاهسالگی این خودرو معرفی خواهد شد.
از نظر قوای محرکه فولکسواگن گلف ۲۰۲۴ فیس لیفت تغییر چندانی نسبت به قبل نخواهد داشت و با پیشرانههای درونسوز، هیبریدی و پلاگین هیبریدی عرضه خواهد شد. البته احتمال دارد تغییراتی جزئی در جهت کاهش مصرف سوخت و بهبود پرفورمنس رخ دهد. برای مثال مدلهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی قرار است بجای پیشرانه ۱.۴ لیتری بنزینی از نمونه ۱.۵ لیتری پاکتر استفاده کنند و موتورهای برقی جدید نیز قدرت بالاتری ارائه نمایند. احتمال استفاده از باتری بزرگتر نیز وجود دارد تا شعاع حرکتی ۱۰۰ کیلومتری را در حالت تمام برقی فراهم کند.
فولکسواگن تائید کرده است خبری از گیربکس دستی در گلف ۲۰۲۴ نخواهد بود. یکی از مدیران این برند اظهار میدارد توسعه گیربکس دستی جدید منطقی نیست زیرا توسعه مدل فیس لیفت قبلاً انجام شده و با توجه به استانداردهای آلایندگی یورو ۷ ژرمنها تصمیم گرفتهاند از گیربکس دوکلاچه برای دوری از هرگونه جریمه ناشی از آلایندگی بیشتر استفاده کنند. با توجه به اینکه حدود ۹۵ درصد مدلهای فعلی GTI با گیربکس اتوماتیک سفارش داده میشوند بنابراین از نظر مدیران فولکسواگن حذف گیربکس دستی مشکلی نخواهد داشت.
Drifter
۲۰ دی ۱۴۰۲چقدر داخلش زشته
از این صفحه نمایشهای بزرگ که کل کنسول وسط رو کامل اشغال میکنن نفرت دارم
حس زشتی و زخمتی بدی به آدم میده و حتی ذرهای ظرافت و خلاقیت در جایگزاریش به کار نرفته که حداقل با بقیه اجزا و عناصر هماهنگ باشه
مثل یه وصله ناجور و ناهماهنگه
نه فقط این ، تو خیلی از ماشینای جدید هم همینه
از طرف دیگه راننده برای استفاده هی باید سرش رو بچرخونه سمت صفحه نمایش که باعث حواس پرتی میشه و خطرناکه ، یا اینکه توقف کنه
حداقل یکم خلاقیت به خرج بدن تا خوب فیت بشه و قشنگ به نظر بیاد ، نه اینکه عین تابلو بچسبوننش اون وسط
sina
۲۰ دی ۱۴۰۲گلف خفنه واقعا
فقط سیویک رو از این ماشین بیشتر دوست دارم.
وی
۲۰ دی ۱۴۰۲المانی ها واقعا تو طراحی افول کردن نسل قبل گلف خیلی طراحی داخلی و خارجی بهتری داشت
Fy
۲۰ دی ۱۴۰۲مثل تراکتور شده ( عقبش خیلی بزرگ و جلوش خیلی کوچیک)😐
مجتبی .
۲۰ دی ۱۴۰۲دریفتر عزیز هیida اون مشکل روحل میکنه ونیازی نبست حتما صفحه نمایش رودید یا لمس کرد.اطلاعات مهم هم روی شیشه منعکس میشه. این بحث تکامل دستیارراننده وهوش مصنوعی که درمقاله مرسدس هم بود فکرکنم خیلی جالبه توزمانهای طولانی که راننده تنهاست میتونه تاحدودی اون حس تنهایی رو برطرف کنه. گلف خیلی خوب طی دوران تولیدش یکنواخت وپیوسته به سمت بهتر شدن جلو رفته واونایی که دیدیم واینهایی که میخونیم هرنسل نصبت به قبل بهتروکاملتر شده.
Zahid AMG 2005
۲۰ دی ۱۴۰۲عاشق گلف هستم خیلی ماشین قشنگ و خوبی هست
بی وطن
۲۰ دی ۱۴۰۲ما در حسرت نسل ۲ gti…