نسل جدید فولکسواگن پاسات توسط اشکودا در کنار ساپرب جدید توسعه پیدا کرده است.
فولکسواگن پاسات که اخیراً تولد پنجاهسالگی خود را جشن گرفته است، در دنیای خودروهای خانوادگی یک اسطوره محسوب میشود. این خودرو که بهتازگی با نسل نهم خود به بازار آمده است، هرچند قدیمیترین نام در حال تولید فولکسواگن بهحساب میآید اما در عصر خودروهای الکتریکی آیندهای نخواهد داشت؛ بنابراین، آخرین نسل پاسات نباید فقط یک خودروی خوب باشد زیرا اگر میخواهد مدیران فولکسواگن را متقاعد کند که نام پاسات را زنده نگه دارند، باید فروش خوبی هم داشته باشد.
پاسات جدید فقط بهصورت استیشن تولید میشود و تصمیم فولکسواگن برای حذف نسخهٔ سدان حتی با وجود کاهش فروش این خودروها، اقدام جسورانهای است. توسعهٔ این خودرو به اشکودا سپرده شده که آن را در کنار نسل جدید ساپرب مهندسی کرده است. در نگاه اول، به نظر میرسد نسل جدید این استیشن آلمانی جذابیت سنتی خود را حفظ کرده است. پاسات از زبان طراحی جدید فولکسواگن با خطوط منحنی استفاده میکند که در گلف فیسلیفت، تیگوآن جدید و خودروهای الکتریکی سری ID دیدهایم. این طراحی همراه با سقف پایینتر نسبت به نسل قبلی، ضریب درگ پاسات را از ۰.۳۱ Cd نسل قبلی به ۰.۲۵ Cd کاهش داده است.
پاسات بعداً در یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی با قوای محرکهٔ کاملاً جدید هم به بازار عرضه خواهد شد اما در حال حاضر فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی هیبریدی خفیف ۴۸ ولت به فروش میرسد. این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای جلو میفرستد. پاسات با این موتور ظرف ۹.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که ۰.۳ ثانیه از نسخهٔ غیرهیبریدی نسل قبلی کندتر است. این خودرو از سیستم غیرفعالسازی سیلندرها هم بهره میبرد و در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها ۵.۴ لیتر بنزین مصرف میکند.
هنگام رانندگی، موتور بنزینی بسیار نرم کار میکند و کارکرد سیستم هیبریدی خفیف عملاً نامحسوس است. این مطمئناً یکی از نرمترین موتورهای هیبریدی خفیفی است که تاکنون آزمایش کردهایم. پاسات جدید روی نسخهٔ تکاملیافتهٔ همان پلتفرم MQB Evo نسل قبلی ساخته شده و بنابراین رانندگی آن مشابه گذشته است. بزرگترین تفاوتی که ما متوجه شدیم، ارائهٔ سیستم جدید DCC (کنترل شاسی پویا) بهصورت سفارشی است که میتواند سفتی و نرمی کمکفنرها را تنظیم کند. این سیستم ۱۵ سطح مختلف دارد که قطعاً برای یک استیشن خانوادگی بسیار زیاد است و حداکثر سفتی را باید بهصورت دستی از طریق نمایشگر لمسی انتخاب کرد.
بااینحال، نیازی به این حالت نداریم زیرا حتی روی جادههای هموار هم بسیار سفت احساس میشد. حالت اسپرت تعلیق را کمی نرمتر میکند اما همچنان ضربهها و تکانها به کابین منتقل میشود و تغییر بزرگی در تعویض دندهها یا فرمان هم رخ نخواهد داد؛ بنابراین، بهتر است پاسات را روی حالت راحت بگذارید که خیلی خوب دستاندازهای بزرگ را جذب میکند. هرچند پاسات جدید ۱۱۴ میلیمتر طول و ۲۰ میلیمتر عرض بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد و فاصلهٔ محوری آنهم ۵۰ میلیمتر بیشتر شده اما به لطف دید مناسب به بیرون، هدایت آن در خیابانها آسان خواهد بود.
خودروی آزمایشی ما از تیپ میان ردهٔ الگانس بود اما به لطف عایقهای صدای اضافی و شیشههای دوجداره که از طریق پکیج سفارشی آکوستیک ارائه میشود، کابین بسیار ساکتی داشت که در حد ID.7 الکتریکی بیسروصدا بود. کابین پاسات هم فضای دلپذیری دارد هرچند که خیلی خاص نیست و شبیه تیگوآن جدید به نظر میرسد. تیپ الگانس با سقف پانوراما و ماساژور صندلیها ارائه میشود اما تیپ پایه هم از کنترل تهویهٔ سه منطقهای، در صندوق برقی، کروز کنترل تطبیقی و دوربین دید عقب بهره میبرد.
نمایشگر لمسی ۱۵ اینچی که بخش زیادی از داشبورد را اشغال کرده، همان نمونهٔ مورداستفاده در ID.7 و تیگوآن است. این سیستم پاسخگویی خوبی دارد و استفاده از آن آسان خواهد بود. در پاسات اما برخلاف اشکودا ساپرب برای سیستم تهویه از کنترلهای لمسی زیر نمایشگر اصلی استفاده شده که هرچند حداقل حالا از نور پسزمینه بهره میبرد اما هنوز هم ویژگی موردعلاقهٔ ما نیست. خوشبختانه اما فولکسواگن دوباره کنترلهای لمسی روی فرمان را با دکمههای فیزیکی جایگزین کرده است. پاسات جدید با فضای پای عقبی هماندازهٔ مرسدس S کلاس و صندوقعقب ۶۹۰ لیتری، از کابین بسیار جاداری هم بهره میبرد.
قیمت پایهٔ پاسات در اروپا ۴۰ هزار یورو است. بزرگترین مشکل پاسات اما همان ساپرب است که بسیار به آن اشاره کردیم. این خودرو از لحاظ فنی با استیشن فولکسواگن یکسان است و همین ویژگیها را با قیمت ارزانتری ارائه میکند.
جمعبندی
فولکسواگن پاسات جدید تغییر بزرگی در بازار استیشنها ایجاد نکرده و نیازی هم به این کار ندارد. اعتماد فولکسواگن به اشکودا برای توسعهٔ این خودرو حرکت عاقلانهای بوده است هرچند که دو خودرو حالا بسیار شبیه به هم شدهاند.
مشخصات فنی
Volkswagen Passat 2024 | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۹.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۲ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۴ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۹۱۷ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۹۷ میلیمتر |
قیمت پایه | ۴۰ هزار یورو |
امتیاز | ۴.۰ از ۵.۰ |
بکوب لایکو
۲۲ اسفند ۱۴۰۲فلوکستو عشق است
Oxygen
۲۲ اسفند ۱۴۰۲این ماشین باید حداقل موتور دو لیتری توربو داشته باشه چون واقعا موتور یک و نیم لیتری که مورد علاقه چینی ها هست برای همچین ماشین بزرگ و با ابهتی خیلی مسخره میباشد
M3
۲۳ اسفند ۱۴۰۲موتور های احمقانه ی ۱/۵لیتر داره کم کم به همه ماشتیا مثل ویروس سرایت میکنه باز دولیتر توربو واقعا بهتره
خسرو
۲۲ اسفند ۱۴۰۲زنده باد اشکودا
مردیم از خوشی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲خیلی شیکه
مردیم از خوشی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲خیلی گفتیم
بازم میگیم
قیمت انگلستان را ننویسید چون مالیات زیادی داره نمیشه قیاس کرد و ارزش خریدش درک نمیشه
امیر دهقان
۲۲ اسفند ۱۴۰۲این ماشین در آمریکا عرضه نمیشه و قیمت دلاری نداره که ذکر کنیم
قیمت پاسات در بازار آلمان هم از 40 هزار یورو شروع میشه که تفاوت چندانی با بازار انگلستان نداره
https://www.volkswagen.de/de/modelle/der-neue-passat.html
مردیم از خوشی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲پوند ۱۷ درصد گران تر از یورو هست پس تفاوت قابل توجهی دارند
البته من نمی خوام ایراد بگیرم برای بهبود عملکرد خودتون میگم 🌹
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ اسفند ۱۴۰۲بازار انگلیس برای خودروی وارداتی، مالیات و عوارض داره
من قیمت اصلی بازار اروپا نوشتم که ۴۰ هزار یورو هست
امین
۲۲ اسفند ۱۴۰۲برای بازار آلمان موتورهای مختلف دیزل بنزین هیبرید ارائه شده. از ۱۲۲ تا ۲۷۵ اسب قراره داشته باشه. قویترین هیبرید هست.
𝐀𝐥𝐢
۲۲ اسفند ۱۴۰۲همیشه طراحی های فلکس واگن رو دوست داشتم
Taha Ayoobi
۲۲ اسفند ۱۴۰۲خیلی عالیه
Taha Ayoobi
۲۲ اسفند ۱۴۰۲فولکس واگن پاسات فقط اون نسلی که تو ایرانه
خیلی خوشگله
به شدت
من خودم ماشین به اون خوشگلی ندیدم
من خیلی خوشم میاد ازش
Taha Ayoobi
۲۲ اسفند ۱۴۰۲موتور 4 سیلندر دیگه کدوم سیلندر هارو میخواد از کار بندازه 😂
اون بیشتر مال 8 یا 12 سیلندره
البته شوخی میکنم تو هر ماشینی میشه گذاشت
Taha Ayoobi
۲۲ اسفند ۱۴۰۲به نظرم باید یه موتور بهتر میذاشت
میشد 3 لیتری 6 سیلندر باشه، چون وقتی سیستم از کار انداختن سیلندر رو داره میذاره میشه یکم بیشتر سیلندر بذاره.
البته خب قصدشون ساخت یه چیز خیلی عالی و عجیب نبوده فک کنم، ذهن منه که میخواد اسطوره بسازه😂
Mohammad
۲۲ اسفند ۱۴۰۲حاجی تو راس میگی ما هم همینو میخوایم
ولی همه خودرو ساز ها دارن به آلایندگی و قیمت و مصرف سوخت فکر میکنن 🤦🏻♂️
مهردادکمال
۲۲ اسفند ۱۴۰۲هیچ ایرادی نمیشه ازش گرفت انصافا بسیار زیباست
مهدی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲خوبه،در آینده بهتر هم میشه