تجربه و آزمایشفولکس واگن

اولین رانندگی با نسل جدید فولکس‌واگن پاسات، نتیجه اعتماد به اشکودا!

نسل جدید فولکس‌واگن پاسات توسط اشکودا در کنار ساپرب جدید توسعه پیدا کرده است.

فولکس‌واگن پاسات که اخیراً تولد پنجاه‌سالگی خود را جشن گرفته است، در دنیای خودروهای خانوادگی یک اسطوره محسوب می‌شود. این خودرو که به‌تازگی با نسل نهم خود به بازار آمده است، هرچند قدیمی‌ترین نام در حال تولید فولکس‌واگن به‌حساب می‌آید اما در عصر خودروهای الکتریکی آینده‌ای نخواهد داشت؛ بنابراین، آخرین نسل پاسات نباید فقط یک خودروی خوب باشد زیرا اگر می‌خواهد مدیران فولکس‌واگن را متقاعد کند که نام پاسات را زنده نگه دارند، باید فروش خوبی هم داشته باشد.

پاسات جدید فقط به‌صورت استیشن تولید می‌شود و تصمیم فولکس‌واگن برای حذف نسخهٔ سدان حتی با وجود کاهش فروش این خودروها، اقدام جسورانه‌ای است. توسعهٔ این خودرو به اشکودا سپرده شده که آن را در کنار نسل جدید ساپرب مهندسی کرده است. در نگاه اول، به نظر می‌رسد نسل جدید این استیشن آلمانی جذابیت سنتی خود را حفظ کرده است. پاسات از زبان طراحی جدید فولکس‌واگن با خطوط منحنی استفاده می‌کند که در گلف فیس‌لیفت، تیگوآن جدید و خودروهای الکتریکی سری ID دیده‌ایم. این طراحی همراه با سقف پایین‌تر نسبت به نسل قبلی، ضریب درگ پاسات را از ۰.۳۱ Cd نسل قبلی به ۰.۲۵ Cd کاهش داده است.

پاسات بعداً در یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی با قوای محرکهٔ کاملاً جدید هم به بازار عرضه خواهد شد اما در حال حاضر فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی هیبریدی خفیف ۴۸ ولت به فروش می‌رسد. این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های جلو می‌فرستد. پاسات با این موتور ظرف ۹.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۰.۳ ثانیه از نسخهٔ غیرهیبریدی نسل قبلی کندتر است. این خودرو از سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها هم بهره می‌برد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی تنها ۵.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

هنگام رانندگی، موتور بنزینی بسیار نرم کار می‌کند و کارکرد سیستم هیبریدی خفیف عملاً نامحسوس است. این مطمئناً یکی از نرم‌ترین موتورهای هیبریدی خفیفی است که تاکنون آزمایش کرده‌ایم. پاسات جدید روی نسخهٔ تکامل‌یافتهٔ همان پلت‌فرم MQB Evo نسل قبلی ساخته شده و بنابراین رانندگی آن مشابه گذشته است. بزرگ‌ترین تفاوتی که ما متوجه شدیم، ارائهٔ سیستم جدید DCC (کنترل شاسی پویا) به‌صورت سفارشی است که می‌تواند سفتی و نرمی کمک‌فنرها را تنظیم کند. این سیستم ۱۵ سطح مختلف دارد که قطعاً برای یک استیشن خانوادگی بسیار زیاد است و حداکثر سفتی را باید به‌صورت دستی از طریق نمایشگر لمسی انتخاب کرد.

بااین‌حال، نیازی به این حالت نداریم زیرا حتی روی جاده‌های هموار هم بسیار سفت احساس می‌شد. حالت اسپرت تعلیق را کمی نرم‌تر می‌کند اما همچنان ضربه‌ها و تکان‌ها به کابین منتقل می‌شود و تغییر بزرگی در تعویض دنده‌ها یا فرمان هم رخ نخواهد داد؛ بنابراین، بهتر است پاسات را روی حالت راحت بگذارید که خیلی خوب دست‌اندازهای بزرگ را جذب می‌کند. هرچند پاسات جدید ۱۱۴ میلی‌متر طول و ۲۰ میلی‌متر عرض بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد و فاصلهٔ محوری آن‌هم ۵۰ میلی‌متر بیشتر شده اما به لطف دید مناسب به بیرون، هدایت آن در خیابان‌ها آسان خواهد بود.

خودروی آزمایشی ما از تیپ میان ردهٔ الگانس بود اما به لطف عایق‌های صدای اضافی و شیشه‌های دوجداره که از طریق پکیج سفارشی آکوستیک ارائه می‌شود، کابین بسیار ساکتی داشت که در حد ID.7 الکتریکی بی‌سروصدا بود. کابین پاسات هم فضای دلپذیری دارد هرچند که خیلی خاص نیست و شبیه تیگوآن جدید به نظر می‌رسد. تیپ الگانس با سقف پانوراما و ماساژور صندلی‌ها ارائه می‌شود اما تیپ پایه هم از کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای، در صندوق برقی، کروز کنترل تطبیقی و دوربین دید عقب بهره می‌برد.

نمایشگر لمسی ۱۵ اینچی که بخش زیادی از داشبورد را اشغال کرده، همان نمونهٔ مورداستفاده در ID.7 و تیگوآن است. این سیستم پاسخگویی خوبی دارد و استفاده از آن آسان خواهد بود. در پاسات اما برخلاف اشکودا ساپرب برای سیستم تهویه از کنترل‌های لمسی زیر نمایشگر اصلی استفاده شده که هرچند حداقل حالا از نور پس‌زمینه بهره می‌برد اما هنوز هم ویژگی موردعلاقهٔ ما نیست. خوشبختانه اما فولکس‌واگن دوباره کنترل‌های لمسی روی فرمان را با دکمه‌های فیزیکی جایگزین کرده است. پاسات جدید با فضای پای عقبی هم‌اندازهٔ مرسدس S کلاس و صندوق‌عقب ۶۹۰ لیتری، از کابین بسیار جاداری هم بهره می‌برد.

قیمت پایهٔ پاسات در اروپا ۴۰ هزار یورو است. بزرگ‌ترین مشکل پاسات اما همان ساپرب است که بسیار به آن اشاره کردیم. این خودرو از لحاظ فنی با استیشن فولکس‌واگن یکسان است و همین ویژگی‌ها را با قیمت ارزان‌تری ارائه می‌کند.

جمع‌بندی

فولکس‌واگن پاسات جدید تغییر بزرگی در بازار استیشن‌ها ایجاد نکرده و نیازی هم به این کار ندارد. اعتماد فولکس‌واگن به اشکودا برای توسعهٔ این خودرو حرکت عاقلانه‌ای بوده است هرچند که دو خودرو حالا بسیار شبیه به هم شده‌اند.

مشخصات فنی

Volkswagen Passat 2024

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۲ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۵.۴ لیتر ترکیبی
طول ۴,۹۱۷ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۷ میلی‌متر
قیمت پایه ۴۰ هزار یورو
امتیاز ۴.۰ از ۵.۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۸ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. بکوب لایکو

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فلوکستو عشق است

    موافقم 15
    مخالفم 2
  2. Oxygen

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    این ماشین باید حداقل موتور دو لیتری توربو داشته باشه چون واقعا موتور یک و نیم لیتری که مورد علاقه چینی ها هست برای همچین ماشین بزرگ و با ابهتی خیلی مسخره میباشد

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. M3

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (30 ديدگاه)

      موتور های احمقانه ی ۱/۵لیتر داره کم کم به همه ماشتیا مثل ویروس سرایت میکنه باز دولیتر توربو واقعا بهتره

  3. خسرو

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    زنده باد اشکودا

    موافقم 8
    مخالفم 1
  4. مردیم از خوشی

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1448 ديدگاه)

    خیلی شیکه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  5. مردیم از خوشی

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1448 ديدگاه)

    خیلی گفتیم
    بازم میگیم
    قیمت انگلستان را ننویسید چون مالیات زیادی داره نمیشه قیاس کرد و ارزش خریدش درک نمیشه

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. امیر دهقان

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (743 ديدگاه)

      این ماشین در آمریکا عرضه نمیشه و قیمت دلاری نداره که ذکر کنیم
      قیمت پاسات در بازار آلمان هم از 40 هزار یورو شروع میشه که تفاوت چندانی با بازار انگلستان نداره
      https://www.volkswagen.de/de/modelle/der-neue-passat.html

      موافقم 6
      مخالفم 5
      1. مردیم از خوشی

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1448 ديدگاه)

        پوند ۱۷ درصد گران تر از یورو هست پس تفاوت قابل توجهی دارند
        البته من نمی خوام ایراد بگیرم برای بهبود عملکرد خودتون میگم 🌹

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2849 ديدگاه)

          بازار انگلیس برای خودروی وارداتی، مالیات و عوارض داره
          من قیمت اصلی بازار اروپا نوشتم که ۴۰ هزار یورو هست

          موافقم 5
          مخالفم 1
  6. امین

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (657 ديدگاه)

    برای بازار آلمان موتورهای مختلف دیزل بنزین هیبرید ارائه شده. از ۱۲۲ تا ۲۷۵ اسب قراره داشته باشه. قویترین هیبرید هست.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    همیشه طراحی های فلکس واگن رو دوست داشتم

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      خیلی عالیه

  8. Taha Ayoobi

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    فولکس واگن پاسات فقط اون نسلی که تو ایرانه
    خیلی خوشگله
    به شدت
    من خودم ماشین به اون خوشگلی ندیدم
    من خیلی خوشم میاد ازش

    موافقم 12
    مخالفم 1
  9. Taha Ayoobi

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    موتور 4 سیلندر دیگه کدوم سیلندر هارو میخواد از کار بندازه 😂
    اون بیشتر مال 8 یا 12 سیلندره
    البته شوخی میکنم تو هر ماشینی میشه گذاشت

    موافقم 2
    مخالفم 3
  10. Taha Ayoobi

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    به نظرم باید یه موتور بهتر میذاشت
    میشد 3 لیتری 6 سیلندر باشه، چون وقتی سیستم از کار انداختن سیلندر رو داره میذاره می‌شه یکم بیشتر سیلندر بذاره.
    البته خب قصدشون ساخت یه چیز خیلی عالی و عجیب نبوده فک کنم، ذهن منه که میخواد اسطوره بسازه😂

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. Mohammad

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (333 ديدگاه)

      حاجی تو راس میگی ما هم همینو میخوایم
      ولی همه خودرو ساز ها دارن به آلایندگی و قیمت و مصرف سوخت فکر میکنن 🤦🏻‍♂️

  11. مهردادکمال

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    هیچ ایرادی نمیشه ازش گرفت انصافا بسیار زیباست

    موافقم 7
    مخالفم 1
  12. مهدی

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوبه،در آینده بهتر هم میشه

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا