خودروهای مردمی اروپا با پیشرانههایی که بین ۱۸ تا ۶۲ اسب بخار قدرت دارند در درگی جالب به مصاف هم رفتهاند تا سریعترین آنها مشخص شود.
در سالهای پس از جنگ جهانی دوم خودروهای کوچک ارزانقیمت که از آنها بهعنوان خودروهای مردمی یاد میشود در اروپا بسیار محبوب شدند. پیشتاز این بخش فولکسواگن بیتل بود که قبل از جنگ معرفی شد اما محبوبیت فوقالعادهٔ آن پس از خاموش شدن شعلههای جنگ شکل گرفت. پس از این هم سیتروئن 2CV، فیات ۵۰۰ و مینی معرفی شدند. همهٔ این خودروها محبوبیت جهانی پیدا کردند و به فروش بالایی دست یافتند. حال این چهار خودروی کوچک اروپایی در فرودگاهی در کلرادو گرد هم جمع شدهاند تا پاسخ این سؤال را مشخص کنند: کدام خودروی مردمی سریعتر است؟
اولین شرکتکننده محبوبترین خودروی آن روزگار یعنی فولکسواگن بیتل است. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تخت چهار سیلندر استفاده میکند که ۶۰ اسب بخار قدرت دارد و نیروی خود را به چرخهای عقب تحویل میدهد. خودروی بعدی سیتروئن 2CV است که زیر کاپوت نصف بیتل سیلندر و قدرت دارد. پیشرانهٔ دو سیلندر ۶۰۲ سیسی تخت این خودرو ۲۹ اسب بخار قدرت تولید میکند. سپس به ستارهٔ بریتانیا میرسیم. در سینهٔ این خودرو یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر قرار گرفته است که ۶۲ اسب بخار قدرت را به چرخهای جلو تحویل میدهد.
آخرین خودروی جمع هم فیات ۵۰۰ ایتالیایی است که کوچکترین پیشرانه و کمتری قدرت را دارد. موتور دو سیلندر خطی این خودرو تنها ۴۹۹ سیسی حجم و ۱۸ اسب بخار قدرت دارد. مثل بیتل، در ۵۰۰ هم پیشرانه در عقب نصب شده است. در این ویدئو بین خودروها یک مسابقهٔ درگ و سپس آزمایش ترمز و حداکثر سرعت برگزار میشود. در درگ مینی با اختلاف پیروز میشود. این خودرو پس از ۲۳ ثانیه به خط پایان میرسد و بیتل با ۲۶.۶ ثانیه در جایگاه دوم قرار میگیرد. رتبهٔ آخر هم با حدود ۳۵ ثانیه به فیات ۵۰۰ میرسد که تعجبی هم ندارد. البته 2CV هم خیلی سریعتر از رقیب ایتالیایی نیست و ۳۳ ثانیه طول میکشد تا به پایان ۴۰۰ متر برسد.
بااینحال، فیات کوچک و سبک در آزمایش ترمز پیروز میشود. ازآنجاییکه این خودروها ضعیف و کند هستند، آزمایش ترمز از سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت انجام میشود و ۵۰۰ در کمتر از ۱۱ متر به توقف کامل میرسد. بیتل و سیتروئن تقریباً عملکرد یکسانی دارند و به ترتیب در ۱۲.۸ متر و ۱۳.۱ متر متوقف میشوند و مینی هم با حدود ۱۴ متر در جایگاه آخر قرار میگیرد. در آزمایش حداکثر سرعت اما نمایندهٔ بریتانیاییها ناکامی قبلی را جبران کرد و در مسیر ۱.۲ کیلومتری به سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسید تا بالاتر از بیتل با ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت قرار گیرد. سیتروئن و فیات هم به ترتیب با ۸۲ و ۷۶ کیلومتر بر ساعت عملکردی نزدیک به هم داشتند.
Hamilton1970
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا خودروهای کلاسیک کوچیک خیلی از نظر معنوی ارزشمندن چون هم خاطرات زیادی با خودشون دارن و هم یادآور خلاقیت سازندهشون هستن
Reza Waffen SS
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲بیتل افسانه ای انتخابم البته از مینی هم نمیشه گذشت
محمدهادی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا مینی حضورش بین سایرین غیر منصفانه بود
اون یه کوچولوی اسپرت بود،ملومه که مثل گنجیشک از کنار بقیه ردمیشه
abbas
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲فقط اون فیات موقع تست تاپ اسپید طرف تو ماشین انگار داشت هولش میداد
سید
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ژیان با اون قدرت کم و سرعتش که هیچی،در مورد بیتل هم باید بگم بدرد آب و هوای گرم نمی خوره.مینی ولی از حق نگذریم اییییییی…بدک نیست.ولی وای به فیات،از قدیم گفتن فیات،مرحمت زیاد.زمانی بابام یک فیات نگار داشت.اون ماشین ثابت کرد که بدرد مسافرت نمی خوره.باور کنید تمام ۱۳ روز عید رو باهاش تو جاده بودیم بماند،از استان خراسان هم نتونستیم بیرون بریم.خاک عالم بر سر اون مهندسی که فیات رو طراحی کرده.بخدا ساخت چنین ماشینی به معنای واقعی کلمه هدر دادن منابع طبیعی هست.