فولکس واگن

گلف V10 با 500 اسب بخار و 911 چهار توربو، پروژه‌های مخفی فولکس‌واگن

گلف ۱۰ سیلندر چهارچرخ محرک و پورشه ۹۱۱ با چهار توربوشارژر ازجمله پروژه‌های جذاب گروه فولکس‌واگن بوده‌اند که تا امروز محرمانه باقی ماندند.

«مارکوس مارکز» مدیر پروژهٔ سوخت مصنوعی پورشه طی مصاحبه‌ای از چند پروژه‌ی مخفی گروه فولکس‌واگن پرده برداشته است. یکی از این پروژه‌ها، گلف با پیشرانهٔ V10 و سامانهٔ چهارچرخ محرک بوده که یک دستگاه از آن ساخته شد. این خودرو از نسل پنجم گلف، به زمانی تعلق دارد که قوی‌ترین نسخهٔ هاچ‌بک فولکس‌واگن مدل R32 با پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری VR6 و ۲۵۰ اسب بخار قدرت بود.

مثل همهٔ مدل‌های گلف نسل پنج که به بازار عرضه می‌شد، در این نمونه هم پیشرانه به‌صورت عرضی در جلوی خودرو نصب شده بود؛ در حالی که آئودی R8 و لامبورگینی گالاردو موتور V10 به‌صورت طولی پشت صندلی‌ها داشتند. هرچند مارکز مستقیماً در این پروژه شرکت نداشته اما می‌گوید گلف V10 زمانی ساخته شد که ظاهراً فولکس‌واگن دوباره علاقه‌مند به حضور در فرمول یک شده بود. این پیشرانه حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت و تا ۸,۲۰۰ دور بردقیقه دور می‌گرفت. مارکز پروتوتایپ این خودرو را در مرکز تحقیقات مخفی ولفسبورگ دیده بود:

من آن را دیدم و صدایش را در حال کار شنیدم. کاملاً خودروی دیوانه‌واری بود

دیگر پروژهٔ مخفی  فولکس‌واگن، پورشه ۹۱۱ با چهار توربوشارژر بوده است. هرچند گروه فولکس‌واگن برای اولین بار تکنولوژی چهار توربوی خود را در اواسط دههٔ ۲۰۰۰ در بوگاتی ویرون ارائه کرد اما پورشه چند سال قبل از این هایپرکار، تکنولوژی چهار توربوشارژ متوالی را توسعه داده بود. درواقع، در موتور ۸ لیتری W16 بوگاتی از فنّاوری‌ای که پورشه قبلاً توسعه داده بود استفاده شد. پس‌ازاین، حتی تولید ۹۱۱ توربو با چهار توربوشارژر در نسل قبلی این خودرو (نسل ۹۹۱ که تا سال ۲۰۱۹ تولید می‌شد) در دست بررسی قرار گرفت.

به گفتهٔ مارکز، هرچند این توربوشارژرها کوچک بودند اما همچنان مشکلات جانمایی وجود داشت که نمی‌شد آن را برطرف کرد. همچنین در صورت تصادف خودرو از عقب این توربوشارژرها آسیب‌پذیر بودند:

ما از آن [تکنولوژی] در ۹۹۱ توربو استفاده کردیم زیرا از بیشتر لحاظ واقعاً خوب کار می‌کرد. این سیستم قدرت زیادی را یک پیشرانهٔ سه سیلندر تخت بیرون می‌کشید و همچنین گشتاور زیادی هم تولید می‌کرد زیرا توربوشارژرها متوالی بودند و بنابراین اکثر بازه‌های دور موتور را پوشش می‌دادند

بااین‌حال، مارکز در مورد میزان قدرتی که این موتور چهار توربو تولید می‌کرد حرفی نزده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (6011 ديدگاه)

    مهندسی ماشینای رویایی ……. ماشینایی که هر کسی دوست داره داشته باشدشون

    موافقم 43
    مخالفم 1
    1. یه بنده ی خدا

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      چرا عکس پورش گذاشتین په

  2. Alan.r

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1132 ديدگاه)

    یه هاچبک داغ با موتور V10 🤤🤤🤤
    عجب چیزی می‌شد

    موافقم 41
    مخالفم 3
  3. ❤BMW❤

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    عکس تیتر منو دیوونه کرده

    موافقم 22
  4. Hamilton1970

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (538 ديدگاه)

    مغز متفکر و خلاق طراح این ایده ها رو می‌خوام
    واقعا ایده های خفنی بودن
    اگه به بهره‌برداری میرسیدن غوغایی به پا میشد اون سرش ناپیدا…

    موافقم 12
  5. وی

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (386 ديدگاه)

    اصلا باورم نمیشه یه زمانی گلف موتور 3.2 لیتری داشته
    المانیا الان خیلی محافظه کار شدن…

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. ❤ ب ت bugatti

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (177 ديدگاه)

    اصلا دوست ندارم ماشین های فولکس واگن رو ببینم
    چه خوب چه بد
    بخاطر عکس پورشه این مقاله رو می خونم
    دلیلش اینه که فولکس و ائودی قصد تمام برقی کردن اروپا رو داشتن در حالی که سوخت مصنوعی جایگزین بهتری بود که پیشنهادش رو پورشه و بی ام و داده بودن
    ولی فولکس همچنان داره سعی میکنه اروپا رو تمام برقی کنه

    موافقم 7
    مخالفم 4
  7. Amir

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (120 ديدگاه)

    ۹۱۱ توربو اس همینجوری سریع هست حالا فک کن دوتا توربو دیگه براش بزارن🔥

  8. GERMANY

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (65 ديدگاه)

    زیاد از ماشینای فولکس خوشم نمیاد

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا