در پی اعلام خبر سرمایهگذاری قابلتوجه فولکسواگن در ریویان، ارزش سهام این استارت آپ آمریکایی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت.
گروه فولکسواگن به دنبال سرمایهگذاری ۵ میلیارد دلاری در شرکت ریویان است. ژرمنها با اعلام این خبر افزودند در ابتدا ۱ میلیارد دلار را به استارت آپ برقی ریویان تزریق خواهند کرد. انتظار میرود ۴ میلیارد دلار دیگر نیز تا سال ۲۰۲۶ در اختیار این شرکت قرار گیرد. بر اساس برنامهریزی صورت گرفته، در سال ۲۰۲۵ مبلغ ۱ میلیارد دلار به ریویان اختصاص خواهد یافت و پس از تأسیس یک جوینت ونچر برای تولید پلتفرم و تکنولوژی نرمافزار برقی باقی مبلغ نیز در این استارت آپ سرمایهگذاری خواهد شد.
با انتشار این خبر و دو روز مانده به جلسه سرمایهگذاران، ارزش سهام ریویان بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت. نکته مهم اینکه مدیران این شرکت به خاطر ضررهای مالی قابلتوجه با فشارهای شدیدی مواجه بودهاند اما حالا به نظر میرسد ورق برگشته و سرمایهگذاری فولکسواگن میتواند روند توسعه این شرکت را شتاب بخشد. شایان ذکر است ۱ میلیارد دلار اولیه اختصاص یافته به ریویان امکان تبدیل به سهام این شرکت را خواهد داشت. این قرارداد به ریویان کمک میکند تا جریان سرمایه مثبتی داشته باشد. این را آر جی اسکارنیج مدیرعامل ریویان گفته است. او خاطرنشان میسازد سرمایه تزریق شده از سوی فولکسواگن باعث افزایش تولید شاسیبلند R2 در ایلینویز شود و به تولید پلتفرم برقی یک خودروی میان سایز در جورجیا نیز کمک شایانی بکند. باید دانست ریویان اوایل امسال ساختوساز در این تأسیسات را متوقف کرده بود. مدیرعامل ریویان تصریح میکند:
ما معتقدیم فرصت مهمی در اختیار ما قرار دارد. این قرارداد به دلیل تمرکز ما روی تکنولوژی و پلتفرمهای مرتبط ممکن شده است. من قبلاً درباره اهمیت این پلتفرمها صحبت کردهام و در حال حاضر توسعه مجدد آنها کار سختی است
انتظار میرود فولکسواگن از پلتفرم برقی و نرمافزارهای ریویان در محصولات خود استفاده کند. اسکارنیج با اعلام این خبر اظهار داشته چنین فرایندی از نیمه دوم دهه جاری میلادی شروع خواهد شد. او میگوید جوینت ونچر ریویان و فولکسواگن شامل مواردی همچون تکنولوژی باتری، قوای محرکه، سیستمهای ولتاژ بالا یا خودران و سختافزار برقی نخواهد بود. اسکارنیج انتظار دارد این جوینت ونچر توسط مدیران ردهبالا از جمله دو مدیرعامل هدایت شود به گونهای که ریویان مدیر فنی را منصوب کرده و فولکسواگن هم مدیر ارشد عملیاتی را انتخاب نماید.
فولکسواگن دومین خودروساز معتبر دنیاست که در این برند سرمایهگذاری میکند. قبلاً فورد با در اختیار داشتن حدود ۱۲ درصد سهام ریویان جزو بزرگترین سهامداران استارت آپ موردبحث بوده و آمازون نیز سرمایه قابلتوجهی را راهی این شرکت کرده است. البته فورد در سال ۲۰۲۳ و پس از عقبنشینی از برنامههای خود برای توسعه مشترک خودروهای برقی با ریویان سهام خود را فروخت. همکاری فولکسواگن و ریویان در حالی صورت میگیرد که برخی شرکتها در استراتژی برقی سازی محصولات خود بازنگری کردهاند زیرا رشد فروش این خودروها کمتر از حد انتظار بوده است. پیترو زولینو مدیر ارتباطات تجاری فولکسواگن میگوید قرارداد با ریویان برنامههای این خودروساز آلمانی برای تأسیس کارخانه ۲ میلیارد دلاری تولید خودروی برقی در کارولینای جنوبی را تغییر نخواهد داد. او اظهار میدارد:
تعهد ما به تولید خودروهای جدید اسکات اصلاً تغییر نکرده است
ریویان چند ماه است که استراتژی صرفهجویی در هزینهها را اعلام کرده و همگام با ایجاد تغییرات در کارخانه ایلینویز به دنبال بهبود بهرهوری خود است. همچنین کار ساختوساز در کارخانه چند میلیارد دلاری جورجیا نیز متوقف شده و انتظار میرود این اقدامات باعث صرفهجویی بیش از ۲.۲۵ میلیارد دلاری در هزینهها شود. انتظار میرود سرمایهگذاری فولکسواگن باعث تسریع در روند تولید خودروی R2 شود. باید گفت ریویان در سهماهه ابتدایی امسال خبر ۱.۴۵ میلیارد دلار ضرر را تجربه کرده است.
T.50
۷ تیر ۱۴۰۳شانس اوردن که فولکس مثل یه قهرمان پیداش شد
وگرنه طولی نمیکشید که این هم غزل حدافظی بخونه
مثل فیسکر که برای بار دوم ورشکست شد
Amir Enzo
۷ تیر ۱۴۰۳فولکس واگن هر روز بزرگتر از دیروز
۷ تیر ۱۴۰۳داش فولکس یه دو میلیارد بدی ما هایما 7x بگیریم اون دنیا اصلا پشیمون نمیشی همیشه دعات میکنم یه ۵۰ میل هم بریز برام تو حسابم باشه یکم خرج رخش کنم
Taha Ayoobi
۷ تیر ۱۴۰۳ایمیل بزن.
۸ تیر ۱۴۰۳ایمیلشو میدی؟
Taha Ayoobi
۸ تیر ۱۴۰۳داشتم خودم میزدم😂
۸ تیر ۱۴۰۳😂😂
Elmiraj
۷ تیر ۱۴۰۳بزرگان قرار بود با ده ها میلیارد دلار بودجه الکتریکی سازی و با انبوهی از پلتفرم های مختلف تسلا رو به حاشیه ببرن ، ولی میبینیم که دست به دامان پلتفرم و نرم افزار تازه کار های کوچک شدن…
RPM
۷ تیر ۱۴۰۳ریویان نیاز شدید به سرمایه داشت و ضررها و کاهش سهام های متعددی رو تجربه کرده بود . در نتیجه آف خوبی خورده یه لقمه حاضر و اماده بود که کمپانیای بزرگ تر بیان و از پلتفرم و تکنولوژیش با حداقل زحمت و قیمت استفاده کنن و فولکس هم همین کار رو کرد
برای من جالب بود که چرا فورد ، جیام و بقیه هیچکدوم نیومدن این کارو بکنن و این کمپانیو بردارن . حداقل در اروپا بخاطر تب برقی سازی میتونه فروش خوبی داشته باشه
Amiro
۷ تیر ۱۴۰۳اگه کمی دقت و تحقیق کنی میبینی که شرکت های آمریکایی بیشتر توی کار لیزینگ و و اقساط هستند به همین دلیل نیازمند شدید نقدینگی یا به اصطلاح جریان در گردش هستند تا بتونند علاوه بر هزینه های تولید و فروش و نمایندگی روی پروژه های آینده هم کار کنند
فولکس واگن به دلیل داشتن شرکت هایی مثل پورشه و لامبورگینی و……. اصلا به نقدینگی نیاز ندارند چون ثروتمندان پول این ماشین ها رو درجا میدن با اینکه ممکنه تا 2 سال تحویل بعضی از ماشین ها مثل پورشه طول بکشه گزینه بعدی هم اینه که فولکس واگن فقط قصد به رخ کشیدن خودش رو داره وعلا تکنولوژی که گروه گروه فولکس واگن و این هولدینگ قدرتمند داره جزو معدود قدرتمندان و تاثیر گذاران صنعت خودروه
و با این کار قصد داره که قدم هاشو در بازار بزرگ آمریکا بیشتر کنه
Elmiraj
۷ تیر ۱۴۰۳پای یه ناتوانی خیلی بزرگ در میونه و هیچ ربطی به مشکلات ریویان نداشت.
آرش
۷ تیر ۱۴۰۳آینده ریویان روشنه با توجه به سابقه خوب فولکس در احیا برند های دچار ضرر و زیان
رومانی>چین>فرانسه
۸ تیر ۱۴۰۳پیش بینی تویوتا درست از اب در اومد
برخی شرکتها در استراتژی برقی سازی محصولات خود بازنگری کردهاند زیرا رشد فروش این خودروها کمتر از حد انتظار بوده است