روبوتاکسی تسلا از جهات مختلفی شباهت عجیبی به خودروی کممصرف و تولید محدود فولکسواگن XL1 دارد که بیش از ۱۰ سال قبل معرفی شده است.
زمانی که تسلا روبوتاکسی خود را با نام سایبرکب رونمایی کرد، خیلی از علاقهمندان تیزبین بهسرعت متوجه شباهت عجیب این خودرو با خودرویی متعلق به چند سال پیش یعنی فولکسواگن XL1 شدند. درحالیکه تسلا قصد دارد با سایبرکب حملونقل شهری را با قابلیت خودران کامل و تولید انبوه متحول کند، XL1 یک پروژهٔ آزمایشی و تولید محدود برای ساخت کممصرفترین خودروی جهان بود. با وجود اهداف کاملاً متفاوت این دو خودرو، شباهت ظاهری بین آنها غیرقابل کتمان است. سایبرکب یک خودروی الکتریکی تمام خودران است و ایلان ماسک قصد دارد تولید آن را در سال ۲۰۲۷ با قیمت ۳۰ هزار دلار آغاز کند. ویژگی منحصربهفرد سایبرکب، حذف کامل فرمان و پدالها و اتکای کامل به هوش مصنوعی و شبکهای از سنسورها برای جابجایی سرنشینان بدون دخالت انسان است.
از سوی دیگر، فولکسواگن XL1 خودرویی تولید محدود بود که تنها در ۲۵۰ دستگاه ساخته شد و با قیمت گزاف ۱۱۱ هزار یورو در اروپا به فروش رسید. XL1 اولین بار در قالب یک کانسپت در سال ۲۰۰۲ معرفی شد و سپس در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ اصلاح شد تا اینکه نهایتاً در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد. ویژگی اصلی این خودرو مصرف سوخت تنها ۰.۹ لیتر در هر صد کیلومتر بود. چنین مصرف فوقالعادهای از طریق یک پیشرانهٔ ۰.۸ لیتری دیزلی هیبریدی دو سیلندر با ۷۰ اسب بخار قدرت همراه با متریال سبکوزن پیشرفته و آیرودینامیک چشمگیر حاصل شده بود؛ بنابراین، چطور دو خودروی نامرتبط یعنی یک روبوتاکسی ارزانقیمت و یک خودروی آزمایشی گرانقیمت شبیه پسرعموهای گمشده به نظر میرسند؟ بهترین توضیح برای پاسخ این سؤال، هدف مشترک دو خودرو برای ارائهٔ حداکثر راندمان آیرودینامیکی و طراحی آیندهنگر است؛ بنابراین، بیایید پنج شباهت مهم بین سایبرکب و XL1 را بررسی کنیم.
پروفیل جانبی
بررسی را با واضحترین شباهت بین دو خودرو یعنی فرم کلی آغاز میکنیم. دلیل اصلی این شباهت، آیرودینامیک است زیرا فرم قطرهای شکل کمترین ضریب درگ را به همراه دارد. دماغهٔ کوتاه و خط سقف شیبدار از ویژگیهای مشترک در بین اکثر خودروهایی است که از این سبک طراحی استفاده میکنند اما این شباهت بین سایبرکب و XL1 برجستهتر است. بااینحال، توجه به آیرودینامیک در XL1 با انتهای کشیده و کاور چرخهای عقب بیشتر دیده میشود درحالیکه از سوی دیگر، تسلا برای سایبرکب از چرخهای دیسکی بزرگ و خط کمر رو به بالا استفاده کرده است.
درهای پروانهای
یکی دیگر از شباهتهای کلیدی بین سایبرکب و فولکسواگن XL1، درهای پروانهای است که به شخصیت آیندهنگر آنها کمک میکند. این درها علاوه بر اینکه ویژگی طراحی جذابی هستند، ورود و خروج سرنشینان از کابین خصوصاً را در خودروهایی با ارتفاع کوتاه مثل این دو آسانتر میکنند. به همین دلیل است که معمولاً درهای غیرمعمول را در سوپرکارها میبینیم. با توجه به ارتفاع بسیار کوتاه تنها ۱,۱۵۳ میلیمتری XL1، فولکسواگن با پیوند دادن بخشی از سقف به درها، یک گام جلوتر رفته اما از سوی دیگر، هرچند تسلا هنوز هیچ مشخصاتی از سایبرکب اعلام نکرده ولی این خودرو بسیار بلندتر از XL1 به نظر میرسد و درنتیجه، استفاده از درهای پروانهای در سایبرکب بیشتر جنبهٔ زیبایی دارد تا کاربردی.
فقدان شیشهٔ عقب
حذف شیشهٔ عقب در سال ۲۰۲۴ مثل سال ۲۰۱۳ که XL1 معرفی شد غیرمعمول نیست ولی این هم یکی دیگر از شباهتهای بین تسلا و فولکسواگن محسوب میشود. در XL1 شیشهٔ عقب احتمالاً بهمنظور کاهش وزن و بهبود آیرودینامیک حذف شده است درحالیکه سایبرکب بهعنوان خودرویی کاملاً خودران نیازی به دید رو به عقب ندارد. جالب اینکه طی چند وقت اخیر، در خودروهای دیگری مثل پولستار ۴ و آواتر ۱۲ هم شاهد حذف شیشهٔ عقب بودهایم که این ترندی را در طراحی خودروهای مدرن نشان میدهد که میتواند در آینده فراگیرتر شود.
چراغها
در این قسمت ممکن است شباهتها کمتر باشد ولی سایبرکب و XL1 هردو از چراغهای سراسری استفاده میکنند که خصوصاً در شب نمایی علمی تخیلی به آنها میبخشد. البته طراحی این چراغها در هرکدام از این دو خودرو منحصربهفرد است و تسلا در چراغهای سایبرکب تا حد زیادی از پیکاپ سایبرتراک الهام گرفته است.
کابین دونفره
هردوی این خودروها با اینکه مدل اسپرت با سوپراسپرت نیستند ولی فقط ظرفیت حمل دو نفر را دارند. در سایبرکب خبری از پدالها و فرمان نیست درحالیکه طراحان XL1 صندلیها را در یک راستا نصب نکردهاند تا بتوانند حداکثر استفاده را از کابین باریک خودرو ببرند. برتری واضح سایبرکب نسبت به XL1 برخورداری از صندوق بار بزرگتر در قیاس با صندوق بسیار کوچک فولکسواگن است. به لطف قوای محرکهٔ تمام الکتریکی، تسلا فضای بیشتری برای جانمایی قطعات فنی داشته که امکان ایجاد صندوق بار بزرگتری را فراهم کرده است. از سوی دیگر، در XL1 به خاطر وجود پیشرانهٔ ۰.۸ لیتری توربودیزل که در عقب نصب شده، طراحان مجبور بودند کارایی خود را محدود کنند.
با توجه به مواردی که بیان شد، آیا فکر میکنید طراحان تسلا عمداً از روی فولکسواگن کپی کردهاند یا این شباهتها صرفاً حاصل مهندسیای است که در هردو خودرو برای به حداکثر رساندن راندمان مورداستفاده قرار گرفته است؟
datsun
۲۵ مهر ۱۴۰۳نه ببین چیزه کپی فقط برا چین جیزه :)
amirkhanzadeh
۲۵ مهر ۱۴۰۳خوب بالاخره فولکس واگن یک شرکت آلمانی معلومه که ازش اسکی میرن
کاری که سال ها بقیه خودرو. ساز ها دارن انجام میدن
سوشیانت
۲۵ مهر ۱۴۰۳دلیل خنده دار یک متعصب:
mmd@
۲۵ مهر ۱۴۰۳تسلا کپی 🤣🤣🤣
ارسلان
۲۶ مهر ۱۴۰۳شباهت ها: کابین دو نفره ؟! نبود شیشه عقب ؟! درهای پروانه ای ؟!
به خدا همش چرندیات بود ، مگه ماشین دیگه ای با این مشخصات نیست ؟!
چراغ جلوی تسلا هم که کپی سایبرتراکه…از نظر ابعادم ماشین ها برابر نیستند….
ماشین ها کلا با این تفاسیر همه کپی هم اند ، سدان ها و SUV ها و….حتی ماشین ها ۴ تا چرخ دارند 😂 ۹۰ درصد مردم نه از طراحی چیزی میدونند نه حاظرند به مغز خودشون فشار بیارند ، هرچی اینجا نوشته رو تکرار میکنند
Mosafer
۲۵ مهر ۱۴۰۳فولکس اگر همین ماشینو انبوه تولید میکرد و بعدشم برقی و هیبریدشو میزد شاید تسلایی اصلا متولد نمیشد ولی چون عادت کردند به یک مسیر مشخص حوصله تغییر ندارند که به ضررشون میشه.
شهروند ایرانی
۲۵ مهر ۱۴۰۳اگر همین کار شرکت چینی وای ببینید چه فاجعه ای کپی میکنن انگار مثلا اروپا کشورهای صنعتی در کشور باز میکنن میگن بفرما این تکنولوژی ما در صورت که رشد کشورهای اروپایی و غربی از طریق چپاول غارت سایر کشورها بود حتی با جاسوسی علمی
MehdiTurbo
۲۵ مهر ۱۴۰۳کلا ب ای همه خودرو سازا هست این داستان تو ایران علتشم حسادتی که تو ناخوداگاه جمعی مردم ایران و از دیدن پیشرفت یه کشور دیگه با تحقیرش اون حس کمبود خودروسازی وطنی فروکش میکنه
نمونه اش درمورد کره هم اوایلش که کپی میکرد عین همین داستان بود درمورد خودروی افغانستان کلی تحقیر بود همین هند عربستان و … هم وارد بشند بیشتر همین داستان خواهد بود
کلا ربطی به چین نداره فقط چین چون خیلی بی کیفیت شروع کرد یکم شدتش بیشتر و البته خودروهای بی کیفیت از چین وارد ایران شد و کلا خاطره خوبی تو ذهن ادما از جنس چینی نیست من یه باتری خریدم برند چینی بود کلا یه ماه بیشتر بهم کار نداد این باعث میشه ذهن تعمیمش بده یا بعضی گوشیاش کیفیت خوبی نداشتند حالا کلی گوشی با کیفیتم داده ولی خب این بی کیفیتیش خیلی تاثیر گذار یکی دیگشم سیاست کمونیستی که داره(هر چند بقیه کشورام تو این چند سال ثابت کردند خیلی فرق ندارند فقط اسمش ظاهرش یکم متفاوته) کورونا از چین شروع شد اینا همه اش باعث بی اعتمادی میشه ولی توپیدن به کپی کلا تو هر برندی بوده درمورد کره بوده درمورد ژاپن هم همون ابتدای شروعش بوده ولی خدایی چین دیگه یه سریاش کپی صد در صد بود مثل اون جیپ دیگه عملا هیچ تفاوتی نبود یا جی کلاسه
FcmZ
۲۵ مهر ۱۴۰۳با اینکه از تسلا متنفرم و دوست دارم که بگم این شباهت عمدی بوده ولی باید بگم به اینده خوش امدید. دنیای خودرو هم مثل دنیای گوشی های هوشمند میشه و همه خودروها با ایرودینامیک بالا ولی مثل هم تولید میشه.
گواه این حرفم هم اکثر خودروهای چینی اخیر میتونین ببینین.
محمد
۲۵ مهر ۱۴۰۳سایبرکب جنبه کاربردی داره و قراره آدم هارو از نقطه الف به ب ببره ، طبیعتاً هرچی تولیدش ساده تر باشه یا مصرف انرژیش بهینه تر باشه هزینه کمتری برای مصرف کننده داره و خود مصرف کننده هزینه رفت و آمد پایین تر رو به زیبایی وسیله ترجیح میده هرچند سایبرکب هم واقعا طراحی زشتی نداره و به هرحال طراحی یه چیز سلیقه ای هست ، فولکسxl1 هم واقعاً خودروی جالبی بود و حیف شد یه ماشین تولید محدود باقی موند اگه فولکس با فناوری امروز نسل دومش رو بسازه و قیمت معقولی داشته باشه موفقیتش تضمینی هست شما فکرشو بکن سال ۲۰۱۳ ماشینی ساختن که زیر یک لیتر مصرف میکرد!!!
حسین دهمرد
۲۵ مهر ۱۴۰۳این همراستا نبودن صندلی ها دید فوق العاده ای به راننده میده.
فولکس جای پیشرفت داشت
Elmiraj
۲۵ مهر ۱۴۰۳سایبرکب یک سایبرتراک کوچک شده با حداکثر راندمان و آیرودینامیک هست…
تنها شباهتی که دیده میشه طراحی و مکانیزم درها هست .
انالیز
۲۵ مهر ۱۴۰۳نسل بعضیا نمیدونم کی منقرض میشه دلیل قانع کننده وجود تو در این دنیا فقط سهام داشتن در تسلا هست. چه فن آمریکایی چه ژاپن چه المان
چرا داشتن یک دستگاه فورد یا داج
یک ماشین بی ام و یا بنز
یک تویوتا
یک کیا. یا هرررررچی. مثلا باید یک توهمی اعتقادی مسلکی در آدم بوجود بیاره
اصلااااااا تو مغزم نمیره یکی چرا باید متعصب یا فن یک کمپانی یا چیزی بشه که سرسوزنی بهش ربط نداره و یقه جر بده و وقت بزاره یا مثلا چه نفعی براتون داره خدایی وقت وقت
انالیز
۲۵ مهر ۱۴۰۳بعضیا نمیدونم کی عاقل میشن دلیل قانع کننده وجود تو در این دنیا فقط سهام داشتن در تسلا هست. چه فن آمریکایی چه ژاپن چه المان
چرا داشتن یک دستگاه فورد یا داج
یک ماشین بی ام و یا بنز
یک تویوتا
یک کیا. یا هرررررچی. مثلا باید یک توهمی اعتقادی مسلکی در آدم بوجود بیاره
اصلااااااا تو مغزم نمیره یکی چرا باید متعصب یا فن یک کمپانی یا چیزی بشه که سرسوزنی بهش ربط نداره و یقه جر بده و وقت بزاره یا مثلا چه نفعی براتون داره خدایی وقت وقت
یدونه پست گذاشت پدال از کوروت یا یک عده نادان اومدن گفتن ماشین کارگریه یا عده گفتن پوز فراری مکلارنو به هاک مالیده کوروت
کمتر کسی فقط تحسین کرد
انالیز
۲۵ مهر ۱۴۰۳بعضیا نمیدونم کی عاقل میشن دلیل قانع کننده وجود تو در این دنیا فقط سهام داشتن در تسلا هست. چه فن آمریکایی چه ژاپن چه المان
چرا داشتن یک دستگاه فورد یا داج
یک ماشین بی ام و یا بنز
یک تویوتا
یک کیا. یا هرررررچی. مثلا باید یک توهمی اعتقادی مسلکی در آدم بوجود بیاره
اصلااااااا تو مغزم نمیره یکی چرا باید متعصب یا فن یک کمپانی یا چیزی بشه که سرسوزنی بهش ربط نداره و یقه جر بده و وقت بزاره یا مثلا چه نفعی براتون داره خدایی وقت وقت
یدونه پست گذاشت پدال از کوروت یا یک عده نادان اومدن گفتن ماشین کارگریه یا عده گفتن پوز فراری مکلارنو به هاک مالیده کوروت
کمتر کسی فقط تحسین کرد
سر یک تن پلاستیک و فلز بی ربط به خودتون و آیندتون فحش میدین بهم ولی وقتی میلیون ها ادم قربانی یک ایدعولوژی(هرررررر چی یا هررررطرف). میشن تعجب میکنید. ریشه و فطرت هر دو رفتار از یجا میاد
A.R.A.S.H
۲۵ مهر ۱۴۰۳خیلی شبیه…
سایبر کب دیگه چیه؟؟؟
همون سایبر تراک شیش ضلعی کافی بود
دیگه سایبرکب نمیخوای
تسلا حالمون رو بهم زده😡
علی منصوری
۲۵ مهر ۱۴۰۳آخه چیه این، همون ارجینالشم فاجعس، مگه نیرو زمینی جنگ ستارگان میخواین تجهیز کنین، من اصن بحثی در مورد اینکه ۱۰۰ % تسلا آینده تو جیبش داره نمیکنم، یا اینکه حتما کپی کرده یا نکرده، حرفم اینه ک اون حس ماشین و روح رانندگی با اینهمه آپشن و طراحی عجیب داره از بین میره
محمد
۲۵ مهر ۱۴۰۳این نشون میده فولکس واگن جسارت نداره و قرار نیست تغییر کنه.
اینجوری رقبای نوظهور قورتش می دهند.
محمد
۲۵ مهر ۱۴۰۳تسلا اکثراً داره قمار می کنه.
حرکتی می زنه که نتیجش یا پیروزیه یا شکست.
خود ورود به برقی ها قمار بود.
تسلا سایبرتراک قمار بود که تا اینجای کار بر اساس آمار ارقام شکست خورده.
سایبر کب هم شکست می خوره.
فقط کافیه فروش تسلا تو چین کم بشه تا این دو شکست فاجعه بار و کاهش فروش باعث ورشکستگی بشه.