طی چند سال اخیر شاهد تحول بزرگی در بخش خودروهای پرفورمنس بودهایم زیرا این خودروها آنقدر زیاد شدهاند که حالا حتی با بودجههای نهچندان زیاد نیز انتخابهای زیادی پیش روی خریداران قرار دارد. سوبارو WRX، فولکسواگن گلف GTI، هیوندای النترا N و هوندا سیویک Si برجستهترین خودروها در این بخش محسوب میشوند و حالا این چهار کامپکت اسپرت گرد هم جمع شدهاند تا با مقایسهٔ آنها مشخص شود کدامیک بهترین است. هر چهار خودروی این جمع به پیشرانههای توربوشارژ چهار سیلندر مجهز هستند و همگی از گیربکسهای دستی استفاده میکنند.
از میان این چهار ماشین، هیوندای با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور، قویترین است درحالیکه WRX با ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور، با اختلافی جزئی در پس آن قرار میگیرد. سوبارو اما برخلاف سه خودروی دیگر، قدرت خود را به هر چهارچرخ میفرستد. خودروی سوم جمع بر اساس توان پیشرانه، گلف GTI با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور است درحالیکه عنوان ضعیفترین عضو گروه هم به سیویک Si با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور میرسد. قیمت خودروها نیز به همین ترتیب است و هرچه قدرت بیشتر باشد قیمت هم بالاتر میرود بهجز گلف GTI که ۳۷۵ دلار از WRX گرانتر است.
در مسابقهٔ درگ، ابتدا WRX جلو میافتد اما در ادامه گلف خود را به رقیب ژاپنی رسانده و پیشتاز میشود. بااینحال، هر سه خودروی گلف، WRX و النترا تقریباً همزمان از خط پایان رد میشوند و سیویک تنها خودرویی است که با بقیه فاصله دارد. این ماشین با اختلافی نزدیک به طول دو خودرو آخر میشود. سپس نوبت به تایم زنی در پیست میرسد که در اینجا هیوندای سریعترین است و پس از آن به ترتیب سوبارو، سیویک و گلف قرار میگیرند. GTI و Si بیشتر روی راحتی خیابانی تمرکز دارند و به همین دلیل مقداری از پرفورمنس را قربانی کردهاند درحالیکه در نقطهٔ مقابل، النترا و WRX در پیست بسیار توانمند هستند اما این به قیمت کاهش راحتی آنها تمام شده است.
در داخل، سیویک با کارایی فراوان و ارگونومی مناسب، خودروی تقریباً بینقصی است و ویژگی برجسته در کابین النترا صندلیهای اسپرت فوقالعاده به همراه دکمههای فیزیکی زیاد است. GTI در داخل راحتترین و باکیفیتترین عضو جمع است و ازآنجاییکه تنها هاچبک این رقابت هم بهحساب میآید، کارایی بیشتری برای استفادههای روزمره دارد؛ و درنهایت به WRX میرسیم که داخل آن نسبتاً قدیمی به نظر میرسد اما بهترین دید رو به بیرون را دارد.
بهطورکلی، هرکدام از این چهار خودروی کامپکت در نوع خود واقعاً خوب هستند و انتخاب از بین آنها به خواستههای خریداران بستگی خواهد داشت. کسانی که خواهان پرفورمنس بالاتر هستند باید سراغ هیوندای بروند اما کسانی که حداکثر کارایی و قابلیت استفادهٔ روزمره را میخواهند باید گلف را انتخاب کنند. برای کسانی که به پرفورمنس مناسب در هر شرایط آب و هوایی نیاز دارند WRX گزینهٔ خوبی خواهد بود و آنهایی که به قیمت مناسب اهمیت میدهند نیز بهتر است راهی نمایندگیهای هوندا شوند.
مقایسه مشخصات فنی
سیویک Si | گلف GTI | سوبارو WRX | النترا N | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری I4 توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲.۴ لیتری H4 توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار | ۲۴۵ اسب بخار | ۲۷۵ اسب بخار | ۲۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۶۰ نیوتن متر | ۳۷۰ نیوتن متر | ۲۵۰ نیوتن متر | ۳۹۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو | چهارچرخ | جلو |
وزن | ۱۳۳۲ کیلوگرم | ۱۴۳۰ کیلوگرم | ۱۵۴۲ کیلوگرم | ۱۴۴۵ کیلوگرم |
قیمت | ۲۸,۵۹۵ دلار | ۳۰,۹۷۵ دلار | ۳۰,۶۰۰ دلار | ۳۳,۲۴۵ دلار |
Reza Waffen SS
۱ تیر ۱۴۰۱گلف GTI انتخابمه
ممد ژانگولر
۱ تیر ۱۴۰۱من با اینکه عاشق گلفم ولی تو اینا الانترا N انتخاب میکنم
یعنی کافیه توش بشینی و از نزدیک ظاهرشو ببینی
به قدری زیباست نگم
این ماشین فوق العاده خوبه ولی خوب به اندازه گلف اعتبار نداره
الخصوص N بودنش و رنگ آمیزیش و کیفیت ساختش عالیه
TML BN
۱ تیر ۱۴۰۱هر کی سلیقه ای داره ولی النترا انگار زدن تو دهنش ریخته پایین البته از دور😂😂😂
TML BN
۱ تیر ۱۴۰۱ولی از نظر من پشت النترا خیلی خوب درومده ولی هیچی گلف GTI نمیشه
Iman99
۴ تیر ۱۴۰۱همونطور که دیدیم با کیفیت ترین و راحت ترین و پیشرفته ترین و کلا بهترین این جمع فولکس واگن گلف بود تازه این یک تیپ از اونه تیپ ها و تریم های بالاتر هم داره که رسما با فاصله زیا بهترین حساب میشه
بهنام
۱ تیر ۱۴۰۱سیویک خیلی خوشگله
منتظر تایپ آر هستم .
Carlover
۱ تیر ۱۴۰۱فکر نمیکردم النترا N تو پیست اول بشه.افرین تیم پرفورمنس هیوندای خوب داره میره جلو
بهترین ماشین جمع هم بنظرم گلف هست که البته با توجه به هاچ بک بودنش حضورش تو این جمع بنظرم مناسب نبود
datsun
۱ تیر ۱۴۰۱خوب معلومه نسخه مثلا پرفورمنس رو آوردن با پایه مقایسه کردن مثلا اگه تایپ آر بود حرفی واسه گفتن داشت n
Carlover
۱ تیر ۱۴۰۱داستون جان قبلا خیلی بهتر نظر میدادی اما الان هی بیشتر داری شبیه بعضیا میشی که اونا خودشون با هزاران کامنت این مدلی با چیزی جز افزایش فروش و جوایز کره ای ها و رتبه بالاتر کره ای ها نسبت به برند های مورد علاقشون تو تمام بررسی ها مواجه نشدن و سرخورده شدن
در جواب این کامنتت هم بگم که ماشین ها رو با قدرت و قیمت تقریبا برابر اوردن کنار هم گذاشتن! چرا باید ماشینی که قیمت فول پرفورمنسش ۵٠ هزار دلار هست رو بزارن کنار النترا n که ٣٣ هزار دلاره؟ اگر قیمت النترا هم اونقدر بود صحبتت درست بود.بعد من رو هوا از سایت پرفورمنس هیوندای تعریف نکردم که،اونا با استفاده از تجربه خودشون و تجربه افراد کارکشته در بخش های پرفورمنس برندهای ژرمن این بخشN رو درست کردن که نتیجش شد اون همه تعریف و تجمید توسط مجلاتی که تست کردن و پدال هم همشونو کار کرد،در حدی که ماشین پرفورمنس سال هم از همین بخش N شد پارسال تو بخش کاندیدا های پرفورمنس سال موتور ترند هم نماینده داشتن، اونم فقط با ٢ سال قدمت!
NAVID۰۰۹۸
۱ تیر ۱۴۰۱اِ ، سلام Carlover جان
خوبی
فکر نمیکردم بعد از اعلام آمار فروش و موفقیتهای تویوتا و باقی ژاپنیها دیگه به جمع کامنتگذاران بپیوندی اما مثل اینکه حافظهی کوتاهی دارید و بَسی دلخوش به عروسک فرنگیهایِ کُرهای !
امیدوارم روزی به خواستهاتان برسید و یک سانتاپهی ۲۰۰۸ خوجکل موجکل ببری تو پارتینگ عونه 😂🤦♂️ !
mos
۱ تیر ۱۴۰۱نخواستن هیوندای ضایع بشه برداشتن نسخه پایه هر ماشین رو آوردن.
مثلا فکر کن به جای سیویک SI نسخه Type R بود
یا بجای گلف GTI گلف R یا کلاب اسپرت بود
سوبارو WRX نسل قبل نسخه STI
یا جیآر کرولا
و…
اون موقع میدیدیم هیوندای چطور آخر میشد در نهایت باید به هیوندای خندید که خودشو کشته و نهایت ماشین پرفورمنسی که ساخته داره با نسخه پایه سدان/هاچبک های اسپرت سایرین مقایسه میشه. وارد مسائل دیگه مثل قطعات افترمارکت و کیت های تیون موجود برای این ماشینها هم که بشیم بازم النترا با موتور معروف به یا.تا.قان حرفی برای گفتن نداره.
النترا با این وضع حریف نسل اول لنسر ایوو هم نمیشه واقعا توهم رد شدن کرره از ژاپن که یه عده دوست فیک بهش اشاره میکنن نیازمند جنس خیلی قوی ای هست.
Carlover
۱ تیر ۱۴۰۱… فقط اونجا که مطلب بهترین خودرو سال کار شد و اومدی پایین تر دیدی النترا انتخاب شد 🤣🤣🤣🤣 فعلا که ماشین مورد علاقت به طول ٢ تا النترا عقب تر النتراس تو پیست و درگ
Carlover
۱ تیر ۱۴۰۱رد شدن کره از ژاپن==> بهترین خودرو سال اروپا:کره ای،بهترین خودرو سال جهان : کره ای 🤣سامورایی ها اون پایین سوت با انگشت و کف مرتب برای کره ای ها
گروه هیوندا هم که امسال رتبه ۴ جهان شد بالاتر اکثر سامورایی ها با ٧ میلیون فروش
تو بحث الکتریکی هم که اصلا قابل مقایسه نیستن
تو ١٠ تا مقاله اخر پدال هم که یه کره ای با یه ژابنی مقایسه شد یه مورد هم نبود که ژاپنی رتبه بالاترو کسب کنه! فاجعه 🤦🏻♂️
آرم@ن
۱ تیر ۱۴۰۱دوستان این جا کامنت گذاشتن باعث نمیشه نتیجه تغییر کنه و مثلا هوندا اول بشه و النترا اخر.حقیقت درسته که تلخه اما کارش نمیشه کرد
اون میتسوبیشی هم که شما گفتی الان فروش جهانیش اندازه فروش فقط کیا تو کره هم نیست و اصلا زشته اسمش بیاری کنار برند های کره ای بالاخره همونطور که قبلا هم گفتم امسال هم سال خیلی سختی بود برای طرفداران جاپون و پدال هم تقریبًا همه اخبار موفقیت هارو پوشش داد که این باعث درد و رنج بیشتر شد :(
M
۱ تیر ۱۴۰۱عکس پروفایلت Toyota 90C-V هست.
میدونی کجا مراحل تحقیق توسعه تستش رو انجام داده؟
آلمان! بخش موتور اسپرت تویوتا در کلن آلمان هست که دوتا تونل باد بسیار مجهز داره که حتی فراری هم در توسعه محصولاتش ایتفاده میکنه. اسمش هست TGR-E یا TOYOTA GAZOO Racing Europe که مسولیت تحقیق و توسعه و تست ماشین های لمانز, رالی و فرمول یک آلمان رو عهده دار بوده.
بخش تحقیق توسعه موتور های فرمول یک هوندا تو انگلستانه.مدل تایپ ار در Swindon مراحل توسعه و تولیدش انجام میشه.
همین النترا هم توسط البرت بیرمن طراحی شده
چرا ایرانی ها فکرمیکنن خواستگاه یک برندبه این معنی اینه که هیچ قوم و ملت و کشوری در پروسه طراحی اون محصول نقش نداشته!
NAVID۰۰۹۸
۱ تیر ۱۴۰۱بَهبَه
میبینم که عزیزانِ کرهاینفَن بعد از آن مقالهی فروش به حالت عادی خودشون برگشتند و دوباره تو هَپَروت روزگار میگذرانند !
فقط آرمان جان ، به ما نگفتی آخر جنسیس چطور تو سال ۲۰۱۶ مدل G90 تولید میکرد و چطور اون را با لکسوس ES مقایسه میکرد ، دوستان که در جریان هستند ، و اگر نه یه سَری به مقالهی رویارویی جنسیس کراساوور با لکسوس nx بندازند تا همه چیز دستشون بیاد😂🤦♂️!
mos
۱ تیر ۱۴۰۱M@
دوست عزیز من هیچ وقت نگفتم صفر تا صد یه محصول توسط افراد با همون ملیت و یا صفر تا صد تو همون کشور ساخته میشه!
بحث سر این بود یه عده میگن کره از ژاپن جلو زده منم میگم اینطور نیست و نخواهد بود، چون کره نهایت هدفش اینه با الگو گرفتن و استفاده از مهندسین و طراحان سابق شرکت های آلمانی چند تا سدان و کراس اوور اقتصادی بزنه و بخشی از بازار رو تصرف کنه. با این وضع نه تکنولوژی و اختراع خاصی وارد صنعت خودرو کردن نه چیزی رو جلو بردن و نه وارد موتوراسپورت و تولید خودروهای سطح بالا شدن یه خودرو هم نساختن که ۲۰ سال بعد ازش یاد بشه و بگن فلان افتخاری رو داشت. در حالی که شرکت های ژاپنی بلااستثنا از همون اول وارد موتوراسپورت و ساخت خودروهای سطح بالا شدن و همه این ها هم با تلاش و تجربه خودشون ساخته شد نه استخدام مهندس های سابق فلان شرکت! اعتبار شرکت های ژاپنی از همین چیزا به دست اومده افتخارات و اختراعاتشون هم نیاز به گفتن نداره همه میدونن.
اما با این روند که صنعت کره داره پیش میره (چه خودشون چه با استخدام مهندسین سابق بقیه شرکتها) به شرکت های صاحب تکنولوژی نمیرسن فقط بخشی از بازار خودروهای اقتصادی رو میگیرن که همونم توسط چینی ها داره به خطر میوفته.
تنها مشکل این وسط طرفداران جو زده کرره ای هستن که فکر میکنن هیوندای دنیا رو فتح کرده وگرنه خود مدیران هیوندای هم میدونن این خبرا نیست.
—
حرف شما هم ربطی به این موضوع نداره یه شرکت گلوبال مثل تویوتا نمیتونه همه چیز رو در ژاپن توسعه بده هر محصول با توجه به بازار هدفش در همونجا توسعه داده میشه. مثلا لندکروزر ۸۰-۹۰ درصد مراحل توسعه اش رو در استرالیا گذروند و تاندرا و سکویا در آمریکا توسعه داده شدن ولی همه اینها زیر نظر مهندسان ژاپنی و مدیران تویوتا بود.
گازو ریسینگ هم چندین بخش تحقیق و توسعه در مناطق مختلف داره (ژاپن، آلمان، فنلاند، انگلیس) وقتی قراره تو مسابقات استقامت اروپایی شرکت کنن مراکز توسعه هم همونجا ساخته میشه درست همونطور که مرکز بخش TRD در آمریکای شمالی هست و در مسابقات آمریکایی مثل نسکار شرکت میکنن.
پروتوتایپ های لمانز تویوتا هم در انواع پیست ها تست میشن تا دیتاهای لازم رو جمع کنن و از عملکردش مطمئن بشن از فوجی و سوزوکا در ژاپن تا لاسارت فرانسه و مونزا ایتالیا و پیست Eastern Creek در استرالیا، این کارو که نمیشه فقط تو ژاپن انجام داد اون ماشین بعد هر بار تست نیاز داره به مرکز توسعه برگرده تا ستاپ و آیرودینامیک و… ماشین توسط مهندسان تنظیم بشه حالا فکر کن مرکز توسعه فقط در ژاپن بود هر بار بعد تست باید چندین هزار کیلومتر ماشین رو منتقل میکردن!!
بحث موتور فرمول یک هوندا و مدل تایپ آر هم همینه.
M
۲ تیر ۱۴۰۱https://en.wikipedia.org/wiki/Ward%27s_10_Best_Engines
مثلا تو این ایست شما نگاه کن به 8 تا موتور هیوندایی جایزه دادن به خاطر Innovative Design
و هر 8 تاش برای برای دهه اخیر بوده
تویوتا 11 داشته که 4 تاش برای دهه اخیر (طبق لیست 2009 به اونور)
اینکه میفرمایید اطلاعات جمع می کنند از پیست ها درسته اما ربطی به حرفهای من نداشت
https://www.tgr-europe.com/
این سایت خود تویوتا هست و گازوریسینگ ژاپن بیشتر کارش مریوط به توسعه ماشین ها برای مسابقات محلی ژاپن هست نه FIA.
ژاپنی ها دهه 90 اسطوره بودن اما الان به ندرت ی jdm درست و حسابی تولید میکنن.
ارین صاحب جمعی
۱ تیر ۱۴۰۱خیلی انتخاب سخته ولی خیلی جامع و عالی بود انتخاب اول فولکس دوم هیوندای سوم سوبارو چهرم ،سوبارو که لامصب مرگ نداره و این خوب نشان دهنده ژاپنی بودنشه هوندا هم با اختلاف کمی از اینها آخره ولی طبق آخرین نظر همون کارشناسان فقط قیمت بهترش ارزش خرید بیشتر روش گذاشته
Iman99
۳ تیر ۱۴۰۱سوبارو مرگ داره و فولکس واگن گلف از همه نظر خیلی بهتر از اونه
HamiD
۱ تیر ۱۴۰۱با اینکه خیلی سوبارو رو دوست دارم …
اما طراحی عقب این ماشین واقعا فاجعست!!!
تصادفیه انگار!
برعکس هوندا متناسب تره …
انتخابم ولی گلف …
Erfan
۱ تیر ۱۴۰۱این جمع یه Mitsubishi Lancer Evolutionکم داشت که متاسفانه دیگه ساخته نمیشه.
datsun
۱ تیر ۱۴۰۱و wrx نسخه sti
SLR _ 722
۱ تیر ۱۴۰۱تمام ماشین های یاد شده این مقاله قابل احترام هستند
اما بنظر من لنسر evo و سوبارو sti wrx در بین اهل JDM و تیونینگ کار دارای وجه خاص و متفاوتی از سایر خودرو های بالا هستند ( مثل همه JDM های دهه ۹۰ ) . این رو میشه توی افتر مارکت ها ، فیلم ها و از این دست موارد پیدا کرد . حیف که سوبارو رقیب چند سالش رو از دست داد
( البته rx7 , R34 , Evo 8 , sti , ae86 , sx200 , s2000 , supra و غیره همگی افسانه های نوجوانی بودند و توی قلب جا دارند )
این پست بهانه ای شد برای زنده شدن یاد اون بزرگواران
( با احترام به ماسل کار ها و اسپرت های اروپایی )
Nima
۱ تیر ۱۴۰۱فولکس جتا نسخه GTI نداره ولى GLI داره که میتونست به جاى گلف که هاچبک هست توى رقابت بیاد.
٣٠-٣٢ هزار هم قیمتشه
meysam
۱ تیر ۱۴۰۱انتخاب من:
1. الانترا
2. سوبارو
3. گلف
4. سیویک
اگر سیویک تایپ آر بیاد احتمال زیاد انتخابم اول اون باشه
JDM lover
۱ تیر ۱۴۰۱من انتخابم گلفه
و منتظر سیویک تایپ ار هستم…
Hadi
۱ تیر ۱۴۰۱انتخابم به ترتیب:
گلف
سیویک
WRX
الانترا
javadhy
۱ تیر ۱۴۰۱توی این کلاس اگه بخوایم تمام جوانب یک خودروی خوب در هر شرایطیو در نظر بگیریم همونطوری که متنم گفت گلف از همه بهتره هم راحته هم کیفیت ساخت بالایی داره هم اسپرته هم کاربرد روزانه بسیار بالایی داره.
Enayat
۱ تیر ۱۴۰۱سوبارو WRX 🤩
سوبارو، سال ها در ساخت ایمپرزا و WRX STI در نسل های مختلف و افسانه ایی تجربه داره و میدونه چی بسازه؛ چند سال دیگه خواهیم دید کدام ماشین در ذهن ها ماندگار میشه و یا در دل تونینگ بازا جا باز می کنه و کدام ماشین راهی قبرستان های خودرو و بازیافتی ها می شود
Iman99
۳ تیر ۱۴۰۱سوبارو راهی قبرستان های خودرو و بازیافتی میشه
و فولکس واگن گلف افسانه ای جاودانه بوده و هست و خواهد بود و در ذهن ها خواهد ماند همونطور که الان هم در ذهن ها برتری فولکس واگن گلف ثابت شده هست
Enayat
۷ تیر ۱۴۰۱به نظرم افسانه سازی های wrx و لنسر در نسل مختلف که هنوز هم در بین طرفداران تیونیگ خواهان داره رو نشنیدی، گلف هم واقعا ماشین خوبی هست ولی توی اروپا و با رقیبان اروپایی اش، تو آمریکای شمالی و ژاپن حرفی برا گفتن نداره…برو تی اینستا هشتگ #jdm بزن و بعدش #VWgolf هم بزن بعد بببن چه خبره!
IMAN99
۱۰ تیر ۱۴۰۱برتری رو هشتگ تعیین نمیکنه طرفداران تیونینگ هم تعیین نمیکنن هستگ واسه نوجوانان و کم اطلاع هاست که فقط میخوان ببینن یه چیزی رو
برتری رو مهندسی و ملاک ها و معیار های نسبی تعیین میکنن که از از لحاظ معیار های برتری فولکس واگن گلف از همه نظر خیلی بهتره تو امریکای شمالی تو همه جای جهان و دنیا فولکس واگن گلف از همه نظر خیلی بهتره
Iman99
۱۱ تیر ۱۴۰۱جالبیش اینجاست که هشتگ گفتنت هم اشتباهه هشتگ جی دی ام که یه موضوع کلی با تعداد زیادی خودرو و ماشین هست رو با هشتگ گلف که فقط یک مدل ماشین هست رو مقایسه کردی ؟
چرا پررررت گفتی اینقد الکی از چی دفاع کردی
گلف بهترین هست از همه نظر بهترین بودن فولکس واگن گلف ثابت شده مثل خودرو های ماسل کار و خودرو های اسپرت مثل فورد ماستانگ امریکایی که برتری داره و در جهان و همه جا این برتری مطلق از آلمان ( اروپا ) و امریکا ثابت شده در همه چیز
پدرام
۲ تیر ۱۴۰۱حداقل یه زیرنویس بذارید
Mf1
۲ تیر ۱۴۰۱ازتون خواهش میکنم یه زیرنویس بذارین برای چنین ویدوهای که طولانی دوبله نخواستیم اگه میشه زیرنویس کنین حالا من از کجا بدونم نقاط قوت و ضعف این خودروها چیه پس کامنت و تز الکی ندم بهتره
Mustang shelby gt 350
۲ تیر ۱۴۰۱بازم میگم ، به قول کریس هریس گلف gti رب گوجس، نه قدیمی میشه نه دل آدمو میزنه