چشم اندازفولکس واگن

فولکس واگن تیگوان L پرو؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند دو دیفرانسیل وارداتی

شرکت آسیا گستر کارن، فولکس واگن تیگوان L پرو را وارد ایران کرده است. این مدل با پیشرانه ۲ لیتر توربو، عرضه خواهد شد.

به لطف کارخانه‌های فولکس واگن در چین، تنوع محصولات این برند آلمانی برای بازار ایران، رو به افزایش است. شاسی‌بلندهای برقی iD4 کروز و  iD یونیکس توسط شرکت ماموت به کشور ما رسیده و سال ۱۴۰۴ آسیا گستر کارن، تیگوان L پرو را عرضه خواهد کرد. سدان خانوادگی ماگوتان نیز، قبلا توسط آسیا گستر کارن برای بازار ایران رونمایی شده بود.

بیشتر بخوانید:

خودروسازی فولکس واگن ۸۶ سال قدمت دارد و برای ساکنان سراسر جهان با خودروی بیتل (فولکس قورباغه) شناخته می‌شود. امروزه انواع محصولات فولکس‌‌واگن همراه ابعاد مختلف و پیشرانه‌های متنوع احتراقی و برقی، در کشورهای گوناگون تولید می‌شوند. سود خالص فولکس‌‌واگن، سالانه حدود ۲۲ میلیارد یورو برآورد می‌شود و گردش مالی ۲۸۰ میلیارد یورو دارد.

مردم ایران، تیگوان را با نسل دوم می‌شناسند که بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ وارد کشور شد. مشهورترین شاسی‌بلند فولکس واگن، سال ۲۰۲۴ به نسل سوم رسید و حالا در دو کارخانه‌ی آلمان و چین، با تیراژ سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه تولید می‌شود. تیگوان L پرو، نسخه‌ای با فاصله‌ محوری بیشتر نسبت به مدل اصلی است که طی همکاری مشترک با سایک موتورز، در چین مونتاژ شده و به کشورهای آسیایی صادر می‌شود.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی فولکس واگن تیگوان L پرو

تولیدات فولکس، عموما با سبک ساده و کم‌هیجان در محصولات خود شناخته می‌شود. این مورد، به وضوح در خودروهای عامه‌پسند مثل پاسات وجود دارد؛ اما تیگوان جدید  نسبت به دیگر محصولات فولکس واگن، حس اسپرت بیشتری القا می‌کند. این خودرو شباهت زیادی به کراس‌اورهای برقی iD4 کروز و  iD یونیکس دارد.

فولکس واگن تیگوان L پرو یک خودروی بنزینی فاقد جلوپنجره است که هوای مورد نیاز تجهیزات فنی را از مجرای بزرگ داخل سپر می‌گیرد. نوار روشنایی روز، در بالای چراغ‌های اصلی وجود دارد و پیوستگی تا محل نصب نشان تجاری VW را فراهم می‌کند. این ترکیب، حالت تهاجمی فولکس واگن iD4 را افزایش می‌دهد. ادوات پلاستیکی در این کراس‌اور، پرحجم هستند و توی ذوق می‌زنند.

در نمای جانبی، چرخ‌های بزرگ با رینگ  آلومینیوم ۲۰ اینچ، حس اسپرت و جوان‌پسند تیگوان L پرو را تقویت می‌کنند. خطوط مواج روی بدنه، چشم‌نواز هستند و فرم آیرودینامیک این کراس‌اور را نشان می‌دهند.  پایین درها و رکاب، ادوات سیاه پلاستیکی ندارد و باعث می‌شود تیگوان L پرو فراتر از خودروهای اقتصادی ساخت چین باشد.

حجم‌دهی بدنه در پشت خودرو، قابل قبول است؛ اما برتری خاصی نسبت به غالب کراس‌اورهای چینی ندارد.  پیوستگی چراغ‌های عقب، مشابه روشنایی جلو، تکراری به نظر می‌رسد. تقریبا تمام سپر پلاستیکی است و همراه ادوات سیاه‌رنگ در چراغ‌ها و بال انتهای سقف، مجموعه‌ای تیره تشکیل می‌دهد.

فولکس واگن تیگوان L پرو با طول ۴,۷۳۵  و عرض ۱,۸۵۹  و ارتفاع ۱,۶۸۲  و فاصله محوری ۲,۷۹۱  میلی‌متر عرضه می‌شود. این کراس‌اور، کمی بزرگ‌تر از هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران است.

طراحی داخلی و کابین فولکس واگن تیگوان L پرو

سبک مدرن با نمایشگر ایستاده روی داشبورد و پنل دیجیتال پشت فرمان، برای تیگوان جدید استفاده شده است. حالت داشبورد و چیدمان کلیدها نیز، چند انحنا دارد تا سادگی کابین، کمتر شود.

نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ برای تیگوان L پرو ارایه شده و کمی به سمت راننده، متمایل است. مدل‌های سفارشی از نمونه‌ی ۱۲ و ۱۲/۹ اینچ استفاده می‌کنند. صفحه دیجیتال پشت فرمان، بزرگ است و داخل قاب داشبورد جای گرفته. ابعاد فرمان، فضای دید مناسب برای دیدن این قسمت فراهم می‌کند و  حالت ساده مشابه دیگر خودروهای فولکس واگن دارد.

حالت مبله داخل تودری‌ها رضایت‌بخش است. همچنین از چرم و مواد نرم برای سطح داشبورد و بخش میانی استفاده شده است تا حس لوکس خودرو بهبود یابد. بین صندلی‌ها، عملا خبری از دسته دنده و کلیدهای متنوع نیست. طرح خلاقانه برای جالیوانی و محل استفاده از شارژر وایرلس استفاده شده است.

طراحی صندلی‌ها و تودری‌ها بسیار خوب به نظر می‌رسد و نزدیک به کلاس لوکس، مثل شاسی‌بلندهای آئودی است. فولکس واگن تیگوان L پرو برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای کافی فراهم می‌کند و کاملا مناسب سفرهای بین شهری است. در صندوق، ۶۵۲ لیتر برای حمل بار وجود دارد؛ ضمن اینکه قابلیت خواباندن صندلی‌ها و افزایش این بخش تا ۱۶۵۰ لیتر نیز هست.

پیشرانه و تجهیزات فنی فولکس واگن تیگوان L پرو

مدل‌های مختلف تیگوان، شامل هیبرید، تمام بنزینی و دیزل در چین تولید می‌شوند. برای ایران، قوی‌ترین نمونه با موتور ۲ لیتر توربوشارژ انتخاب شده است تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه، نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر، مهم‌ترین مشخصات فولکس واگن تیگوان L پرو وارداتی هستند. وزن خالص این خودرو، ۱۸۰۰ کیلوگرم است و همراه سیستم دو دیفرانیسل 4Motion با گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر ارایه می‌شود.

فهرست مشخصات تیگوان L پرو برای بازار ایران هنوز مشخص نیست. در نمونه‌ی وارد شده، رینگ ۲۰ اینچ، تایرهای ۲۵۵ میلی‌متر، صندلی‌های چرم باکیفیت، رادار و سیستم هدایت بین خطوط، هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار برخورد از جلو و پشت، کروز کنترل تطبیقی با کاهش و افزایش سرعت، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه اتوماتیک سه کاناله، شارژر وایرلس، صندلی‌های جلو برقی با گرم‌کن و سردکن وجود دارند.

قیمت تیگوان L پرو در چین و پیش‌بینی برای ایران

ظاهرا شاسی‌بلند وارداتی آسیا گستر کارن، از طریق سامانه جانبازان عرضه می‌شود و هنوز برای عموم، آماده نشده. به هر شکل، فولکس واگن تیگوان L پرو مشابه نسخه‌ی وارداتی، در چین ۲۶ تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد و به دلیل عدم بهره‌گیری از فناوری پلاگین هیبرید یا پیشرانه تمام برقی، تخفیف مالیاتی نخواهد داشت. اگر نرخ ارز را ۹۰ هزار تومان فرض کنیم، احتمالا نسخه‌ی وارداتی برای مشتری دست اول، نزدیک به ۵ میلیارد تومان هزینه خرید دارد.

هم‌اکنون در ایران، فولکس واگن تیگوان دست دوم مدل ۲۰۱۸ با کارکرد ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۶ میلیارد تومان قیمت دارد. چند نمونه شاسی‌بلند چینی ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان هم به بازار کشور ما اضافه شده‌اند. با این شرایط، ارزش خرید فولکس واگن تیگوان L پرو صفر کیلومتر مدل ۲۰۲۵ بالا خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4412 ديدگاه)

    خوشم امد مطمئنا زیر ۳ م بدن کار چینیها به مشکل میخوره

    موافقم 14
    مخالفم 9
    1. Saji

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      😂حتما زیر ۳ میلیارد میدن
      حتما جایگاه مونتاژیا را خراب میکنن
      حتما باید قیمتش کمتر از xtrim txl باشه
      اشکودای بی نام و نشون تو ایران ۳ میلیارد قیمت خورده تیگوان ک جایگاه خودشو داره تو این آشفته بازار چرا باید زیر ۳ میلیارد باشه؟ اونم با یه مشخصات فنی خوب و امکانات بالا

      موافقم 23
      مخالفم 3
      1. ممد ژانگولر

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (4412 ديدگاه)

        ساجی داداش معلومه عاشق گرونی هستیا . آخرم پاچه خودتو میخوره . یعنی من هر چی میخوام کالاهارو به قیمت پایین و منصفانه براتون حساب کنم خودتون نمیخوایین بعد ملت میان میگن چرا انقدر گرونیه و چه چه چه ( با لحن اوا بلا)

        موافقم 2
        مخالفم 9
      2. فرامرز

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1591 ديدگاه)

        اشکودا کاروک درسته رو همین پلتفرمه ولی دیگر داره نسلش عوض میشه و نسخه لانگ و تمام چرخ محرک نیست اگه اشتباه نکنم. اگه اون ۳ میلیارد باشه این تا ۵ میلیارد میارزه هر چند همه این قیمتا بالاست ولی چی تو بازار ایران به قیمت اصلیش فروش میره که این دومی باشه.

        موافقم 1
        مخالفم 1
      3. امین

        ۲ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (702 ديدگاه)

        اشکودا برند قدیمی چک هست. کیفیت خیلی خوبی داره. پلتفرم مشترک با فولکس‌واگن.
        اگر تو نمیشناسی دلیل نمیشه بی‌نام نشان باشه!

      4. کوروش

        ۳ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (64 ديدگاه)

        همین که به اشکودا میگی بی نام و نشان خودش نشون میده چقدر از ماشین سرت میشه! نکنه چری و اکستریم اصالت و نشان دارن؟

  2. jaghori

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (129 ديدگاه)

    سوالی داشتم: آیا چرم صندلی های این خودروها طبیعی است یا صنعتی؟ دقیقا منظور از صندلی چرمی چیست؟

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3207 ديدگاه)

      چرم مصنوعی
      طبیعتا چرم مصنوعی هم در برندهای مختلف، کیفیت متفاوت داره
      ماشبن‌های زیر صدهزار دلار تقریبا همه با چرم مصنوعی تولید می‌شن و چرم طبیعی مخصوص مشتری ‌های که متقاضی باشن به صورت سفارشی‌ ارائه می‌شه

      موافقم 25
      مخالفم 2
  3. مهردادکمال

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2060 ديدگاه)

    بهتون قول میدم با تحریم های جدید در آینده دیگه هیچ کدوم از اینا وارد نشن

    موافقم 24
    مخالفم 2
  4. ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5800 ديدگاه)

    آقای اشتری جای شما خالی پس از ماه ها بلاخره امروز 7x رفیقمو روندم و مزه واقعی رانندگی رو تجربه کردم

    موافقم 2
    مخالفم 12
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3207 ديدگاه)

      تیبا 2 به ون هایما ترجیح می دم

      موافقم 28
      مخالفم 5
      1. آرین

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (501 ديدگاه)

        واقعا اینطور نیست دیگه

        موافقم 2
        مخالفم 11
      2. ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5800 ديدگاه)

        😐😐

        موافقم 3
        مخالفم 2
      3. کوروش

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (64 ديدگاه)

        دیگه اینجوریم نیست آقای اشتری. خودم متنفرم از چینیای مونتاژی بنجل و بی‌کیفیت ولی در بدترین حالت هم از نصف خودروهای داخلی بهترن.

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3207 ديدگاه)

          در ماشین‌های چینی بازار ایران فقط از ون هایما بدم میاد
          مسخره است

          موافقم 15
        2. ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5800 ديدگاه)

          آخه چرا 😐😐

          موافقم 2
          مخالفم 1
  5. کوروش

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    اینم که تو چین تولید شده:/ یعنی نشد اینا یه ماشین درست بیارن که با خیال راحت بشه خرید، حالا اینکه برای حانبازانه (بخونید دلالان) بماند.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  6. a.keshavarz

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمت این مدلی که شما معرفی کردین تو خود چین بالای 42000 دلار هست، لطفا اصلاح بفرمایید
    این قیمت 26 تا 30 هزار دلار ، قیمت نسخه پایه با موتور 1.5 لیتر و بدون آپشن و رادار هم نیست

  7. امیرحسین

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (143 ديدگاه)

    خب بقیه ی مردم آدم نیستن؟! خب جانباز ها تعرفه ی گمرکی ندهند ولی بقیه ی مردم هم بتونن بخرن. ینی چی واقعا؟!

    موافقم 3
    مخالفم 3
  8. رضائیان

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نام جانبازبه کام دلال وشرکتهای واردکننده متاسفانه کاریش نمیشه کردمسولین واقعا چرااینهمه درحق جانبازان جفامیکنندبماندچنددرصدازجانبازان نوان خریداین ماشینهارادارنداطلاعاتی که ماازهمنوع خودداریم فقط ۱۰درصدجانبازان ویژه و۴۰درصددیگرعزیزان جانباز،خدا نبخشه کسانیکه اینچنین درحق جانبازان ناحقی میکنندوکرده اند

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. Saeed farshchian

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (259 ديدگاه)

    دست جانباز عزیزمون که نمیرسه بهش
    شاید از فروختن امتیازش یه پولی گیرش بیاد
    ولی تو این اوضاع خراب ماشینی تو ایران
    ماشین خوبیه کسی که بخرتش برای استفاده تا زمان خیلی زیادی خیالش از بابت ماشین راحت خواهد بود
    فولکس برند خوبیه اگرچه کیفیت نسخه های وارداتی از چین قابل بحث هست

  10. رامتین

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3307 ديدگاه)

    حداقل 4 تومن قیمت خواهد داشت. ولی خب خیلی روی کیفیتش نمیشه حساب باز کرد چون فقط برای بازار چین ساخته شده. به هیچ وجه کیفیت مونتاژ سایک موتورز را با محصولی مثل گلف GTI که از خود ولفسبورگ اومده مقایسه نفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا