در بررسیهای اولیه درباره فولکسواگن گلف R گفته شده بود که این خودرو، یک هاچبک فوقالعاده با عملکرد آسان است اما خریداران باید درعین تعریفکردن از این هاچبک آلمانی، نگاهی هم به قدرتمندترین رقیب آن، مرسدسبنز A45 S داشتند؛ خودرویی که هنوز هم بعد از دو سال از زمان عرضهاش بهعنوان پادشاه این کلاس در بازار شناخته شده و این عنوان را برای خود نگه داشته است. حتی آئودی RS3 نیز رقیبی جدی برای گلف به شمار میرود.
شرکتکنندگان
نسل گذشته فولکسواگن گلف، نسل هفتم (Mark 7)، بازار تیونینگ بسیار مناسبی داشت. میتوانستید هاچبک دوستداشتنی خود را به هر شکلی که دوست دارید بهبود ببخشید؛ از تقویت موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر EA888 نسخه عادی برای رسیدن به ۳۵۰ اسب بخار قدرت گرفته تا پکیجهای ویژه و خاص که صدها دلار قیمت داشته و قدرت گلف را به ۶۰۰ اسب بخار نیز میرسانند. در اخبار نمونه ۷۵۰ اسب بخاری تقویتشده این خودرو نیز معرفی شد که مالک برای رسیدن به این خروجی، مبلغ ۱۲۰ هزار دلار را روی خودرواش هزینه کرده بود.
بد نیست روشن کنیم که برای رسیدن به این حجم از قدرت که بهجز خودنمایی و پیروزی در مسابقه درگ کاربرد چندانی ندارد، نیازی به خالیکردن کیف پولتان ندارید. فولکسواگن گلف سفیدرنگ نسل ۷.۵ که در تصاویر مشاهده میکنید ۴۸۰ اسب بخار دارد. گلف R آبی نیز یک نمونه نسل ۷ است که به ۵۵۰ اسب بخار قدرت مجهز شده است. به گفته تیونر ماهر مجموعه «VRS Performance»، آقای «لینفوت»، چنین خروجیهایی ۶ تا ۱۰ هزار دلار خرج شما را بیشتر میکنند. گفتنی است که افرادی که اینگونه خودروشان را بهبود میدهند به افزایش قدرت بسنده نکرده و به تقویت فنربندی، ترمز و… نیز میپردازند؛ در نتیجه هزینه بسیاری را متحمل میشوند.
همهچیز با توربو شروع میشود
هر دو گلف به توربوشارژر هیبریدی شرکت «توربو تکنیک» مجهز شدهاند که نه تنها تاخیر زیادی ندارد، بلکه در خودروی سفید ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۳ نیوتن متر گشتاور را به بهترین شکل در اختیار راننده قرار میدهد. فقط خدا میداند گلف آبیرنگ، ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۷ نیوتن متر گشتاور خود را چگونه ارائه میدهد؟! مجموعه VRS مدعی است که برخی از قطعاتی که گلف GTi نسل ۷ را به گلف R تبدیل کردهاند، دستنخورده باقی ماندهاند. آنها اضافه میکنند که توربوی خودروی آبی و سفید بهترتیب ازنوع V3 و V5 است و برای استفاده از توربوی V5 به افزودن قطعاتی چون پمپ سوخت جدید، ورودی شمع خودرو، حسگرهای ECU، کیت تنفس روغن، سیستم تزریق آب-متانول و ست کامل اگزوز نیاز داشتند.
لینفوت میگوید که این موتورهای خاص به رسیدگی خاص نیاز دارند؛ گرمکردن موتور یک اصل ضروری است، باید با بهترین نوع سوخت «شِل V-Power» یا «تسکو ۹۹» تغذیه شده و پس از پیمودن هر ۶.۴ هزار کیلومتر، حتما برای سرویس روغن و فیلتر به مرکز تخصصی برده شوند.
قدرت بیشتر برای رانندگی کملذتتر
با فشردن دکمه استارت خودروی ۵۵۰ اسب بخاری، غُرغُری بهتر از صدای نسخه عادی از اگزوزهای متالیک این خودرو بیرون میآید؛ انگار که گلف آبیرنگ عجله دارد و دیرش شده است. با وجود اینکه موتور در دورهای پایین کمی خسته عمل میکند اما با گرمترشدن روغن، پاسخدهی پدال گاز به فرامین راننده، کمکم قدرتمندتر میشوند. از آنجا که هوا مرطوب و زمین خیس بود، فکر میکردم که این شرایط برای لذتبردن از یک خودروی ۵۵۰ اسب بخاری ایدهآل باشد اما گلف نسل هفتمی بهخاطر فنربندی سفت «بیلستین کلوپ اسپرت» و میلهای ضدلغزش محکم، لذت خاصی را در این سطوح ارائه نمیکرد.
دمای موتور به حد مناسب رسید و وقت آن رسید که ببینم این موتور چگونه ۵۵۰ اسب بخار قدرت را مدیریت میکند. متاسفانه عملکرد پدال گاز خیلی نرم بود؛ متوجه شدم که خودروی روی حالت اقتصادی قرار داشته است. به حالت مسابقه تغییر وضعیت دادم و موتور به دستورات پدال گاز بلافاصله پاسخ میدهد. از آنجا یک به مسیر مستقیم رسیده بودم، پا را تا ته روی گاز فشار دادم. موتور گلویی صاف کرد و ناگهان یک شتاب سنگین به خودرو داد تا گردن من را به صندلی بچسباند؛ دورسنج در یک چشمبههمزدن به خط قرمز خود رسید. دنده را که تعویض کردم، دوباره همین روند تکرار شد.
تصمیم گرفتم جعبهدنده را روی حالت تعویض خودکار دنده قرار دهم و ناگهان یادم آمد که لینفوت گفته بود که حالت خودکار، خشنترین تعویضدندهها را انجام میدهد. او از این بابت عذرخواهی کرد چون برای استفاده از این گلف در یک رویداد خودروی سیستم را بهگونهای دگرگون کرده بود که تعویض دنده رو به بالا در مسیر متسقیم گشتاور را به بالاترین حد ممکن برساند و دوباره آن را به حالت اولیه بازنگردانده بود.
حالت خودکار جعبهدنده عملکرد بهتری دارد اما زمانی که تمام ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۷ نیوتن متر گشتاور درحال انتقال به جاده هستند، تمایل عجیب خودرو به کمکردن دورموتور و چسبندگی پایین، سرعت گرفتن را دشوار میکند. اگر این گلف میتوانست سرعت را سر پیچها تحمل کند، شاید قادر به ارائه یک دریفت چهارچرخ یا حداقل کمی لغزش دلچسب میشد. با وجود اینکه راندمان این گلف پیش از آنکه دلچسب باشد هولناک است اما ظاهرا مالکش از آن کاملا راضی است و چندین سال است که از آن برای جابهجایی روزمره استفاده میکند.
قدرت کمتر، رانندگی بهتر
در مقام مقایسه، گلف نسل ۷.۵ سفیدرنگ مانند نسخه تولیدی خودروی آبی است. با وجود اینکه این خودرو ۷۰ اسب بخار قدرت کمتری دارد اما همان ۴۸۰ اسب بخار را خیلی بهتر از رقیب خود دردسترس راننده قرار میدهد؛ انگار که با خودروی سریعتری طرف هستید. شاسی این مدل رفتاری پویاتر از خود نشان میدهد و فرمان نیز نرمتر است. همین مورد به تایرها فرصت میدهد تا سطح آسفالت را چنگ بزنند. درنتیجه آن، خودرو سریعتر شتاب میگیرد.
در خودروی سفید دیگر خبری از زمانی که خودروی آبی صرف صافکردن گلویش میکرد نبود. حجم بالایی از قدرت و گشتاور از همان لحظه فشردن پدال گاز دردسترس راننده قرار میگیرد و عقربه دورسنج بدون هیچ واهمه یا مکثی، تا خط قرمز میرود. ارائه قدرت و گشتاور این خودرو من را به یاد مرسدسبنز AMG A45 S میانداخت.
شک ندارم که تایرهای میشلین پایلوت اسپرت این گلف نسبتبه تایرهای گلف آبیرنگ چسبندگی بیشتری داشتند. درحین رانندگی متوجه میشوید که مقدار قابلتوجهی از گشتاور به چرخهای جلو منتقل میشود؛ بنابراین نمیتوان سر پیچها از آن انتظار انتقال حسوحال رانندگی با یک خودروی دیفرانسیل عقب را داشت. تیم نشریه ما هیچ علاقهای به گلف R نسل ۸ ندارد اما حالت دریفت موجود در آن، گزینهای درخور توجه و مناسب به شمار میرود. درنهایت باید بگویم که موارد یادشده، گلف نسل ۷.۵ را به خودرویی بیاستعداد در دریفت اما کاملا مناسب برای انواع سفر و رانندگی تهاجمی تبدیل میکند.
مرسدسبنز بیدلیل پادشاه این کلاس نشده است!
این دو گلف تقویتشده از برخی جهات باعث میشوند که من مرسدسبنز A45 S را بیشازپیش تحسین کنم؛ چراکه آن خودرو درعین ارائه ۴۱۵ اسب بخار قدرت، از مزایایی چون گارانتی کارخانه و سرویس کمتر (هر ۱۶هزار کیلومتر) بهره میبرد درکنار تمام اینها، خودرویی بهمراتب سریعتر، چابکتر و راحتتر است. با مرسدس A45 S میتوان بهراحتی از پیچهای تند لذت برد و یک دریفت دوستداشتنی را تجربه کرد.
حاصل تقویت این گلفهای تقویتشده توسط VRS برگردانی واقعی از عبارت «دریافت قدرت بیشتر برای لذت کمتر» است. گلف R نسل ۷ آبیرنگ حدود ۴۵.۵ هزار دلار هزینه روی دست مالکش گذاشته است. نسل ۷.۵ سفیدرنگ با وجود اینکه کمی ضعیفتر است اما سریعتر و پاسخگوتر از خودروی آبی بوده عملکردش نیز به مرسدس A45 S شبیهتر است.
اگر خودرو را عاقلانه و منطقی بهبود دهید تا درکنار افزایش قدرت، به بهبود ترمز، تایر و شاسی نیز بپردازید، حتما گلفی خواهید داشت که نهتنها از مرسدسبنز AMG A45 S، بلکه از تمام هاچبکهای بازار سریعتر و قدرتمندتر خواهد بود؛ قدرتی که اینبار دردسترس راننده قرار گرفته کاربردی است!
مهردادکمال
۳۱ فروردین ۱۴۰۱نسل قبل خیلی جذابتر و با ابهتر از نسل فعلی گلف هست
Jdm باز
۳۱ فروردین ۱۴۰۱این نسل گلف خیلی خوب و خوشگل و با ابهت بود حیف که فقط نسخهgti وارد ایران شد و گلف r وارد ایران نشد، دلیلش هم واقعا نمیدونم چون حجم موتورش دو لیتره و هیچمشکلی برای وارداتش نبود ولی هیچی ازش وارد نشد
کلا بیشتر خودروهایی که به ایران وارد شدن جز تریم های متوسط و پایین بودن و تریم پرچمدار خیلی کم اومده
مثال: سری پنج f10_ بنز e کلاس و….
mohamadreza83
۳۱ فروردین ۱۴۰۱موتور نسخه GTI این نسل از گلف که تعداد محدودی وارد ایران شد و بقیه به در بسته خوردن ؛ نون و پنیر تیونر ها شده بود .
هر ننه قمری یه مرکز تیونینگ باز میکرد و مشغول تقویت انجین گلف میشد😂
دقیقا مثل الان که هر کی با زنش قهر میکنه میره یه مغازه اجاره میکنه دو سه تا لامپ مهتابی به سقف میزنه با ضخامت سنج رنگ ماشین برا ملت کارشناس تشخیص رنگ میشه 😂😂😂
کلا فک کنم هر کی گلف رو تحویل میگرفت مستقیم از محوطه نمایندگی ماموت خودرو میرفت به مراکز تیونینگ زیرزمینی ؛ از نصب کیت اگزوز اسپورت گرفته تا کیت واتر _ متانول و تعویض توربو ها و نصب توربو های بزرگتر با بوست بیشتر و تعویض اینترکولر ها؛ ریمپ و تغییرات اساسی توی سیستم اگزوز مث خذف کاتالیزور و …
فک کنم قوی ترین گلف ایران یه ۵۵۰ تا اسب داشته باشه
همین همسایه بغلی خودم که رفیق صمیمی ام هم هست گلف داره ؛
خاکستری با خط کشی های سیاه روی بدنه
کیت اگزوز انداخته روش صداش تا ده تا کوچه اونور تر هم میره
شب های پنجشنبه هم که پای ثابت خیابان فروغی و دور دور های ولیعصر😂😂( ساکنین تبریز میدونن چخبره 😉)
البته اینم بگم که گلف با اومدنش به بازار و رونق کار دلال ها هم خدمت بزرگی کرد .