مدیرعامل فولکس واگن به دلیل مشکلات نرمافزاری در واحد Cariad که تولید مدلهای جدید از جمله پورشه ماکان برقی را به تعویق انداخته بود، شغل خود را از دست داد.
طی روزهای اخیر در مورد وضعیت صنعت خودروسازی و اینکه مشکلات نرمافزاری برای مدیرعامل یک خودروساز مشکلساز شده است، چیزهای زیادی میشنویم.
گروه فولکس واگن پس از تاخیرهای شدید در توسعه نرم افزار که عرضه برنامهریزی شده مدلهای جدید پورشه، آئودی و بنتلی را متوقف کرده بود، هربرت دیس را از سمت مدیرعاملی برکنار کرد. به گزارش اتوبلاگ، مشکلات نرمافزارها عرضه اولیه مدلهای ID فولکس واگن را به تعویق انداخته و مشتریان همچنان مجبورند خودروهای خود را به منظور دریافت بهروزرسانیهایی که شرکت برای ارائه بیسیم آنها دچار مشکل شده به نمایندگی تحویل دهند. با توجه به این مشکلات، عملکرد هربرت یس غیر قابل دفاع بود.
مطمئناً، دیس نیز به اندازه کافی برای به دست آوردن متحدان کار خاصی انجام نداد و به دلیل سبک رهبری سرسختانهی خود، به طور فزایندهای منزوی شد. دیس در تلاش خود برای تبدیل شرکت به رهبر خودروهای الکتریکی، بارها با رهبران کارگری درگیر شد و هشدار داد که فولکس واگن در برابر تسلا شکست میخورد و باید هزاران شغل را کاهش دهد. اما شکستها در واحد نرمافزاری این خودروساز موسوم به Cariad، در نهایت باعث از بین رفتن حمایت خانواده قدرتمند پورشه و پیئش از دیس شد.
در ماه دسامبر، فولکس واگن هیئت مدیرهاش را بازنگری کرد و برخی از مسئولیتها از دیس سلب شد. هیئت مدیره در عین حال او را موظف کرد که وظایف خود را در واحد Cariad به پایان برساند. در حالی که از آن زمان فعالیتهای زیادی انجام شده است، دیس موفق نشد مشکلات را از بین ببرد.
ناسازگاری و عدم هماهنگی در Cariad عرضه مدلهای جدید مهم از جمله پورشه ماکان برقی را عقب انداخت. پورشه ماکان برقی خودروی شاسیبلند مهمی برای Cariad بود که فولکس واگن قصد داشت آن را در سه ماهه چهارم امسال عرضه عمومی کند. خط تولید خودروهای برقی جدید آرتمیس آئودی حدود دو سال و تا سال ۲۰۲۷ به تعویق افتاده است. نشریه Automobilwoche پیش از این گزارش داد که بنتلی، برند فوق لوکس فولکس واگن بهدلیل مشکلات نرمافزاری ممکن است تا پایان این دهه نتواند طبق برنامهریزی قبلی یک برند تمام برقی شود.
ماتیاس اشمیت، تحلیلگر مستقل خودرو مستقر در برلین میگوید:
به نظر میرسد تصاحب سکان مدیریت Cariad، عامل سقوط هربرت دیس بوده است.
راهحلهای فولکس واگن برای مواجهه با چالشها، وضعیت آن را بهعنوان یک غول صنعتی بازتاب میدهد. این شرکت میتواند پول و افراد زیادی را برای مشکلاتش صرف کند؛ اما مدرنسازی شرکت برای عصر دیجیتال مستلزم جذب استعدادها و ایجاد مجموعههای مهارتی خارج از حوزههای تخصصی سنتی آن است. رانندگان به طور فزایندهای به رابطهای کاربری و خدمات بصری نیاز دارند که اگر به درستی انجام شوند، میتوانند جریانهای درآمد جدیدی ایجاد کنند.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، وقتی یکی از دنبالکنندگانش درباره تغییر مدیران عامل فولکس واگن از او سوال پرسید، اینگونه پاسخ داد:
نرمافزار کلید آینده است.
هربرت دیس مطمئناً جاهطلبی نداشت. آخرین برنامه مخارج او شامل سرمایهگذاری ۸۹ میلیارد یورویی (۹۱ میلیارد دلاری) در زمینهی نرم افزار و خودروهای برقی طی نیم دهه آینده بود. فولکس واگن سال گذشته اعلام کرد که در نهایت ۱۰،۰۰۰ نفر را فقط در بخش نرمافزاری خود استخدام میکند که آن را به یکی از بزرگترین شرکتهای اروپا در این فضا تبدیل میکند. فقط سه هفته پیش، او سرمایهگذاریهای بزرگی در چین را برای استخدام چند هزار مهندس نرمافزار در بزرگترین بازار خودرو، کلید زد.
خطرات این مسیر نیز مشخص بوده است. دیس مرتباً به شکست نوکیا در پاسخگویی به ظهور آیفون اپل به عنوان داستانی هشداردهنده اشاره میکرد و معتقد بود که عملکرد خودران، تحولی اساسیتر از تغییر به سمت انرژی باتری در صنعت خودروسازی ایجاد میکند.
فولکس واگن اکنون به سراغ الیور بلوم، مدیرعامل پورشه رفته است و او را بیشتر یک بازیکن تیمی و هدایتگر زیرک جناحهای مختلف این گروه خودروسازی میداند. برخلاف هربرت دیس، بلوم در لینکدین یا توییتر حضور زیادی ندارد، اما ثابت کرده است که میتواند روندهای خودرو را تشخیص دهد. کارآموز سابق آئودی که از سال ۲۰۱۵ ریاست پورشه را برعهده داشت، قهرمان تایکان، اولین مدل تمام الکتریکی این برند اسپرت بود که اکنون فروش بیشتری نسبت به ۹۱۱ دارد.
خروج فولکس واگن از شرایط مربوط به مشکلات نرمافزاری کار آسانی نخواهد بود. اشمیت گفت که بلوم باید تغییرات فرهنگی عمیقتری را در Cariad ایجاد کند تا کارها به خوبی انجام شود و تردید دارد که مدیران خودروسازی آلمان بتوانند به تنهایی این تجارت را اصلاح کنند. اشمیت گفت:
آنها باید بهترین افراد موجود در دره سیلیکون را برای مدیریت خود انتخاب میکردند. شما نمیتوانید در زمینهی نرم افزار با افراد خودرویی پیشرو باشید.
بیقراق
۴ مرداد ۱۴۰۱اتفاق خاصی نیست. پس فردا میره مدیرعامل یکی از کمپانی های چینی میشه و اونا میزان رو سرشون حلوا حلواش می کنن
Elmiraj
۴ مرداد ۱۴۰۱اینجاست که هوش مصنوعی و نرم افزار تسلا ارزش صد ها میلیارد دلاری خودشو نشان میده….
میبینیم که با وجود ۱۰ هزار مهندس هم کمکی به مشکلات نرم افزاری فولکس واگن نکرد و نشون داد ایلان ماسک چه نوابغی در شرکت های خود داره .
در آخر بگم که نباید پاداش دکتر دیس این می بود….
(چون تعداد افرادی که میتونستن فولکس واگن را از بحران دیزل گیت نجات بدان از انگشتان یک دستم کمتر بود که یکی شون همین دکتر هربرت دیس بود)
phonix
۴ مرداد ۱۴۰۱فولکس واگن رو نکنه فقط در هر ماشینی با ارم فولکس خلاصه کردی؟
فولکس انقدر بزرگه که با تسلا قابل قیاس نیست
فولکس رو بخاطر بزرگیش با تویوتا مقایسه میکنن
اگه مقایسه کنی متوجه میشه مشکلات و چالش ها در این دو ابر شرکت اصلا با تسلا قابل قیاس نیست
بهزاد
۴ مرداد ۱۴۰۱اصل ماجرا تاسیس یک واحد نرم افزاری مجزا درون یک شرکت اونم با عظمت و گستردگی vw از اول اشتباه بود چون مدیریت این تعداد نیرو با توجه به نداشتن تجربه کافی بسیار سخت و زمان بره و این شرکت باید راه امن و اصولی که بسیاری در حال طی کردن هستند را طی میکرد.
https://www.nvidia.com/en-us/self-driving-cars/partners/toyota/
https://www.nvidia.com/en-us/self-driving-cars/partners/mercedes/
بسیاری از شرکت ها در آینده از پلتفرم های نرم افزاری انویدیا در خودرو استفاده خواهند کرد که شامل رابط کاربری ، سیستم های ایمنی و کمک راننده و رانندگی خودکار و راهبری هوشمند و… میباشد و هزینه کردن به تنهایی نتنها مزیتی نداره بلکه ممکنه از قطار پیشرفت عقب بیوفتی.
ناگفته نمونه نمیشه به تصمیم مدیرعامل vw خرده گرفت چون زمان گرفتن این تصمیمات که برای سالها قبله و هنوز شرکت های نرم افزاری و سخت افزار پلت فرم ها و ایده های صنعت خودرو خودشان را کامل نکرده بودن و هنوز هم بسیاری از اونها در مراحل توسعه قرار دارن و ترس از آینده باعث این اتفاق عجولانه بوده در حالی که مرسدس بدون هیچگونه ابهام و ترسی تمام برنامه های داخلی خودشو در مورد نرم افزارهای آینده ی خودرو را منحل کرد و مستقیم رفت در شراکت انویدیا.
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۴ مرداد ۱۴۰۱بنز همیشه با فکر پیش میره
AMIR / ARMI
۴ مرداد ۱۴۰۱عه عه مثل اینکه هربرت دیس بیچاره راست میگفت ما نمیتونیم رقیب تسلا بشم آخرش هم برکنار شد
رامتین
۴ مرداد ۱۴۰۱بنظرم همون ماتیوس مولر بهتر کار کرد.