فولکس واگن

بحران فولکس‌واگن در چین؛ چالش غول آلمانی با چینی‌های ارزان‌ قیمت

خودروسازان بزرگ چینی مثل بی‌وای‌دی با جنگ قیمت، فولکس‌واگن را به گوشهٔ رینگ انداخته‌اند. آیا غول خودروسازی آلمان می‌تواند جان سالم به درببرد؟

سلطهٔ چندین دهه‌ای فولکس‌واگن به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروساز بازار چین به پایان رسیده است. این خودروساز آلمانی پس از چهل سال سلطنت بر بازار چین، توسط خودروسازان بزرگ داخلی مثل بی‌وای‌دی به زیر کشیده شده است. یارانه‌های دولتی و کاهش قیمت‌ها، فولکس‌واگن را برای حفظ جایگاه خود در چین یعنی بازاری که اکنون بشدت به سمت خودروهای الکتریکی موردحمایت دولت متمایل شده، به تقلا انداخته است.

چرا خریداران چینی بجای فولکس‌واگن سراغ برندهای داخلی می‌روند؟

خودروهای فولکس‌واگن برای سال‌ها نماد کیفیت و جایگاه اجتماعی برای خریداران چینی بودند ولی امروز این تصویر به‌سرعت در حال کمرنگ شدن است. بی‌وای‌دی و دیگر خودروسازان چینی از طریق تکنولوژی‌های نوآورانه و قیمت‌گذاری‌های تهاجمی، توجه بازار این کشور را جلب کرده‌اند؛ بنابراین، درحالی‌که فولکس‌واگن زمانی مترادف با خودروهای قابل‌اعتماد و مهندسی‌شده بود، امروز مصرف‌کنندگان چینی این برند را نمایندهٔ گذشته می‌دانند. «مایکل دان» مشاور صنعت خودروی چین در این رابطه می‌گوید:

مصرف‌کنندگان چینی فولکس‌واگن را پادشاه سال‌های گذشته می‌دانند یعنی دورانی که برندهای جهانی در چین برتری داشتند. امروزه اما بسیاری از مصرف‌کنندگان چینی از محصولات فولکس‌واگن فاصله گرفته و پیشنهادهای تازه‌تر و قانع‌کننده‌تر از برندهای داخلی را ترجیح می‌دهند.

جنگ قیمتی تحت حمایت چین چگونه فولکس‌واگن و دیگر خودروسازان خارجی را تحت‌فشار قرار داده است؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فولکس‌واگن در چین، جنگ مداوم قیمت بین سازندگان خودروهای الکتریکی است. دولت چین به سازندگان خودروهای الکتریکی این کشور یارانه‌های سنگینی پرداخت می‌کند و به برندهایی مثل بی‌وای‌دی این امکان را می‌دهد که خودروهای خود را با تخفیف‌های هنگفتی، گاهی تا ۵۰ درصد کمتر از هزینهٔ تولید، به فروش برسانند. فولکس‌واگن اما تمایلی به مقابله با این جنگ قدرت چینی‌ها ندارد. یکی از سخنگویان شرکت آلمانی در این رابطه گفته است:

خودروهای الکتریکی با تخفیف ۵۰ درصدی به بازار عرضه می‌شوند و ما نمی‌خواهیم به هیچ قیمتی در این محیط ناسالم به رشد خود ادامه دهیم.

این تصمیم منجر به کاهش ۱۰.۲ درصدی فروش فولکس‌واگن در چین طی ۹ ماه نخست امسال شده که عملاً رشد فروش شرکت در دیگر بازارها را از بین برده است.

اشتباه استراتژی فولکس‌واگن برای خودروهای هیبریدی در چین

در بازاری که به‌طور فزاینده‌ای به خودروهای هیبریدی و الکتریکی علاقه‌مند شده، فولکس‌واگن در تطبیق سبد محصولات خود کند عمل کرده است. درحالی‌که شرکت‌هایی مثل بی‌وای‌دی طیف گسترده‌ای از خودروهای پلاگین‌هیبریدی را به بازار عرضه می‌کنند، فولکس‌واگن تازه به فکر گسترش مدل‌های هیبریدی خود در چین افتاده است. این تأخیر یعنی فولکس‌واگن عملاً تا پایان سال آینده در بخش خودروهای پلاگین‌هیبریدی چین حضور پررنگی نخواهد داشت. برای جبران زمان ازدست‌رفته، فولکس‌واگن با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپای چینی مثل ژپنگ امیدوار است بتواند تولید خودروهای الکتریکی رقابتی را تسریع بخشد اما حتی بااین‌وجود، هنوز هم برای رقابت با بی‌وای‌دی و تسلا که هم‌اکنون سهم قابل‌توجهی از بازار چین را در اختیار دارند به تقلا افتاده است.

چالش‌های سیاسی در سین‌کیانگ

چالش‌های فولکس‌واگن در چین فراتر از رقابت در بازار است زیرا مسائل سیاسی هم مشکلات این شرکت را تشدید کرده‌اند. حضور فولکس‌واگن در سین‌کیانگ یعنی منطقه‌ای خودمختار در شمال غربی چین که سال‌ها است نگرانی‌های حقوق بشری را به خاطر سرکوب، شکنجه و تبعیض علیه مسلمانان اویغور برانگیخته است، انتقاد سازمان‌های جهانی حقوق بشر را از شرکت آلمانی به دنبال داشته و تنش‌هایی را با دولت‌های غربی ایجاد کرده است. فولکس‌واگن یک دهه پیش با هدف تولید خودروهای ارزان‌قیمت برای غرب چین، در پایتخت سین‌کیانگ کارخانه‌ای احداث کرد که اتهاماتی در رابطه با کار اجباری را برای این شرکت به دنبال داشته است. هرچند فولکس‌واگن این اتهامات را رد کرده ولی فعالان حقوق بشری غربی همچنان خواستار شفافیت بیشتر هستند.

علاوه بر این، اتکای فولکس‌واگن به شریک چینی خود یعنی شرکت دولتی سایک، وضعیت را پیچیده‌تر کرده است زیرا با توجه به فشار مداوم دولت چین بر شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در سین‌کیانگ، خروج فولکس‌واگن از این منطقه اصلاً آسان نخواهد بود و این شرکت آلمانی را در موقعیت دشواری قرار داده است. از یک سو، حضور فولکس‌واگن در سین‌کیانگ به خاطر نگرانی‌های حقوق بشری، به اعتبار شرکت در غرب لطمه میزند و از سوی دیگر، خروج از این منطقه بدون ناراحتی شرکای چینی تقریباً غیرممکن است.

تعرفه‌های واردات خودروهای برقی چینی به اروپا، تهدید جدیدی برای فولکس‌واگن

مشکلات فولکس‌واگن در چین صرفاً به بازار داخلی این کشور محدود نمی‌شود زیرا این شرکت خودروهای الکتریکی تولید چین مثل کوپرا تاواسکان را به اروپا هم صادر می‌کند و حالا تعرفه‌ها واردات جدیدی که اتحادیهٔ اروپا برای مقابله با خودروهای الکتریکی چین اعمال کرده، این صادرات را با مشکل مواجه می‌کند. فولکس‌واگن حتی به دلیل عدم پیروی از تحقیقات کمیسیون اروپا در مورد یارانه‌های چینی، مشمول تعرفه‌های واردات بیشتری برابر با ۲۱ درصد شده درحالی‌که این رقم برای رقبایی مثل تسلا و بی‌وای‌دی به ترتیب ۷.۸ درصد و ۱۷ درصد است. این تفاوت در تعرفه‌ها، فولکس‌واگن را در بازار خانگی خود در اروپا هم در موقعیت سختی قرار داده است.

جمع‌بندی

کاهش فروش فولکس‌واگن در چین پیامدهای گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت. این موضوع باعث کاهش فروش جهانی شرکت شده که فولکس‌واگن را مجبور به کاهش سریع هزینه‌ها از طریق اخراج کارگران، کاهش دستمزدها و تعطیلی کارخانه‌ها در آلمان کرده است. جایگاه فولکس‌واگن در چین که زمانی تزلزل‌ناپذیر به نظر می‌رسید، حالا با ترکیبی از چالش‌های اقتصادی، سیاسی و رقابتی تضعیف شده است. از کاهش قیمت خودروهای الکتریکی تحت حمایت دولت چین گرفته تا مسائل سیاسی در سین‌کیانگ، فولکس‌واگن را برای بازیابی جایگاه خود در بازاری که بااقتدار پیشتاز آن بود با چالشی جدی مواجه کرده است. باید دید آلمانی‌ها می‌توانند این چالش را پشت سر بگذارند یا سرنوشت خطرناکی در انتظار این غول خودروسازی جهان خواهد بود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
منبع
AutoBlog

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7391 ديدگاه)

    تنها راه نجاتش همونیه که بنز انجام داد

    سهام فروشی به چین

    دولت آلمان در گذشته زیاد به خودروسازیش بها میداد ولی الان دیگه مثل اون زمان نیست

    موافقم 10
    مخالفم 25
    1. Nismo

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1552 ديدگاه)

      منظورت همون کاریه که کرایسلر و فورد و جنرال موتورز انجام دادن درسته؟
      فروختن سهام به چین

      موافقم 26
      مخالفم 7
    2. Mohsen68

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (130 ديدگاه)

      تنها راهش اینه دو نفرو استخدام کنن بشینه بالای سر صنعت خودرو سازیشون براشون ماشالا ماشالا کنه! میدونی که چی میگم!

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. JaMsHiD-B

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2964 ديدگاه)

      دوربین دنده عقبو بپا خراب نشه سلطان😂🔥
      پژو های ریبج هم یادمون نمیره
      زیر برند اروپایی شدن هم یادمون نمیره

  2. (Ali(chevynova

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7391 ديدگاه)

    تنها راه اونکه مثل بنز سهامش رو بفروشه به چین

    کگ یا چانگان گزینه های مناسبی برای این کار هستن

    موافقم 5
    مخالفم 27
    1. Iman 007

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (26 ديدگاه)

      آره مثل دوج اتیتود گک آمپول با نشان دوج

      موافقم 19
      مخالفم 6
      1. Kiarash

        ۲۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (683 ديدگاه)

        اون دیگه خدایی تقصیر استلانتیسه

        موافقم 8
        مخالفم 3
    2. Kiarash

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (683 ديدگاه)

      فولکس واگن شریک چینیش گروه فاو هست و ۱ درصد بخواد این کارو انجام بده احتمالا گروه فاو می یاد سهامش رو میخره ولی خوب فولکس واگن خودش معروفه به خرید سهام شرکت های دیگه
      من احتمال میدم که فولکس واگن دنبال اینه که دولت بیاد ساپورتش کنه همین شورولت حداقل ۱۰ بار از دولت آمریکا ساپورت شده
      و غول خودروسازی مثل فولکس واگن که چنین اتفاقاتی رخ بده عجیبه شهر عجیبه ی

      موافقم 11
      مخالفم 5
  3. (Ali(chevynova

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7391 ديدگاه)

    من که گفته بودم قبلا

    موافقم 4
    مخالفم 21
    1. Mohsen68

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (130 ديدگاه)

      ای باباااا

      زودتر بگو خوب مَرد!
      کجایی تو؟!

      حالا باید بگی که اینهمه ضرر کردیم!
      زودتر بگو صنعت خودرو سازی آلمان از دست رفت خوب!

      “خودت هر جا دوست داشتی ماشالا اضافه کن”

      موافقم 6
      مخالفم 1
    2. Mohsen68

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (130 ديدگاه)

      صنعت خودرو سازی هر جا به حرف ماشالا گوش نکرد ضرر کرد، حالا اینکه چرا خود ماشالا خودش تو این صنعت بجایی نرسیده رو از من نپرسید!

      موافقم 5
      مخالفم 1
  4. Ferrari

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1959 ديدگاه)

    به نظرم با این روند کار اروپایی ها تمومه.
    این تعرفه هایی که داره وضع میشه رو به راحتی میشه دور زد چینی ها از این لحاظ با مشکلی مواجه نمیشن.

    موافقم 13
    مخالفم 3
  5. Arshia m3csl

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    فولکس واگن زود وارد عرصه برقی سازی شد باید اول هایبرید میشد بعدش برقی ولی واقعا فولکس واگن با کیفیت و خوش امکاناته با توجه به قیمتش
    فولکس واگن دوست داشتنی امیدوارم دوباره فروش های خوبی داشته باشه حیفه فولکس واگن گلفی نداشته باشیم

    موافقم 17
    مخالفم 4
  6. مازیار

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (959 ديدگاه)

    برندهای دارای قیمت پائین و حتی متوسط همه در معرض خطر مواجهه با چین قرار دارن. هیچ فرقی هم نداره اگه آسیایی باشن یا اروپایی یا امریکایی
    برندهای خاص و گرون فعلا تو حاشیه امنیت هستن

    موافقم 16
    مخالفم 5
  7. Kiarash

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (683 ديدگاه)

    خود همین اروپا و آمریکا به چین بها دادن الان براشون شده رقیب سر سخت از همه لحاظ هر کشوری با آمریکا همکاری کنه به جای بهتری میرسه

    # زنده باد فولکس واگن

    موافقم 14
    مخالفم 8
  8. Iman 007

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اروپا اشتباه کرد نباید به چینی ها اجازه ورود میداد

    موافقم 8
    مخالفم 9
    1. datsun

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3955 ديدگاه)

      فولکس و دیگر خودروسازها هم سالها تو بازار بزرگی مثله چین ماشین فروختن و سود کردن مدل لاویدا فولکس فقط میانگین سالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار فروش داشته تو چین الان بیان تعرفه روی خودرهای چینی بزارن چین هم پاسخ متقابل میده ۲۰۲۳ فولکس ۲ میلیون فروش داشته تو چین اگه چین مانع فروش یا تعرفه بشه ببین چه ضربه بزرگی به فولکس وارد میشه قبل از نظرات کارشناسانه کمی فکر کن

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. Iman 007

        ۲۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (26 ديدگاه)

        داداش خوب الان میگی چی کار کنن اروپا که قاره خودشونه رو از دست دادن چین رو دارن دست میدن قیمت خودرو هارو هم نمیتونن بیارن پایین چون سودی نمیکنن بالا هم ذکر شده اینطوری بخواد پیش بره بیشتر خودروسازی های اروپا نابود میشن اون از بنز و بی ام و که متاسفانه تو آمریکا فروش خوبی ندارن اینم از این

  9. Iman 007

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    آره مثل دوج اتیتود گک آمپو با نشان دوج

  10. Mosafer

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (234 ديدگاه)

    سالها غربیها بازارهای جهانی را در دست داشتند و حسابی چریدند حالا وقتشه یه خورده پس بدن

    موافقم 12
    مخالفم 12
    1. Arshia m3csl

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1197 ديدگاه)

      الان چینی ها تو بازارمون میچرن اجازه واردات ماشین اروپایی هم بهمون نمیدن و واردات ال جی و سامسونگ از وقتی چینی ها تو بازارمون اومدن محصولاتشون رو با افتضاح ترین خدمات پس از فروش میکنن تو پاچمون واقعا خوبه همچین چیزی؟

      موافقم 13
      مخالفم 4
    2. منصور

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (22 ديدگاه)

      رقابت سالم ،جواز پیشرفته

  11. datsun

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3955 ديدگاه)

    کشورهای شرق با هم متحد نیستن وگرنه هم منابع و هم جمعیت و نیروی کار بیشتری نسبت به غرب دارن

  12. محمود

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    یارانه دولتی در کار نیست؛ معافیتهای مالیاتی برای خودروهای هیبریدی و برقی در چین هستش که در اروپا و امریکا و حتی ایران هم وجود داره. هرچند خود برندهای اروپایی و امریکایی بارها میلیاردها دلار کمک‌های دولتی گرفتند. از طرفی عوارض و محدودیت‌های سنگینی برای خودروهای چینی گذاشتند و الان با وقاحت تمام چشم دیدن اینکه حتی بازار چین دست خود چینی‌ها باشه را ندارن و مدام نق میزنن

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا