فولکس واگن

پایان تولید پیشرانه VR6 فولکس‌واگن، بستر خلق موتور W شکل بوگاتی و بنتلی

پس از ۳۴ سال، آخرین نمونهٔ موتور VR6 فولکس‌واگن از خط تولید خارج شده است تا این پیشرانهٔ منحصربه‌فرد برای همیشه به تاریخ بپیوندد.

موتور VR6 نوع منحصربه‌فردی از پیشرانه بود که توسط فولکس‌واگن ابداع شد. این نوع موتور درواقع ترکیبی از پیشرانه‌های V شکل و خطی محسوب می‌شود. هرچند عرضهٔ موتور VR6 در اواسط دههٔ ۲۰۱۰ در اروپا خاتمه یافت اما در آمریکای شمالی همچنان تا سال ۲۰۲۳ در کراس‌اوور اطلس ارائه می‌شد و در چین نیز خودروهایی مثل آئودی Q6 و فولکس‌واگن تالاگون تا به امروز با موتور VR6 عرضه می‌شدند. حال اما تولید موتور VR6 رسماً و برای همیشه خاتمه پیدا کرده است. این خبر را سخنگوی فولکس‌واگن اعلام کرده است. آخرین نمونهٔ پیشرانهٔ VR6 در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۲۴ از خط تولید خارج شده است.

همچنین بخوانید: نگاهی به پیشرانهٔ عجیب و منحصربه‌فرد VR شکل فولکس‌واگن

این موتور که اولین بار در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۱ در نسل سوم گلف معرفی شد، نزدیک به ۳۴ سال تولید شد. از این پیشرانه در محصولات مختلف فولکس‌واگن مثل کورادو، بیتل، پاسات، جتا، توارگ، فانتوم، ترنسپورتر و شاران استفاده شد و طی بیش از سه دهه حدود ۱.۸۷ دستگاه از آن ساخته شد. موتور VR6 همچنین در سینهٔ خودروهایی غیر از محصولات فولکس‌واگن مثل پورشه کاین، آئودی Q7، آئودی TT، سئات لئون و اشکودا سوپرب هم قرار گرفت و حتی خودروهایی خارج از گروه فولکس‌واگن مثل فورد گلکسی و مرسدس بنز ویتو نیز از این موتور استفاده کردند.

موتور VR6 فولکس‌واگن که یکی از بهترین صداها را در بین پیشرانه‌های شش سیلندر داشت، به پایه و اساس توسعهٔ موتور W12 بنتلی تبدیل شد که تا اواسط امسال تولید می‌شد. علاوه بر این، بر پایهٔ این پیشرانهٔ منحصربه‌فرد یک موتور W8 هم ساخته شد که در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ زیر کاپوت پاسات قرار گرفت. هرچند موتور W8 عمر کوتاهی داشت ولی نهایتاً منجر به شکل‌گیری موتور W16 بوگاتی شد. بوگاتی نیز پس از خاتمهٔ تولید مدل‌های میسترال و بولاید، موتور W16 را کنار خواهد گذاشت و آن را با پیشرانهٔ جدید V16 جایگزین خواهد کرد تا پروندهٔ موتورهای منحصربه‌فرد VR شکل و W شکل گروه فولکس‌واگن برای همیشه بسته شود.

همچنین بخوانید: یادی از فولکس‌واگن پاسات W8، سدانی خانوادگی با پیشرانه‌ای غیرمعمول

فولکس‌واگن حتی در دهه‌های ۹۰ و ۲۰۰۰ نسخهٔ کوچک‌تر VR5 این موتور را هم تولید کرد که در خودروهایی مثل بیتل، گلف، پاسات و سئات تولدو استفاده شد. ازآنجایی‌که VR6 موتور جمع‌وجور و قدرتمندی بود که قدرت بالایی را برای خودروهای دیفرانسیل جلو فراهم می‌کرد و به‌راحتی در سینهٔ خودروهای کوچک‌تر جای می‌گرفت، برای مدتی طولانی تولید شد اما درنهایت رواج موتورهای چهار سیلندر توربو با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر، موتور VR6 را منسوخ کرد. موتور VR6 ابتدا ۲.۸ لیتر حجم داشت ولی بعداً فولکس‌واگن نسخه‌های بزرگ‌تر ۳.۲ لیتری و ۳.۶ لیتری آن را هم ارائه کرد که آخری حداکثر ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. فولکس‌واگن حتی در سال ۲۰۰۹ به‌طور مخفیانه یک نمونه از گلف نسل ششم را به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری VR6 توربو مجهز کرد که ۴۷۰ اسب بخار قدرت داشت ولی هرگز به تولید نرسید.

آئودی Q6، آخرین خودرویی که از موتور VR6 استفاده کرد

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (697 ديدگاه)

    💔

  2. علی علوی

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و حضرات و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
    در رابطه با مباحث مربوط به طراحی و توسعه و تولید پیشرانه و یا همان قوای محرکه یا موتور
    ENGINES OR PROPULSION
    لازم به ذکر است که چندین کمپانی استارت آپی و نیز طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف موتورهای فوق العاده پیشرفته و پیچیده در سطح جهان وجود دارند که موتورهای بسیار عجیب و غریبی به بازار جهانی عرضه کرده اند که شامل موارد ذیل می باشند
    استارت آپ پیناکل انجینز در شهر سن کارلوس در ایالت کالیفرنیا که توسط مهندس و مخترع و دانشمند برجسته و مشهور آمریکایی مونتی کلیوز ایجاد شده است
    PINNACLE ENGINES FOUNDED BY AMERICAN INVENTOR AND ENGINEER AND SCIENTIST MONTY CLEEVS IN CITY OF SAN CARLOS IN STATE OF CALIFORNIA
    کمپانی استارت آپی اچاتاس پاور که یکی از برجسته ترین و شناخته شده ترین کمپانی های طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف پیشرانه های بسیار پیشرفته و پیچیده می باشد در شهر سن دیگو در ایالت کالیفرنیا
    ACHATES POWER IS AN AMERICAN DEVELOPER IN CITY OF SAN DIEGO IN STATE OF CALIFORNIA
    لیکویید پیستون که یک کمپانی استارت آپی که توسط مهندس و مخترع و کارآفرین برجسته و مشهور آمریکایی متولد اوکراین و به عنوان یک استارت آپ از موسسه تکنولوژی ماساچوست تأسیس شده است
    LIQUID PISTON IS A MIT START UP IN WEST HARTFORD AND NOW BASED IN BLOOMFIELD AND FOUNDED BY AMERICAN_ UKRAINIAN BORN FATHER AND SON INVENTORS
    کمپانی اکوموتورز در شهر آلن پارک در ایالت میشیگان که توسط مهندس و مخترع و دانشمند برجسته و مشهور آمریکایی متولد اتریش که مهندس سابق کمپانی فولکس واگن می باشد تأسیس شده است به نام پیتر هوف باور
    AMERICAN COMPANY ECO MOTORS FOUNDED BY AMERICAN_ AUSTRIAN INVENTOR AND ENGINEER AND SCIENTIST AND FORMER ENGINEER OF VOLEX WAGON NAMED PETER HOFBAUER
    کمپانی اسکودری انجین در شهر وست اسپرینگفیلد در ایالت ماساچوست که توسط مهندس و مخترع و دانشمند برجسته و مشهور آمریکایی که در زمینه ترمودینامیک و مکانیک بسیار مشهور بودند تأسیس شده است به نام کارملو اسکودری
    SCUDERI ENGINES FOUNDED BY AMERICAN INVENTOR AND ENGINEER AND SCIENTIST IN THERMODYNAMICS AND MECHANICS CARMELO J. SCUDERI IN CITY OF WEST SPRINGFIELD IN STATE OF MASSACHUSETTS
    و کمپانی بسیار مشهور اتریشی ای وی ال که یکی از برجسته ترین و شناخته شده ترین کمپانی های طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف موتورهای فوق العاده پیشرفته در سطح جهانی می باشد
    AVL CORPORATION FOUNDED IN AUSTRIA
    و کمپانی ها و استارت آپ های مختلف در سراسر جهان
    علی علوی از مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا